GĂ„ til innhold

Valg av verksted ved forsikringsskader

Anbefalte innlegg

Hei

Noen hjalp meg Ă„ bulke mopeden min (2016 M821 Dark) forrige uke, og jeg har havnet i en disputt med forsikringsselskapet (DnB đŸ€Ź.) om hvorvidt jeg har krav pĂ„ Ă„ fĂ„ reparert den av en merkeforhandler. Mine nĂŠrmeste er Eker og LĂžvaas, som er 10-ish mil unna. DnB mener at det er nĂŠrmeste verksted som gjelder, og takstmann mener et hvilket som helst MC-verksted kan ta dette. De vil heller ikke koste frakt ned til Eker eller LĂžvaas. 

Noen erfaringer eller tanker rundt dette blandt folket?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Kinkig sak hvis de allerede har "bestemt" seg. Jeg TROR de har rett til Ä velge verksted. Les vilkÄrene.

Hadde du vÊrt grytidlig pÄ ballen kunne du overkjÞrt dem med hÄnlatter, voldsom bestemthet, utestemme og krav om skriftlig bekreftelse fra selskap og verksted om kvalitet tilsvarende merkeverksted og uten bortfall av reklamasjonsrett overfor selger/fabrikant.

Hvis du ikke fÄr dem pÄ bedre tanker.... er det idiotsikre skader som hvem som helst kan gjÞre? Fortelle?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Havnet mellom en bil og autovern da en kar ikke hadde fĂ„tt med seg at jeg allerede var i god fart i den filen han la seg ut i. Han skiftet fra saktegĂ„ende rushtrafikk til kollektiven, der jeg lĂ„ omtrent i fartsgrensen, litt under tror jeg faktisk 😇. Rakk uansett ikke Ă„ bremse tilstrekkelig, men fikk i alle fall sneket meg pĂ„ siden av bilen, ikke rett i hekken pĂ„ den.

Resultatet ble at jeg dekorerte hÞyre bakskjerm og hjul pÄ bilen hans, og at alt som stikker ut pÄ venstre side av sykkelen enten ble revet av eller forstua.

Revet av: Fothvilere, fothvilerinnfesting

Forstua: Venstre gaffelbein (den delen som holder skjermen), hjulmutter/bolt, forskjerm, radiator, styre, tank, svingarm

Ellers sÄ fikk fremre eksosbend, mine splitter nye termignoni slipons og setet et lett mÞte med autovernet. Likevel nok til at det er riper og styggedom. 

Jeg hadde nok sneven av utestemme i dag da takstmanne mente at sykkelen trolig ikke var verdt Ă„ reparere fordi han hadde funnet ut hva sykkelen faktisk var verdt. Han hadde hengt seg opp i en gammel finn-annonse med en underlig dumpingpris 20-30000 under det som ligger pĂ„ finn i dag. I tillegg ansĂ„ han sesongen som sĂ„ godt som over sĂ„ jeg mĂ„tte ikke regne med Ă„ fĂ„ den i stand igjen i Ă„r. Dette treffer jo ogsĂ„ ei nerve hos meg, for jeg kjĂžrer glatt til snĂžen har lagt seg, og det kan da vĂŠre i desember for alt jeg vet. Å bytte ut delene er en to-dagers jobb omtrent, og Eker vet jeg har ledig kapasitet. To be continued...;)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hvor kjappe de skal vĂŠre er nok ogsĂ„ spesifisert i vilkĂ„rene. Tipper det stĂ„r noe sĂ„nt som raskest mulig og uten unĂždvendig ulempe for deg. 48 timer world wide levering av deler fra Ducati. Pluss noen fĂ„ dager pĂ„ MERKEverksted. Best mulig lĂžsning for deg. Motpartens selskap SKAL akseptere sitt ansvar som er Ă„ holde deg fri for ulempe. Ditt selskap SKAL kjempe for deg. Én uke - ferdig snakka!!

Be takstmannen dokumentere den faktiske salgsprisen pÄ den han viser til. Neivel, nei. Da holder vi oss til merkeverksted sin erfaringsbaserte pris.

En skummel faktor er innfesting fotpinnebrakketter. De sitter helt/delvis festet i motorblokken og det skal ikke mye til fÞr blokken sprekker. IKKE billig. Samme med svingarmen som ogsÄ (?) gÄr gjennom blokken. Slike saker mÄ pÄpekes skriftlig slik at du har noe Ä vise til om 4-5 Är 'nÄr' blokken plutselig sprekker.

Jeg ville insistert pÄ utskifting av gaffelben, svingarm, tank osv. Det gÄr kanskje an Ä 'reparere', men er det pent, holdbart og trygt? Kan man garantere dette? StÄ pÄ krava!!!  Blir det fullt bytte av alle de delene du nevner blir den kanskje kondemnert. Det kan vÊre en god deal hvis du fÄr kjÞpe 'vraket' svÊrt rimelig og reparerer til det du mener er ok nivÄ. VÊr forsiktig med Ä hÞres interessert ut i kondemnering. Nekt, nekt, nekt og sÄ spÞr hvem som da ender opp med sykkelen....

KjÞr pÄ sÄ hardt du klarer - de er pÄvirkelige.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Takk for tips. Jeg har merket at takstmann har fisket en del for Ä fÄ klarhet i hvor vidt jeg er ute etter en kondemnering, noe jeg forsÄvidt ikke er. Men allternativet med Ä kjÞpe vraket har jo slÄtt meg, for jeg skulle jo kunne fÄtt den i en grei bruksstand   for en grei pris. Det kunne jeg syslet med utover hÞsten. Hadde det vÊrt en eldre sykkel hadde jeg ikke vÊrt i tvil, men med en 2 Är gammel sykkel med 600 mil pÄ telleren....? Vi fÄr nÄ se hva som skjer. Hvordan tror du vraket av en 2016 821 Monster blir verdsatt?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Aner ikke. De legges vanligvis ut for godkjente kjÞpere av 'vrak'. Prisene er oppsiktsvekkende lave - antagelig fordi selv proffe verkstedfolk aldri kan vÊre helt trygge pÄ hva de kjÞper. HÞy risiko = lav pris.  Det er derfor jeg rÄder til litt 'dansing' rundt dette temaet. HÞyere oppgjÞrssum = hÞyere betalingsvillighet fra deg?  Man fÄr ikke en kjempe-deal hvis man ikke ber om det, sÄ hva med listepris pluss ekstrautstyr og kr 20.000 for 'vraket'? 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ducatideler koster tilnÊrmet det samme world wide (kan svinge fra Är til Är etter hvor raskt Ducati reagerer pÄ valutasvingninger).

Brukte deler i topp tilstand, med akseptabel tillit til selger, finner man greiest (min erfaring) i USA hos etablerte 'hoggere'. (Finnes mange, men start med Ä kikke pÄ GothamCycles og SunCoastMotorcycles hvis jeg husker navnene riktig...) 

For aftermarket er jeg mest glad i MonsterParts, men har ogsÄ handlet hos Italienske CarpiMoto, amerikanske MotoWheels og Bellissimoto samt tyske DesmoWorld. Bruk litt tid pÄ Ä surfe slik at du handler mest mulig samlet for Ä billigst frakt-total.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Limt inn fra FB der det dukket opp gode innspill (som ingen gadd Ä skrive/kopiere/paste her)(slik at vi akkumulerer kunnskap og slik at ALLE medlemmene fÄr glede av det)

Roar Stegegjerdet Er ikke det 2 Ärs garanti?

André Bergheim
André Bergheim 2 Ärs garanti, 5 Ärs reklamasjonsrett sier kjÞpsloven i Norge

Roar Stegegjerdet
Roar Stegegjerdet Det veit eg, men korleis skulle reklamasjonsretten bli forringa?

André Bergheim
André Bergheim Det er forsÄvidt det jeg ogsÄ lurer pÄ.

Per Strand
Per Strand Eg vil tro det her er samme regler som for bil. Ethvert autorisert verksted kan gjÞre jobben, uten at det skal gÄ utover garanti. Men, om de vil gjÞre det er noe annet..

BjĂžrnar Brunsvik
BjÞrnar Brunsvik  Selv om selskapet skulle ha sitt pÄ det tÞrre, synes jeg de er smÄlig. Jeg har fÞr kjÞp av forsikring, forsikret meg om at hvis uhellet er ute, er det kun merkeverksted som gjelder.

André Bergheim
André Bergheim Hvilket selskap er det forresten?

Tommy Trosthoel
Tommy Trosthoel IF lar kunden avgjĂžre dersom man vil benytte merkeforhandler fikk jeg beskjed om ihvertfall....

BjĂžrnar Brunsvik
BjÞrnar Brunsvik  Samme med Storebrand

André Bergheim
AndrĂ© Bergheim SĂ„ fint 1f603.png😃. Meldte overgang til If med alle forsikringer for noen fĂ„ dagers siden etter for mange timer i telefonkĂž og rot hos DnB det siste Ă„ret. Det er nĂ„r man trenger forsikringer man merker hvilke selskap som funker 1f601.png😁.

Jon Kristian SĂŠtre
Jon Kristian SÊtre Hvis det er motpart som er skyldig, sÄ kan en kreve ganske mye fra et selskap. OgsÄ at kjÞretÞyet repareres pÄ merkeverksted. Ved kasko derimot, sÄ kan selskapet kreve at kjÞretÞyet blir reparert pÄ sÄkalt avtaleverksted. Det vil si et autorisert verksted (dette kan godt vÊre merkeverksted) som har ingÄtt avtale med selskapet. Dette skal ikke pÄ noen mÄte gÄ ut over eventuelle garantier, da det ikke kan kreves av merkeforhandler at kjÞretÞyet repareres der. Tviler pÄ at det er noen forskjeller nÄr det gjelder motorsykkel. I tillegg hvis det er pant i kjÞretÞy, har selskapet full rett til Ä forlange at deres avtaleverksted skal brukes, dette for Ä sikre at det ikke vil bli et mulig verditap hvis et lÄn med pant blir mislighodt, og kjÞretÞyet overtas av lÄnegiver. HÄper alt ordner seg nÄr en fÞrst har vÊrt uheldig. Jeg jobber med bilskade og lakkering, der det er slik som beskrevet her.

André Bergheim
André Bergheim Interessant

André Bergheim
André Bergheim SÄ vidt jeg har forstÄtt det sÄ er det motparten som vil fÄ ansvaret for ulykken i mitt tilfelle. Derfor skjÞnner jeg ikke helt hvorfor mitt eget selskap er sÄ lite imÞtekommende. Underlig greier synes jeg.

Jon Kristian SĂŠtre
Jon Kristian SÊtre FÞr fullt skylds spÞrsmÄl er avgjort, sÄ brukes din forsikring/kasko. Deretter gjÞres dette opp med motparts selskap nÄ skyld er avgjort. Uansett hvor innlysende skyldspÞrsmÄlet er. Er enig i at det virker underlig, men dessverre er det slik. Men du mÄ ikke gi deg sÄ lett. Alle selskap vil prÞve seg nesten uansett hva det dreier seg om.

Henrik Espedal
Henrik Espedal Er det kun kosmetisk og plast osv skal byttes ut, sÄ gÄr det helt sikkert fint Ä la hvilket som helst verksted ta det. Men de mÄ bestille dele gjennom ducati forhandler uanz. MÄ de koble seg opp mot elektronikk/diagnose sÄ er det ikke sikkert alle verksted har det utstyret. De fleste bruker muligens Texa diagnose, de funker pÄ duc. Tviler pÄ de koster pÄ seg ducati sitt diagnose utstyr... sÄ har du dette med at alt blir registeret opp mot rammnr hos ducati nÄ. Denne garantien de har begynt med for videresalg, bekreftelse pÄ at alt er fÞlgt opp...

Jonas Sivertsen
Jonas Sivertsen Jeg har ogsÄ DNB og vÊrt utfor samme argumentasjon med frakt til verksted! Jeg har fraktet til LÞvaas selv siden det er det verkstedet jeg bruker. Du kan hente sykkelen din der den er fraktet og bringe den selv dit du vil ha den! Dette med nÊrmeste verksted henger igjen fra bilverden og avtalen forsikringen har bergningtjenesten, men fungerer dÄrlig ifm reperasjon av mc. Jeg er godt fornÞyd med DNB nÄr det kommer til oppgjÞr og behandling generelt.

René SelsÞ
René SelsÞ Jeg har ogsÄ dnb. FornÞyd. Men har ikke vÊrt ut for problemstillingen.
Jeg ville kanskje fÄtt den uttalelsen/pÄstanden skriftlig fra eker/LÞvaas - og sendt til dnb. Da vil de kanskje ta hensyn til ditt Þnske.
Om ikke, hadde jeg frakta sykkelen nedover selv.... styr, men ikke SÅ styr...
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Godt du tar ansvar 👍🙂.

Til info sÄ fikk jeg i gÄr GO fra forsikringselskapet til Ä la Eker se pÄ saken. De ville ikke koste frakten, sÄ jeg fikk den pÄ hengern og leverte den sjÞl kl 8 i dag tidlig. Kl 14 fikk jeg mail fra Eker med godkjent takst.

Du skal se jeg fĂ„r meg en tur fĂžr snĂžen legger seg likevel...đŸ»

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä benytte denne siden godtar du vÄre PersonvernvilkÄr og Retningslinjer