Gå til innhold

Gear change threshold light Ducati 999

Anbefalte innlegg

Hei, mange banesykler er utstyrt med gir skifte lys. Som begynner å blinke når det er på stide å gire videre, for optimal akselrasjon.

Min sykkel har maks dreimoment 102 Nm ved 8000 o/min, og max HK 124 ved 9500 o/min, max turtall er opgitt til 11500 o/min. Og den er utstyrt med et "Gear change threshold light", som det heter i manualen. Jeg tolker det mer som en øvre grense for girskifte.

Lyset begynner å blinke på ca 10800 o/min, og dobbler seg  om du øker med 100 o/min til. Turtallssperra inntreffer på ca 11000 o/min. ved å kutte innsprøtninga

(har ufrivillig testa det ved et uhell, og det funka)

For en optimal akselrasjon velger jeg å  girer ved 9000-10000... for å være helt nøyaktig ved 9800 o/min.

Så til mitt spørsmål:

Det er vel ikke meninga å dra motoren på turtall, helt til dette lyset begynner å blinke? Lyset er vel mer en indikator på at jeg er litt i "overkant"? Altså ikke som et typisk girskiftelys på en banesykkel?

Hva mener ekspertisen?

Det er vel flere av dere som har en SBK som er utstyrt med det samme varsellyset og turtallssperre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, men jeg gjør jo det, og lander på rundt 9500.

Spørsmålet var om dette lyset er ment som en guide (slik det er på mange banesykler, slik jeg har skjønnt det)

Eller er det et varsel om at din innnebygget butt dyno, er tuna for en R 600 R...med peak power på 14.000 o/min.

jeg tenker jo det siste da, men jeg har tatt feil før. Første sesongen med 999'n, kjørte jeg den som om jeg kjørte ST'n. Med tanke på når jeg giret. Var vel knapt over 8000 o/min. Brukte tilog med 6 gearet på lang strekkene...

Må huske på at min bakgrunn er lavturtallssykler, Som HD Softail, Guzzi California, et par gamle offroadere, samt trialkjøring.  Det sitter litt i fremdeles når jeg kjører en stor V twin.

Må si jeg fikk meg en positiv ovreraskelse da jeg i år begynte å mate  på med mer turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer