Gå til innhold

Ducati tilbake på Isle of Man


Morten Evensen

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Veldig synd at det ble avlyst, nå som det endelig skulle kjøres Ducati igjen... Og av selveste siste Dunlop som fortsatt kan kjøre... 

Vil benytte sjansen til å slå et slag for Isle of Man som et reisemål. Jeg har vært der to ganger og sett på TT i mai/juni. Det er et ekstremt publikumsvennlig race. «Banen» er 6 mil lang, så det er alltid god plass til å se på løp og treninger. Du kan sitte på en pub og drikke øl mens du ser på, eller du kan gå tur over fjellet mens du ser på. Og alle varianter i mellom... Og du kommer utrolig tett på, som noen av bildene under viser. 
Hele depoet er åpent for alle, så du kan få med deg alt du vil. Det koster ikke noe å komme inn der, og det er gratis å se nesten over alt rundt banen. Vi varierte en del og fant veldig mange fantastiske plasser. En dag gikk vi tur ned fra fjellet i noen timer mens vi stoppet og så på det mest spennende. Et stykke ned mot sentrum stoppet vi på en pub, og så på en stund før vi gikk hele veien tilbake. Det store høydepunktet var (ettersom Ducati ikke var representert) når Norton kom dundrende over fjellet med sin V4 racer... For en LYD!  🙂 

Utfordringen der borte er at det er på en øy, og at det ikke er så stort. Dvs at det blir litt dyrere å reise bort, og de har ikke hotell eller kroer til alle 50.000 som kommer. Men er man ute i god tid med bestillingen så går det fint. Vi endte opp med å bo i et «containerhotell» rett ved siden av depoet. Litt trangt, men ekstremt bra plassering. 
For de som ikke kjenner til løpene, så kjøres trening og løp i to uker. I de fleste klasser kjøres det 6 runder, og hver runde tar ca 17 minutter. Dette er med en snittfart på 217 km/t på vanlige veier som et par timer før løpet er åpne for vanlig trafikk. Og med intervallstart er det alltid noe å følge med på. 

DCB08A5D-26FF-43BD-BDDB-44E32AC40566.thumb.jpeg.362ce474b58144d089a89870eb315cb4.jpegAC6D3E84-F3B0-455A-9873-DD8885251582.thumb.jpeg.9ae3c16a3db7b36a08e222009ff64304.jpegBB9CA732-3DEC-4CF0-A648-CCDBC9958F4A.thumb.jpeg.c9d537cc02d838376fc003356cbfe838.jpeg012AD26F-0E10-4007-9BC2-FF52CE3BD9CA.thumb.jpeg.2196fc8afcdb4f50fd4d67988f2820b2.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
    • To tombola-gevinster tas med. Det er hofte-/lårtasker vi har til overs etter den perioden vi brukte kjørende marshals med radio på hofta, i stedet for flaggvakter.
    • Det var i 2017 omtrent. Nesten alle hadde andre sykler, Eker hadde knapt nok adkomst og en skjegget viking løp rundt på Karl Johan, løftet på japanske turister og tok veldig fine bilder (hint hint).
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer