Gå til innhold

litt ujevn gange 748 desmoquattro


Anbefalte innlegg

hei.  har en 1997  748 desmoquatro.   den går litt ujevnt på tomgang.  og stopper litt innimellom.

 

naboen som har vært motorsykkelkar i mange år syntes det hørtes ut som den gikk bedre på den ene enn den andre sylinderen.  

 

er det forgasser på disse?   har googlet litt men ble ikke helt klok på det egentlig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronisk innsprøytning.

 

Man kan lete etter mangler på tenning: coiler, regulator osv, men feil her vil muligens også slå ut på flere turtall... Tennplugger skal selvfølgelig sjekkes tidlig i prosessen.

 

Det er mere normalt å mistenke de vanlige tingene som ventiljustering, spjeldenes posisjon (datatilkobling som undersøker og eventuelt retter opp), balansering av de to spjeldhusene ("forgasserne") og trim/CO2 justering ved bruk av sniffer-instrument stukket inn i eksosen.

 

Balansering av spjeldhusene og ventiler er manuelt arbeid. De andre tingene og mere til, er slikt man finner ut ved tilkobling av elektronisk analyseredskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

 

da bør jeg kanskje se på tennplugger i første omgang.   kanskje bør få tatt en ventiljustering til våren også da.  det er vell 2 år siden registeret ble byttet nå så det er vell på tide og ta den også.

 

 

får se om dette er noe jeg prøver meg på selv til våren eller hva det er.  resten av feilsøkingen du nevnte der hørtes ut som verkstedmat   hehe :D   mulig jeg kan betale naboen litt for å hjelpe meg med register/ventiler.  han kjører ducati selv (1098 '08) og har byttet register/just ventiler på den selv.

 

 

 

bare så synd at merkeversted er en 3-timers tur unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det normat at disse syklene rister noe mye under kjøring også?    jeg synes den er ubehagelig under 3-4.000rpm.

 

kjører man sakte under 3000 så rykker og napper det. ekkelt.  når man kjører på veien så rister den endel. spesielt under pådrag under 4.000rpm

 

har forstått det slik at de ikke er noe gode og kjøre sakte med -med lavt turtall. men litt usikker på om det skal riste og nappe i høyere fart også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt for Ducati, men hvor mye det rister avhenger av hvor bra alt er vedlikeholdt og justert.

Hvor fornøyd du kan bli kommer an på forventninger og hvor nær 'optimal' ytelse du kommer ved vedlikehold og justeringer. Det viser seg at for 'folk flest' krever Ducati i hvert fall tilvenning før man trives. Mange Ducatier, særlig eldre modeller, er konstruert slik at de gir mest kjøreglede når de piskes - på bekostning av komfort, bensinforbruk, bykjøring og den slags uvesentligheter B)

 

Jeg vil tro at en nabo med peiling kan være gull verdt - ta med god hjemmebrent/hjemmebakst og plei relasjonen til vedkommende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
    • To tombola-gevinster tas med. Det er hofte-/lårtasker vi har til overs etter den perioden vi brukte kjørende marshals med radio på hofta, i stedet for flaggvakter.
    • Det var i 2017 omtrent. Nesten alle hadde andre sykler, Eker hadde knapt nok adkomst og en skjegget viking løp rundt på Karl Johan, løftet på japanske turister og tok veldig fine bilder (hint hint).
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer