Gå til innhold

Bakbrems svikter? Vanskelig å lufte?


Anbefalte innlegg

Teknisk svikt som i alle år har blitt møtt med en miks av skuldertrekk, midlertidige løsninger (lufting som regel) eller nye komponenter. Dokumentet som linken leder til nevner utett bakbremseslange. Snodig at det i så fall bare gjelder bak.

Nå har DOT i USA tatt tak i saken og bedriver informasjonsinnhenting.

https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2021/INOA-PE21003-8330.PDF

Har du erfart dårlig bakbrems? Hvordan er det i så fall ordnet? Hatt annet sykkelmerke som har hatt / ikke hatt dette problemet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nå veldig nysgjerrig på hvordan i all verden du har kommet over denne saken? :)


Uansett, konas M821 har elendig bakbrems. Da jeg tok den ut etter vinterlagring i fjor gikk pedalen rett til bunns. Bytta bremseveske og lufta og da holdt den ut sesongen. Blir artig å se om det er samme modus i år. Har lest noe om at bakbremsesystemets nærhet til varmt eksosanlegg er årsaken, noe som virker logisk nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner godt dette problemet fra Multistrada 1200. Forklaringen jeg har fått er at slangen til bakbrems går fra pedal, i en bue opp under setet, og ned til kalipper (har ikke fulgt slangen selv enda...). Og dermed samler det seg ofte luft i toppen av slangen, og den kan være vanskelig å lufte ut. Burde vel hatt en mulighet for å lufte bremsen i toppen av denne buen...?! Ettermontere luftemulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Øystein skrev:

Kjenner godt dette problemet fra Multistrada 1200. Forklaringen jeg har fått er at slangen til bakbrems går fra pedal, i en bue opp under setet, og ned til kalipper (har ikke fulgt slangen selv enda...). Og dermed samler det seg ofte luft i toppen av slangen, og den kan være vanskelig å lufte ut. Burde vel hatt en mulighet for å lufte bremsen i toppen av denne buen...?! Ettermontere luftemulighet?

Dokumentet nevner ny bremseslange som ikke lekker i kragen (der banjo"fitting" klemmer slangen fast). Utrolig pinlig hvis det skulle vise seg å være Ducatis oppfattelse av akseptabel kvalitet på BREMSEKOMPONENTER.

Internettet er ganske standhaftig i kritikk av luftproblematikk (lufting krever demontert og høyt-holdt kaliper. Dette skjærer seg kanskje når man legger til en sløyfe oppom ABSboksen....  Noen mener også at pumpene er dårlige og varme fra eksos nevnes ofte. Jeg aner ikke hva som er mest og minst sant.

Den eneste superfornøyde som jeg har lest innlegg fra er en M1100EVO eier som hadde tilleggsmontert luftenipler på ABSboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 3 Ducatier i mitt eie, men har ikke hatt skikkelig bakbrems siden jeg kjørte 125cc Yamaha Virago. Som André opplever jeg at den luftes og holder noen måneder / noen tusen km før den er ubrukelig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

hei, har som alle andre problemer med bakbremsen- lufter som på vedlagt bilde. Har fungert utmerket- dvs lufter jeg som på bildet pleier bremsen være knall ei stund. Nå derimot er det umulig å få opp saærlig trykk- ørlite trykk men langtfra nok og pedalen bunner lett. Ingen lekkasjer, luftet å¨banjoen på mastersylinderen også- uten hell. Blir virkelig slangene så elendige etter ei stund at de utvider seg så mye at en ikke får opp skikkelig trykk? Noen som har bytta slanger pga dette- eller annet? Sykkelen er 2016 modell-Monster 1200- andre råd tas imot med glede 🙂

IMG_20210629_171105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva og jeg har en 18 mod M1200S og en 16 mod M821. Begge var uten bakbrems etter årets vinterlagring. Løvaas vil ta bremseslangeskift på begge to nå til høsten. Dette skal visstnok løse problemet, så da får vi se til våren igjen 🙂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk samme savr av Sigma motor/ducati forhandler i Haugesund idag- Ducati skal komme med enda en forbedret utgave av slangene ettersom dagens løsning også har vist seg å feile.  så da blir det en sommer uten bakbremser da- en kan jo lure hva som hadde skjedd om UP kontrollerte bremser på duactier langs veiene ?? eller vi måttte på EU test 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer