Gå til innhold

Alpene i april?!


Anbefalte innlegg

Det virker som det er en god porsjon av dere som har kjørt i/under/over/rundt alpene. Er det noen som har vært der i april? Jeg har en tur på gang fra 13 april, i omtrent tre uker. Er det noen fine steder man kan passere over på den tiden av året? 
Jeg har ikke kjørt i alpene siden det glade 80-tallet, så kan ikke si jeg er lokalkjent akkurat. Men jeg skal til Italia, og spørsmålet er hvor jeg bør kjøre for å få en så spennende/fin tur som mulig...? Må jeg bare dundre rett gjennom?  :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de høyeste passene er nok fysisk stengt til i hvert fall månedskiftet mai/juni, uavhengig av snømengde.

Det finnes nettsteder som lister opp åpent/stengt, men de opplyser bare dagens status. Kanskje en ukes tid fremover. Ikke så mye hjelp nå.

Jeg tror de lavere fjellene stort sett er åpne og de beste svingene er jo i mellomhøyde. Du får ikke alle de kjente postkortmotivene, men kjøringen blir bra.

Halvparten av Dolomitene funker, østre deler av Sveits, litt av vestre Østerrike og mye av de franske alpene. Pluss Provence?  Legg til Apenninene så blir det flotte opplevelser på rekke og rad.

Hvor langt tenker du? Tre uker holder jo til litt av hvert.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg sette meg ned og kikke litt på kartet.

Reiser med Kielfergen, og dundrer rett ned til området rett nord for Roma. Der skal jeg på et kurs i en uke ( i et gammelt kloster... Så har jeg halvannen uke til å vimse meg oppover igjen. Har ingen store planer enda, og liker det egentlig best sånn. Men vet også at det er lurt å planlegge litt 🙂 

Jeg har litt lyst til å svinge innom Biggelaar på vei oppover for å ta en prat om prosjektet mitt, men da må jeg holde veldig til venstre på vei hjemover. Har også en mulig stopp i området rundt Wien. Føler at det er et bedre kjøre-område... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wien ligger i et ganske flatt område. Da ville jeg heller brukt litt tid rett nord for Roma, mot og rundt Firenze (var det ikke der du var nylig?), Ducati/Ferrari/MotoGuzzi og så via en innsjø eller tre før åpne fjellveier - fra Dolomittene og vestover. Da kan du bikke sør hver gang du møter snø og ende opp i vestre Sveits/franske alper med valgfri fjellfaktor, derfra nord mot Biggelaar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
37 minutter siden, Øystein skrev:

Takk for innspill. 
Det kunne sikkert vært moro! Men for det første er jeg bundet opp i et kurs i en uke fra 16 april. Og for det andre så sto det vel 2019 på den videoen og lenger ned på siden...?

Jeg antar at det er omtrent samtidig år for år, men info om 2020 kommer først til de som registrerer seg. Én dags fravær fra kurs? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Oslo onsdag meldes tørr og 10-12-13 grader. En av de siste mulighetene? (ganske uvedkommende, men Torbjørns blinkskudd fra Dolomittene 2017  pynter enhver tråd)
    • 996SPS'en kommer til å bli solgt av mine arvinger.
    • Selg 996'en og skaff en Giulia. Du kan ikke vente til hele listen er oppnåelig.
    • For å dra ting litt tilbake på jorda igjen. Ja - vi kan ha forskjellige lister. Det kan være kjendiser du får "lov" å ligge med av dama, Bugattier og F40'er du kun ser på Youtube, stereoanlegg som koster 4 X Superleggera og båter som koster mer i vedlikehold enn årslønna di. Og så har vi den litt jordnære lista, og den begynner også å bli uoverkommelig smått om sen. Men kanskje ikke likevel, om du er litt tålmodig? Jeg har jo allerede en 996SPS, den tror jeg ikke er så lett å finne for hvermannsen. Å finne en i dag er dyrt. For ikke å snakke om en 888SP. En noenlunde pen 911SC - det er mange som har forstått at det er den beste bilen som har kommet ut av Zuffenhausen og prisen er høy. Og god gammel Bertone Coupe - Giulia - med den fantastiske NORD-motoren - er jo i mine øyne det vakreste som noensinne har kommet ut av Milano. Den koster også mye akkurat nå. MEN: Prisen på Jaguar E-Type og lignende er på vei ned. Alt som var kult på 60-70-tallet blir mindre verdt. Det er fordi de som drømte om slike kjøretøy har blitt 80+ år gamle og ikke kan kjøre mer. Og den bølgen treffer stadig yngre markeder. Det vi (50-ish) likte da vi var unge ligger høyt i pris, fordi vi har penger og tid til å anskaffe det vi drømte om. Akkurat nå, men kanskje ikke mer enn 10 år framover. Så jeg tenker at jeg er en skikkelig anakronist, og at prisen på kamskaftere muligens går ned, og kanskje kan jeg bli pensjonist med kamskafter om en 20 års tid 😉  Men i mellomtiden lever drømmen om en -78 900SS, -81 911SC og -71 Giulia i garasjen 😉   
    • Jeg har kjørt 204-hk-versjonen av 911SC. Jeg var ganske risikovillig den gangen, og fikk tilbud om å kjøre en slik t/r Strynsvatn Camping - Stryn Sentrum en gang rundt sen nitti. Vi var en litt broget gjeng på campingen. Jeg måtte ned fra campingen til sentrum for å ta ut penger(!) til leie av hytte. Fikk tilbud fra en Bergenser jeg hadde pratet med i fylla kvelden før om å "Ta Påååårrrrshen"  da jeg prøvde å åpne døra på den ytterst kjipe leiebilen vi hadde den gangen - jeg og min daværende samboer. Så da tok jeg Porschen. En 1981 3.0SC med påmontert bakvinge, men ellers standard. Eieren skrøyt av en tid Bergen - Stryn på mindre enn 3 timer om man tror på det. Saktekjøring kom med publikum, jeg kom meg ut av campingen uten å kvele motoren. Og så startet jeg å kjøre. Ohj. For en gokart. For en følelse med alt. Heldigvis visste jeg allerede som 25-åring at man ikke skal slå av midt i svingen på en 911. Men vet alle det? ;=)      
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer