Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

VELKOMMEN TIL BANEDAG MED NORSK DUCATIFORENING DESMODROMENE 

Kjøring med motorsykkel på bane er moro, det er lærerikt og gjør deg til en bedre og sikrere fører i trafikken – enda mer hvis alle oppfører seg som folk og følger de samme reglene. Derfor denne ABC. Noen tror at de egentlig ikke behøver å lese, men det er feil. 

Nederst på dokumentet finner du en egenerklæring. Du må underveis i påmeldingen bekrefte at du har lest og aksepterer både den og ABC (også kalt arrangørvilkår).

Møt opp i tide, les og lytt til beskjeder og respekter funksjonærene (frivillig dugnadsinnsats) 

• ·         Ha med førerkort, vognkort, db-killere. Kontrollér dekk, oljenivå, hendlenes funksjon, bremsevæske, -klosser og skiver. Sjekk kjede og drev
  • ·         Skinndress (egnet tekstil aksepteres), skinnhansker, EC-merket hjelm, høye støvler, ryggskinne
  • ·         Dekkvarmere ikke tillatt
  • ·         Racingdekk ikke tillatt
  • ·         Kjøring med passasjer ikke tillatt
  • ·         Tidtaking ikke tillatt

Første stopp er teknisk kontroll: du er selv ansvarlig for at sykkelen er i forskriftsmessig stand. Våre tekniske kontrollører måler støy(/musikk) på alle sykler, maks 100dB. Pluss noen stikkprøver av:

• ·         Synlige lekkasjer dempere, motor, bremser.
  • ·         Dekkslitasje
  • ·         Bremsesystem (innslag bremsehendel samt bremseklosser)
  • ·         Kjedets tilstand

Bestått kontroll utløser signert klistremerke for dagens deltagelse

Førermøte: Obligatorisk. Her gis dagsaktuelle beskjeder av største sikkerhetsmessige betydning som ALLE må få med seg.

Grupper: Første gang man deltar på vår banekjøring så skal man velge grønn gruppe. Gå gradene og sett sikkerheten høyest. Spør [email protected] hvis du vil starte i en annen gruppe og mener du åpenbart er kvalifisert til det

Moderat – Grønn
Introduksjonsgruppen som alle som kjører på bane for første gang skal starte i. Det vil være begrensninger for å holde farten under kontroll. Instruktør for alle nye deltakere i denne gruppen. Forbikjøring tillatt kun hvis instruktør eksplisitt har opplyst om det.

Medium – Gul   Dette er en gruppe for litt erfarne førere som i større grad driver egentrening. Forbikjøring inn mot eller i sving er forbudt.

Rask – Rød   Denne gruppen er for erfarne førere. I denne gruppen er forbikjøring tillatt på hele banen, men det må ikke forveksles med racing.

Dersom man ønsker å bytte gruppe, tar man kontakt med stevneleder. Det er kun stevneleder som kan godkjenne bytte av gruppe. Din sykkel skal så påføres nytt klistremerke med ny gruppefarge.

Flaggregler: Vi benytter varsling ved lys.

Rødt                      Fare på banen – kjøringen avbrytes. Senk farten betydelig, fullfør runden til depot (forbikjøring forbudt)

Gult                       Fare på banen – senk farten betydelig og kjør rolig til det igjen er grønt signal.

Grønt                    Klarsignal – banen er klar og man kan kjøre som normalt.

Målflagg              Sort-/hvitrutete flagg – passet er over. Kjør rolig til depot.

I tillegg vil funksjonærene ha følgende flagg:  Personlig flagg – fullfør runden og kjør til pitlane/utslipp der ansvarlig vil ha en prat med deg angående din kjøring eller din motorsykkel. Det kan oppstå feil som du selv ikke klarer å oppdage. Dette flagget kan være fysisk og viftende/pekende på deg eller som lyssignal.

”Ufrivillig avstigning” / teknisk problem:

Dersom man har en ”ufrivillig avstigning” er det viktig at man, om mulig, kommer seg ut av banen og over gjerdet. La sykkel bli liggende og vent til vi kommer og henter sykkel og deg. 

Du plikter å gå til legesjekk senest 15 min. etter avstigningen uansett hva du selv mener om alvorlighetsgrad. Foruten behandling får du skriftlig bekreftelse på at du er skikket til å kjøre igjen og skal selv vise den til stevneleder. Sykkel skal ha ny teknisk kontroll før den slippes utpå igjen.

Får sykkelen tekniske problemer under kjøring, hold venstre hånd i været, kjør ut av idealsporet og inn til depot om mulig. Dersom det ikke er mulig å kjøre tilbake til depot, kjør ut av banen på stedet med minst risiko for å bli truffet av andre og kom deg over gjerdet. Ikke forlat stedet – du blir hentet. 

Oppførsel på banen:
Vårt mål med arrangementet er at samtlige deltagere skal ha det moro og kunne utvikle sine ferdigheter innenfor det hver og en opplever som trygge rammer. Dette er hovedgrunnen til at vi har forskjellige grupper med ulike regler. Sjekk også hjemmesiden for info om idealsporet og hvorfor alle skal følge det. Erfaringsmessig så kommer hornene i pannen etter hvert som man blir kjent med banen og mer komfortabel på sykkelen. Da er det lett å bli overivrig og kanskje ikke ta nok hensyn til andre deltagere. Det gjelder derfor på banen, som på veien, å avpasse farten etter forholdene, situasjonen og de andre deltagerne. 

Bekreftelse og Egenerklæring

Bekreftelsen gjelder for alle aktiviteter som foregår på baneområder og i regi av Norsk Ducatiforening Desmodromene og evt andre arrangør-partnere. Den blir gyldig i selve påmeldingsprosessen. 

Jeg skal delta på obligatorisk førermøte. Jeg har gyldig førerkort og motorsykkelen som benyttes er registrert og i forskriftsmessig stand. Jeg bekrefter at jeg har lest ovenstående ABC og aktuelle regler som blir publisert på hjemmesiden.

Jeg forstår, garanterer og vil holde Norsk Ducatiforening Desmodromene og deres samarbeidspartnere, helt og holdent fri for ansvar hva gjelder direkte eller indirekte skader, inklusive, uten begrensninger, skade på person(er), kjøretøy og/eller utstyr samt skade på eiendom. Jeg er også klar over at jeg som fører har ansvar for min egen kjøring. Du er, som bestemt i Bilansvarsloven, normalt forsikret mot skade du eller sykkelen forvolder, gjennom din ansvarsforsikring. Jeg bekrefter herved at jeg har ansvarsforsikring. Kaskodekning av skade på eget kjøretøy er annerledes - den varierer fra selskap til selskap.

Jeg forstår at brudd på arrangementets regler samt uønsket oppførsel kan medføre bortvisning fra banen og baneområdet – uten refusjon av deltakeravgift. Stevneleder har denne myndighet.

Velkommen!

Banekart.thumb.PNG.b3e7a1181f3f1d12fe949f663c4e7f26.PNG

post-75-0-98188400-1463238300_thumb.jpg

Skrevet

Det kommer av og til noen spørsmål om hvordan arrangementene foregår. De fleste vet at man kjører rundt og rundt på en trygg bane, men det er ikke like åpenlyst hvordan ting & tang i praksis fortoner seg.

Miljøet er preget av lave skuldre og lite kjekkaseri - alle prøver å være hjelpsomme og de frivillige står på knallhardt for å lage opplevelser medlemmene kan ha glede og nytte av. De frivillige bruker masse tid før/etter og ofrer på rundgang hele dagen uten å kjøre selv - for at medlemmene skal få utøve favoritthobbyen sin. Banedagene er svært populære og det er ikke så vanskelig å forstå når man ser på alle smilene og registrerer hva folket lærer og presterer.

Her følger bilder og små forklaringer på noe av det som foregår på en typisk banedag. Nybegynnere og viderekomne - inndelt i grupper etter erfaringsnivå - alle koser og morer vi oss, lærer motorsykkelkjøring, utveksler kunnskap og knytter vennskapsbånd - alt sammen bygget rundt felles interesse for Ducati.

1) Teknisk kontroll 2) Intervju for å sikre riktig musikknivå 3)Gruppen som skal utpå samles 4)Alt styres og overvåkes fra Race Control 5)Instruktør leder an i grønn gruppe

post-75-0-57572900-1463238878_thumb.jpg

post-75-0-18268700-1463238947_thumb.jpg

post-75-0-59251200-1463239035_thumb.jpg

post-75-0-21603200-1463239100_thumb.jpg

post-75-0-91816100-1463239183_thumb.jpg

• 1 måned senere...
Skrevet

Forsikring?

Ansvars+førerulykkesforsikringen dekker egen og andres kropp samt andres eiendeler. Selskapene kan ikke reservere seg mot denne dekningen - den er lovbestemt og gjelder alltid. Forbehold: idiotkjøring kan føre til regress. 

Kaskoforsikringen dekker eventuelle selvforskyldte skader på eget kjøretøy. Selskapenes praksis varierer. De KAN reservere seg mot kaskodekning av kjøring på bane.

Flere aktører bruker begrepet "forikringsgodkjent" løselig. Det er altså BARE kaskodekningen som kan variere.

Tidligere er det bl.a. svart:

En skadet sykkel og riper på skinndressen er ikke alvorlig. Skader på personer kan være det. Derfor håndhever vi kjøreregler som er vårt bidrag til at det hele forløper med lav risiko. Helt uavhengig av forsikringshensyn må den enkelte fører kjøre slik at det ikke skapes farlige situasjoner og må utvise hensyn, aktsomhet og være varsom. Da klarer vi oss bra og kan høste gleden og læringen som banekjøring er uovertruffen til.

Kjør vakkert

• 5 måneder senere...
  • stoppitide endret tittelen til Om vår banekjøring - inkl ABC og egenerklæring
  • 1 måned senere...
Skrevet

Musikk (støy)

klassisk tema i mange år. Endringer som blir gjeldende fra 1. januar neste år - med mindre Rudskogen påkjærer/klager og får medhold. Endringene er mindre inngripende enn det har vært grunn til å frykte, så jeg tipper de blir stående. OPPDATERT: Rudskogen reagerer Statsforvalteren har endret tillatelsen for Rudskogen (mcavisa.no)  

Strammer inn tillatelsen til Rudskogen motorsenter | Statsforvalteren i Oslo og Viken  ( 30. juni 2022 )

102 dB i depot. Rudskogen skriver fremdeles 111 dB arenastøy over hele banen, men Statsforvalterens vedtak sier 110 (mikrofonpassering er avgjørende)(det skal komme én mikrofon til). Mer støy tillatt noen utvalgte dager som ikke gjelder oss. 1098 eksos i dårlig stand sliter. Full V4 Akra sliter. Enkelte Termi full race sliter. Tullete "GP" eksos i form av liten stålboks slipper ikke gjennom. Osv osv   Vi trenger sjelden en hel hånd for å telle de som ikke slipper utpå, men har ikke tid til å leke gjemsel med de som prøver å lure seg til spesialbehandling. DB-killer er et kjempegodt tips.

EDIT JANUAR 2025; praksis siden den gang og nå for 2025 skriver Rudskogen 100dB standstøy og 110dB passeringsstøy

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

Endringer i forskriftene

Siden i fjor har endringer i "Motorsportforskriften" gjort at arrangører kan søke om dispensasjon fra stedlige fartsgrenser for å kunne øve realistisk. 

Dispensasjon gis dersom det, blant annet, er et tilstrekkelig fokus på læring og ansvarlighet. Instruksjon er nevnt av myndighetene, men fremdeles jobber SVV med arrangører/politi/forsikring for å nærme seg en avklaring av hva kravene til dispensasjon skal være. Det som SVV for i år har krevet/ønsket/anbefalt har vi imøtekommet.

Vi er i dialog med mange av aktørene og skal i ytterligere møter med bl.a. SVV

For 2022 har vi søkt og fått dispensasjon fra fartsgrensene.

... også for 2023 og for 2024 og så videre inntil ny info gis.

• stoppitide klistret denne emne
  • 1 måned senere...
Skrevet

FORSIKRING PÅ BANE 

Det henger en del forvirring i luften. Her kommer en avklaring jeg har laget etter flere, lange og grundige eposter og telefonsamtaler med If, Gjensidige og Tryg. Tilstrekkelig langt opp i avdelingene til at dette holder mål.

Bilansvarsloven regulerer dette – gjelder også mc. Den pålegger oss å ha ansvarsforsikring (inkludert førerulykke). Den pålegger selskapene å dekke skader som kjøretøyet forvolder personer, eiendeler og eiendom. Gjelder også for kjøring på bane. Punktum.

Du kan og bør lese Bilansvarsloven og legg merke til at unntakene i §2c ikke inneholder noe som gjelder oss. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-02-03  Husk på at lovers anvendelse ikke er sort/hvitt og at det finnes muligheter for regress fra selskapene.

Kaskoforsikringen dekker skade på eget kjøretøy, er ikke lovpålagt, men et ekstraprodukt som selskapene kan bestemme over selv. De kan f.eks. si at den bare gjelder hvis du deltar på godkjente kurs.

Selskapene skaper forvirring om forsikringens gyldighet ved banekjøring. Jeg måtte bruke mye tid på å få tydelige svar – antagelig mye mer tid enn vanlige forsikringskunder bruker på slikt. Jeg synes selskapene burde være enkle, klare og tydelige i sin kommunikasjon.

If er ryddige og skriver tydelig at det bare er kaskodekningen som er avhengig av kursets eventuelle godkjenning. De er litt mindre tydelige på at ansvars- og førerulykke gjelder på bane, men ga til slutt et bekreftende svar.

Gjensidige har snudd i år og forhåndsgodkjenner ingen kurs. De viser til vilkårene og ber kundene orientere seg. Ved skade vurderes hvert enkelt tilfelle og arrangøren blir bedt om en uttalelse. Gjensidigekunder synes kanskje dette høres utrygt ut, men jeg synes det er forståelig.

Tryg skriver at kjøring på bane, utover godkjente kurs, gjør at forsikringen ikke gjelder. Jaså? Tre forskjellige avdelinger uttalte seg før jeg fikk avklart at det bare er kaskoen som ikke gjelder. Jeg har bedt dem endre teksten (uten å forvente at det skjer).

Kort sagt – kjør på bane!

• 1 måned senere...
Skrevet

Statens Vegvesen har godkjent vår søknad om dispensasjon fra fartsgrensene også for 2023.

.... og for 2024

........ og så videre inntil annen info publiseres

• Liker 2
Skrevet

NMCU tok stafettpinnen og nå har Tryg gjort ting litt tydeligere. 

https://nmcu.org/2023/05/10/tryg-forsikring-gjor-vilkarene-om-forerutvikling-pa-bane-tydeligere/  

.

Jeg synes de kunne spandert å være helt utvetydige, men uansett et steg i riktig retning.

Dette skrev jeg som kommentar på NMCUs Facebookside:

Flotte saker! De kan gjerne bli enda tydeligere på at Ansvar+Førerulykke gjelder for all banekjøring (unntatt konkurranse og trening til konkurranse). Dette påvirkes IKKE av arrangementets innhold/kursstatus/beskrivelse. Det er bare kasko som kan variere etter selskapenes egne regler. Likevel og uansett et viktig steg i riktig retning. Kanskje de andre selskapene blir med på rydding i uklarheter. Da får vi flere til å øve seg på bane = færre ulykker

Altså; på Norsk Ducatiforening Desmodromenes banekjøringer gjelder Ansvar+Førerulykke (som på alle andre banekjøringer). Vi er kaskogodkjent av Tryg (sjekk om ditt selskap er med på det samme). Poenget er å lære under trygge forhold UTEN å skade noe eller noen. Flinkere, tryggere, blidere 🙂

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

Kan du si litt om de ville fartsanntydningene på banekartet?

Disse hastighetene er vel kanskje det som er teoretisk mulig, for en i verdenstoppen, med den perfekte sykkel, på en god dag....

• 1 måned senere...
  • Program

Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

• Godt nytt år til alle Desmodromer og takk for det gamle. 2026 målsetting er å kjøre mer enn i fjor i Norge, samt reise med sykkelen til Isle of Man i august for å se Classic/Manx GP som høydepunkt. Og som nylig pensjonist så er i hvertfall alt mer fleksibelt med tanke på planlegging osv. For se om muligheten for å få seg Ducati fra 90 eller tidlig 2000 tallet er mulig. 2 ventiler og luft/oljekjølt er greia, men den må være mest mulig original. Tidlig på året ennå, så mye og tenke på å se frem til forhåpentligvis. 🇮🇹🏍
    • Tusen takk for at du tok deg tiden til dette svaret og for en imponerende kunnskap. Setter veldig pris på det 🙂
    • Flere innspill;  noen av mine råd kommer av erfaring med bl.a. varmen man gjerne opplever, spesielt syd for alpene. Litt mindre ille i åsene du har sett på, men likevel... Bologna; hvis dere er på museet, så ta med fabrikksbesøk også. Begge deler må bestilles tidlig. Angående; R1 før avreise - få med SP44 ved Cattolica (en av Rossis treningsløyper i ungdomsårene) R2 + R3 ser bra ut, men notèr og vurdér nøkkelpunkter; Mugello, Scarperia, Giogo (betyr vel egentlig bare "topp", men passet heter det), Raticosa, Futa og gjør seriøst forsøk på å få med SS65, SP116, SP60, SP503, SP610, SP32. Overnatt gjerne i "min" landsby Castel del Rio (Albergo Gallo & Galletti) R4 litt hakk i plata? Lucca er i samme nabolag dere nettopp var i? Jeg foreslår å droppe den og heller kjøre nordover til kjøligere Alper/Dolomitter. Transport på A22, ta av ved Lavis og få med SS612 forbi Cavalese på veien til Cortina. Overnatt f.eks. i Cavalese hvis nærmere 40 varme mil helt frem til Cortina blir for mye denne dagen.  R5 kjøre rundt i Dolomittene fra base i Cortina. Kun ett ord å huske; SELLA RONDE. R6 via sjøen Misurina, oppom Tre Cime di Lavaredo, Grossglockner Hochalpenstrasse og kanskje overnatte i Zell am See. R7 sov lenge, pust ut og vink farvel til fjellene. Transport til et eller annet luksuriøst sted med spa og massasje i nærheten av Munchen. R8 gangfart til pick up point
    • Mange takk for et detaljert svar og spesielt dette med å sikre seg garasje 🙂  Vi reiser ned med MC transport og turen som skissert fra meg er med stor hjelp fra min buddy ChatGPT. Den beskriver etappe og / Høydepunkt for dagen, men skal helt klart se nærmere på kartene AI har gitt meg i GPX opp mot dine ruteforslag. Vi har en hel uke for retur til München og tenkte oss innom Ducati Museum på returen hvor foreløpig rute ser slik ut, igjen fra ChatGPT men er var på at den antakelig ikke ser hvordan turen virkelig arter seg på sykkel i forhold til om den er krevende eller ikke..: Dag R1 – Søndag 05.07 (kort dag) Misano → Urbino-åsene / San Marino-området 📍 ca. 120–150 km | 2,5–3 t Avreise: ca. kl. 14 etter WDW Rolig, vakker “nedkjølingsdag”. Misano → Tavullia → Urbino → åsene sør for San Marino Overnatting: Urbino / San Marino / Montefeltro Dag R2 – Mandag 06.07 Urbino → Appenninene → Bologna-åsene 📍 ca. 230 km Mer MC-fokusert dag. Overnatting: Sør for Bologna / Imola Dag R3 – Tirsdag 07.07 Bologna → Ducati Borgo Panigale → Modena → Parma-åsene 📍 ca. 200 km Morgen: Ducati museum/fabrikk Ettermiddag: Passo della Cisa / Cerreto Overnatting: Parma / Appenninene nord Dag R4 – Onsdag 08.07 Parma → Apuan-alpene → Lucca / nord-Toscana 📍 ca. 220 km Teknisk, morsom kjøring. Dag R5 – Torsdag 09.07 Lucca → Brenner-alternativ → Øst-Dolomittene 📍 ca. 320 km Transport + belønning. Overnatting: Cortina / Auronzo Dag R6 – Fredag 10.07 Øst-Dolomittene runde 📍 ca. 180 km Falzarego, Valparola, Giau, Tre Cime. Dag R7 – Lørdag 11.07 Dolomittene → Großglockner → Tirol → Bayern 📍 ca. 260 km Alpin finale. Dag R8 – Søndag 12.07 Kort etappe → München lufthavn 📍 30–50 km  
    • Kjempebra!!! Blant oss i styre & stell er EgilJo den som er nærmest til å bestemme seg for tur til WDW. Tror jeg. Han gir sikkert lyd fra seg etter hvert. Det sitter også folk i Østfold og klør. Jeg skal på tur sannsynligvis, men tviler på at det blir innom WDW. Mest sannsynlig flere km i fjell og litt senere i juli. Vi får se. Kan du skrive litt mer om reisemåte til og fra? McTransport? Fly og leie i Munchen? Tog t/r? Du behøver ikke dele detaljer, men for å gi best mulig råd er det f.eks. greit å vite om dere har flere dager til disposisjon etter WDW. Jeg skjønte ikke rytmen i planen din, men ser konturene av moderate ambisjoner for hvor lange dagsetapper dere vil ha(?)  Generelt for hotellvalg i Misano eller der omkring: Velg trygt! Det vil si; du spør om de har parkering, de svarer ja og når dere kommer ned peker de ut på gaten. Dere spør klok av andres skade om de har "indoor parking", de svarer ja og når dere kommer ned viser de frem et kart og peker på et garasjeanlegg "i nærheten". Man må allerede før bookingen rette seg opp i ryggen og spørre konkret om de har egen, låst parkering i EGEN BYGNING - takk, flott, få tilsendt bilder og få det skriftlig at dere har reservert plass akkurat der. Dette området er dessverre overstrømmet av kjeltringer når de vet at det er noen titusen sykler på besøk - fantastisk business opportunity. Ikke gjør rookie tabber. De andre stedene er mye tryggere, men pass likevel på sykler og folk. Hvis dere har tid hjemover, så kjør forbi/innom Venezia på vei til Cortina. Man kan ha det veldig bra I Cortina noen dager. Grossglockner, Zell am See er naturlige punkter på siste biten til Munchen. Kjapt alternativt forslag for de dagene dere nevner.  27. Sölden 28. over Timmelsjoch, Merano, Stelvio (enten Tibet Hutte på selve passet eller Umbrail pass ned til Livigno. 29. Bormio, Gavia pass, Tonnale pass, Madonna di campiglio, Gardasjøen eller deromkring 30. Kjøre/hvile/mekke/vaske/bade ved Gardasjøen 1. Bologna, fabrikkbesøk (vær tidlig ute med å bestille) og hotell litt opp i åsene (Apeninnene) syd for Bologna. 2. Svinge-dag i området mellom Bologna og Firenze (godt beskrevet i flere tråder) 3. 4. 5.  WDW med høy party-, stress- og sjarmfaktor. Spektakulært og imponerende.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer