Gå til innhold

Hvor «flytende» skal skivene være?


Anbefalte innlegg

Hvor mye bevegelse skal det være i «lengderetningen» eller fartsretningen på bremseskivene? Lurer fordi det er klar forskjell på skivene på banesykkelen min. «Flytende» skiver skal vel først og fremst justere seg sideveis. Men den ene skiven min har en del bevegelse forover/bakover også. Ser for meg at når jeg måker inn bremsen i 200+ så blir dette til en stor belastning på de ringene som holder skivene på plass... Og etter å ha observert en bremseskive nærmest eksplodere på slutten av langsiden, gjør jeg meg jo noen tanker... (Det kan selvsagt ha mange andre grunner)

Så - hvor mye skal skivene «flyte» den andre veien? Er skiva på videoen under ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på mitt tredje par fullflytende (det er fullflytende vi snakker om?) og de to første tynte jeg til 40.000 km blandet kjøring. Da var slarken i lengderetningen bortimot 2 mm og laget urovekkende lyder.

Det tredje paret ser ut til å holde lenger. Det er Brembo T-drive som etterligner patentet til BrakeTech med flate anleggsflater i stedet for runde knapper.

Bremseeffekten med fullflytende er veldig mye bedre (sentrering, tykkelse og kjøling)(bedre stål?)  enn de semiflytende som Ducatier leveres med. Dårlig holdbarhet og urovekkende lyd og slark gjør dem likevel til noe som stort sett brukes av racere der holdbarhet ikke betyr noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet jeg om de er fullflytende eller slitne semiflytende? Så du videoen i innlegget? Den andre bremseskiva beveger seg ikke på lang nær like mye. Kan jo være den blir bedre hvis jeg renser og bruker drill-bit for å løsne opp i ringene, men mistenker at skiva på videoen er sliten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører litt lyd, men ser ikke film.

De semiflytende har vel gjerne en 'utbrettet' tynn skive på baksiden. En slags fjærbelastning som begrenser det hele til å forbli semiflytende. Enkel sak å bygge om selv - et hengivent hammerslag på riktig sted kan spare flere tusen kroner.

Alltid greit å ha rene bremser, så få det unnagjort før du evaluerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan vel egentlig ikke fjernes, men gjøres flate og dermed konvertere skivene til helflytende. Forøvrig vil jeg amatør-mene at de er utslitt. Det er aluminiumnavet som slites først og da er det kjørt.

Den gode nyheten er at du nå har skaffet deg muligheten til å kose deg med fullflytende skiver. Brembo Super Sport eller T-drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Yr snudde 180 grader angående onsdag, men poenget består; snart en mulighet for en liten tur igjen🏍️
    • Oslo onsdag meldes tørr og 10-12-13 grader. En av de siste mulighetene? (ganske uvedkommende, men Torbjørns blinkskudd fra Dolomittene 2017  pynter enhver tråd)
    • 996SPS'en kommer til å bli solgt av mine arvinger.
    • Selg 996'en og skaff en Giulia. Du kan ikke vente til hele listen er oppnåelig.
    • For å dra ting litt tilbake på jorda igjen. Ja - vi kan ha forskjellige lister. Det kan være kjendiser du får "lov" å ligge med av dama, Bugattier og F40'er du kun ser på Youtube, stereoanlegg som koster 4 X Superleggera og båter som koster mer i vedlikehold enn årslønna di. Og så har vi den litt jordnære lista, og den begynner også å bli uoverkommelig smått om sen. Men kanskje ikke likevel, om du er litt tålmodig? Jeg har jo allerede en 996SPS, den tror jeg ikke er så lett å finne for hvermannsen. Å finne en i dag er dyrt. For ikke å snakke om en 888SP. En noenlunde pen 911SC - det er mange som har forstått at det er den beste bilen som har kommet ut av Zuffenhausen og prisen er høy. Og god gammel Bertone Coupe - Giulia - med den fantastiske NORD-motoren - er jo i mine øyne det vakreste som noensinne har kommet ut av Milano. Den koster også mye akkurat nå. MEN: Prisen på Jaguar E-Type og lignende er på vei ned. Alt som var kult på 60-70-tallet blir mindre verdt. Det er fordi de som drømte om slike kjøretøy har blitt 80+ år gamle og ikke kan kjøre mer. Og den bølgen treffer stadig yngre markeder. Det vi (50-ish) likte da vi var unge ligger høyt i pris, fordi vi har penger og tid til å anskaffe det vi drømte om. Akkurat nå, men kanskje ikke mer enn 10 år framover. Så jeg tenker at jeg er en skikkelig anakronist, og at prisen på kamskaftere muligens går ned, og kanskje kan jeg bli pensjonist med kamskafter om en 20 års tid 😉  Men i mellomtiden lever drømmen om en -78 900SS, -81 911SC og -71 Giulia i garasjen 😉   
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer