Gå til innhold

Alpene i april?!


Anbefalte innlegg

Det virker som det er en god porsjon av dere som har kjørt i/under/over/rundt alpene. Er det noen som har vært der i april? Jeg har en tur på gang fra 13 april, i omtrent tre uker. Er det noen fine steder man kan passere over på den tiden av året? 
Jeg har ikke kjørt i alpene siden det glade 80-tallet, så kan ikke si jeg er lokalkjent akkurat. Men jeg skal til Italia, og spørsmålet er hvor jeg bør kjøre for å få en så spennende/fin tur som mulig...? Må jeg bare dundre rett gjennom?  :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de høyeste passene er nok fysisk stengt til i hvert fall månedskiftet mai/juni, uavhengig av snømengde.

Det finnes nettsteder som lister opp åpent/stengt, men de opplyser bare dagens status. Kanskje en ukes tid fremover. Ikke så mye hjelp nå.

Jeg tror de lavere fjellene stort sett er åpne og de beste svingene er jo i mellomhøyde. Du får ikke alle de kjente postkortmotivene, men kjøringen blir bra.

Halvparten av Dolomitene funker, østre deler av Sveits, litt av vestre Østerrike og mye av de franske alpene. Pluss Provence?  Legg til Apenninene så blir det flotte opplevelser på rekke og rad.

Hvor langt tenker du? Tre uker holder jo til litt av hvert.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg sette meg ned og kikke litt på kartet.

Reiser med Kielfergen, og dundrer rett ned til området rett nord for Roma. Der skal jeg på et kurs i en uke ( i et gammelt kloster... Så har jeg halvannen uke til å vimse meg oppover igjen. Har ingen store planer enda, og liker det egentlig best sånn. Men vet også at det er lurt å planlegge litt 🙂 

Jeg har litt lyst til å svinge innom Biggelaar på vei oppover for å ta en prat om prosjektet mitt, men da må jeg holde veldig til venstre på vei hjemover. Har også en mulig stopp i området rundt Wien. Føler at det er et bedre kjøre-område... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wien ligger i et ganske flatt område. Da ville jeg heller brukt litt tid rett nord for Roma, mot og rundt Firenze (var det ikke der du var nylig?), Ducati/Ferrari/MotoGuzzi og så via en innsjø eller tre før åpne fjellveier - fra Dolomittene og vestover. Da kan du bikke sør hver gang du møter snø og ende opp i vestre Sveits/franske alper med valgfri fjellfaktor, derfra nord mot Biggelaar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
37 minutter siden, Øystein skrev:

Takk for innspill. 
Det kunne sikkert vært moro! Men for det første er jeg bundet opp i et kurs i en uke fra 16 april. Og for det andre så sto det vel 2019 på den videoen og lenger ned på siden...?

Jeg antar at det er omtrent samtidig år for år, men info om 2020 kommer først til de som registrerer seg. Én dags fravær fra kurs? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer