Gå til innhold

Dyp forklaring av reklame-hestekrefter og hvor kraften i motorer egentlig blir av...

Anbefalte innlegg

Ikke klikk linken hvis du har hodepine - moro med kunnskap, men bare hvis du har god tid og ledig hjernekapasitet. Reklamehestekrefter forklares og OMFATTENDE tester gjort for å se hva det faktisk koster av kraft å drive de enkelte delene av en motor på forskjellige turtall. Friksjon, veivhustrykk, dynamo, vannpumpe, oljepumpe, alle lagere, girkasse, osv kan på høye turtall dra så mye som en tredjedel av den kraften som oppstår i forbrenningen (hvis jeg skumleste riktig)

http://www.motorcyclenews.com/news/2015/november/mcn-plus-classic-john-robinson---great-powertrain-robbery/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Ha ha, måtte klikke. Jomen sa jeg smør og nugatti.

Dette beviser jo at Ducatis med masse kraft fra 3000 omd til 9000 omd ikke mister no særlig hk, i kampen med alt raklet som skal pumpes rundt.

Kunne jo bare sagt det med en gang Lars. :-)

Ducce ruler ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Fremtidige hendelser

Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

• Yr snudde 180 grader angående onsdag, men poenget består; snart en mulighet for en liten tur igjen🏍️
    • Oslo onsdag meldes tørr og 10-12-13 grader. En av de siste mulighetene? (ganske uvedkommende, men Torbjørns blinkskudd fra Dolomittene 2017  pynter enhver tråd)
    • 996SPS'en kommer til å bli solgt av mine arvinger.
    • Selg 996'en og skaff en Giulia. Du kan ikke vente til hele listen er oppnåelig.
    • For å dra ting litt tilbake på jorda igjen. Ja - vi kan ha forskjellige lister. Det kan være kjendiser du får "lov" å ligge med av dama, Bugattier og F40'er du kun ser på Youtube, stereoanlegg som koster 4 X Superleggera og båter som koster mer i vedlikehold enn årslønna di. Og så har vi den litt jordnære lista, og den begynner også å bli uoverkommelig smått om sen. Men kanskje ikke likevel, om du er litt tålmodig? Jeg har jo allerede en 996SPS, den tror jeg ikke er så lett å finne for hvermannsen. Å finne en i dag er dyrt. For ikke å snakke om en 888SP. En noenlunde pen 911SC - det er mange som har forstått at det er den beste bilen som har kommet ut av Zuffenhausen og prisen er høy. Og god gammel Bertone Coupe - Giulia - med den fantastiske NORD-motoren - er jo i mine øyne det vakreste som noensinne har kommet ut av Milano. Den koster også mye akkurat nå. MEN: Prisen på Jaguar E-Type og lignende er på vei ned. Alt som var kult på 60-70-tallet blir mindre verdt. Det er fordi de som drømte om slike kjøretøy har blitt 80+ år gamle og ikke kan kjøre mer. Og den bølgen treffer stadig yngre markeder. Det vi (50-ish) likte da vi var unge ligger høyt i pris, fordi vi har penger og tid til å anskaffe det vi drømte om. Akkurat nå, men kanskje ikke mer enn 10 år framover. Så jeg tenker at jeg er en skikkelig anakronist, og at prisen på kamskaftere muligens går ned, og kanskje kan jeg bli pensjonist med kamskafter om en 20 års tid 😉  Men i mellomtiden lever drømmen om en -78 900SS, -81 911SC og -71 Giulia i garasjen 😉   
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer