Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt min 848 EVO 2012 i 2 sesonger, gjennomførte en full 12000-service i våres. Mot slutten av 2019-sesongen har det oppstått et problem. Når jeg gir gass over et visst nivå, er det veldig dårlig respons, og jeg opplever fusking/hakking. Kan ikke huske akkurat ved hvor mange omdreininger det oppstår, jeg antar fra ca. 6000. Jeg mistenker at kun den ene sylinderen er med. Dette skjer (også) når den er god og varm. Jeg har ikke mekket noe særlig siden mine to-taktere på 80-tallet, og har ikke noe analyseutstyr bortsett fra det jeg kan se og høre...så jeg forsøker å finne ut om jeg må få den på verksted. Noen som har noen tanker om hva jeg kan sjekke for å komme nærmere problemet?

Thx!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta en runde under 'panseret' før verkstedbesøk. Sikringer, ledningskontakter, reléer ok? Ta kontakter fra hverandre og inspisér + smør med 'contact protect' eller hva det heter på Biltema (noen syklers ledningsnett blir dusjet i stykker med høytrykk).

På verkstedet er det to/tre hovedmetoder: erfaring med kjente problemer, diagnoseapparater og metodisk feilsøking. Jeg tror jeg ville spurt høflig på verkstedet fra i våres om de kan ta en kikk på hvorfor den sykkelen de servet nylig ikke går pent lenger. TIPS: gjør det nå, ikke vent til våren.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har snakket med verkstedet, og det første de foreslår å sjekke er om det kan ha kommet vann i bensinen eller om bensinfilteret er tett, herunder å sjekke om dreneringsslangene er åpne og ikke tilstoppet.

Jeg tenkte da å få tømt ut bensinen i en transparent beholder for å sjekke dette. Det er endel på tanken og jeg er litt usikker på om jeg klarer å få ut all bensinen og eventuelt vann ved å suge det ut, vannet blir vel liggende helt i bunnen.

Så da er det kanskje ikke noen vei utenom å demontere tanken og drenerings- og injeksjonsslanger?

Jeg sjekket litt på nettet og er usikker på om jeg klarer å demontere uten å grise en masse bensing. Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er som på en 1098, og det er det vel ? Så er det ganske enkelt. Av med sete og sånt. Løsne festet til tanken. Løfte den litt opp i bakkant så du kommer til koblinger under tanken. Koble fra elektrisk kobling først. Legg så en plastpose med en del tørkepapir oppå sylinderen, under koblingene til bensinslangene. Når du løsner dem kommer det litt bensin, men ikke så mye. Det kommer ikke ny bensin så lenge bensinpumpa ikke er i gang, så det er bare slangene som skal tømmes. Så kan du løfte av hele tanken. Etter det kan du skru ut bensinpumpe og studere og rense skikkelig. Da bør du også kunne se om det er noe vann i den bensinen som er igjen i tanken.

bare spør om det er noe mer... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er tanken demontert og tømt. Jeg hadde ikke en så stor beholder at jeg kunne tømme hele tanken i en omgang, det måtte flere til. Jeg kunne se antydning til bobler og kondens, men jeg synes ikke mengdene var så store at jeg uten videre aksepterer det som årsak. Det var endel fremmedlegemer i bunnen av tanken, ser ut som sandpartikler, maling og en klemme på avveie (se bildene). Noen spørsmål:

  • Jeg ønsker å rense tanken skikkelig når jeg først har den av. Noen tips til hva jeg kan bruke? Bensinstabilisator?
  • Jeg er som sagt usikker på om det er vann som er årsaken. Lurer på om det allikevel kan betale seg å bytte bensinfilteret...
  • Dreneringsventilene er merket med hhv. S og D under tanken. Førstnevnte klarer jeg å blåse igjennom fra undersiden, ikke sistnevnte. Jeg antar det ikke skal være slik?

IMG_20200205_214853.jpg

IMG_20200205_215030.jpg

IMG_20200205_215645.jpg

IMG_20200205_220039.jpg

IMG_20200205_220333.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske tanken med no' greier... tror det finnes noe som båtfolket bruker inne i sine plast-tanker. Marine clean hvis jeg husker sånn omtrent?

Jeg skiftet mitt filter på 140.000 km og hogget det i to. Ikke et støvkorn - det så helt nytt ut. Likevel: man bytter når man har så lett adgang som du har nå.  Ta med O-ringen under 'flange'en' også (holdes på plass med litt fett under monteringen)

Møtes de to slangene i et Y-rør? I så fall betyr det ikke noe hvilken slange som går hvor. Setter kr 10,- på at bakerste er luftinntak, som hindrer vakum i tanken. Går de til hvert sitt sted (noen har kullfilter?) så bør de jo fortsette med det.  

Tett lufteslange kan altså skape vakum og kan elegant være grunnen til fuskingen din. Ett av flere steg i systematisk feilsøking. Lykke til!

 

Les forøvrig tråden om ethanol i plastbensintanker 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Da var sesongen igang for min del. Men dessverre har jeg fortsatt problemet med fusking. Rengjøring av tanken, bytte av tett lufteventil og bensinfilter m/O-ring har ikke hatt noen effekt ser det ut til. Så da er spørsmålet hva som er et naturlig neste steg i feilsøkingen. Sykkelen var altså på 12K service før forrige sesong. Noen var inne på om det kan være TPS'en som må resettes. Det kan kun gjøres av verksted såvidt jeg vet? Andre tips?

Jeg skal nå uansett ta en runde på sikringer, kontakter og releer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en kjøretur idag vil jeg bare lufte en tanke. Når jeg kjører på relativt lavt turtall er jeg ganske sikker på at begge sylindrene er med, men når jeg kommer til et visst nivå tror jeg den kun går på en sylinder og den 'kveles' ganske kraftig når jeg forsiktig gir mer gass. Kan det være mangel på luft, at luftfilteret kan være tett? Fikk bare tilbake en 30 år gml følelse fra gamle MCer med tett luftfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut filteret og prøv igjen. Tror det i så fall må være alvorlig tett.

Jeg gjentar mitt råd fra 15. januar (hvis du får plass på et verksted nå) - diagnose og systematisk feilsøking.

Forøvrig: fikk du 100% konstatert full utlufting inn og ut av tank? Altså ikke noe vakum i tanken på litt belastning og turtall? Test: etter en tur -> skru av motor -> åpne tanklokk og lytt etter fshhhh lyd. Eventuelt kjør en tur med åpent tanklokk (kun en skvett bensin på tanken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Livet fortsetter å kaste harde skruballer mot meg og familien, så det kommer til å gå litt sakte fremover.  Men på tirsdag har jeg avtale med et verksted som skal hjelpe meg å sveise ferdig ramma. Håper det går bra. En del vanskelige områder som gjenstår. Når det er gjort kan jeg evt begynne å sparkle/pusse noen steder der det er nødvendig, og så må jeg snart velge farge…. OOO… skummelt… Har også luftet tanken med biltilsynet om å bygge egen eksos. Ettersom dette er en sykkel som kom uten katalysator, behøver jeg bare forholde meg til støykrav - dagens støykrav. 82dB. Har ikke satt meg inn i hvor/hvordan det måles enda. (Kjøretøyforskriften § 24-8.3. ECE regulativ 41-01). Så da kan jeg begynne å leke med tanken om å bare ha ett eksosanlegg, men bygge det på en måte som gjør at det, i det minste av og til, kan tilfredsstille det kravet. Støymåling fra f.eks. Oslo H-D senter er noe de godtar.  Må også være konstruert/montert på en sånn måte at det ikke kan føre til brann eller skade på fører, og festet forsvarlig - evt med varmeskjold. Når/hvis det godkjennes vil det bli preget/merket og ført inn i vognkortet. 
    • Jeg henger meg også på, dersom været tillater det. 👍😊
    • Hei  Har ett sett liggende , kjøpt av Plassen Racing, som er helt strøkne. De passer Monster 1200 17> og Diavel 2018>, og mulig flere modeller. Se bilder. Har Evotech eksos brakett og blendedeksel for motsatt side ubrukt, passer Monster 1200 17> Se bilde  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer