Gå til innhold

Mapping og konsekvenser...


Anbefalte innlegg

Jeg har en 999s som ble tunet før jeg kjøpte den. Sykkelen gikk fint helt til ECU tok kvelden. Original ecu ble installert og mappet hos Italia Bike Center i Arboga. På ny går sykkelen fint. Det er en litt annen følelse i motor, men det er vanskelig å beskrive hva det er. Føltes "tightere" ved forrige map/ECU. Men jeg har utskrift av effekt-kurver fra begge mappinger og de er omtrent identiske. Men bensinforbruket er dramatisk mye lavere enn før. Tidligere kunne jeg kjøre ca 16 mil på en tank. Nå kan jeg kjøre ca 25 mil... Tidligere nesten 1 l/mil, nå ned mot 0,5 l/mil...

Plutselig har jeg en sykkel som kan brukes på langtur :)

MEN den blir mye fortere varm enn tidligere. Ved god hastighet ligger temp på ca 70 grader. Men blir det noen minutter med 50-60 km/h stiger tempen fort opp til 101 og 102 grader.

Den går magrere, dermed blir den varmere, ettersom bensinen ikke kjøler sylinder etc så godt lenger ?!

Så kommer spørsmålene mine:

Er dette helt greit, så lenge temp ikke overstiger 108 grader? (Har hørt av Are at 108 er en maks temp...).

Har dette andre konsekvenser jeg bør vite om?

Den følelsen av at den var "tightere" før, kan det skyldes at tenningstidspunktet var justert tidligere?

 

Hvis det er noen som kan litt eller alt om dette er jeg interessert i å lære litt mer. Jeg setter stor pris på alle svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok variere oppsiktsvekkende mye mellom forskjellige tunere sine preferanser hva angår air/fuel ratio AF = blanding, ikke minst i de forskjellige turtallsområder og gass-spjeld-åpninger. Noen avanserte tuninger inkluderer også tenningstidspunkt og da blir variablene så mange at mulighetene for å bomme også øker. Det behøver ikke å bli "feil", men kan være ugunstig i den ene eller andre retningen. Temperatur, respons, effektkurve, forbruk kan være motstridende målsetninger.

 

Kundens ønske ved bestilling kan være noe annet enn vedkommende ender opp med å ønske seg - f.eks. gassrespons på lavt turtall krever visstnok fet blanding, men til gjengjeld soter det, bruker mye bensin, kan gå ujevnt og røsker kraftig i motordeler... hmmm... Likeledes kan man få ganske mye mere pulver på høyt turtall hvis man kjører magert der, men da spretter temperaturen opp.

 

Hvordan tenningstidspunkt virker inn har jeg ikke peiling på.

 

Det høres ut som du har/har hatt tuninger i begge ender av skalaen. I sin tid sa Kämna til meg at hvis jeg opplevde 120 grader på oljen regelmessig så burde jeg skaffe bedre oljekjøling. Da dette skjedde regelmessig på banen løste vi problemet ved å tune blandingen litt fetere på topp turtall - med ønsket resultat, men også med tap av et par tre hestekrefter øverst i registeret. Din temperaturmåler går vel på kjølevæsken, så dette er jo ikke gangbar vurderingsmetode for deg.

 

Det som hadde satt saken i et perspektiv man/noen kunne blitt klok av var hvis du hadde de to tuningenes tabell som viser AF i hver enkelt regneark-boks visende f.eks. 1.000 omdr / 10% gass-spjeld, 1.000 omdr / 20% gass-spjeld osv osv. 

 

Siden disse tabellene sikkert ikke er lett tilgjengelige må vi nøye oss med noen velkjente (?) betraktninger/erfaringer om bensinforbruk på 999 Testastretta motorer. Ikke i standard og i hvert fall ikke i Ducati/Termignoni utgave er det 'normalt' å kjøre på 0,5/mil vil jeg tro/mene/påstå. Hvis det stemmer, så er vi i nærheten av i det minste å kunne antyde at din sykkel nå er tunet relativt magert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den går nok magert nå. Men kan dette skade motoren så lenge temperaturen ikke overstiger noe mellom 102 og 108 grader på kjølevesken? Er det først hvis den overopphetes at den blir skadet, eller skades/slites den av å gå magert i seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om de kjølevæsketemperaturene sier noe definitivt om forholdene inne i forbrenningskammerene - da ville oljetemperatur være mer direkte og relevant. Hvis Are synes 108 er 'maks' så er ikke det tatt ut av luften...

 

Generelt er høy temperatur mest et problem ved at metallet utvider seg forskjellig i forskjellige deler av motoren og da blir klaringer annerledes enn tiltenkt - på lignende måte som klaringene er 'feil' når motoren er kald. Molekylær slitasje blir også verre med unødvendig store svingninger i temperatur - riktignok et klart mindre problem i vannkjølte motorer.

 

Videre vil ventiler og andre metalldeler i forbrenningskammeret slites fortere hvis de blir for varme, men det store spørsmålet er jo hvor fort og ved hvilke temperaturer. Jeg tror ikke det du beskriver er alvorlig eller noe å bry seg med, men det er bare min amatørerfaring som du ikke nødvendigvis skal legge stor vekt på. Du kan jo spørre ItalBike og høre om ny mapping kan være interessant. I mellomtiden kan du sjekke fargen på pluggene som en indikasjon på forbrenningskammertemperatur - mørk melkesjokolade er bra - lys beige/hvit antyder for mye varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har luftkjølt motor med én måler for ECU'en (sitter ved kamaksel) og én måler for dashbordet (sitter ved grovfilteret). Du kan jo kjøpe en måler som erstatter oljepåfyllingspluggen og sjekke hva den viser

 

http://www.ebay.com/itm/Ducati-Monster-996-S4R-2004-Oil-temperature-gauge-dipstick-/272081235812?hash=item3f594e2f64:g:HdgAAOSwSHZWdDjh&vxp=mtr

 

Jeg antar at oljen er mye varmere ved kamaksel enn ved grovfilteret, men da kan vi om ikke annet sammenligne tallene du og jeg har/får. (disse forskjellene er grunnen til at Kämna på sine luftkjølte racemotorer lager to kretser for oljetransporten, der han leder nykjølt olje dit motoren trenger mest kjøling - annerledes enn på en standard Ducati)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du mye god input fra Lars så jeg skal ikke mene noe om det.

Men jeg ville vært litt bekymret hvis du til stadighet oppnår 102-105 grader i motoren.

På min 999R opplevde jeg det på banen under godt og varmt vær. Jeg likte det ikke noe særlig og følte at motoren ikke ytet sitt beste når tempen gikk så høyt. fikk også et motorhavari uten at jeg vet om det var en årsak. Fikk også en kjølevannslekkasje i toppen og det tror jeg kom i fra for høy temp over tid.

 

Nå er det vanlig at 999 sliter med for høy temp under sterk belastning, radiatoren er ikke stor nok til å klare å holde tempen på et normalt nivå (85-95`) på racerne. Ny større radiator koster fort kr 12000.

 

Mange mener at for høy temp kan være en årsak til at Panigale motorer ryker. Flere sliter med det på racerne og monterer nye eksosanlegg som gjør at motoren får bedre kjøling i tillegg til større radiator.

 

Jeg ville justert blandingen slik at du kommer litt ned på temperaturen. hvis det lar seg gjøre.

 

Mye synsing dette, men 4 år med 999R på bane så er tempen det jeg var mest bekymret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er litt interessert, så har jeg nå pratet med Tom hos Italia Bike Center. Han har overbevist meg om at jeg kan kjøre med den som den er. Men jeg skal følge med på temperaturen. Så lenge temperaturen ikke blir for høy så sliter det ikke på motoren å gå på en mager blanding sier han. Kommer temp over 90-95 grader (kjølevæske) så bør man ikke ha full gass før tempen har kommet seg litt ned igjen sier han. Han mener også at jeg får mindre sot i motor med denne mappingen, og med det eksosanlegget jeg har kommer motoren seg fort ned i temperatur så fort jeg bare får litt fartsvind inn foran :)

Så da monterer jeg en oljetempmåler og følger med på temperaturene en stund. Jeg fryser i det minste ikke når det går litt sakte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppdatering - godt med info som innskudd i kunnskapsbanken :) Jeg lytter/leser mye og anvender kritisk lytting før jeg "konkluderer". Jo mere man vet, jo mere forstår man også at man ikke vet. Dette er vanskelig å bli helt klok på - vi snakker jo tross alt om en fabrikant som alltid har slitt med å få alt til alltid å stemme. Antagelig har Ducati gjort en del kompromisser og det må vi leve med - kanskje vi forbedrer med modifiseringer - kanskje dummer vi oss ut - been there, done that.

 

Tilbake til saken: riktig at mager blanding soter mindre, men det skulle man vel ordne med magert der det er riktig og så fetere der det er riktig (turtall & gass-spjeldåpning). Sikkert ikke lett å få til i praksis, men...   Din sykkel, som alle andre, får jo for mye kjøling når den er kald (burde pakkes inn inntil optimal temp er oppnådd) og så er den stappet med kjøletiltak for å unngå overoppheting - uten at det alltid, som Per er inne på, er tilstrekkelig. 

 

Vel, vel, du får melde hva ny oljetempmåler viser og hvordan pluggene ser ut - med de forbeholdene at nå som det er kaldere ute vil oljen bli bedre kjølt enn om sommeren OG blandingen vil være annerledes fordi ECU'en tar hensyn til de temperatur-inputs den har tilgjengelig.

 

... og sånn kan man holde på til man blir gær'n / lærer ALT / driter i det og bare kjører :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkes det stadig vekk rundt dette temaet...

Sykkelen får variabel blanding etter hvor mye gasspådrag den har. Middels pådrag er ca 13,5:1. Antagelig fetere med mer pådrag. Men om den får enda fetere blanding ved mye gass, så vil ikke det hjelpe meg noe med mitt problem. Den går varm når jeg ikke får nok fart, og da har jeg aldri mye gass... F.eks. Ut av byen vestover i rushtrafikken, mellom alle bilene. så tenker jeg at kanskje jeg kan bytte termostaten, så viftene slår inn tidligere? Nå tror jeg de slår inn ved 101 og 102 grader...Noen tanker om dette? Bør jeg heller løse det egentlige "problemet", istedenfor å finne en vei rundt det? Eller er det en genial løsning?

Noen andre tanker. Jeg har en kompis med en lik sykkel. Den har slip-on Termi, og min har helt 54mm Termi anlegg. Jeg merker veldig stor forskjell på hvor mye varme det er mellom bena og under baken på de to syklene. Min er vesentlig varmere i baken:) Kan det stemme at mitt hel-anlegg leder varmen bedre vekk fra motor? Min sykkel detter mye raskere i temperatur en den andre, når vi får opp farten. Men den blir varmere når det går sakte...

Ja ja... Det var de seneste tankene mine om dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To forskjellige temaer egentlig.
 
Det ene og viktigste er at sykkelen din blir for (?) varm i visse situasjoner - det andre er at kjølingen kanskje ikke strekker til i enhver situasjon. Endrer/reduserer du varmeutviklingen er behovet for bedre avkjøling mindre/borte. Forbedrer du kjølingen fjerner du sekundæreffektene, men ikke de opprinnelige. 
 
Jeg tipper du er såpass hekta nå at jeg kan linke deg til Brad Black sin BikeBoy-virksomhet. Han er en respektert bygger/tuner og er unik i det at han har dokumentert alt han har gjort. Mange tabeller, inkl A/F, og forklaringer på det vi diskuterer her. Om han behandler temperatur vet jeg ikke. Det er i hvert fall en fantastisk mulighet til å fordype seg. http://www.bikeboy.org/index.html

 

Uavhengig av om du blir klokere eller ei, så må du på et eller annet tidspunkt bestemme deg for om dette blir tut & kjør eller om du skal endre noe. Det kan sikkert bli bedre, men aldri perfekt. Spørsmålet er hvor bra det må være for at du skal være fornøyd OG sykkelen ha en akseptabel holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg montert oljetempmåler i påfyllingshullet for olje. Har fått testet det litt, men er ikke så mye klokere...

Problemet er at jeg er usikker på om den viser riktig temperatur, og dermed om jeg kan stole på den. Jeg hadde nok ventet meg høyere temperatur. Temperaturen ved påfyllingshullet er sikkert lavere enn nede i motoren, men hvor mye?

Har ikke opplevet de høyeste temperaturene enda, men når kjølevesken i radiatoren er på 70 grader, viser måleren på oljen en temp på 60 grader omtrent. Når vannet har en temp på 90-95 grader viser den ca 80 grader på oljen. Jeg trodde oljen ville ha en høyere temperatur? Er det helt galt tenkt? Ellers merker jeg at variasjonene i temperatur tilsynelatende er mye raskere i vannet, enn i oljen på min sykkel.

Noen tanker Lars (eller noen andre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om olje eller vann er nærmest de varmeste stedene (antagelig omtrent det samme), men vet at det er 'ganske stor' forskjell på hvor i motoren man måler - ikke minst om det er rett før/rett etter radiator/oljekjøler. Om dine målinger, forskjellen på vann og olje, har noen relevans avhenger av hvor vannet og oljen måles. Fra delekatalogen kan det se ut som vanntemperaturmåleren sitter like etter at vannet har vært innom sylinder og så toppene - i så fall kommer det rett fra de varmeste stedene. Den nye oljetemperaturmåleren forholder seg til olje som har vært nedom bunnpannen - der er det neppe like varmt som i toppene - på den annen side kommer vel oljesprayen oppunder stemplene ganske rett ned i bunnpannen, så da så....

 

Kanskje du skal spørre verkstedet om vann eller olje er varmest på disse motorene? Du får antagelig et upresist svar, men verdt et forsøk...

 

Man kan spekulere i om kald luft til en viss grad kjøler oljetemperaturmåleren utenfra, men njaaa... I så fall får du jevnere målinger når sykkelen står stille et minutt eller så. En annen måte å kvalitetsteste den nye måleren kan være å putte den delvis ned i kokende vann og se om den viser 100 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Takk for det.  Tror vel ikke den fortsatt er en Multistrada med typegodkjenning. Er jo bare motor, og noen metallbiter igjen…  Tanken har hele tiden vært å lage to versjoner av eksos, men nå øyner jeg muligheten for å klare meg med en, med to varianter på enden, på en eller annen måte. Mer om det senere.  Fargevalg… Kom gjerne med ideer. Foreløpige tanker er sølv (som tank og felger), rød (som trykkplate til clutch), gull (som «magnesium-gull» på motor) - eller …. en dyp grønn som da må gå igjen flere steder…  Rammenummer forblir originalt. Styrehodet er fra den originale ramma, og jeg beholder det nummeret som er preget inn der. Så da må bare lakkering (pulverlakk?!) gjøres på en måte som ikke skjuler det.
    • Jeg håper dere kommer greit gjennom, hele gjengen. "Tålmodighet er den raskeste vei" Hver gang jeg begir meg inn i ECE regulativenes verden (syke jævler!!!) så blir det hodepine. Din sykkel er typegodkjent med 90dB standstøy på (tipper) ca 4.000-4.500 omdr. Er den fremdeles en Multistrada med opprinnelig typegodkjenning eller forsvant den sammen med rammemodifisering? Hvis opprinnelig, så kan du bruke original eksos. For moro skyld kan du i tillegg lage en egen eksos (det er jo ikke skråsikkert at den blir å jævlig høylytt). Jeg skrev et langt avsnitt om standstøy, passeringsstøy og typegodkjenning, men måtte bare slette det. Jeg vet rett og slett ikke hva som brukes for typegodkjenning. Noen sykler har 110dB i vognkortet (på uvisst turtall). Jeg leste et 20 år gammelt foruminnlegg der passeringsstøymåling ble beskrevet (20km/t gjennomsnitt av andre og tredje gir, full gass i 20 meter, der målingen gjøres midt på de 20 meterne av en måler som står 7,5 meter unna). Hvis det er slik Harleyvennene dine måler, så er det vel ganske mye som går lett gjennom? Ting har utviklet seg og nå er det vel eksosrørsventiler og sikkert mere fart og turtall (eller kanskje ikke?).  Altså; det hadde vært KJEMPEinteressant å høre hvordan de gjør det.   PS ikke noe problem med fargevalg på rammen. Det ordner jeg. 🙂   PS 2 vær forberedt på at rammenummer preges tvers gjennom lakk hvis det blir slik rekkefølge. Få preging først eller hold av en liten plakett som ikke lakkeres (klarlakk eller epoxy etterpå)
    • Livet fortsetter å kaste harde skruballer mot meg og familien, så det kommer til å gå litt sakte fremover.  Men på tirsdag har jeg avtale med et verksted som skal hjelpe meg å sveise ferdig ramma. Håper det går bra. En del vanskelige områder som gjenstår. Når det er gjort kan jeg evt begynne å sparkle/pusse noen steder der det er nødvendig, og så må jeg snart velge farge…. OOO… skummelt… Har også luftet tanken med biltilsynet om å bygge egen eksos. Ettersom dette er en sykkel som kom uten katalysator, behøver jeg bare forholde meg til støykrav - dagens støykrav. 82dB. Har ikke satt meg inn i hvor/hvordan det måles enda. (Kjøretøyforskriften § 24-8.3. ECE regulativ 41-01). Så da kan jeg begynne å leke med tanken om å bare ha ett eksosanlegg, men bygge det på en måte som gjør at det, i det minste av og til, kan tilfredsstille det kravet. Støymåling fra f.eks. Oslo H-D senter er noe de godtar.  Må også være konstruert/montert på en sånn måte at det ikke kan føre til brann eller skade på fører, og festet forsvarlig - evt med varmeskjold. Når/hvis det godkjennes vil det bli preget/merket og ført inn i vognkortet. 
    • Jeg henger meg også på, dersom været tillater det. 👍😊
    • Hei  Har ett sett liggende , kjøpt av Plassen Racing, som er helt strøkne. De passer Monster 1200 17> og Diavel 2018>, og mulig flere modeller. Se bilder. Har Evotech eksos brakett og blendedeksel for motsatt side ubrukt, passer Monster 1200 17> Se bilde  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer