Gå til innhold

Desmodromene Racing Team


Anbefalte innlegg

Lite gjennomtenkt over lang tid 🙂

De som hørte etter på lørdag fikk med seg at Ducati har røtter i racing.

Ducati har per i dag ingen modeller som passer inn i klassene supersport eller superbike i NM.

Motstanderne klarte, med spansk taktikk og kupp av forbund (NMF) å forby V4R i klassen Superbike. Alt dette med bakgrunn i at det ble tildelt kongepokal i klassen 2019. (sikre kilder, tidligere europamester, da er det ikke mange å velge mellom...)

For min del må jeg si at det er en skam at man ikke i 2019 kan kjøpe nytt materiell i Holmestrand eller Fredrikstad (bl.a.) for å stille opp i en av de nasjonale klassene i roadracing.

Med bakgrunn i at Ducati antageligvis er den mestselgende produsenten av sportssykler (hvis jeg skal dømme ut i fra det jeg ser av nyregistrerte sportssykler på tyrigrava, i Oslo og på Rudskogen (torsdager med senior + helger) osv.

Mitt forslag er at det etableres ett team med utgangspunkt i presentere merket på arenaen. Det kan benyttes allerede etablert fører (1) eller satses på talent (1 eller flere), men utgangspunktet bør være å velge en god ambassadør for merket.

Jeg har ikke midlene som skal til, desmodromene har det sikkert ikke...men mye kan løses med gode intensjoner...

Det som er sikkert er at en 1199R passer inn i Superbike klassen, alle de andre modellene passer inn i "Free for all".

Det eneste jeg har er visjonen 🙂 (ikke løsningen)

Andre alternativer er å støtte opp under medlemmer for å vise frem Ducati modeller i "Free for all", eller fasilitere for en "merkes-cup" type 959 (eller hva den nye versjonen blir navnet)

Alternativ 4 må være å overgå alt tullet i NMF og stable på bena ett mer tidsriktig mesterskap med nakensykler (det er her salgsvolumet ligger?) NMF bør være interesserte i modernisering av mesterskapet som høster liten interesse, synkende antall påmeldinger osv.

Som jeg prøver å si, Ducati har utgangspunkt i racing, og i dag er merket ute av aksjon grunnet norske regler og en viss kongepokal. Dette er en situasjon jeg (personlig) er utilpass med 🙂

Oppsummering:

Alt. 1 - Ducati team (promotering og utvikling av talenter, samlingspunkt for Ducatistier og kompetanse)

Alt. 2 - Støtte medlem(mer) ved deltakelse

Alt. 3 - Merkescup (rr sykler type 959 f.eks.)

Alt. 4 - Noe nytt og spennende (f.eks. serie for nakensykler, motard eller scramblere)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tanker der Gunnar, og flere gode alternativer til løsning på «problemet». Kanskje en ide å få forhandlerne med på laget her for videre tankesmie...

Er veldig interessert i være med å støtte opp om dette. Med tanke på at det om ikke lenge skal stå en bane til klar på Notodden, kan det bli et element i videre markedsføring/rekruttering/prisforhandlinger.

Føler at det er mange meninger om dette og skal bli interessant å følge tråden her. Håper på uttalelser både fra gamle travere såvel som nye spirer.

Stram Wire

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tanker her Gunnar. 

Jeg håper det er mange som har noen ideer her. 

Fårhåpentligvis blir det tillatt med V4R i NM neste år, men tror ikke Plassen Racing har noe særlig lyst til å kjøre her hjemme. Skjønner de godt men litt kjipt for oss. 

Vi har flere medlemmer som har stilt til start i NM/NC i år. De vil kanskje kjøre neste år også. Tror nok de ville satt pris på spons. 

Jeg tror ikke Ducati kommer til å lage en sykkel tilpasset Supersport reglementet. Får noen til å starte en cup med ukurante motorstørrelser så hadde det vært gøy. Det har vært prøvd før i Sverige med 899 cup, men tror ikke det var så vellykket. Forhandlerne  tilbød sykler til en gunstig pris, men det var nok ikke så veldig stor interesse til tross for det. Meningen var å få til en satsing som ikke kostet så voldsomt mye. 

Det hadde vært morsomt med en cup som består av Monster, SF,  Hyper, osv...

Du har nok ikke en lett jobb hvis du skal promotere en nysatsing i NMF, men lykke til.  Antall deltagere i NM i roadracing blir bare dårligere og det gjør det ikke bedre at NMF gjør slike "blemmer" som de har gjort i år. Jeg får ikke akkurat lyst til å se på når de beste blir nektet å delta.

Liten rekruttering av yngre førere. Noen er det og de satser bra. Få vil satse på Ducati da det er dyrt å kjøre racing med, det kan jeg skrive under på.

Det hadde vært kult om noen hadde grepet ballen og gjort noe med det.

per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående V4R er spørsmålet hvem som evt. skal ta runden med NMF? Det bør vel ikke være en utøver, tror jeg.

Alternativer kan være vekttillegg/maks rpm begrensninger (men helst ikke 🙂 )

Etter sakene i 2019 er ikke jeg optimistisk for 2020 og videre. Eneste løsning slik jeg ser det er en ny modell homologisert for Superstock fra Ducati.

Antar at forbundet, ved Arne Viken og co, anser "Ducati-problemet" som løst (for godt) etter siste regelendring.

Synd med de ekstra 103 kubikk i standard V4, selv om de selger flere sykler grunnet disse. Dette hadde garantert vært en sykkel som klasset inn.

Muligheten er tilstede til å gjøre FFA til den mest spektakulære klassen, med tanke på startrekka (utstyrmessig) i NM, dog uten mesterskapspoeng.

Ang. 2019: Flere av de etablerte førerne truet sine klubber med å legge opp dersom reglene ikke ble endret før oppstart av sesongen. At man kan gjemme seg bak klubben sånn, for å unngå å vise hvor sutrete man er i full offentlighet, synes jeg er "grineren" til Trond Kirkvaag verdig. Sånn er det, humoren speiler samfunnet 🙂 

Håland og Bertelsen er medlemmer i en av de 4 klubbene som henvendte seg til NMF for å reversere reglene før 2019.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Ducati homologiserer for Superstock, det er en klasse som internasjonalt er på vei ut. Blir vel heller til at det blir superbike klasser rundt om. Høres ut som det er god sannsynlighet for det i Spania og det er vel på tide at NMF tar til fornuft. 

Kawa og Piano kommer med nye modeller til neste år som kan bli vanskelig å homologisere for et superstock reglement. I så fall må det kjøres med gamle sykler her i landet og da får vel pipa en annen låt fra de som lagde kvalm i år tipper jeg. 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Uttalelsen er ikke så gal. Den stemmer ok overens med det som står i vedlagte artikkel fra FEMAtoppene   https://www.femamotorcycling.eu/sound/  Jeg har lest om et krav om å teste i BÅDE andre og tredje gir. Full gass!!! Full gass skal gjøre eksosspjeld-triksene meningsløse.  Artige kommentar om hvordan enkelte land/produsenter synes å finne smutthull like store som VAG-skandalen. 
    • Jeg driver å skrur samme kåpe tank, sete og slikt, samt bytter bremse og kløtsj væsker. Og motoren starter latt og går veldig fint. Bestillte skilt i dag. jeg har ikke kjørt dn en meter enda (det blir kanskje i morgen) Men nå vurdrer jeg å feire "gjennombruddet" ved å melde meg på til banedag 16 mai😀 Co'n bør være ca 3.5% fikk jeg opplydt av løvaas i dag, så da kan jeg øke yttligere litt. Bare ikke tombangen blir for høy. Får jo ikke noen mulighet til å justere den, nå som jeg ikke borra det hullet☹️ Men etter jeg monterte litt (for) tette db killere i går går den vel allerde feitere, en det jeg innstillte (2.5%) ?
    • Anng. mapping av ECU, om til åpnere eksos: Er ikke det bare snakk om litt feitere blanding da? Det gjøres jo i såfall lett med et diagnoseprogram, og noen overgangskabler....
    • Det er mulig jeg tar feil med tanke på når katalysator kom. Min hadde ikke når jeg kjøpte. Foreløpig har ikke biltilsynet reagert når jeg har sagt det, så sitter stille i den båten enn så lenge.  Drømmen nå er å klare seg med en eksos, med mulighet for å ta ut noe på en eller annen måte. ECU har mulighet for flere mappinger. Skal være mulig å bytte mapping enkelt ved hjelp av knapper på styret, har bare ikke satt meg helt inn i det enda.  Firmaet som måler støy heter Oslofjorden HD senter AS, og holder til i Lommedalen. Jeg tok en telefon for å høre hvordan de foretar målingene. Ble møtt av en person som ikke akkurat gnistret av energi, som fortalte at: «vi kjører den i tredje gir, i 50-60 km/h, og måler.»  «Jaha» - sa jeg og lurte på om ikke de hadde et bestemt turtall, og omtrent hvor de sto og målte i forhold til sykkelen. »Nja - sånn ca ………………………. Hmm………………… tja ………………. 7-8 meter unna kanskje……..?!» Ikke noe spesielt turtall. Jeg kommenterte at å ligge på tredjegir i 50 er jo ganske snilt i forhold til støy. Joda - han var enig i det… Så nå har jeg tro på at det skal la seg gjøre. Men det er en lang vei før jeg kommer dit. Fikk hjelp av Kramek i Horten til å sveise litt på ramma. Hyggelig service og passe stort familiedrevet verksted. Har fortsatt noe som må lages til på ramma, så ikke helt ferdig enda. Må lage festeanordning til tanken, og festemulighet på innsiden av noen rammerør, til å feste ledninger til. Vil ikke ha ledningene festet med noe som går rundt rørene. Og takker for bidrag til min interne debatt om farger 🙂 
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer