Gå til innhold

litt ujevn gange 748 desmoquattro


Anbefalte innlegg

hei.  har en 1997  748 desmoquatro.   den går litt ujevnt på tomgang.  og stopper litt innimellom.

 

naboen som har vært motorsykkelkar i mange år syntes det hørtes ut som den gikk bedre på den ene enn den andre sylinderen.  

 

er det forgasser på disse?   har googlet litt men ble ikke helt klok på det egentlig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronisk innsprøytning.

 

Man kan lete etter mangler på tenning: coiler, regulator osv, men feil her vil muligens også slå ut på flere turtall... Tennplugger skal selvfølgelig sjekkes tidlig i prosessen.

 

Det er mere normalt å mistenke de vanlige tingene som ventiljustering, spjeldenes posisjon (datatilkobling som undersøker og eventuelt retter opp), balansering av de to spjeldhusene ("forgasserne") og trim/CO2 justering ved bruk av sniffer-instrument stukket inn i eksosen.

 

Balansering av spjeldhusene og ventiler er manuelt arbeid. De andre tingene og mere til, er slikt man finner ut ved tilkobling av elektronisk analyseredskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

 

da bør jeg kanskje se på tennplugger i første omgang.   kanskje bør få tatt en ventiljustering til våren også da.  det er vell 2 år siden registeret ble byttet nå så det er vell på tide og ta den også.

 

 

får se om dette er noe jeg prøver meg på selv til våren eller hva det er.  resten av feilsøkingen du nevnte der hørtes ut som verkstedmat   hehe :D   mulig jeg kan betale naboen litt for å hjelpe meg med register/ventiler.  han kjører ducati selv (1098 '08) og har byttet register/just ventiler på den selv.

 

 

 

bare så synd at merkeversted er en 3-timers tur unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det normat at disse syklene rister noe mye under kjøring også?    jeg synes den er ubehagelig under 3-4.000rpm.

 

kjører man sakte under 3000 så rykker og napper det. ekkelt.  når man kjører på veien så rister den endel. spesielt under pådrag under 4.000rpm

 

har forstått det slik at de ikke er noe gode og kjøre sakte med -med lavt turtall. men litt usikker på om det skal riste og nappe i høyere fart også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt for Ducati, men hvor mye det rister avhenger av hvor bra alt er vedlikeholdt og justert.

Hvor fornøyd du kan bli kommer an på forventninger og hvor nær 'optimal' ytelse du kommer ved vedlikehold og justeringer. Det viser seg at for 'folk flest' krever Ducati i hvert fall tilvenning før man trives. Mange Ducatier, særlig eldre modeller, er konstruert slik at de gir mest kjøreglede når de piskes - på bekostning av komfort, bensinforbruk, bykjøring og den slags uvesentligheter B)

 

Jeg vil tro at en nabo med peiling kan være gull verdt - ta med god hjemmebrent/hjemmebakst og plei relasjonen til vedkommende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Uttalelsen er ikke så gal. Den stemmer ok overens med det som står i vedlagte artikkel fra FEMAtoppene   https://www.femamotorcycling.eu/sound/  Jeg har lest om et krav om å teste i BÅDE andre og tredje gir. Full gass!!! Full gass skal gjøre eksosspjeld-triksene meningsløse.  Artige kommentar om hvordan enkelte land/produsenter synes å finne smutthull like store som VAG-skandalen. 
    • Jeg driver å skrur samme kåpe tank, sete og slikt, samt bytter bremse og kløtsj væsker. Og motoren starter latt og går veldig fint. Bestillte skilt i dag. jeg har ikke kjørt dn en meter enda (det blir kanskje i morgen) Men nå vurdrer jeg å feire "gjennombruddet" ved å melde meg på til banedag 16 mai😀 Co'n bør være ca 3.5% fikk jeg opplydt av løvaas i dag, så da kan jeg øke yttligere litt. Bare ikke tombangen blir for høy. Får jo ikke noen mulighet til å justere den, nå som jeg ikke borra det hullet☹️ Men etter jeg monterte litt (for) tette db killere i går går den vel allerde feitere, en det jeg innstillte (2.5%) ?
    • Anng. mapping av ECU, om til åpnere eksos: Er ikke det bare snakk om litt feitere blanding da? Det gjøres jo i såfall lett med et diagnoseprogram, og noen overgangskabler....
    • Det er mulig jeg tar feil med tanke på når katalysator kom. Min hadde ikke når jeg kjøpte. Foreløpig har ikke biltilsynet reagert når jeg har sagt det, så sitter stille i den båten enn så lenge.  Drømmen nå er å klare seg med en eksos, med mulighet for å ta ut noe på en eller annen måte. ECU har mulighet for flere mappinger. Skal være mulig å bytte mapping enkelt ved hjelp av knapper på styret, har bare ikke satt meg helt inn i det enda.  Firmaet som måler støy heter Oslofjorden HD senter AS, og holder til i Lommedalen. Jeg tok en telefon for å høre hvordan de foretar målingene. Ble møtt av en person som ikke akkurat gnistret av energi, som fortalte at: «vi kjører den i tredje gir, i 50-60 km/h, og måler.»  «Jaha» - sa jeg og lurte på om ikke de hadde et bestemt turtall, og omtrent hvor de sto og målte i forhold til sykkelen. »Nja - sånn ca ………………………. Hmm………………… tja ………………. 7-8 meter unna kanskje……..?!» Ikke noe spesielt turtall. Jeg kommenterte at å ligge på tredjegir i 50 er jo ganske snilt i forhold til støy. Joda - han var enig i det… Så nå har jeg tro på at det skal la seg gjøre. Men det er en lang vei før jeg kommer dit. Fikk hjelp av Kramek i Horten til å sveise litt på ramma. Hyggelig service og passe stort familiedrevet verksted. Har fortsatt noe som må lages til på ramma, så ikke helt ferdig enda. Må lage festeanordning til tanken, og festemulighet på innsiden av noen rammerør, til å feste ledninger til. Vil ikke ha ledningene festet med noe som går rundt rørene. Og takker for bidrag til min interne debatt om farger 🙂 
    • Hei, bare til info, når jeg kjørte Tindevegen i fjor september med bil da var det en del grusvei og veiarbeid. Dette var fordi veien ble ødelagt under ekstremværet Hans men kanskje de ble ferdig med den i fjor?  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer