Jump to content

er denne eksosen orginal ? 748


Recommended Posts

hei.  jeg kjøpte for kort tid siden en ducati 748.  1997 modell. 

 

det sto arrow eksos på den.   jeg synes den bråkte litt vell mye, så jeg fikk tak i orginaleksos. 

 

 

stusset litt da eksosen som kom var merket ducati, men samtidig termignoni.  så sto det noe stempel om støygodkjenning på de.  

 

er dette orginale eksosene, eller er det termignoni levert av ducati? 

 

 

så er det dilemma da... jeg elsker utsenede av carbon-pottene, men vil kanskje(?) ha lyden av den andre eksosen istedet.

 

 

 

er det noen som vet hvordan termignoni  ligger an på lyd i forholdt til arrow i tilfelle.  om det jeg nå har fått er std. orginaleksos..    termignoni har carbon-potter ser jeg. 

 

 

 

på forhånd takk :D    

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pottene på ebaybildene er nok originale, slik montert på sykkelen ved levering. Det var vanlig, særlig for en del år tilbake, at Ducati bestilte eksos fra underleverandører - der i blant Termignoni. De originale inneholder ofte et flerkammersystem med rør og gitter for tilstrekkelig lyddemping. Senere også med katalysator (f.o.m. Euro 3 tror jeg)

 

Mange av/de fleste aftemarket pottene er bygd opp kun av et perforert rør, pakningsmateriale, ytter-rør (karbon/titanium/stål/aluminium) og endestykker. Nesten alltid er resultatet mer lyd (også kalt musikk) og da gjerne med mer bass/romling.

 

Termignoni karbon og Arrow karbonpotter vil nok høres ganske like ut. Propper/db-killere vil dempe nivået betydelig. 

Link to comment
Share on other sites

oki, takk for det.  blir spennende og høre hvordan orginal-eksosen høres ut da. 

 

 

 

ja, riktig som du sier, det er mye bass/ resonans med arrow-eksosen.  blir veldig sliten i hodet av det.   mulig at det ville hjulpet med en bedre hjelm kanskje. 

 

jeg lyste inni arrow-eksosen. og det er bare ett perforert rør rett igjennom ja. 

 

 

hvordan funker det med db-senkere da?     mulig jeg spør dumt her nå men. hehe 

Link to comment
Share on other sites

Effekten av endret eksos, derunder db-killere, henger sammen med de vanlige variablene: luft inn, bensin inn, forbrenning i de forskjellige situasjoner/belastninger og eksos ut. Resultatet kommer av miksen av variablene, så noe klart svar er vanskelig å gi.

 

Db-killere er en metallpropp som festes i utløpet/endestykket. Google db killer Ducati, så ser du raskt hva det dreier seg om.

 

Jeg synes hjelmen demper best når polstringen rundt/på ørene klemmer ganske konkret på sidene av hodet. For å få til det må man velge hjelm med riktig form for sitt eget unike hode (ovalt eller rundt) og selvfølgelig størrelse. 'Helmet fit' på Google gir nok en del videoresultater...

Link to comment
Share on other sites

Hei , 
Vet ikke om du bruker det eller ikke. Men jeg vil anbefale å kjøre med ørepropper :D  Spesielt hvis du skal på lengre turer. Utrolig behagelig - du får likefult lyden av Ducatien , men du slipper å føle deg øre og banket opp i hodet etterpå! Hvis du vil ta det steget videre - går det an å støpe egne ørepropper med høyttalere. Kjekt hvis du skal kjøre turer og snakke med andre over intercom - eller lyst til å høre på musikk / Radio. 

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines