Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en Ducati 916 som har gått i overkant av 50k km.

I fjor så begynte det med at sykkelen stoppa etter å ha stått på tomgang. Når jeg skulle starte den igjen så var den vanskelig, og det kom også noe smelling fra pottene. Startet til slutt.

Etter vinterlagring satt jeg i gang med olje og filterbyrte, samt en del andre småting som måtte gjøres.

Nå opplever jeg at sykkelen er veldig tungstarta, og det høres ut som at motorgangen også er noe annerledes. Er en tydelig «bop, bop, bop» lyd, og når jeg så vidt er borti gasshendelen, så kveles sykkelen. Under kjøring, så virker den utrolig tam, da det ikke er noe dreiemoment å hente noe sted.

Jeg mistenker kanskje at det er noen ventiler som driver å tuller, men tenkte å høre her med dere som evt kan mer om disse syklene enn det jeg kan.

Har bytta plugger og tilsvarende hvert år.

Det var noen spor av chromeflak i olja når jeg bytta den tidligere i vår.

 

Mvh Marius

Skrevet

Desmoquatro-motorene har historisk hatt noen problemer med flassende vippearmer. Omtrent 1.500,- pr stk og 16 totalt, så det er god praksis å sjekke disse ved bruktkjøp. Hvis du har bilder av det du fant i oljen kan sikkert et verksted hjelpe med diagnosen.

 

Symptomene kan skyldes herjete vippearmer og dermed shims, men det kan være andre ting også/i stedet.


Omtalt tidligere:
https://www.desmodromene.com/index.php?/topic/588-holdbarhet-på-ducati-748-fersking-trenger-litt-gode-råd/?hl=vippearmer#entry2023

Skrevet

Hvis det ikke er vippearmer og ventiler, hva kan det være da? Er forholdsvis blank på disse motorene

Skrevet

Veiv sensor kan også ha symptomer som dette.. Men kan jo være så enkelt som vann i bensinen.. Skaff deg en flaske KENT fuelguard 2 å ta allt oppi tanken(bensin og diesel motorer kan faktisk gå på kun fuelguard)

Skrevet

Smelling i potta og tamt drag => kan være for mager. Sjekk at du har korrekt bensintilførsel (pumpe, filter etc.). Har du mulighet - mål bensintrykket.

 

Det kan også være sensorer som gir signal om at den må strupes på bensin => luftemp- og lufttrykksensor.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Sist gang jeg opplevde tilsvarende symptomer på en desmoquattro-motor så hadde kamreima hoppet over ett hakk. Stoppet i tide og slapp med skrekken, men det er ingen selvfølge at det går bra. Anbefaler å bestille time hos Dr. Duc og ikke kjøre før den har vært på doktorbesøk.

  • Program

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Bare å slutte seg til dette, "takk for handelen" har han sagt til meg 8 ganger siden min første Ducati i 2005. Nå er det jeg som sier takk for hjelpen og innsatsen igjenom 20 år som kunde. Nyt pensjonist tilværelsen, vel fortjent.👍🏍🇮🇹  Mvh Morten E   
    • Går jo an å bruke, men ikke noe moro å clutche med. Kjøp noe stilig og vis oss bilder etterpå😎
    • Hei, jeg tenkte å kjøpe et solvisir til banebruk. Til min hjelm, Shlubbert S2 finnes det: Sota 50% og 80% samt orange. 80% kan vel bli litt mye i skyggepartier? Ser at mange anbefaler speilrefleks, gjerne klart. Til min hjelm finnes det to typer speil: Iridium og Blå. Jeg tenker å gå for iridium speil, Hva tenker baneekspertene? https://nstgardermoen.no/shop/product/visir-til-c3-c3-pro-s2-s2-sport-15763#attr=28164,9212 Jeg har nedfellbart solvisir inni hjelmen, som er glimrende til turbruk. Men kan kanskje bli litt mye optikk, og litt mørkt på bane.... 
    • Jeg har dette kløtsjhuset i alulegering liggende. Det ser ut som om det har endel slitespor. Eller skal de være slik? Bare å kaste?
    • "Ja - bare å komme" sa han. Jeg hadde spurt om å få prøvekjøre en Ducati. Jøss, for en service, tenkte jeg. Kort tid etterpå var jeg Ducatist. Takket være Trond. Jeg har vel ikke vært helt alene om å kjøpe sykkel av ham, heller 😎  Trond har nå gjort jobben sin og pensjonerer seg om et par uker.  På vegne av Desmodromene takker jeg for ditt lure smil og din gode innsats for Ducati 🏆
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer