Gå til innhold

Stempler, høykomp FBF halv pris


Anbefalte innlegg

He he. Det høres ut som et faktum 🙂

Jeg kjenner det napper i paypal-kontoen....

Prosjektet mitt krever at jeg ikke modifiserer motoren, for å få det godkjent. Gjør jeg det må jeg registrere den som en ny sykkel. Endrer man ramme, kan man ikke endre motor.  Jeg tolker den regelen litt åpent, men jeg må gå noen runder med meg selv og finne ut hva jeg vil gjøre. Jeg skal (seff) ha et eksosanlegg for visning og et som passer mine behov 🙂  Motoren skal overhales, og forbedres noe. Men det skjer ikke før ramma er ferdig, og tank og sete er på plass. Da skal jeg la en nøye utvalgt ekspert få overhale motor. I mellomtiden kan jeg tenke - og drømme - litt om hva jeg skal gjøre med motoren. Blueprint, overhaling og lakkering er helt sikkert. Squishband, svinghjul og porting er høyst sannsynlig... Så får vi se hva for noe mer som «presser» seg på gjennom prosessen... 

Hva medfører det å bytte til disse stemplene? Må sylindere hones eller byttes? Bytte råder? Fører det til at motor blir varmere? Enlighten me 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Øystein skrev:

Hva medfører det å bytte til disse stemplene? Må sylindere hones eller byttes? Bytte råder? Fører det til at motor blir varmere? Enlighten me 🙂 

Jeg mener med trykk at hvis man blueprinter og overhaler så MÅÅÅÅ man nesten ta et par små skritt til. Sylindre behøver ikke endres (med mindre du går for en big-bore variant). Bytte råder er smart for å redusere havari-risiko, men ikke strengt tatt nødvendig. Noen ønsker høyere kompresjon og kjøper slike stempler av den grunn. Jeg mener å ha oppfattet at høyere kompresjon slett ikke er en gratis eller enkel vei til mere effekt - alt dette må sees og gjerne utvikles/moddes i en harmonisk helhet. Nei, ikke varmere med mindre man f.eks jakter på toppeffekt ved å magre blandingen på toppturtall.

Stempler finnes som drop-in uten ytterligere behov for arbeid med squish edge eller ventil-tider/løft/størrelse. Hva som finnes til ditt prosjekt vet jeg ikke. Jeg pusher deg og alle jeg "kommer over" på det å gjøre jobben så ordentlig og komplett man har mulighet til. Gleden ved å forflyttes av en balansert, gassresponderende og turtallsvillig motor er verdt ganske mye.

Lovlig? Er det ikke slik at dette er greit innenfor et bestemt prosenttall? Hvis diskusjon/tvil oppstår.... hos hvem ligger bevisbyrden og hvordan skal før- og ettereffekt dokumenteres. I praksis ikke spesielt skummelt, tror jeg. Muligens verre ved motorbytte til en dokumentert sterkere motor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Svært takknemlig for denne overstrømmende imøtekommenheten og erfaringsbaserte diagnosen. Samt gode råd og tips på veien. Mobbing er etter min mening (ofte) et uttrykk for gjensidig tillit 🙂 . Så blir skuffet hvis mobbing uteblir… Legger ved et alpebilde på vei opp til Timmelsjoch - lengter stadig tilbake. Og lover å ha på meg Simomcelli-hjelmen 👍 Nok en gang takk 🏍️🏍️
    • Bilder går greit, ser jeg👍 Takk for ditt bidrag som gleder og underholder oss andre.  Vedrørende spørsmålet ditt om medlemskap og deltagelse uten Ducati - det ordner seg, men les det jeg skriver: Vedtektene sier at foreningen er til for de med interesse for Ducati. Det står også at hovedregelen er at man kjører Ducati på arrangementene. Ordlyden er slik for at det skal forstås at med en hovedregel følger mulighet for unntak. Min uformelle tanke om deg er at du i et sinnsforvirret øyeblikk valgte å kjøpe noe annet enn et smykke fra Bologna og at det mest humane og nestekjærlige er å utvise forståelse for din fortvilete situasjon som du helt sikkert vil rette opp ved neste korsvei. Så du kan bli med på BMW hvis vi får småmobbe deg litt og så kommer vi tilbake til saken hvis unntaket sklir ut med deg eller andre. Kjøre tur med BMW? Det er utbrodert litt her   https://www.desmodromene.com/topic/149-velkommen-til-strada/   Kjøre på bane med BMW? Jepp, men da på samme måte og pris som om du var gjest. https://www.desmodromene.com/forum/21-banedager-for-ducatister-i-desmodromene-og-noen-heldige-gjester/     
    • Godt spørsmål, dels handlet det om pris, men det ærlige svaret på at det ble en RS er nok at jeg ønsket meg tilbake til kardang (etter å ha hatt en Le Mans tidligere. Og at den hadde gode vurderinger.  Lengste strekket i ett er Wien - Gilleleije…, så til tross for en sportslig sittestilling tåler kroppen mer 🙂 God sommer, kjør safe 🏍️!
    • Spørsmålet er vel egentlig hvorfor du ikke endte opp med en Ducati ST, Multi, Classic, Desert X, Monster, Scrambler, Hypermotard. Eller en Streetfighter hvis du fremdeles ville ha superbike følsen men en mer konfortabel kjørestilling...istede forne  r1100s (hva enn det er) 20 mil på en 748 er jo sprekt da.
    • Bilder:   https://www.desmodromene.com/topic/752-publisere-bilder-i-innleggene/    
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer