Gå til innhold

Hvor «flytende» skal skivene være?


Anbefalte innlegg

Hvor mye bevegelse skal det være i «lengderetningen» eller fartsretningen på bremseskivene? Lurer fordi det er klar forskjell på skivene på banesykkelen min. «Flytende» skiver skal vel først og fremst justere seg sideveis. Men den ene skiven min har en del bevegelse forover/bakover også. Ser for meg at når jeg måker inn bremsen i 200+ så blir dette til en stor belastning på de ringene som holder skivene på plass... Og etter å ha observert en bremseskive nærmest eksplodere på slutten av langsiden, gjør jeg meg jo noen tanker... (Det kan selvsagt ha mange andre grunner)

Så - hvor mye skal skivene «flyte» den andre veien? Er skiva på videoen under ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på mitt tredje par fullflytende (det er fullflytende vi snakker om?) og de to første tynte jeg til 40.000 km blandet kjøring. Da var slarken i lengderetningen bortimot 2 mm og laget urovekkende lyder.

Det tredje paret ser ut til å holde lenger. Det er Brembo T-drive som etterligner patentet til BrakeTech med flate anleggsflater i stedet for runde knapper.

Bremseeffekten med fullflytende er veldig mye bedre (sentrering, tykkelse og kjøling)(bedre stål?)  enn de semiflytende som Ducatier leveres med. Dårlig holdbarhet og urovekkende lyd og slark gjør dem likevel til noe som stort sett brukes av racere der holdbarhet ikke betyr noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet jeg om de er fullflytende eller slitne semiflytende? Så du videoen i innlegget? Den andre bremseskiva beveger seg ikke på lang nær like mye. Kan jo være den blir bedre hvis jeg renser og bruker drill-bit for å løsne opp i ringene, men mistenker at skiva på videoen er sliten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører litt lyd, men ser ikke film.

De semiflytende har vel gjerne en 'utbrettet' tynn skive på baksiden. En slags fjærbelastning som begrenser det hele til å forbli semiflytende. Enkel sak å bygge om selv - et hengivent hammerslag på riktig sted kan spare flere tusen kroner.

Alltid greit å ha rene bremser, så få det unnagjort før du evaluerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan vel egentlig ikke fjernes, men gjøres flate og dermed konvertere skivene til helflytende. Forøvrig vil jeg amatør-mene at de er utslitt. Det er aluminiumnavet som slites først og da er det kjørt.

Den gode nyheten er at du nå har skaffet deg muligheten til å kose deg med fullflytende skiver. Brembo Super Sport eller T-drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Uttalelsen er ikke så gal. Den stemmer ok overens med det som står i vedlagte artikkel fra FEMAtoppene   https://www.femamotorcycling.eu/sound/  Jeg har lest om et krav om å teste i BÅDE andre og tredje gir. Full gass!!! Full gass skal gjøre eksosspjeld-triksene meningsløse.  Artige kommentar om hvordan enkelte land/produsenter synes å finne smutthull like store som VAG-skandalen. 
    • Jeg driver å skrur samme kåpe tank, sete og slikt, samt bytter bremse og kløtsj væsker. Og motoren starter latt og går veldig fint. Bestillte skilt i dag. jeg har ikke kjørt dn en meter enda (det blir kanskje i morgen) Men nå vurdrer jeg å feire "gjennombruddet" ved å melde meg på til banedag 16 mai😀 Co'n bør være ca 3.5% fikk jeg opplydt av løvaas i dag, så da kan jeg øke yttligere litt. Bare ikke tombangen blir for høy. Får jo ikke noen mulighet til å justere den, nå som jeg ikke borra det hullet☹️ Men etter jeg monterte litt (for) tette db killere i går går den vel allerde feitere, en det jeg innstillte (2.5%) ?
    • Anng. mapping av ECU, om til åpnere eksos: Er ikke det bare snakk om litt feitere blanding da? Det gjøres jo i såfall lett med et diagnoseprogram, og noen overgangskabler....
    • Det er mulig jeg tar feil med tanke på når katalysator kom. Min hadde ikke når jeg kjøpte. Foreløpig har ikke biltilsynet reagert når jeg har sagt det, så sitter stille i den båten enn så lenge.  Drømmen nå er å klare seg med en eksos, med mulighet for å ta ut noe på en eller annen måte. ECU har mulighet for flere mappinger. Skal være mulig å bytte mapping enkelt ved hjelp av knapper på styret, har bare ikke satt meg helt inn i det enda.  Firmaet som måler støy heter Oslofjorden HD senter AS, og holder til i Lommedalen. Jeg tok en telefon for å høre hvordan de foretar målingene. Ble møtt av en person som ikke akkurat gnistret av energi, som fortalte at: «vi kjører den i tredje gir, i 50-60 km/h, og måler.»  «Jaha» - sa jeg og lurte på om ikke de hadde et bestemt turtall, og omtrent hvor de sto og målte i forhold til sykkelen. »Nja - sånn ca ………………………. Hmm………………… tja ………………. 7-8 meter unna kanskje……..?!» Ikke noe spesielt turtall. Jeg kommenterte at å ligge på tredjegir i 50 er jo ganske snilt i forhold til støy. Joda - han var enig i det… Så nå har jeg tro på at det skal la seg gjøre. Men det er en lang vei før jeg kommer dit. Fikk hjelp av Kramek i Horten til å sveise litt på ramma. Hyggelig service og passe stort familiedrevet verksted. Har fortsatt noe som må lages til på ramma, så ikke helt ferdig enda. Må lage festeanordning til tanken, og festemulighet på innsiden av noen rammerør, til å feste ledninger til. Vil ikke ha ledningene festet med noe som går rundt rørene. Og takker for bidrag til min interne debatt om farger 🙂 
    • Hei, bare til info, når jeg kjørte Tindevegen i fjor september med bil da var det en del grusvei og veiarbeid. Dette var fordi veien ble ødelagt under ekstremværet Hans men kanskje de ble ferdig med den i fjor?  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer