Jump to content

Recommended Posts

Hei. 

Jeg er ny her i klubben og i dette forum.

Jeg skal bytte til slipper cluch på min 1098s. Og det er jo en skog av alternativer på markedet. Er det noen som har noen råd og anbefalinger evt erfaringer av merke og type. Med eller uten assist. Fokus er banekjøring også får den være som den er på veikjøring. 

Mvh Roger 

Link to comment
Share on other sites

Hei Roger, og velkommen som medlem i Desmodromene                                                                                                                    Jeg har brukt forskjellige slipperclutcher opp gjennom. Den siste og beste er en Ducabike "special race edition" med fire fjærer, som jeg monterte i en 1098 Streetfighter S sist vår. Har kjørt drøyt 10 000 km med den i år, og den fungerer glimrende. Det geniale med denne konstruksjonen er at det ikke er noen spider spring (blekksprutfjær), som f.eks Ducati performances tradisjonelle slipperclutch. Dette forenkler monteringen, og disse "blekksprutene" har det med å brekke ved hard kjøring. Dessuten følger det med tre forskjellige sett med fjærer, som gjør at du, i kombinasjon med valg av slavecylinder, har utrolig mange muligheter når det gjelder tilpassing.                                                                                                                                                                       Beste stedet å handle er Ducabikes hjemmesider; har ikke sett dem billigere andre steder, og du får god og rask service. 

Peder

 

IMG_6112.jpg

Link to comment
Share on other sites

Basket og alt annet følger med, bortsett fra plater og lameller. 

Vet ikke om du kan bruke de som sitter standard i en 1098. Men skal du få max ut av investeringen er det en god plan å starte med nytt sett.
Jeg kjøpte settet Ducabike anbefaler til denne clutchen, og råder deg til samme. Da starter du med garantert riktig antall, høyde og fordeling på «stabelen». Ellers kan det fort bli mye prøving og feiling... 

Har du oem slavesylinder, bør du vurdere å bytte denne. Fortrinnsvis i en 28mm eller 30mm. Jeg har gode erfaringer med CNC Racing og Ducabike, men det er nye å velge mellom. 

Peder

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen.

Da ble det bestilt slipper clutch, spesilverktøy for fiksering av basket, slavesylinder, open clutchcover og nye justerbare fotpinnefester fra Ducabike. Alt vel helt til jeg skulle skru fast sentermutter på akselen. For liten!! Skulle følge med to varianter og selvfølgelig manglet den største som jeg hadde behov for. Noen som vet om man kan benytte originalmutter som egentlig er en 19 mm umbraco. Lengden er større enn den som skulle følge med settet da. Dvs den bygger mer og kommer nærmere trykkplaten nå clutchen slippes ut.

Roger

 

20200922_154845.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Tror det hadde gått med original mutter. Men. Sendte en epost på onsdag kveld og ny mutter var klar for henting ved pickup point kl 14 dagen etter. Det kaller jeg raskt levert. 

Nå er alt montert og testet. Utrolig behagelig nedgiring og dertil  motorbrems. Litt rare lyder ved lave turtall innimellom men regner med det er normalt. Nå gjenstår montering av slavesylinder. Kommer til å funke som en drøm på banen neste år. Har i tillegg kjøp en del elektroniske dippedutter fra heal tech. Det funker veldig bra det også. 1. Girindikator. 2. Speedohealer (hadde 11% avvik).  3. Quickshifter. Utrolig praktisk med app på mobilen for justering av innstillinger. Noen som har noe erfaring med innstillinger med healtech seog 1098?

Takk for hjelp og info.

Mvh Roger Kristensen 

 

20200927_185457.jpg

20200927_185451.jpg

20200927_185518.jpg

20200927_185824.jpg

20200927_192957.jpg

20200927_193122.jpg

Screenshot_20200927-202041_QuickShifer easy (iQSE).jpg

Screenshot_20200927-202101_QuickShifer easy (iQSE).jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei Roger. 
Er du fornøyd med slipper clutch og QS? Tenkte å gå til innkjøp av en slipper og har også sett på Healtech QS. Er QS lett å installere, mye justeringer før den virker slik du ønsker? Har du en link evt?

Hilsen Morten 

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Slipper clutchen fungerer utmerket. Har forhåpninger at den skal fungere godt i lang tid fremover. Den skal få kjørt seg litt på bane denne sesongen så da får jeg komme tilbake med erfaringer. Enkelt å skifte fjærer og har ikke denne spider spring som mange andre har og som har en tendens til å gå i stykker.

QS har jeg kun fått prøvd på slutten av sesongen i fjor så jeg har ikke den lange erfaringen enda. Meget enkel å montere og konge med app for justering av innstillingene. Fungerer som bare det, men mangler erfaring fra banekjøring foreløpig. Cut-off times kan settes til adaptive(auto) eller expert. Ved expert kan du sette cut of etter eget ønske i 1000 rpm intervaller. jeg er ikke der enda.

Eneste ulempen er at motoren må være i drift for å få kontakt med blåtannen. Det holder ikke med å skru på kun tenningen. Kanskje ikke en ulempe egentlig da sykkelen har en sabla fin lyd.

Monterte også ny større slavesylinder og clutchen ble fjærlett.

Mvh Roger

 

Link to comment
Share on other sites

Slitasje fordeles på 48 i stedet for 12 punkter. Tendensen til at platene henger fast i kurven reduseres. Altså mindre 'grabby' clutch. Vet ikke, men tror at ditt nye svake punkt er plate/lamell-slitasje pga slipper-gnissing. Med 12 tenner og stålplater blir det kanskje spor i kurven i alle fall....  Et av litt for få gjenværende Ducati-særpreg, så mest kos uansett.

Forøvrig: på klubbmerket har jeg tatt med denne biten av historien - litt clutch ved siden av dynamic D / slash cut D

😉 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, mortenm skrev:

Takk for info, Roger. 
Hvor kjøpte du Healtech QS fra? Tenkte å kjøpe før sesongen starter. Hvilken ny slave sylinder kjøpte du? Link?

Måtte våren komme fort nå👌

MC Land . Til 1098 passer denne "QuickShifter easy- iQSE-1- (for motorsykler med TCI) - QuickShifter alternativer : QSH-P2E. https://mc-land.no/shop/healtech-electronic-s/quickshifter-easy-iqse-1-for-motorsykler-med-tci#/780-quickshifter_alternativer-qsh_p2e   Husk å velge alternativ QSH-P2E dersom du har duc 1098

Slavesylinder kjøpte jeg av Ducabike. https://ducabike.com/ducatiparts/en/superbike-749-999/286-af02-clutch-slave-cylinder-carbon.html

Roger

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Fikk en prøvetur i finværet i går. Slipperclutchen ser ut til å fungere supert. Sykkelen føles veldig smooth og rolig ved nedgiringer. Gleder meg til å teste på Rudskogen.

Quickshifteren derimot fikk jeg ikke helt til, måtte bruke unaturlig mye krefter ved giring for at den skulle kutte tenninga. Har satt Sensor threshold til laveste niva (20%). Sensoren er montert på samme måte som Rogers bilde litt lenger opp i tråden. 

Kan jeg ha overstrammet bolten?

Kanskje prøve å montere på overføringsstaget istedet?

Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har Sensor threshold 30%. Ved 20% kutter den tenninga bare jeg kommer borti girpedalen. Cut off delay har jeg satt til 20ms. Jeg skal sjekke i morgen hvilke verdier jag har under normal giring. Sjekk sensoren for sikkerhets skyld. Du bør klare og klemme den med fingrene og få 30%. Gjør du det så er det kun motstand i girstengene eller i klemmen rund girstanga fra motor. Prøv å flytt denne litt inn eller ut. Altså i det mikroskopiske spillerommet den har pga bolten. Det er denne klemmen som "spriker" når du girer og presser på sensoren.  Pass også på at det er 90 graders vinkel mellom stanga og armen fra motorens girstang. Test litt med lite moment på bolten og stram til i små steg og se om sensoren gir høyere utslag. Det er noe skitt at motoren må gå for å teste men det er jo fin lyd da.

Kan jo ta en titt på tirsdag hvi du ikke du har fått stilt den inn.

Roger

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Denne kjøpte jeg.image.thumb.png.065c359b6be06c3593e0827fdeb087e7.png

Var på banedag med Desmodromene og hadde et lite uhell hvor framhjulet slapp i en sving (fra pitlane og inn på parkeringen 20 km/t lol). Girvelger knakk. Fikk hjelp av en snekker fra ski som boret opp et hull i restene og satt inn en treskrue surret med gaffa så jeg fikk fullført resten av passene. Det eneste jeg hadde liggende hjemme var en rett girvelger direkte tilkoblet til girstangen fra motor = GP shift. Synes QS fungerer enda bedre med en direktekoblet girvelger GP shift. Tror det har med at man må bruke litt mer kraft med foten for at giringen skal gå lett. Lettere å få gode utslag på sensoren og dermed kan sensitiviteten (Threshold) økes. Dvs mindre følsom for ufrivillig kutting av tenning. Uansett så fungerte den veldig bra med original girstengene. 

Roger

 

  • Takk 1
Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Så får man altså av og til betalt for å være litt engasjert i Ducatisme 😎  Stor underholdning og god stemning! Det er bare fordi jeg kjenner DMF at jeg tror på historien. Den involverer Beater tanks fra Japan og en herre ved navn Galluzzi.   Hvis du ikke får logget inn så er den i korte trekk: "showerfan" selger sin ubrukte Monster aluminium tank fra Beater i Japan. Allerede her er historien ganske flott, men det skal aksellerere rått.   Solgt på dagen fra Ebay.   Til Miguel Angel Galluzzi. YES!!!     https://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=79954.new#new    
    • Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser. Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte. Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den. Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket... Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen. Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".    
    • Brembo Oro vel? Ikke original, men gjør samme jobben - kanskje bedre til og med. Oro skivene er ganske rimelige. Lønnet det seg å kjøpe ett stykk brukt skive fra et annet sted? Klossene ok på gate og overveldende på bane. Koeffisienten ser ut til å være oppunder der mine ligger. Kjempegod følelse. Gratulerer Den vanligste grunnen (ganske godt, men ikke bombesikker begrunnet påstand) til at skiver blir skeive er ikke at de slår seg pga temperatur, men at klossene, som ligger litt på i mangel av flyt, setter av belegg på samme bittelille forhøyete sted hver omdreining. Etter så og så lang tid er den mikroskopiske forhøyningen blitt stor nok til å gi symptomer som ligner skeive skiver. Usikkerheten min på dette punktet dreier seg også om hvorvidt sinterklosser setter av slikt belegg på samme måte som organiske.... Uansett: Pusse jevnlig med bremserens, skrubbesvamp, smergel eller lignende for å forebygge. Gjerne snurre knappene med en drill-stjerne-bit samtidig som man sprayer med bremserens - for å holde skivene så flytende som mulig (, men det tipper jeg du visste) 😉
    • De presterer bra i WSBK testene 😎 https://www.worldsbk.com/en/news/2025/Important to see if I have to change my style a bit Alex Lowes Bassani reflect after Bimota 12 at Jerez on Wednesday  
    • Jeg endte opp med å kjøpe ei brukt men fin orginalskive fra Motorradteile Hannover. Og fra Capri Moto, ei Brembo Orion, er vel orginalskive det også tror jeg. Og to sett Brembo 07BB33SR Sintered Racing klosser.
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines