Gå til innhold

Alpene i april?!


Anbefalte innlegg

Det virker som det er en god porsjon av dere som har kjørt i/under/over/rundt alpene. Er det noen som har vært der i april? Jeg har en tur på gang fra 13 april, i omtrent tre uker. Er det noen fine steder man kan passere over på den tiden av året? 
Jeg har ikke kjørt i alpene siden det glade 80-tallet, så kan ikke si jeg er lokalkjent akkurat. Men jeg skal til Italia, og spørsmålet er hvor jeg bør kjøre for å få en så spennende/fin tur som mulig...? Må jeg bare dundre rett gjennom?  :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de høyeste passene er nok fysisk stengt til i hvert fall månedskiftet mai/juni, uavhengig av snømengde.

Det finnes nettsteder som lister opp åpent/stengt, men de opplyser bare dagens status. Kanskje en ukes tid fremover. Ikke så mye hjelp nå.

Jeg tror de lavere fjellene stort sett er åpne og de beste svingene er jo i mellomhøyde. Du får ikke alle de kjente postkortmotivene, men kjøringen blir bra.

Halvparten av Dolomitene funker, østre deler av Sveits, litt av vestre Østerrike og mye av de franske alpene. Pluss Provence?  Legg til Apenninene så blir det flotte opplevelser på rekke og rad.

Hvor langt tenker du? Tre uker holder jo til litt av hvert.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg sette meg ned og kikke litt på kartet.

Reiser med Kielfergen, og dundrer rett ned til området rett nord for Roma. Der skal jeg på et kurs i en uke ( i et gammelt kloster... Så har jeg halvannen uke til å vimse meg oppover igjen. Har ingen store planer enda, og liker det egentlig best sånn. Men vet også at det er lurt å planlegge litt 🙂 

Jeg har litt lyst til å svinge innom Biggelaar på vei oppover for å ta en prat om prosjektet mitt, men da må jeg holde veldig til venstre på vei hjemover. Har også en mulig stopp i området rundt Wien. Føler at det er et bedre kjøre-område... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wien ligger i et ganske flatt område. Da ville jeg heller brukt litt tid rett nord for Roma, mot og rundt Firenze (var det ikke der du var nylig?), Ducati/Ferrari/MotoGuzzi og så via en innsjø eller tre før åpne fjellveier - fra Dolomittene og vestover. Da kan du bikke sør hver gang du møter snø og ende opp i vestre Sveits/franske alper med valgfri fjellfaktor, derfra nord mot Biggelaar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
37 minutter siden, Øystein skrev:

Takk for innspill. 
Det kunne sikkert vært moro! Men for det første er jeg bundet opp i et kurs i en uke fra 16 april. Og for det andre så sto det vel 2019 på den videoen og lenger ned på siden...?

Jeg antar at det er omtrent samtidig år for år, men info om 2020 kommer først til de som registrerer seg. Én dags fravær fra kurs? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Nylig ny gasswire fordi strømpen var skadet/rusten og det før eller senere går utover wire'n.  Jeg har alltid slitt med å få fullt trykk i hornet. Det er et dobbelt horn fra Hella og gir passe sinna italiensk lyd, men bare på litt turtall - ikke på tomgang. Ikke nok strøm i den kretsen elller om det er pga tynne ledninger. Hver gang det har regnet litt så er var det lydløst også på turtall. Gadd ikke det mer og byttet bryterboksen på styret. Hjalp ikke, så nå har jeg gått over til 400 hz single horn som selvfølgelig er litt snillere mot sløve fotgjengere, men som til gjengjeld virker hver gang. Jeg nevnte at det var vanskelig å komme vesentlig over 200 selv etter fjorårets motorarbeid, nye stempler, ventilarbeid osv. Nu går alt så meget bedre - måtte bare tømme 5. giret ordentlig for å bryte luftmotstanden før siste biten som kan tas på 6. Det kan godt hende at jeg tester 14/41 igjen for å se hva jeg kan få til med den utvekslingen. Nettopp gjort et varp på nye Metzeler M9RR hos AMD = godt humør. Samme dekkpris som nettet og rask + rimelig omleggsjobb. Mange takk! Noen fridager på gang så listen ser slik ut: nye hendler olje skiver (måtte nedgradere fra T-drive til Oro pga pris og kan bare håpe det ikke blir for mye nedtur) rense stemplene i kaliperne så de beveger seg lett og returnerer mest mulig frivillig (selv uten den "returhjelpen" som fullflytende skiver har gitt) klosser nye Brembo 07BB19SR som er tilsvarende de 07BB1996 jeg lenge har brukt, men som nå er ute av produksjon. Carpimoto sier de er minst like gode (=svært høy bremsekoeffisient og ganske akseptable våte/kalde) Litt utpå høsten/vinteren: nytt setetrekk hos Skinnassistanse lakkere minst én felg lakke/touch up på alt det røde ny stuffing eksospottene kjede kanskje clutch Så da sier vi vel "på gjensyn"😎
    • Du var på banedag i Mantorp, med ST'n, så kult. men synd med skadene på sykkelen da. Håper du få klar 996'n da. Og skal du ha med turutstyret, kan du bruke en svær tursekk på langs eller på tvers bakpå. Om du ha biposto da. I tilegg til ei tankveske. her er et blide fra i fjor, Avreise til Rudskogen, da "Kristine" fortsatt var en toseter. .  Med tankveske og en 85L tursekk bakpå, fikk jeg med allt som tengs for et par overnattinger. Hvordan går det med 996'n da. Fått overhalt gaffelen?
    • Ok... da blir det nok 996-en jeg kommer til å bruke på 01.08. tror jeg. ST'n røyk for meg på Mantorp på tirsdag...! Jeg mistenker at det var girkassa som låste seg, men motoren er også låst... og "heldigvis" kjedet røk også... Jeg var på bånngass i 4. på startsletta da det gikk ‘pang’...! Heldigvis og at bakhjulet ikke låste og ekstra heldigvis fikk jeg ikke noen kroppskade fra kjedet heller!!! Dette kunne gått mye verre...!!! Men men, har noen her en bra 1100 DS motor du trenger ikke? Jeg vurdere å lage en "banesykkel" fra leftovers..😆
    • En aldri så lite pip herfra, så ingen tror jeg er død 🙂 Ting tar tid, og det gjør livet av og til også. Håper å komme tilbake til byggingen til vinteren. I mellomtiden koser jeg meg med en KI-kjøretur. Ble gammel på veien, men det er greit. Sykkelen fikk en del endringer, men pytt. Likte den enkle lykta…
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer