Jump to content

ST3 og skifte av ECU eller Power Commander


Recommended Posts

Hei, 

Da er jeg tilbake på 2 hjul og selvsagt med Ducati. En 2004 ST3 ble det denne gangen, etter 2 sorte Monster før.
Så er jeg selvsagt tilbake her hos Desmodromene også.

Jeg lurer på om noen her kan hjelpe meg med min utfordring.

Det er GPR effektanlegg/ Potter på sykkelen min. Ikke skiftet ECU.
Det «lugger» på lavt gasspådrag og ved jevn kjøring på lave turtall. Råd jeg har fått tilsier at det skyldes at den får for lite bensin. Skulle helt sikkert vært skiftet ECU, men det har jeg ikke tilgang til. Har heller ikke funnet en Power Commander eller noen som kan justere dette for meg.

Finnes det noen i Norge som gjør dette ennå? 
Kan jeg gjøre det med originalt utstyr som sykkelen er nå?
Er det andre måter å løse dette på?
 

Håper noen her inne kan sitte på kunnskap som jeg ikke har klart å oppdrive selv.

På forhånd takk 😊

mvh. Pål Restad (sist gang her inne Resi14) 

 

 

873725F6-7D62-4332-9A9D-A312B38DD967.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Du kan sende melding, konvolutten øverst, til perern og Driven hvis de ikke svarer i tråden her. Begge har fulgt med litt på ST.

Selv vil jeg nominere ex-Eker Patrik i Desmolab som kilde til svar på Power Commander, ECU og andre tuningmetoder (Aller først: alt det grunnleggende må være i orden)

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Multistrada 1200 som jeg kjøpte brukt i fjor. Den har ikke cat lenger, og Termi-potter. Går litt dårlig når jeg går av gassen, og soter litt. Jeg har snakket med IBC i Arboga. De har en bra mapping for dette oppsettet. Fikk ny ECU i posten i dag. Monterer den, kobler fra lambda-sensorer og sender den gamle tilbake... 2900 sek... 

Enkelt, og forhåpentlig løser det problemet... Spent på å prøvekjøre med ny mapping. (Og MTS trenger ikke resette TPS etter bytte av ECU). Det er det noen sykler som trenger... 

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Øystein skrev:Jeg har en Multistrada 1200 som jeg kjøpte brukt i fjor. Den har ikke cat lenger, og Termi-potter. Går litt dårlig når jeg går av gassen, og soter litt. Jeg har snakket med IBC i Arboga. De har en bra mapping for dette oppsettet. Fikk ny ECU i posten i dag. Monterer den, kobler fra lambda-sensorer og sender den gamle tilbake... 2900 sek... 

Enkelt, og forhåpentlig løser det problemet... Spent på å prøvekjøre med ny mapping. (Og MTS trenger ikke resette TPS etter bytte av ECU). Det er det noen sykler som trenger... 

Takk. Jeg har hørt om en plass i Sverige som kanskje kunne hjelpe. Det er sikkert de du refererer til. Det var en del utrykk her som jeg ikke skjønte helt:
cat.
MTS
TPS

🤷🏻‍♂️

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Pål,

ST3 er litt spesiell på flere måter, særlig motoren; bl.a tre ventiler og en kam. Motorstyringsenheten (ECU'en) med oem-nr (orginalt delenummer) 28640901A er spesifikt for ST3 2004. (For 2005 er oem-nr for ecu'en 28641001G, for 2006-2007 28641361D).                                                                                                                        Uansett; når du gjør edringer med motor, exhaust osv, er det visse ting som alltid bør/må justeres: TPS som Øystein nevner, og CO2/bensin-forholdet, er det vel det viktigste. Og som Stoppitide skriver, er det en forutsetning at disse grunnleggende tingene må være gjort før du fortsetter, uansett hvilken løsning du velger  å gå for. For et optimalt resultat bør (må etter min mening) dette gjøres av fagfolk med dynobenk-tilgang. Når dette er gjort har du minst tre alternativer:      

                                                                                                                                                                                                                  1: Jeg vil tro at det Øystein har gjort, er såkalt flashing/reflashing; omprogrammering av orginal ECU - du bytter inn den du har mot en tilsvarende som er omprogrammert. Dette kan ofte være en bra løsning, men bør som alle løsninger tunes i benk for optimalt resultat til akkurat din sykkel.            

                                                                                                                                                                                                                 2: Det å bytte til ettermarkeds-ECU er vel knapt vanlig på en ST, kanskje bortsett fra modeller med 996-motor... dyrt og lite å velge mellom. Men meget effektivt. Jeg kjenner bare til Microtec 197, det er et par andre produsenter også som kanskje har. De vil koste deg mellom 7000 - 10 000kr. Jeg tviler sterk på at noen av dem har mapping/software for ST3, og da kan du glemme plug&play og et par 1000-lapper til...                                                                              

3: En såkalt piggyback-løsning, først og fremst Powercommander III. Det finnes riktig nok ingen original mapping til ST3 for powercommander heller, men finnes det ikke på ettermarkedet, kan lages med hjelp av dynobenk. 

Og som Stoppitide skriver; snakk med Patrik på Desmolab, han er en referanse på disse problemstillingene. 

                                                          

 

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle gode råd. Jeg skal følge opp her med evt. løsning hvis det ordner seg.
Jeg forstår det med å få justert ulike nivåer etc. og at det må være basis.
Men det er det som er problemet. Det er ingen i Trøndelag eller omegn som har Dynobenk. 
Heller ikke offisiell Ducati forhandler her. Derfor søker jeg råd her.
Og nå har jeg fått flere tips på hvor jeg kan henvende meg nå:
Patrick på Desmolab
Klev tuning i Holmestrand
IBC Arboga
Løvaas Motor
Jeg har også fått svar fra perern som har en ST4S med det samme anlegget og det fungerte uten bytte av ECU.

Så når det blir litt varmere i lufta og bart hele veien fra Trondheim til Vestfold så kjører jeg meg en tur og får justert sykkelen og så får vi ta det derfra. 

Tusen takk for alle gode innspill så langt 🙂 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei, 

etter at jeg hadde sykkelen på storservice i starten av sesongen så opplevde jeg at problemet ikke var der som før. Så jeg besluttet å vente. 

Så ble det litt uventet et bytte av sykkel i sommer så jeg gjorde aldri noe mer. 
Men det virker som ventiljusteringen og arbeidet som ble gjort på 60.000km servicen gjorde susen, enten det gir mening teknisk eller ikke. 
 

Nå et ST3’n solgt til en voksen kar fra Ålesund som aldri har hatt Ducati før, så nå er det en ekstra Ducatista. 

Jeg kjører nå SuperSport S 2020 modell. 

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Bra at ting løser seg, på ene eller andre måten. Kanskje hadde du rett og slett en mindre teknisk feil som ble fanget opp av servicearbeidet? Det hender vel at vi også tenker litt "avansert" når vi får ulike symptomer på syklene våre? Jeg sliter med høyt bensinforbruk og lugging ved raskt pådrag rundt 3500rpm... kan også legge igjen ei god svart sky når jeg har det travelt. Gjorde noen forsøk på tiltak i vinter, men sykkelen oppfører seg omtrent likedan. Velger å bare kjøre i sommer og se nærmere på det når sesongen er over, da den likevel er godt kjørbar 🙂!  Gratulere med ny SS, og fortsatt god sommer!

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Noen bilder fra turen. Selfien og det første er fra Andelva rasteplass, ikke så langt fra  Hurdalssjøen. Etter det glemte jeg at jeg hadde tatt med kameraet.... Det siste fra Vålerbanen, tatt av hobbyfotograf Kalle Husebæk. Går ut i fra at det er greit å stjele det. det ligger jo offentlig ute på Fb. 21 mil hver vei og 16 på banen, det holder for meg for ei stund. Men flere skulle på banen både Fredag og Lørdag...kanskje derfor mange kom i bil?
    • Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor. Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane.  Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 
    • Jeg får lyst på de Metzler M9 RR, som du har. Eller Pirelli Rosso lV. På ST'n har jeg Metzler Roadtec Z8. I kategorien sport touring.  Det er faktisk, "made in China". Noe som gjør meg litt betenkt, men skal vel ikke ha noe å si... Toppmodellene er vel fortsatt tyske kanskje?
    • Det burde jeg svare at ikke er relevant, men jeg klarer ikke det 😁 Metzeler M9 RR og det er et godt eksempel på hvor flinke produsentene er til nyutvikling. Holder lenger enn sin forgjenger M7 RR OG er bedre på alt. Svært nær RaceTec på bane også. Metzeler er eid av Pirelli og de to merkene har noen likheter, men også merkbare forskjeller. Jeg har fått inntrykk av at Rosso IV og M9 RR er "søsterdekk". Muligens er M9 RR noe stødigere i oppbyggingen (ikke sitér meg på det). Jeg har holdt meg til Metzeler fordi jeg opplever de dekkene som veldig forutsigbare. Jeg kan kjenne at nå slipper det, men relativt gradvis og udramatisk. Jeg vet hvilket trykk som gir hvilket resultat og jeg stoler på dekkene. Jeg gidder ikke bygge opp all den kunnskapen på nytt med et annet merke. Da jeg kjørte racing med Monsteren oppgraderte jeg til RaceTec (SuperCorsa SPs søster?)(SC?) fordi jeg hadde brukt opp M7 RR sitt potensiale. Det slapp både foran og bak, så tiden var inne for neste nivå. Det nivået var RaceTec og da tok jeg ytterligere 3 sekunder på Rudskogen.  Antagelig er det like greit å kjøre Pirelli. Eller Dunlop. Eller Michelin. Eller xxxxx  Jeg har ikke erfaring med alternativene. Jeg kan bare sammenligne med ytelsene jeg ser på andre ekvipasjer når vi bremser, svinger og aksellerer.  Dette er et fagfelt med enorm detaljrikdom og uendelig antall variabler. Inspirerende eller frustrerende alt ettersom. Mitt inntrykk er at de fleste ikke bryr seg all verdens. For oss som bryr oss er det fort gjort å rote seg inn i for mange detaljer. Legg til det overlappende nabo-fagfeltet demping og fjæring så blir det lett uoversiktlig. Eller inspirerende?  Til ditt bruk er jeg helt sikker på at M9 RR og Rosso IV er midt i blink. Kanskje noe lignende fra andre merker også.  Felgen din er 5,5 tommer, vel? Da er 180 med dagens teknologi/oppbygging anbefalt. 190 funker kanskje, men er litt dyrere og litt feil(?) 50 profil er fin. Ikke helt feil med 55, men muligens unødvendig. 
    • Takk for gode råd Lars. Da dropper jeg i alle fall Super Corsa. Hva bruker du?
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines