Gå til innhold

Støymåling av motorsykkel (avskilting?)


Anbefalte innlegg

Skremsel om avskilting er i overkant ivrig. Det ble jo slått fast av Vegdirektoratet, til kontrollantenes formodentlige irritasjon, at avskilting ikke kan brukes for støyovertredelser. Avskilting kun i sammenheng med sikkerhet. Det er det greit å vite når man er ute på veien, men selvfølgelig forsmedelig hvis man er så uforsiktig at man møter opp til senere kontroll med samme anlegg man ble innkalt for og SÅ blir avskiltet.

 

Vi kan flire hvis vi blir stoppet, men jeg er enig i at med moderat musikk og normal hensyntagen overfor omgivelsene kommer vi antagelig lengre. Kanskje såpass langt at det ikke blir innført så streng lovhjemmel som i enkelte land 'nerrafor'.

Endret av stoppitide
"Dømmende" erstattet med Vegdirektoratet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NMCU tar saken (igjen). Det var ikke greit med avskilting sist og er nok ikke det nå heller. Grei anledning til å minne om det naturlige i å være medlem i NMCU.  Innlimt tekst nederst er fra 2014.

https://nmcu.org/mer-fokus-pa-stoy/8091/



NMCU:

Avskilting i støykontroll
I slutten av mai i år ble en motorsyklist stoppet i en teknisk kontroll. Motorsykkelen hadde et uoriginalt eksosanlegg som hadde mye høyere lyd enn tillatt. Motorsyklisten erkjente selvfølgelig at sykkelen hadde et ulovlig eksosanlegg og regnet med å få mangellapp med krav om å vise sykkelen med et godkjent anlegg. Statens vegvesen tok imidlertid saken et knepp lenger og fattet vedtak om bruksforbud og avskilting på stedet. Motorsyklistene motsatte seg inndragning av kjennemerket, men kontrollør og kontrolleder opprettholdt vedtaket. MC-føreren fikk deretter leie prøveskilt for å kjøre motorsykkelen hjem.

Motorsyklisten sendte umiddelbart inn en klage på vedtaket, som han mente var en uforholdsmessig reaksjon. Han mente også kontrollørene fra Statens vegvesen manglet hjemmel i lov eller forskrift for vedtaket om at motorsykkelen måtte ilegges bruksforbud og avskiltes på stedet fordi den ikke var i” forsvarlig stand”. Han argumenterte med at bruksforbud og avskilting bare er en forholdsmessig reaksjon når et kjøretøy har så grove tekniske mangler at det er trafikkfarlig, og at for høy lyd ikke faller inn under dette begrepet. Han viste blant annet til reglene i forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy hvor overskridelse av grenseverdi for lydnivå normalt vurderes til en 2er feil, noe som kun innebærer at kjøretøyet må fremstilles for etterkontroll. I klagen bad han derfor om at Statens vegvesens vedtak ble omgjort.

Saken havnet etter hvert hos Vegdirektoratet som brukte lang tid på å behandle klagen. Saken hadde såpass mange prinsipielle sider at også NMCU sendte et eget brev til direktoratet der vi ba om en klargjøring av hjemmelsgrunnlaget for avskilting ved for høy eksoslyd. I slutten av september fikk både motorsyklisten og NMCU svar som fortalte at direktoratet opphever vedtaket om avskilting. I sin begrunnelse sier Vegdirektoratet blant annet:
«Regionens praksis (Region sør) med å ilegge bruksforbud og avskilte kjøretøyet ved en grense på 10dBA ikke er i tråd med den vurdering som vegtrafikkloven § 36. nr. 1c) gir anvisning på. Det er fra klagers side påpekt at kontrollen ble utført på et meget sterkt trafikkert sted ved innkjøringen til Kristiansand sentrum. Vegdirektoratet kan ikke se at regionvegkontoret har foretatt en helhetsvurdering når det ble ilagt bruksforbud og motorsykkelen ble avskiltet. Det er fra regionens side ikke sagt noe om det ville være farlig å la klager kjøre videre og hvordan trafikkbildet så ut på tidspunktet for ileggelse av bruksforbud og avskilting. Ett moment som peker i retning av at det ikke var nødvendig å avskilte kjøretøyet var at regionvegkontoret utstedte prøveskilter slik at klager fikk kjøre motorsykkelen hjem».

Det kommer en fyldigere artikkel om saken i neste nummer av MC-bladet, der vi blant annet bringer et intervju med motorsyklisten som ble avskiltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer