Jump to content

Gear change threshold light Ducati 999

Recommended Posts

Hei, mange banesykler er utstyrt med gir skifte lys. Som begynner å blinke når det er på stide å gire videre, for optimal akselrasjon.

Min sykkel har maks dreimoment 102 Nm ved 8000 o/min, og max HK 124 ved 9500 o/min, max turtall er opgitt til 11500 o/min. Og den er utstyrt med et "Gear change threshold light", som det heter i manualen. Jeg tolker det mer som en øvre grense for girskifte.

Lyset begynner å blinke på ca 10800 o/min, og dobbler seg  om du øker med 100 o/min til. Turtallssperra inntreffer på ca 11000 o/min. ved å kutte innsprøtninga

(har ufrivillig testa det ved et uhell, og det funka)

For en optimal akselrasjon velger jeg å  girer ved 9000-10000... for å være helt nøyaktig ved 9800 o/min.

Så til mitt spørsmål:

Det er vel ikke meninga å dra motoren på turtall, helt til dette lyset begynner å blinke? Lyset er vel mer en indikator på at jeg er litt i "overkant"? Altså ikke som et typisk girskiftelys på en banesykkel?

Hva mener ekspertisen?

Det er vel flere av dere som har en SBK som er utstyrt med det samme varsellyset og turtallssperre?

Akkurat, men jeg gjør jo det, og lander på rundt 9500.

Spørsmålet var om dette lyset er ment som en guide (slik det er på mange banesykler, slik jeg har skjønnt det)

Eller er det et varsel om at din innnebygget butt dyno, er tuna for en R 600 R...med peak power på 14.000 o/min.

jeg tenker jo det siste da, men jeg har tatt feil før. Første sesongen med 999'n, kjørte jeg den som om jeg kjørte ST'n. Med tanke på når jeg giret. Var vel knapt over 8000 o/min. Brukte tilog med 6 gearet på lang strekkene...

Må huske på at min bakgrunn er lavturtallssykler, Som HD Softail, Guzzi California, et par gamle offroadere, samt trialkjøring.  Det sitter litt i fremdeles når jeg kjører en stor V twin.

Må si jeg fikk meg en positiv ovreraskelse da jeg i år begynte å mate  på med mer turtall.

Info for ev. andre intresserte:

Da har jeg undersøkt litt. Og dette lyset er et varsel for turtallsperre, Altså ikke et verktøy for banekjøring. Optimalt gearskifte på denne sykkelen ligger på ca. 9400-9800 o/min.

• Liker 1

• Upcoming Events

No upcoming events found
  • Aktive Tråder

• Svært takknemlig for denne overstrømmende imøtekommenheten og erfaringsbaserte diagnosen. Samt gode råd og tips på veien. Mobbing er etter min mening (ofte) et uttrykk for gjensidig tillit 🙂 . Så blir skuffet hvis mobbing uteblir… Legger ved et alpebilde på vei opp til Timmelsjoch - lengter stadig tilbake. Og lover å ha på meg Simomcelli-hjelmen 👍 Nok en gang takk 🏍️🏍️
    • Bilder går greit, ser jeg👍 Takk for ditt bidrag som gleder og underholder oss andre.  Vedrørende spørsmålet ditt om medlemskap og deltagelse uten Ducati - det ordner seg, men les det jeg skriver: Vedtektene sier at foreningen er til for de med interesse for Ducati. Det står også at hovedregelen er at man kjører Ducati på arrangementene. Ordlyden er slik for at det skal forstås at med en hovedregel følger mulighet for unntak. Min uformelle tanke om deg er at du i et sinnsforvirret øyeblikk valgte å kjøpe noe annet enn et smykke fra Bologna og at det mest humane og nestekjærlige er å utvise forståelse for din fortvilete situasjon som du helt sikkert vil rette opp ved neste korsvei. Så du kan bli med på BMW hvis vi får småmobbe deg litt og så kommer vi tilbake til saken hvis unntaket sklir ut med deg eller andre. Kjøre tur med BMW? Det er utbrodert litt her   https://www.desmodromene.com/topic/149-velkommen-til-strada/   Kjøre på bane med BMW? Jepp, men da på samme måte og pris som om du var gjest. https://www.desmodromene.com/forum/21-banedager-for-ducatister-i-desmodromene-og-noen-heldige-gjester/     
    • Godt spørsmål, dels handlet det om pris, men det ærlige svaret på at det ble en RS er nok at jeg ønsket meg tilbake til kardang (etter å ha hatt en Le Mans tidligere. Og at den hadde gode vurderinger.  Lengste strekket i ett er Wien - Gilleleije…, så til tross for en sportslig sittestilling tåler kroppen mer 🙂 God sommer, kjør safe 🏍️!
    • Spørsmålet er vel egentlig hvorfor du ikke endte opp med en Ducati ST, Multi, Classic, Desert X, Monster, Scrambler, Hypermotard. Eller en Streetfighter hvis du fremdeles ville ha superbike følsen men en mer konfortabel kjørestilling...istede forne  r1100s (hva enn det er) 20 mil på en 748 er jo sprekt da.
    • Bilder:   https://www.desmodromene.com/topic/752-publisere-bilder-i-innleggene/    
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines