Om Norsk Ducatiforening Desmodromene og våre arrangementer
-
Upcoming Events
No upcoming events found -
Aktive Tråder
-
By stoppitide · Posted
Værmeldingen er så som så, men det kan hende det har regnet fra seg utpå denne ettermiddagen. Like mye læring og uansett ganske koselig hvis man holder seg tørr. Oppmøte kl 14. Kjøring kl 15 - 19 For å legge til rette for flest mulig tar vi med oss Vipps'en, så det er bare å komme hvis du ser en lysning i horisonten. VELKOMMEN -
By stoppitide · Posted
NMCU tok stafettpinnen og nå har Tryg gjort ting litt tydeligere. https://nmcu.org/2023/05/10/tryg-forsikring-gjor-vilkarene-om-forerutvikling-pa-bane-tydeligere/ . Jeg synes de kunne spandert å være helt utvetydige, men uansett et steg i riktig retning. Dette skrev jeg som kommentar på NMCUs Facebookside: Flotte saker! De kan gjerne bli enda tydeligere på at Ansvar+Førerulykke gjelder for all banekjøring (unntatt konkurranse og trening til konkurranse). Dette påvirkes IKKE av arrangementets innhold/kursstatus/beskrivelse. Det er bare kasko som kan variere etter selskapenes egne regler. Likevel og uansett et viktig steg i riktig retning. Kanskje de andre selskapene blir med på rydding i uklarheter. Da får vi flere til å øve seg på bane = færre ulykker Altså; på Norsk Ducatiforening Desmodromenes banekjøringer gjelder Ansvar+Førerulykke (som på alle andre banekjøringer). Vi er kaskogodkjent av Tryg (sjekk om ditt selskap er med på det samme). Poenget er å lære under trygge forhold UTEN å skade noe eller noen. Flinkere, tryggere, blidere -
By stoppitide · Posted
Statens Vegvesen har godkjent vår søknad om dispensasjon fra fartsgrensene også for 2023. -
By stoppitide · Posted
Tryg har nå godkjent våre kjøringer slik at OGSÅ kaskoen gjelder. Etter nevnte runder med selskapene ble vi invitert til å søke Tryg om deres aksept for at OGSÅ kaskoen gjelder på våre arrangement. Søknaden ble innvilget. Da har de med den forventningen i hvert fall ett selskap å bruke. https://www.tryg.no/forsikringer/kjoretoy/forerutviklingskurs -
By stoppitide · Posted
FORSIKRING PÅ BANE Det henger en del forvirring i luften. Her kommer en avklaring jeg har laget etter flere, lange og grundige eposter og telefonsamtaler med If, Gjensidige og Tryg. Tilstrekkelig langt opp i avdelingene til at dette holder mål. Bilansvarsloven regulerer dette – gjelder også mc. Den pålegger oss å ha ansvarsforsikring (inkludert førerulykke). Den pålegger selskapene å dekke skader som kjøretøyet forvolder personer, eiendeler og eiendom. Gjelder også for kjøring på bane. Punktum. Du kan og bør lese Bilansvarsloven og legg merke til at unntakene i §2c ikke inneholder noe som gjelder oss. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-02-03 Husk på at lovers anvendelse ikke er sort/hvitt og at det finnes muligheter for regress fra selskapene. Kaskoforsikringen dekker skade på eget kjøretøy, er ikke lovpålagt, men et ekstraprodukt som selskapene kan bestemme over selv. De kan f.eks. si at den bare gjelder hvis du deltar på godkjente kurs. Selskapene skaper forvirring om forsikringens gyldighet ved banekjøring. Jeg måtte bruke mye tid på å få tydelige svar – antagelig mye mer tid enn vanlige forsikringskunder bruker på slikt. Jeg synes selskapene burde være enkle, klare og tydelige i sin kommunikasjon. If er ryddige og skriver tydelig at det bare er kaskodekningen som er avhengig av kursets eventuelle godkjenning. De er litt mindre tydelige på at ansvars- og førerulykke gjelder på bane, men ga til slutt et bekreftende svar. Gjensidige har snudd i år og forhåndsgodkjenner ingen kurs. De viser til vilkårene og ber kundene orientere seg. Ved skade vurderes hvert enkelt tilfelle og arrangøren blir bedt om en uttalelse. Gjensidigekunder synes kanskje dette høres utrygt ut, men jeg synes det er forståelig. Tryg skriver at kjøring på bane, utover godkjente kurs, gjør at forsikringen ikke gjelder. Jaså? Tre forskjellige avdelinger uttalte seg før jeg fikk avklart at det bare er kaskoen som ikke gjelder. Jeg har bedt dem endre teksten (uten å forvente at det skjer). Kort sagt – kjør på bane!
-
Recommended Posts