Gå til innhold

fersk mc eier! ducati 748


Anbefalte innlegg

hei.  jeg har alltid vært svak for disse røde flotte ducatiene,  og nå bestemte jeg meg for og endelig kline til med en.    jeg ble anbefalt litt for og imot og begynne med ducati. valget sto mellom denne og honda vfr400r en stund.  men jeg tenkte -og ble tipset om at hondaen kunne bli litt vell svak, og at man ville gå lei og bytte den etter en års tid.. derfor tenkte jeg og kjøpe noe jeg kan ha en stund istedet :)

 

 

 

sykkelen er en 1997 modell med 43.000km på telleren.   hel og grei men med ett par mods jeg ikke liker.  sort vindskjerm,speil med ledblinkers.   jeg vil få tak i originale speil og blank eller sotet vindskjerm.  den har også arrow eksos og råå lyd :D 

 

 

ble disse levert med blank skjerm originalt?    røde eller sorte speil?    når jeg googler så finner jeg begge deler..    de fleste er vell neppe originale lengre.. 

 

 

 

 

så har jeg div spørsmål som jeg må sette meg litt inn i ... 

 

-registerreimen er byttet for 2 år siden.  denne bør vell da byttes til våren.   hva koster dette på verksted?   bør ventilene ettersees samtidig?  (kan dette tas selv eller er det lurt med garanti på jobben?)

 

-hvilken motorolje bruker denne?    

 

-bør girolje også byttes årlig? 

 

-hvordan justerer man gaffelvinkelen?  denne står nå på krappeste innstilling.  har lest at den blir mer lettkjørt med slakkest gaffelvinkel..(?)  hva anbefaler dere til en nybegynner?

 

-jeg skulle gjerne hatt den 10-15mm lavere bak.   gjengene på fjæren er helt oppe, men det er ca 10mm på justeringsstaget bak der.  er det bare og løstne låsemuttrene og skru staget i bunn eller? 

 

 

 

har dere noe andre tips og råd og komme med til en fersk mc-eier? :D 

 

 

jeg skal få lastet opp noen bilder når jeg får tid :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen Robin,

 

vindskjerm er gjennomsiktig originalt. Gjennomsiktig, lett sotet og mørk sotet i tre former fra f.eks. Zero Gravity.

 

Speil.... tror svart er originalt... muligens røde på noen S eller R utgaver (?)

 

Registerreimer byttes helst på 10.000km eller 2 år (det som kommer først). Ring forhandlerne og spør om pris. Det er ikke uvanlig å bytte reimer selv, men på fireventilerne er det ikke nybegynnerenkelt. Samme med ventilsjekk/-justering. Kanskje du er tjent med en full service for at du og sykkelen skal trives maksimalt...

 

Vanligst å bruke syntetisk 10-40 eller 15-50 olje som gjerne byttes rundt 4-5-6.000 km sammen med filter. Girkassen går i motoroljen, så ikke egen olje der.

 

Gaffelvinkel justeres med spesialverktøy under øvre styrehode - tipper rundt en halvtime på verksted. Størst vinkel (høyest tall)("slakkest") gir mest retningsstabilitet (som ofte anbefales nybegynnere), men samtidig gjør at man kanskje må ta i litt mer for å svinge. Høyden bak påvirker også gaffelvinkel, så dette henger sammen. Man justerer høyde bak ved å skru på staget. Antagelig er originalt oppsett at man kan se en gjenge eller to i hver ende av staget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å erindre at 1 runde på staget bak er omlag 10 mm på setet. Sett den på en depotstøtte, mål høyden, skru en runde og mål igjen. Du er sikker på at gaffelen står på det bratteste (?) Hvis styrelåsen fungerer, så står den på det slakkeste. Og stramming av demperfjæra gjør ingenting for setehøyden. Kan ikke erindre at noen av 748'ene hadde røde speil, kun svarte. Hvis du ikke fikk de med, så må du ha et par blinklys i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de orginale blinlysene står der, og er tilkoblet.  de som står på er røde - med led blinkers som ikke er tilkoblet..     kan selges eller byttes om noen er interessert? 

 

men da kan jeg prøve og finne sorte speil på ebay da :D så får jeg se om jeg lakker de en gang

 

 

rimelig sikker på at den står på bratteste innstilling på  gaffelen ja.  såvidt jeg vet så fungerer ikke rattlåsen.   nøkkelen skal bare i off posisjon så fungerer låsen eller?     

 

 

hvis staget ikke lar seg justere,  finnes det kortere stag eller?    

 

 

jeg har vært og prøvd sykkelen litt i dag.  høyden går greit men får ikke hælen helt nedi men.   klarer fint og holde igjen sykkelen over på siden. 

 

 

oljen...  hvilkene fabrikanter anbefaler dere da?  er det greit med biltema liksom eller?   har biltema, bilextra, mekonomen lett tilgjengelig iallefall.    hvor selger de oljefilter forresten?

 

 

mange dumme spørsmål her nå sikkert men jeg får unnskylde at jeg er helt ny på motorsykkel  :lol:    har holdtpå endel med bil tidligere da så kan jo og skru litt derfra (bmw)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkel i 'off', så dytte den ned og vri slik at den går i lås. Hvis det ikke funker, så har Per skrevet at det forteller deg noe.

 

Justering utover det som er mulig med det originale staget endrer geometrien utover anbefalte ytterpunkter - ikke umulig å få til, men bør følges opp med ekspertvurdering/-måling for et vellykket resultat (naboen?). Hvor mange gjenger er synlig på staget nå?

 

Olje ja... svært tema med mange meninger og knapt noen fasit. Biltema e.l. er sikkert greit det også. Hiflo/K&N filter online eller originalt tilsendt fra forhandlerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener det var ca en cm på justeringsstaget jeg.  skal prøve og få tatt noen bilder av det.    sikker riktig som du sier at det er greit og ikke rote FOR mye med dette..       det er forsåvidt ikke noe problem heller,  trur bare at det hadde blitt litt mer komfortabelt om den var noen mm lavere..

 

 

biltema ja..  billig olje da, så kan jo forsåvidt bytte 2 ganger pr sesong istedet for 1 gang på en dyrere olje.   blir jo ikke noe banekjøring på meg lell så da trenger vell man kanskje ikke ypperste kvalitet.  jeg skal iallefall få byttet før lagring slik at den står med fersk olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er ~10mm synlige gjenger (i begge ender) snakker vi kanskje om ~25 økning av staglengden, som igjen gir ~75mm ved bakhjulakselen og nesten det samme på setet. Det er i så fall dramatisk mye, både for geometrien og ikke minst med tanke på at staget kan være skrudd så langt ut at det nesten ikke er gjenger igjen og dermed står i fare for å knekke...

 

Hvis interessen er stor nok kan en Haynes manual være til hjelp. I første omgang kan du laste ned Owner's Manual på Ducati.com (riktignok bare fra 2001 og fremover, men vil tro at disse tingene er like på din modell og de nyere). Der står det bl.a. noe om maks lengde på staget.

 

Vi får vente til du har sjekket, evt også postet bilder, men dersom tidligere eier(e) har skrudd staget såpass langt ut har du en sykkel som er vedlikeholdt/modifisert av noen som ikke burde ha holdt på med den slags...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for tipset, da var haynes bestilt fra ebay :D 

 

 

slik jeg ser det er staget justert 1cm fra laveste punkt.  den er nesten helt sammenskrudd.  så vil ikke være noe fare at gjengene går ut/knekkes nei : ) 

 

 

fant også brukermanualen på nett.   fant ut at det er både hjelmholder og kaldstartfunksjon nå hehe. greit å vite! 

 

 

skal få tatt noen bilder av staget bake og gaffelen framme :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaffelen: det er en ting til som kan gi deg posisjonen. Hvis du ser på styredemperen, der hvor den er festet til ramma. Der vil du se at det er 2 festepunkter. Er demperen festet i det fremre festet, så står gaffelen mest sannsynlig i den bratteste posisjonen. Jeg har kjørt 60-70' med Biltema olje på min 916 uten problemer som kan kobles til oljen. Har byttet olje og filter hver 5000-6000 km. Men den har kun blitt brukt til kosekjøring på svingete veier og ren transport på E18 osv. Har aldri blitt pisket jevnlig på bane. YMMV osv. Og:"kommer aldri til å kjøre på bane", vel-vel, det er det vel flere som har sagt før deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaffelen: det er en ting til som kan gi deg posisjonen. Hvis du ser på styredemperen, der hvor den er festet til ramma. Der vil du se at det er 2 festepunkter. Er demperen festet i det fremre festet, så står gaffelen mest sannsynlig i den bratteste posisjonen. Jeg har kjørt 60-70' med Biltema olje på min 916 uten problemer som kan kobles til oljen. Har byttet olje og filter hver 5000-6000 km. Men den har kun blitt brukt til kosekjøring på svingete veier og ren transport på E18 osv. Har aldri blitt pisket jevnlig på bane. YMMV osv. Og:"kommer aldri til å kjøre på bane", vel-vel, det er det vel flere som har sagt før deg...

 

 

hvis du har kjørt så mye på biltemaolja så duger den nok ja :D     har du hatt mye problemer på de km på sykkelen eller? 

 

 

bane ja.. hadde vært morro.  eneste banen her i nærheten er frøyabanen men aner ikke om det pleier og være mc-kjøring der.    slik er det å bo så langt nord : P 

 

styredemperen er montert lengst fra tanken ja.   hvor tung skal styredemperen være forresten?  jeg synes ikke den er noe tung og svinge med når den står stille? men den virker kanskje bare å raske bevegelser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har nå gått ca. 130' og det er ikke så mye jeg har gjort med den:

- byttet en fribryter (bak på blokka), ledningen vibrerte av etter omlag 70'

- Byttet bensinslangene inni tanken på omlag 110' / 17 år.  De var blitt morkne.

- Byttet starterclutchen på ca. 80'.

- Må byttet clutchpinnen som går tvers igjennom blokka, den har ikke tålt mer enn ca. 100'.

 

I tillegg litt hjullager, clutchplater, bremseskiver, bremseklosser, kåpesett og tilsvarende slitedeler.

 

Nå er den pensjonist og jeg vurderer for tiden om jeg skal la den være som den er eller om jeg skal restaurere den.  Vi får se.

 

Hvis du har den orginale Ducatistyredemperen (ikke Øhlins m/justering) så har den ganske begrenset effekt.  Og ja, meningen er at den kun skal ta de virkelige raske bevegelsene (tank slappers).  Jeg har vel aldri hatt noen opplevelse hvor jeg virkelig har hatt bruk for den, så hvor godt den virker det vet jeg ikke.  Har justerbar Øhlins på bane 1098'en, og den kan justeres til nærmest umulig å svinge, til ingen virkning i det hele tatt.  Men den koster jo noen kroner da...

Jeg ville bare ha kjørt med den som den er og hvis du merker noe, så må du først sjekke hva det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

er det noen som vet hvilken fasong som er orginalt på vindskjermen?   

 

 

jeg vil tippe den til venstre?    den ser best ut, men de andre er kanskje mer behagelige mtp vind?  vil den i midten være et bra alternativ?  det er vell slik fasong på den som står på sykkelen i dag, bare med litt mindre knekk på midten. 

 

image_726_compare2.jpg

 

image_726_compare1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SR serien er lik original. Double Bubble noe mer dekning av midten av kroppen + litt hjelm, mens Sport Touring dekker nesten hele kroppen og et stykke opp på hjelmen - dog med mengder av forbehold vedrørende din kropp, høyde, sittestilling, bekledning m.m.

 

Vind som blir styrt mot halsen/hjelmen gir ofte mye bråk i hjelmen, men som sagt høyst individuelt. Hvis du er moderat høy og sitter foroverlent er det en sjanse for at du slipper unna mye støy med de høyeste skjermene...

 

Min erfaring på Monster er at Sport Touring, pga vippen, gir en del turbulens, mens Double Bubble eller Corsa gir jevnere luftstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer