Om Norsk Ducatiforening Desmodromene og våre arrangementer
-
Upcoming Events
No upcoming events found -
Aktive Tråder
-
By stoppitide · Posted
Tryg har nå godkjent våre kjøringer slik at OGSÅ kaskoen gjelder. Etter nevnte runder med selskapene ble vi invitert til å søke Tryg om deres aksept for at OGSÅ kaskoen gjelder på våre arrangement. Søknaden ble innvilget. Da har de med den forventningen i hvert fall ett selskap å bruke. https://www.tryg.no/forsikringer/kjoretoy/forerutviklingskurs -
By stoppitide · Posted
FORSIKRING PÅ BANE Det henger en del forvirring i luften. Her kommer en avklaring jeg har laget etter flere, lange og grundige eposter og telefonsamtaler med If, Gjensidige og Tryg. Tilstrekkelig langt opp i avdelingene til at dette holder mål. Bilansvarsloven regulerer dette – gjelder også mc. Den pålegger oss å ha ansvarsforsikring (inkludert førerulykke). Den pålegger selskapene å dekke skader som kjøretøyet forvolder personer, eiendeler og eiendom. Gjelder også for kjøring på bane. Punktum. Du kan og bør lese Bilansvarsloven og legg merke til at unntakene i §2c ikke inneholder noe som gjelder oss. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-02-03 Husk på at lovers anvendelse ikke er sort/hvitt og at det finnes muligheter for regress fra selskapene. Kaskoforsikringen dekker skade på eget kjøretøy, er ikke lovpålagt, men et ekstraprodukt som selskapene kan bestemme over selv. De kan f.eks. si at den bare gjelder hvis du deltar på godkjente kurs. Selskapene skaper forvirring om forsikringens gyldighet ved banekjøring. Jeg måtte bruke mye tid på å få tydelige svar – antagelig mye mer tid enn vanlige forsikringskunder bruker på slikt. Jeg synes selskapene burde være enkle, klare og tydelige i sin kommunikasjon. If er ryddige og skriver tydelig at det bare er kaskodekningen som er avhengig av kursets eventuelle godkjenning. De er litt mindre tydelige på at ansvars- og førerulykke gjelder på bane, men ga til slutt et bekreftende svar. Gjensidige har snudd i år og forhåndsgodkjenner ingen kurs. De viser til vilkårene og ber kundene orientere seg. Ved skade vurderes hvert enkelt tilfelle og arrangøren blir bedt om en uttalelse. Gjensidigekunder synes kanskje dette høres utrygt ut, men jeg synes det er forståelig. Tryg skriver at kjøring på bane, utover godkjente kurs, gjør at forsikringen ikke gjelder. Jaså? Tre forskjellige avdelinger uttalte seg før jeg fikk avklart at det bare er kaskoen som ikke gjelder. Jeg har bedt dem endre teksten (uten å forvente at det skjer). Kort sagt – kjør på bane! -
By stoppitide · Posted
Svenska Ducatiklubben: Kom gjerne fredag kveld og overnatt i depot. Alle sykler skal være registrert og lovlige å kjøre på vei. Vi følger norsk veitrafikklov og er dermed forsikret. Sjekk med ditt svenske selskap om din trafikkforsikring er gyldig i Norge. 102dB statisk, 110dB arenastøy = noe mindre restriktivt i Norge. Gatedekk. Ikke dekkvarmere. Les, forstå og følg vår ABC Banekjørings ABC erklæring justert 2023.pdf Instruksjon, dekkservice, nødmekaniker, mat, fantastisk kjøring og trivelig miljø VELKOMMEN -
By stoppitide · Posted
Endringer i forskriftene Siden i fjor har endringer i "Motorsportforskriften" gjort at arrangører kan søke om dispensasjon fra stedlige fartsgrenser for å kunne øve realistisk. Dispensasjon gis dersom det, blant annet, er et tilstrekkelig fokus på læring og ansvarlighet. Instruksjon er nevnt av myndighetene, men fremdeles jobber SVV med arrangører/politi/forsikring for å nærme seg en avklaring av hva kravene til dispensasjon skal være. Det som SVV for i år har krevet/ønsket/anbefalt har vi imøtekommet. Vi er i dialog med mange av aktørene og skal i ytterligere møter med bl.a. SVV For 2022 har vi søkt og fått dispensasjon fra fartsgrensene.
-
Recommended Posts