Jump to content

Om vår banekjøring - inkl ABC og egenerklæring


stoppitide
 Share

Recommended Posts

De berømte banedagene våre er for nybegynnere og racere og alle i mellom. Gyldig Medlemskap i Desmodromene, Nidhogg RR, den danske eller svenske Ducatiklubben må være på plass. Vi har instruktører og alt skjer i ryddige former for sikkerhetens, læringens og gledens skyld. Det er mange som er grundig hekta og det er ikke uten grunn - fantastisk morsomt 😎

Desmodromene dyrker et nært og tradisjonsrikt samarbeid med idrettslaget Nidhogg RR - vi er av samme slekta og utfyller hverandre. Således har vi kunnet arrangere gode banekjøringer for både førere med gateregistrerte sykler og lisensierte førere med dedikerte banesykler kjørende i egne grupper. Fra 50-60 Ducati baneracere i toppåret 2012 ned i en bølgedal med kun 10-12 baneracere på vår egen Ducati Weekend i 2021. Det er ikke bærekraftig og gjør at vi tar pause i den lisensierte racingdelen (RR) mens vi ser an utviklingen. Til gjengjeld blir det desto mere kjøring for skiltsyklene.

På de fleste dagene er det noen Gjesteplasser. Hvis Gjester/Medlemmer har bommet midlertidig på valg av motorsykkelmerke er det tilgivelig, men litt dyrere - man må også regne med å bli lettere hjernevasket og omvendt av gleden, samholdet og Ducatimagien....

Påmelding og betaling med kort/Vipps foregår på Deltager.no

https://www.deltager.no/participant/search.aspx?s=desmodromene

 

Deltagerne må sette seg NØYE inn i vår ABC og Egenerklæring. Ved påmelding bekreftes digitalt at de er lest, forstått og akseptert.    Banekjørings ABC pluss bekreftelse justert 2022 nr 2.pdf

 

 

Spørsmål? Send gjerne en mail til [email protected]

Banekart.thumb.PNG.b3e7a1181f3f1d12fe949f663c4e7f26.PNG

post-75-0-98188400-1463238300_thumb.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Det kommer av og til noen spørsmål om hvordan arrangementene foregår. De fleste vet at man kjører rundt og rundt på en trygg bane, men det er ikke like åpenlyst hvordan ting & tang i praksis fortoner seg.

 

Miljøet er preget av lave skuldre og lite kjekkaseri - alle prøver å være hjelpsomme og de frivillige står på knallhardt for å lage opplevelser medlemmene kan ha glede og nytte av. De frivillige bruker masse tid før/etter og ofrer på rundgang hele dagen uten å kjøre selv - for at medlemmene skal få utøve favoritthobbyen sin. Banedagene er svært populære og det er ikke så vanskelig å forstå når man ser på alle smilene og registrerer hva folket lærer og presterer.

 

Her følger bilder og små forklaringer på noe av det som foregår på en typisk banedag. Nybegynnere og viderekomne - inndelt i grupper etter erfaringsnivå - alle koser og morer vi oss, lærer motorsykkelkjøring, utveksler kunnskap og knytter vennskapsbånd - alt sammen bygget rundt felles interesse for Ducati.

 

1) Teknisk kontroll 2) Intervju for å sikre riktig musikknivå 3)Gruppen som skal utpå samles 4)Alt styres og overvåkes fra Race Control 5)Instruktør leder an i grønn gruppe

 

 

 

post-75-0-57572900-1463238878_thumb.jpg

 

post-75-0-18268700-1463238947_thumb.jpg

 

post-75-0-59251200-1463239035_thumb.jpg

 

post-75-0-21603200-1463239100_thumb.jpg

 

post-75-0-91816100-1463239183_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Forsikring?

Ansvars+førerulykkesforsikringen dekker egen og andres kropp samt andres eiendeler (selskapene kan ikke reservere seg mot denne dekningen). 

Kaskoforsikringen varierer: den dekker eventuelle selvforskyldte skader på eget kjøretøy. Velg et selskap som ikke reserverer seg mot banekjøring eller dekk skadene selv. Vi driver ikke førerutvikling slik enkelte selskaper definerer det.

 

 

Tidligere er det bl.a. svart:

En skadet sykkel og riper på skinndressen er ikke alvorlig. Skader på personer kan være det. Derfor håndhever vi kjøreregler som er vårt bidrag til at det hele forløper med lav risiko. Helt uavhengig av forsikringshensyn må den enkelte fører kjøre slik at det ikke skapes farlige situasjoner og må utvise hensyn, aktsomhet og være varsom. Da klarer vi oss bra og kan høste gleden og læringen som banekjøring er uovertruffen til.

Kjør vakkert

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • stoppitide changed the title to Om vår banekjøring - inkl ABC og egenerklæring
 Share

  • Upcoming Events

  • Aktive Tråder

    • Idealspor - det er flotte saker 😎   På samme måte som alpinister blir gode av å kjøre porter, blir vi flinkere av å terpe på å kjøre idealsporet. Man får umiddelbar tilbakemelding hvis man bommer på bremsepunkter, svingpunkter, svinghastighet og utganger. Ved å innøve idealsporet FØR farten settes opp får man gjerne bedre flyt og dermed bedre læring og etter hvert raskere kjøring uten unødvendig risiko . Win/win.   Dette har også mye med sikkerhet å gjøre. Alle SKAL gjøre sitt beste for å følge idealsporet. De som kommer bakfra og skal kjøre forbi har ansvaret for at det foregår med lav risiko og oppleves som udramatisk for den som blir passert. Dette blir mye enklere hvis man kan stole på at den man passerer følger en forutsigbar linje - idealsporet. Altså bedre og sikrere for alle - enda en win/win.   Dette avbildete sporet er senere videreutviklet og finjustert av de rutinerte og ALLER raskeste førerne i skiltløse racing-grupper, som har funnet ut at det da kan gå enda litt raskere. Skiltgruppene er tjent med en enkel og forutsigbar praksis som altså er "idealsporet".   Sjekk bildet (Rudskogen) og visualiser sporet ditt.
    • Videoer fra banekjøringene 😎👍😎   Ducati - YouTube
    • Forsikring? Ansvars+førerulykkesforsikringen dekker egen og andres kropp samt andres eiendeler (selskapene kan ikke reservere seg mot denne dekningen).  Kaskoforsikringen varierer: den dekker eventuelle selvforskyldte skader på eget kjøretøy. Velg et selskap som ikke reserverer seg mot banekjøring eller dekk skadene selv. Vi driver ikke førerutvikling slik enkelte selskaper definerer det.     Tidligere er det bl.a. svart: En skadet sykkel og riper på skinndressen er ikke alvorlig. Skader på personer kan være det. Derfor håndhever vi kjøreregler som er vårt bidrag til at det hele forløper med lav risiko. Helt uavhengig av forsikringshensyn må den enkelte fører kjøre slik at det ikke skapes farlige situasjoner og må utvise hensyn, aktsomhet og være varsom. Da klarer vi oss bra og kan høste gleden og læringen som banekjøring er uovertruffen til. Kjør vakkert  
    • Det kommer av og til noen spørsmål om hvordan arrangementene foregår. De fleste vet at man kjører rundt og rundt på en trygg bane, men det er ikke like åpenlyst hvordan ting & tang i praksis fortoner seg.   Miljøet er preget av lave skuldre og lite kjekkaseri - alle prøver å være hjelpsomme og de frivillige står på knallhardt for å lage opplevelser medlemmene kan ha glede og nytte av. De frivillige bruker masse tid før/etter og ofrer på rundgang hele dagen uten å kjøre selv - for at medlemmene skal få utøve favoritthobbyen sin. Banedagene er svært populære og det er ikke så vanskelig å forstå når man ser på alle smilene og registrerer hva folket lærer og presterer.   Her følger bilder og små forklaringer på noe av det som foregår på en typisk banedag. Nybegynnere og viderekomne - inndelt i grupper etter erfaringsnivå - alle koser og morer vi oss, lærer motorsykkelkjøring, utveksler kunnskap og knytter vennskapsbånd - alt sammen bygget rundt felles interesse for Ducati.   1) Teknisk kontroll 2) Intervju for å sikre riktig musikknivå 3)Gruppen som skal utpå samles 4)Alt styres og overvåkes fra Race Control 5)Instruktør leder an i grønn gruppe              
    • De berømte banedagene våre er for nybegynnere og racere og alle i mellom. Gyldig Medlemskap i Desmodromene, Nidhogg RR, den danske eller svenske Ducatiklubben må være på plass. Vi har instruktører og alt skjer i ryddige former for sikkerhetens, læringens og gledens skyld. Det er mange som er grundig hekta og det er ikke uten grunn - fantastisk morsomt 😎 Desmodromene dyrker et nært og tradisjonsrikt samarbeid med idrettslaget Nidhogg RR - vi er av samme slekta og utfyller hverandre. Således har vi kunnet arrangere gode banekjøringer for både førere med gateregistrerte sykler og lisensierte førere med dedikerte banesykler kjørende i egne grupper. Fra 50-60 Ducati baneracere i toppåret 2012 ned i en bølgedal med kun 10-12 baneracere på vår egen Ducati Weekend i 2021. Det er ikke bærekraftig og gjør at vi tar pause i den lisensierte racingdelen (RR) mens vi ser an utviklingen. Til gjengjeld blir det desto mere kjøring for skiltsyklene. På de fleste dagene er det noen Gjesteplasser. Hvis Gjester/Medlemmer har bommet midlertidig på valg av motorsykkelmerke er det tilgivelig, men litt dyrere - man må også regne med å bli lettere hjernevasket og omvendt av gleden, samholdet og Ducatimagien.... Påmelding og betaling med kort/Vipps foregår på Deltager.no https://www.deltager.no/participant/search.aspx?s=desmodromene   Deltagerne må sette seg NØYE inn i vår ABC og Egenerklæring. Ved påmelding bekreftes digitalt at de er lest, forstått og akseptert.    Banekjørings ABC pluss bekreftelse justert 2022 nr 2.pdf     Spørsmål? Send gjerne en mail til [email protected]  
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines