Jump to content

Desmodromene Racing Team


Recommended Posts

Lite gjennomtenkt over lang tid 🙂

De som hørte etter på lørdag fikk med seg at Ducati har røtter i racing.

Ducati har per i dag ingen modeller som passer inn i klassene supersport eller superbike i NM.

Motstanderne klarte, med spansk taktikk og kupp av forbund (NMF) å forby V4R i klassen Superbike. Alt dette med bakgrunn i at det ble tildelt kongepokal i klassen 2019. (sikre kilder, tidligere europamester, da er det ikke mange å velge mellom...)

For min del må jeg si at det er en skam at man ikke i 2019 kan kjøpe nytt materiell i Holmestrand eller Fredrikstad (bl.a.) for å stille opp i en av de nasjonale klassene i roadracing.

Med bakgrunn i at Ducati antageligvis er den mestselgende produsenten av sportssykler (hvis jeg skal dømme ut i fra det jeg ser av nyregistrerte sportssykler på tyrigrava, i Oslo og på Rudskogen (torsdager med senior + helger) osv.

Mitt forslag er at det etableres ett team med utgangspunkt i presentere merket på arenaen. Det kan benyttes allerede etablert fører (1) eller satses på talent (1 eller flere), men utgangspunktet bør være å velge en god ambassadør for merket.

Jeg har ikke midlene som skal til, desmodromene har det sikkert ikke...men mye kan løses med gode intensjoner...

Det som er sikkert er at en 1199R passer inn i Superbike klassen, alle de andre modellene passer inn i "Free for all".

Det eneste jeg har er visjonen 🙂 (ikke løsningen)

Andre alternativer er å støtte opp under medlemmer for å vise frem Ducati modeller i "Free for all", eller fasilitere for en "merkes-cup" type 959 (eller hva den nye versjonen blir navnet)

Alternativ 4 må være å overgå alt tullet i NMF og stable på bena ett mer tidsriktig mesterskap med nakensykler (det er her salgsvolumet ligger?) NMF bør være interesserte i modernisering av mesterskapet som høster liten interesse, synkende antall påmeldinger osv.

Som jeg prøver å si, Ducati har utgangspunkt i racing, og i dag er merket ute av aksjon grunnet norske regler og en viss kongepokal. Dette er en situasjon jeg (personlig) er utilpass med 🙂

Oppsummering:

Alt. 1 - Ducati team (promotering og utvikling av talenter, samlingspunkt for Ducatistier og kompetanse)

Alt. 2 - Støtte medlem(mer) ved deltakelse

Alt. 3 - Merkescup (rr sykler type 959 f.eks.)

Alt. 4 - Noe nytt og spennende (f.eks. serie for nakensykler, motard eller scramblere)

 

 

  • Liker 2
Link to comment
Share on other sites

Mye bra tanker der Gunnar, og flere gode alternativer til løsning på «problemet». Kanskje en ide å få forhandlerne med på laget her for videre tankesmie...

Er veldig interessert i være med å støtte opp om dette. Med tanke på at det om ikke lenge skal stå en bane til klar på Notodden, kan det bli et element i videre markedsføring/rekruttering/prisforhandlinger.

Føler at det er mange meninger om dette og skal bli interessant å følge tråden her. Håper på uttalelser både fra gamle travere såvel som nye spirer.

Stram Wire

Link to comment
Share on other sites

Interessante tanker her Gunnar. 

Jeg håper det er mange som har noen ideer her. 

Fårhåpentligvis blir det tillatt med V4R i NM neste år, men tror ikke Plassen Racing har noe særlig lyst til å kjøre her hjemme. Skjønner de godt men litt kjipt for oss. 

Vi har flere medlemmer som har stilt til start i NM/NC i år. De vil kanskje kjøre neste år også. Tror nok de ville satt pris på spons. 

Jeg tror ikke Ducati kommer til å lage en sykkel tilpasset Supersport reglementet. Får noen til å starte en cup med ukurante motorstørrelser så hadde det vært gøy. Det har vært prøvd før i Sverige med 899 cup, men tror ikke det var så vellykket. Forhandlerne  tilbød sykler til en gunstig pris, men det var nok ikke så veldig stor interesse til tross for det. Meningen var å få til en satsing som ikke kostet så voldsomt mye. 

Det hadde vært morsomt med en cup som består av Monster, SF,  Hyper, osv...

Du har nok ikke en lett jobb hvis du skal promotere en nysatsing i NMF, men lykke til.  Antall deltagere i NM i roadracing blir bare dårligere og det gjør det ikke bedre at NMF gjør slike "blemmer" som de har gjort i år. Jeg får ikke akkurat lyst til å se på når de beste blir nektet å delta.

Liten rekruttering av yngre førere. Noen er det og de satser bra. Få vil satse på Ducati da det er dyrt å kjøre racing med, det kan jeg skrive under på.

Det hadde vært kult om noen hadde grepet ballen og gjort noe med det.

per

Link to comment
Share on other sites

Angående V4R er spørsmålet hvem som evt. skal ta runden med NMF? Det bør vel ikke være en utøver, tror jeg.

Alternativer kan være vekttillegg/maks rpm begrensninger (men helst ikke 🙂 )

Etter sakene i 2019 er ikke jeg optimistisk for 2020 og videre. Eneste løsning slik jeg ser det er en ny modell homologisert for Superstock fra Ducati.

Antar at forbundet, ved Arne Viken og co, anser "Ducati-problemet" som løst (for godt) etter siste regelendring.

Synd med de ekstra 103 kubikk i standard V4, selv om de selger flere sykler grunnet disse. Dette hadde garantert vært en sykkel som klasset inn.

Muligheten er tilstede til å gjøre FFA til den mest spektakulære klassen, med tanke på startrekka (utstyrmessig) i NM, dog uten mesterskapspoeng.

Ang. 2019: Flere av de etablerte førerne truet sine klubber med å legge opp dersom reglene ikke ble endret før oppstart av sesongen. At man kan gjemme seg bak klubben sånn, for å unngå å vise hvor sutrete man er i full offentlighet, synes jeg er "grineren" til Trond Kirkvaag verdig. Sånn er det, humoren speiler samfunnet 🙂 

Håland og Bertelsen er medlemmer i en av de 4 klubbene som henvendte seg til NMF for å reversere reglene før 2019.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke Ducati homologiserer for Superstock, det er en klasse som internasjonalt er på vei ut. Blir vel heller til at det blir superbike klasser rundt om. Høres ut som det er god sannsynlighet for det i Spania og det er vel på tide at NMF tar til fornuft. 

Kawa og Piano kommer med nye modeller til neste år som kan bli vanskelig å homologisere for et superstock reglement. I så fall må det kjøres med gamle sykler her i landet og da får vel pipa en annen låt fra de som lagde kvalm i år tipper jeg. 

Per

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Det er ikke så mye snø heller....  
    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines