Jump to content

Recommended Posts

Det er tid for litt TLC på syklene nå i vinter. I den forbindelse lurer jeg på hva folk her tenker om valg av motorolje.

På verkstedene her får man vel alltid Shell Advance Ultra 4.

Min 999s har vært på overhaling og service hos Kämna i Tyskland. Han anbefaler kun Motorex 15-50 formula eller Motul 20-50 v 3000.

 

Jeg antar at de er gode alle tre, men lurer litt på hva slags tanker menigheten her hjemme har om dette?

 

Vil jo kun ha det beste på dette området....

 

Øystein

 

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktigere en navnet på forsiden vil vel være å snu boksen og lese spesifikasjonen på baksiden.

 

API-klassifiseringen er det første man bør se på i tillegg til viskositeten. Selv kjører jeg Biltema Racing 10-40, API-klasse SM

Shell Ultra har klasse SN.

Med andre ord har Shell Ultra en høyere klassifisering enn Biltema. Men Biltema har en høyere klasse enn de to andre du omtaler: 

Motorex 15-50 er en halvsyntestisk olje av klasse SL, mens Motul 20-50 er en mineralolje klasse SG

 

Nå er det en del som hopper over vitenskapen og går rett på følelsene. For disse kan dessverre ikke Biltema være et alternativ, da det er for billig. De samme fyller gjerne bensin på bilen på tirsdag også, for da får de den beste (og naturligvis dyreste) bensinen. Sånn er vi skrudd sammen.....  :-)

 

Felleskjøpet har også rimelig kvalitetsolje. Vet ikke om de har for MC, men for dere som rynker på nesen... hvilken motor har det største lagertrykket osv, en Ducati som løper lett og ledig gjennom girene på en svingete vei, eller en 250hk turbomatet dieseltraktor som stikker 5-6 plogskjær dypt i bakken og drar på i 8 timers skift.... vet ikke, men jeg holder en knapp på at det som holder for en moderne høyteknologisk traktor i daglig arbeid også holder for mine koseturer... 

 

Nå skal man selvsagt sjekke i tilfelle man trenger olje beregnet på våtclutch osv, men i mine sykler med tørrplateclutch trenger man ikke ta slike forbehold. Hva sier instruksjonsboka, det er vel et godt utgangspunkt for å finne riktig olje. Og så må man selvsagt ta høyde for at fabrikkens anbefalingendres avhengig av sponsor. På min F1 fra -86 står det at jeg må bruke Castrol, på min -97 SS at jeg må bruke Shell....

 

Flame away.... :)

 

Litt om API-klasser:

American Petroleum Institute
Gasoline Engine Oil Service Classifications
Category Status Service
SN Current Introduced in October 2010 for 2011 and older vehicles, designed to provide improved high temperature deposit protection for pistons, more stringent sludge control, and seal compatibility. API SN with Resource
Conserving matches ILSAC GF-5 by combining API SN performance with improved fuel economy, turbocharger protection, emission control system compatibility, and protection of engines operating on ethanol-containing
fuels up to E85.
SM Current For 2010 and older automotive engines.
SL Current For 2004 and older automotive engines.
SJ Current For 2001 and older automotive engines.
SH Obsolete 
SG Obsolete 
SF Obsolete 
SE Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines built after 1979.
SD Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines built after 1971. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SC Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines built after 1967. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SB Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines built after 1951. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SA Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines built after 1930. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar med mye info :)

Kjenner at jeg kanskje har blitt en litt skeptisk "gubbe" som ikke stoler på alle som skal selge noe lenger. Hvor mye kan man egentlig stole på det som står bak på emballasjen? Og er det bare dette som betyr noe? (Har f.eks. en to-liters diesel-motor i en bil utenfor huset som ikke er helt som jeg trodde...)

Skjønner også at anbefalinger fra verksteder farges av hvilke avtaler de har. Men en sånn som Kaemna i Tyskland som stort sett bruker all sin tid på å gjøre gode motorer enda tightere og bedre, vil vel ikke kunne anbefale for dårlige produkter på sine motorer? Da vil de jo bare komme i retur... (Eller er det en strategi for å skaffe seg jobber?? :)

Og Ducati selv vil vel anbefale det de mener er best, uten å ofre pris en eneste tanke...

 

Så derfor tenker jeg at det som kan være interessant er å høre hva menigheten her er fornøyd med. De som ikke har noe å tjene på at jeg velger en spesiell olje. De som kjenner miljøet og kanskje kjører motorene hardt på bane år etter år... De som hører alle andre sine erfaringer...

 

Flere tanker rundt temaet?

Link to comment
Share on other sites

Olje og dekk :lol:;)

 

To temaer som er nærmest umulig å komme til bunns i, og skulle man komme til bunns så er det akkurat funnet opp noe som gjør at man må starte nesten på nytt igjen...

 

Jeg har også hatt mye med Kämna å gjøre og selv om jeg slett ikke er uforbeholden 'fanboy', så har jeg respekt for den erfaringen og oversikten han har. Omtrent 30(?) år med daglig motorarbeid gjør antagelig noe med kompetansen.

 

Metall i bevegelse, friksjon, temperatur og vibrasjon gjør at det bare er et tidsspørsmål før noe går galt. Olje kan begrense og utsette skaden, men likevel går det før eller senere galt. Mange og store svingninger i temperatur (hardkjøring av luftkjølte motorer), unødvendig mye vibrasjon (mye høyt og/eller lavt turtall som motorene ikke er balansert for), uharmonisk utvidelse av tilstøtende motordeler ('feil' tykkelse, kvalitet, materialblanding og alder på motordeler), mye friksjon (uhensiktsmessige oljeegenskaper, dårlig oljetrykk, for varm/kald olje) og så videre og så videre......  Alt dette og sikkert flere aspekter påvirker antall kilometer vi kan kjøre med en motor før det går galt og olje er bare et begrenset bidrag i den ene eller andre retningen. Jeg har sansen for det Are hos Løvaas sa en gang, hvis jeg husker riktig - at noe av det beste med olje er at man ofte finner interessante ting i den - ting som kan gi verdifull informasjon om hvordan det står til med motoren.

 

En bestemt olje vil antagelig egne seg best når motoren er kald - en annen når den er middels varm - en tredje når den er i øvre sone. Oljen er altså et kompromiss og hva som er 'best' er individuelt - både med tanke på bruksområde, motorens konstruksjon og motorens tilstand. Det er artig å se forskjellene i anbefalte klaringer på vannkjølte og luftkjølte motorer - ville ikke forundre meg om valg av olje burde ta hensyn til dette.

 

Jeg er ganske sikker på at min luftkjølte motor, med nødvendige klaringer som tar høyde for ganske voldsomme utvidelser av flere metalldeler, er tjent med en olje som fyller disse klaringene når det trenges. En moderne motor med minimale klaringer vil kanskje fungere bedre med en olje som ikke er like 'klissete' (i mangel av et bedre uttrykk).

 

Selv med 130.000 km på samme multioverhalte/-reparerte motor har jeg ikke en bestemt mening om den har gått med den 'beste' oljen. Det eneste jeg kan si med en viss overbevisning (ikke sikkerhet) er at våtclutchen varer lengre med semi Motorex enn Shell helsyntetisk - jippi, men ikke med så store bokstaver.

 

Kämna forklarer sin anbefaling av Motorex bl.a med at de, som sveitsisk ikke-EU produsent, ikke er tvungne til å bruke samme råolje som andre produsenter. De bruker angivelig en renere råolje som gir et renere produkt med mindre friksjon. Kanskje det ...

 

I rettferdighetens navn - Ducati har aldri anbefalt èn olje over hele fjøla - de beskriver et bredt utvalg oljetyper til bruk under forskjellige forhold. At det varierer hvilket merke de anbefaler tar man vel med et skuldertrekk?

 

Olje ja ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for interessante betraktinger og tanker. Det er noe magisk med alle disse metalldelene i mer eller mindre harmonisk bevegelse med og mot hverandre.

Fant Shell Advance Ultra 4 billig på nettet forresten, for de som har gleden av å bytte sånt selv.

 

http://www.basol.no/shell/small-pack/motorsykkeloljer.html

 

Hadde foreløpig siste tur til jobb på onsdag. da angret jeg litt underveis. Det var is i bussfila, og på Majorstua. Så nå er begge damene parkert så får vi se hvor lenge de får stå i fred.

God vinter og håper den blir usedvanlig kort.

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Det er ikke så mye snø heller....  
    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines