Jump to content

Desmodromene Racing Team


Recommended Posts

Lite gjennomtenkt over lang tid 🙂

De som hørte etter på lørdag fikk med seg at Ducati har røtter i racing.

Ducati har per i dag ingen modeller som passer inn i klassene supersport eller superbike i NM.

Motstanderne klarte, med spansk taktikk og kupp av forbund (NMF) å forby V4R i klassen Superbike. Alt dette med bakgrunn i at det ble tildelt kongepokal i klassen 2019. (sikre kilder, tidligere europamester, da er det ikke mange å velge mellom...)

For min del må jeg si at det er en skam at man ikke i 2019 kan kjøpe nytt materiell i Holmestrand eller Fredrikstad (bl.a.) for å stille opp i en av de nasjonale klassene i roadracing.

Med bakgrunn i at Ducati antageligvis er den mestselgende produsenten av sportssykler (hvis jeg skal dømme ut i fra det jeg ser av nyregistrerte sportssykler på tyrigrava, i Oslo og på Rudskogen (torsdager med senior + helger) osv.

Mitt forslag er at det etableres ett team med utgangspunkt i presentere merket på arenaen. Det kan benyttes allerede etablert fører (1) eller satses på talent (1 eller flere), men utgangspunktet bør være å velge en god ambassadør for merket.

Jeg har ikke midlene som skal til, desmodromene har det sikkert ikke...men mye kan løses med gode intensjoner...

Det som er sikkert er at en 1199R passer inn i Superbike klassen, alle de andre modellene passer inn i "Free for all".

Det eneste jeg har er visjonen 🙂 (ikke løsningen)

Andre alternativer er å støtte opp under medlemmer for å vise frem Ducati modeller i "Free for all", eller fasilitere for en "merkes-cup" type 959 (eller hva den nye versjonen blir navnet)

Alternativ 4 må være å overgå alt tullet i NMF og stable på bena ett mer tidsriktig mesterskap med nakensykler (det er her salgsvolumet ligger?) NMF bør være interesserte i modernisering av mesterskapet som høster liten interesse, synkende antall påmeldinger osv.

Som jeg prøver å si, Ducati har utgangspunkt i racing, og i dag er merket ute av aksjon grunnet norske regler og en viss kongepokal. Dette er en situasjon jeg (personlig) er utilpass med 🙂

Oppsummering:

Alt. 1 - Ducati team (promotering og utvikling av talenter, samlingspunkt for Ducatistier og kompetanse)

Alt. 2 - Støtte medlem(mer) ved deltakelse

Alt. 3 - Merkescup (rr sykler type 959 f.eks.)

Alt. 4 - Noe nytt og spennende (f.eks. serie for nakensykler, motard eller scramblere)

 

 

  • Liker 2
Link to comment
Share on other sites

Mye bra tanker der Gunnar, og flere gode alternativer til løsning på «problemet». Kanskje en ide å få forhandlerne med på laget her for videre tankesmie...

Er veldig interessert i være med å støtte opp om dette. Med tanke på at det om ikke lenge skal stå en bane til klar på Notodden, kan det bli et element i videre markedsføring/rekruttering/prisforhandlinger.

Føler at det er mange meninger om dette og skal bli interessant å følge tråden her. Håper på uttalelser både fra gamle travere såvel som nye spirer.

Stram Wire

Link to comment
Share on other sites

Interessante tanker her Gunnar. 

Jeg håper det er mange som har noen ideer her. 

Fårhåpentligvis blir det tillatt med V4R i NM neste år, men tror ikke Plassen Racing har noe særlig lyst til å kjøre her hjemme. Skjønner de godt men litt kjipt for oss. 

Vi har flere medlemmer som har stilt til start i NM/NC i år. De vil kanskje kjøre neste år også. Tror nok de ville satt pris på spons. 

Jeg tror ikke Ducati kommer til å lage en sykkel tilpasset Supersport reglementet. Får noen til å starte en cup med ukurante motorstørrelser så hadde det vært gøy. Det har vært prøvd før i Sverige med 899 cup, men tror ikke det var så vellykket. Forhandlerne  tilbød sykler til en gunstig pris, men det var nok ikke så veldig stor interesse til tross for det. Meningen var å få til en satsing som ikke kostet så voldsomt mye. 

Det hadde vært morsomt med en cup som består av Monster, SF,  Hyper, osv...

Du har nok ikke en lett jobb hvis du skal promotere en nysatsing i NMF, men lykke til.  Antall deltagere i NM i roadracing blir bare dårligere og det gjør det ikke bedre at NMF gjør slike "blemmer" som de har gjort i år. Jeg får ikke akkurat lyst til å se på når de beste blir nektet å delta.

Liten rekruttering av yngre førere. Noen er det og de satser bra. Få vil satse på Ducati da det er dyrt å kjøre racing med, det kan jeg skrive under på.

Det hadde vært kult om noen hadde grepet ballen og gjort noe med det.

per

Link to comment
Share on other sites

Angående V4R er spørsmålet hvem som evt. skal ta runden med NMF? Det bør vel ikke være en utøver, tror jeg.

Alternativer kan være vekttillegg/maks rpm begrensninger (men helst ikke 🙂 )

Etter sakene i 2019 er ikke jeg optimistisk for 2020 og videre. Eneste løsning slik jeg ser det er en ny modell homologisert for Superstock fra Ducati.

Antar at forbundet, ved Arne Viken og co, anser "Ducati-problemet" som løst (for godt) etter siste regelendring.

Synd med de ekstra 103 kubikk i standard V4, selv om de selger flere sykler grunnet disse. Dette hadde garantert vært en sykkel som klasset inn.

Muligheten er tilstede til å gjøre FFA til den mest spektakulære klassen, med tanke på startrekka (utstyrmessig) i NM, dog uten mesterskapspoeng.

Ang. 2019: Flere av de etablerte førerne truet sine klubber med å legge opp dersom reglene ikke ble endret før oppstart av sesongen. At man kan gjemme seg bak klubben sånn, for å unngå å vise hvor sutrete man er i full offentlighet, synes jeg er "grineren" til Trond Kirkvaag verdig. Sånn er det, humoren speiler samfunnet 🙂 

Håland og Bertelsen er medlemmer i en av de 4 klubbene som henvendte seg til NMF for å reversere reglene før 2019.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke Ducati homologiserer for Superstock, det er en klasse som internasjonalt er på vei ut. Blir vel heller til at det blir superbike klasser rundt om. Høres ut som det er god sannsynlighet for det i Spania og det er vel på tide at NMF tar til fornuft. 

Kawa og Piano kommer med nye modeller til neste år som kan bli vanskelig å homologisere for et superstock reglement. I så fall må det kjøres med gamle sykler her i landet og da får vel pipa en annen låt fra de som lagde kvalm i år tipper jeg. 

Per

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • MERKEDAG 🙂  En kvart million kilometer Noen deler har vært med på hele reisen, andre bare på deler av reisen. Noe måtte byttes før det egentlig var naturlig, noe overraskende lenge etter det man forventet, noe for å oppgradere, noe for å pynte.  Først 199.999 som så ikke kunne telle lenger Så nytt instrument fra 0 til i dag, rundet 50.000  Takk til Ducati og alle som har bidratt med pleie, reparasjoner og vedlikehold
    • Bilde fra T3. Her subba hovedstøtta i et tidligere pass.På St'n kan man enkelt heve pottene, da følger støtta med opp. Fortsatt litt å gå på, på dette bildet her da...
    • Noen bilder fra turen. Selfien og det første er fra Andelva rasteplass, ikke så langt fra  Hurdalssjøen. Etter det glemte jeg at jeg hadde tatt med kameraet.... Det siste fra Vålerbanen, tatt av hobbyfotograf Kalle Husebæk. Går ut i fra at det er greit å stjele det. det ligger jo offentlig ute på Fb. 21 mil hver vei og 16 på banen, det holder for meg for ei stund. Men flere skulle på banen både Fredag og Lørdag...kanskje derfor mange kom i bil?
    • Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor. Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane.  Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 
    • Jeg får lyst på de Metzler M9 RR, som du har. Eller Pirelli Rosso lV. På ST'n har jeg Metzler Roadtec Z8. I kategorien sport touring.  Det er faktisk, "made in China". Noe som gjør meg litt betenkt, men skal vel ikke ha noe å si... Toppmodellene er vel fortsatt tyske kanskje?
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines