Jump to content

Recommended Posts

Hei.

Har en 998s jeg tenkte å dreve om så den blir litt mer lettkjørt i lav hastighet,

Noen sier det lønner seg å sette på større drev bak, andre sier det er bedre å sette på mindre drev foran.

Hva mener dere er best? Noen som vet hvor mange tenne opp eller ned?

Link to comment
Share on other sites

billigst å gå en tann ned forran... men gir mer belastning på kjede...   grovt sett er det fortalt på folkemunne en ned forran eller to opp bak.  Som sagt vil mindre drev forran gi høyere belastning på kjede og drev (færre tenner som driver samme last, mindre omkrets på drev) disse drevene er også relativt  billig. Dette vil også gi ett slakkere kjede, evt du må flytte baknavet lengre bak, eller fjerne ett ledd på kjedet.  Motsatt vil to tenner opp bak føre til enten å justere baknavet fram,(minske hjulavstanden), eller lengre kjede. Bakdrevet er dyrere enn framdrevet. Men her er det mye vekt å spare hvis du ønsker det og har ett originalt  ståldrev bak, så bytte det til ett lettmetalldrev...  det også bety att du må ha ett annet drevboss bak.  Altså bytte framdrev, enklest og billigst. Bakdrev, dyrere og evt flere komponenter som må byttes, men her er endel å redusere på roterende vekt.  :-)

 

Her er en kjekk drev kalkulator for å se virkningene direkte i tall på turtall og hastighet ved de forskjellige drevstørrelsene..  http://www.gearingcommander.com/ 

 

her er lite utvalg av de forskjellige mulighetene :  

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=gear+kit+998&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xsprocket+kit+ducati+998.TRS0&_nkw=sprocket+kit+ducati+998&_sacat=0

 

De forskjellige leverandørene krever som oftest ett drevboss som bare passer på deres drev..  

 

Jeg drevet om min Monster med ett ducati performance drev bak, opp to tenner.. da trengte jeg ikke bytte drevboss(carrier), men dette drevet var relativ dyrt.. trur jeg betalte rundt 2500,. for dette. Virkningen var veldig bra, kjappere i forbikjøringer og behagligere i bytrafikk. mistet toppfart, men hva betyr det. Ulempen er at dette drevet slites mye fortere en ståldrevet.. var vel litt sløv med smøring, så drevet var utslitt etter to år. nå er jeg tilbake på det orginale ståldrevet, og har satt en mindre drev fram pga tom pengbok.  :-)    På banesykkelen går det bare i lettmetaldrev og ned fra 525 til 520. Her er vedlikeholdet mye nøyere og mindre sand å skitt som foringer kjede og drev.

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Takk for godt oppmøte og flott dag på Løvaas! Meget god og forventningsfull stemning. Dette lover godt for klubbaktiviteten utover sesongen. Vi sees! 🏍️🏍️
    • Veldig hyggelig lørdag på Løvaas. Legger ved noen skrytebilder fra MotoGP ,Buriram 🇹🇭 for to uker siden. Vi vet jo alle hva som gjelder 🏁♥️ Ps. Lars var mere opptatt av paraplyen 😂🤌🏽🤪
    • Takk til Desmodromene, Løvaas, Dainese, og alle som møtte i dag 🏁 Det ble et meget hyggelig og informativt treff Sees hos Patric 😁
    • Vi fikk også fyrt opp en ny Panigale. Original eksos med overraskende fin brumlete lyd. Kanskje de mye lengre rørene endrer frekvensen... litt i retning gamle dager, men moderat dB.  Lyden betraktelig dypere i bassen enn spilt av på tlf. Jeg er 190 og sitter fint på den. Endelig et skikkelig godt sete fra Ducati. Litt høyere styre enn V4. Kan godt bli en slager denne. Instinktet mitt er å forkaste alt nytt, men denne fortjener en sjanse... 20250315_113726.mp4  
    • Kjempehyggelig måte å feire våren (?) 😎 41 deltagere (+syv åtte vanlige kunder) både gamle kjære ansikter og velkomne nye medlemmer. Takk til Egil for strøkent arrangement, til Løvaas'ene for nyheter og til Dainese'n for sikkerhetsinfo👍 Vår desmolyd 😖😄😄🎄 20250315_111112.mp4    
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines