Tom Slettebø Posted June 18, 2024 Share Posted June 18, 2024 Hei. Har en Ducati Hyperstrada 2015 modell som ikke er gått mer enn 11500km. Hadde den på service i vinter, da var den gått i underkant av 7000km. Men på litt over 4000km har den nå brukt 1 liter med olje. Dette er vel litt i overkant av hva som er normalt. Hvor mye skal de bruke? Hva kan evt være galt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoppitide Posted June 18, 2024 Share Posted June 18, 2024 Nei, det er ikke så galt det.... De skal jo bruke litt - det passerer inn i forbrenningen der det er naturlig (hovedsaklig sylinder/stempel og ventilstammer/ventiltettinger). De samme stedene kan slippe forbi for mye olje, men gjør nok ikke det på din sykkel. Med så få km må man anta at sykkelen har stått stille i noen år. Uten veldig seriøs konservering blir det gjerne litt rust/oksydering i sylindrene og tørre pakninger/tettinger. Skulle det friste som langsiktig forebyggende tiltak; få av toppene og inspiser. Mange fine steder å vedlikeholde når de er av. Altså; tut & kjør, men fortsett å følge med - det er både gøy og lønnsomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom Slettebø Posted June 18, 2024 Author Share Posted June 18, 2024 stoppitide skrev (23 minutter siden): Nei, det er ikke så galt det.... De skal jo bruke litt - det passerer inn i forbrenningen der det er naturlig (hovedsaklig sylinder/stempel og ventilstammer/ventiltettinger). De samme stedene kan slippe forbi for mye olje, men gjør nok ikke det på din sykkel. Med så få km må man anta at sykkelen har stått stille i noen år. Uten veldig seriøs konservering blir det gjerne litt rust/oksydering i sylindrene og tørre pakninger/tettinger. Skulle det friste som langsiktig forebyggende tiltak; få av toppene og inspiser. Mange fine steder å vedlikeholde når de er av. Altså; tut & kjør, men fortsett å følge med - det er både gøy og lønnsomt. Det høres bra ut :). Er ikke mekaniker, men kan skru en bolt å to. Ta av toppene for inspeksjon er det noe en kan gjøre selv? Eller anbefales det å levere inn for en slik jobb? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoppitide Posted June 18, 2024 Share Posted June 18, 2024 Hmm... ikke gjøre selv hvis man ikke har gjort det flere ganger før. Synes jeg. Dessuten skal det trente øyne/hender til å se/kjenne/måle evt feil OG så fikse det. Ta det ved neste service eller om noen år eller "aldri". Det er en type luksus de fleste sykler aldri får oppleve. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon Tangenes Posted June 18, 2024 Share Posted June 18, 2024 Det er litt høyere oljeforbruk enn på mine sykler. Du lar vel motoren bli godt varm før du gasser på? Men så lenge den går bra og kompresjon er i orden, ville jeg latt det være. Ni år gammel sykkel, da har du nok ikke noen garanti lengre? Når det er sgt: Min bror fikk fiksa en boble i lakken på sin ti år gamle Volvo, på garantien, det er jo ganske bra service da... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts