Jump to content

Recommended Posts

Posted

Amatører bør sikkert alltid levere fra seg sykkelen til profesjonelle...men det er ikke alle amatører som har nok selvinnsikt til å innse det. 848'n fikk rådebank, så jeg tenkte at "learning by doing" sikkert er et godt konsept. Lars B-O mener at sånt er karakterbyggende, jeg håper han har rett 😂

Bevæpnet med verkstedmanual og en mekanikerkompis til å bistå er planen at 848'n skal gjenoppstå før sesongen starter, muligens også med enkelte oppgraderinger når alt uansett er plukket helt fra hverandre.

20190213_211412.thumb.jpg.f4bd029fa0fafb5f6e7f787e4c5f33d8.jpg

Motoren er ute, toppene er demontert og det var nokså lett å konstatere at nedre rådelager på stående sylinder hadde kapitulert. Nå gjenstår bare resten, så det bør jo gå fort 😜

20190201_225850.thumb.jpg.4a3b3066e394438204ae92460898e835.jpg

Fotografen var tydeligvis litt ustø på hånda, men deler av rådelageret satt fast i silen til pickupen:

20190201_233456.thumb.jpg.b4ec41696e0cc9f0eb48785ca7d4d93a.jpg

Er det noen ivrige motorbyggende medlemmer på østlandet som har spesialverktøy til motor liggende, og som i tillegg er snille nok til å låne de bort en liten periode? Jeg ser at det er noen verktøy som nødvendig for å splitte veivhuset som er vanskelig å improvisere, bl.a. verktøy for å holde svinghjul. Det hadde vært kjekt å slippe masse investeringer i verktøy som forhåpentligvis (jadda, optimist) bare skal brukes en gang 🙂

Posted

Jeg har to verktøy for å holde svinghjulet. Et «originalverktøy» og et hjemmelaget for å holde svinghjul uten hull i siden. Det er bare å låne. Bor på Nærsnes, rett sør for Oslo.

CC860A18-9756-40DF-A87F-1401A1B3F751.jpeg

0484FDF3-FB5D-4DC9-AA44-6A4BE757D5C1.jpeg

Posted
6 timer siden, Øystein skrev:

Jeg har to verktøy for å holde svinghjulet. Et «originalverktøy» og et hjemmelaget for å holde svinghjul uten hull i siden. Det er bare å låne. Bor på Nærsnes, rett sør for Oslo.

Det er et tilbud jeg gjerne takker ja til, jeg tar kontakt i litt mer egnet kommunikasjonskanal 😀

Posted

Tro det eller ei..... en mynt mellom to drev bak svinghjulet... Hva kan gå galt? Mindre enn det høres ut til. 

Dessuten: kan man regne med at med fri adgang så er det like greit å anskaffe Pistal stempler og Carrillo råder? Litt finstemming av forbrenningskammeret og en dag på Dynobenken så har du plutselig 10-15 hk mer.

Yiiihaa

Posted
13 timer siden, stoppitide skrev:

Tro det eller ei..... en mynt mellom to drev bak svinghjulet... Hva kan gå galt? Mindre enn det høres ut til. 

Dessuten: kan man regne med at med fri adgang så er det like greit å anskaffe Pistal stempler og Carrillo råder? Litt finstemming av forbrenningskammeret og en dag på Dynobenken så har du plutselig 10-15 hk mer.

Yiiihaa

Jeg sa ikke noe om fri adgang på kapital 😂 Vi får se hva som skjer, tipper det blir gjenoppbygging med original-spec, det går tydeligvis mer enn fort nok for meg.

Har lest mange om forskjellige improviseringer på utenlandske duc-forum, men ble litt usikker på risiko etter å ha lest i servicemanualen at mutteren er skrudd til med +/- 300Nm. Da er det greit å ha festet svinghjulet ordentlig. Heldigvis ordner det seg med verktøy. Oppdateringer kommer!

Dette er nesten noe alle burde gjøre minimum én gang? Man lærer utrolig mye om egen motor underveis...😀.

Posted

Sjekk pris på Carrillo vs standard. Overraskelse? Standard stempelring-sett (for det må man vel ha?) vs Pistal. Overraskelse?

Gøy å lese at du har glede av å skru.

• 3 weeks later...
Posted

Det var vel den lette delen av jobben... Så gjelder det å stille alle nødvendige diagnoser og fikse pasienten på en tilfredsstillende måte 🙂 Kom gjerne med oppdateringer på den prosessen, og del utfordringer og læring...:) 

• 5 months later...
  • 3 weeks later...
Posted
På 5.9.2019 den 7.42, Dag Hansen skrev:

Leste dette med stor interresse. Hit kan vi jo komme alle sammen. Stoppet det opp her ?

Heisann,

Ja, du har for så vidt rett i at det stoppet opp. En blanding av jobb og privat har gjort at mesteparten av fritiden jeg har hatt i år har gått med til å være corsegeneral, voksenlivet vant i 2019 🙂 

Diagnosen er stilt, nedre rådelager på fremre sylinder var gåent. Ellers ser alt annet egentlig ganske bra ut, fragmenter fra rådelageret endte i silen ved olje-pickupen og det er ingen andre synlige skader på motoren som jeg (eller den litt mer drevne mekaniker-kompisen min) har klart å finne. Fra november har vi et håp om å begynne montering igjen, slik at 2020-sesongen kanskje kan inneholde litt banekjøring 😎

• Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines