Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er ny her i klubben og i dette forum.

Jeg skal bytte til slipper cluch på min 1098s. Og det er jo en skog av alternativer på markedet. Er det noen som har noen råd og anbefalinger evt erfaringer av merke og type. Med eller uten assist. Fokus er banekjøring også får den være som den er på veikjøring. 

Mvh Roger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roger, og velkommen som medlem i Desmodromene                                                                                                                    Jeg har brukt forskjellige slipperclutcher opp gjennom. Den siste og beste er en Ducabike "special race edition" med fire fjærer, som jeg monterte i en 1098 Streetfighter S sist vår. Har kjørt drøyt 10 000 km med den i år, og den fungerer glimrende. Det geniale med denne konstruksjonen er at det ikke er noen spider spring (blekksprutfjær), som f.eks Ducati performances tradisjonelle slipperclutch. Dette forenkler monteringen, og disse "blekksprutene" har det med å brekke ved hard kjøring. Dessuten følger det med tre forskjellige sett med fjærer, som gjør at du, i kombinasjon med valg av slavecylinder, har utrolig mange muligheter når det gjelder tilpassing.                                                                                                                                                                       Beste stedet å handle er Ducabikes hjemmesider; har ikke sett dem billigere andre steder, og du får god og rask service. 

Peder

 

IMG_6112.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basket og alt annet følger med, bortsett fra plater og lameller. 

Vet ikke om du kan bruke de som sitter standard i en 1098. Men skal du få max ut av investeringen er det en god plan å starte med nytt sett.
Jeg kjøpte settet Ducabike anbefaler til denne clutchen, og råder deg til samme. Da starter du med garantert riktig antall, høyde og fordeling på «stabelen». Ellers kan det fort bli mye prøving og feiling... 

Har du oem slavesylinder, bør du vurdere å bytte denne. Fortrinnsvis i en 28mm eller 30mm. Jeg har gode erfaringer med CNC Racing og Ducabike, men det er nye å velge mellom. 

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen.

Da ble det bestilt slipper clutch, spesilverktøy for fiksering av basket, slavesylinder, open clutchcover og nye justerbare fotpinnefester fra Ducabike. Alt vel helt til jeg skulle skru fast sentermutter på akselen. For liten!! Skulle følge med to varianter og selvfølgelig manglet den største som jeg hadde behov for. Noen som vet om man kan benytte originalmutter som egentlig er en 19 mm umbraco. Lengden er større enn den som skulle følge med settet da. Dvs den bygger mer og kommer nærmere trykkplaten nå clutchen slippes ut.

Roger

 

20200922_154845.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Tror det hadde gått med original mutter. Men. Sendte en epost på onsdag kveld og ny mutter var klar for henting ved pickup point kl 14 dagen etter. Det kaller jeg raskt levert. 

Nå er alt montert og testet. Utrolig behagelig nedgiring og dertil  motorbrems. Litt rare lyder ved lave turtall innimellom men regner med det er normalt. Nå gjenstår montering av slavesylinder. Kommer til å funke som en drøm på banen neste år. Har i tillegg kjøp en del elektroniske dippedutter fra heal tech. Det funker veldig bra det også. 1. Girindikator. 2. Speedohealer (hadde 11% avvik).  3. Quickshifter. Utrolig praktisk med app på mobilen for justering av innstillinger. Noen som har noe erfaring med innstillinger med healtech seog 1098?

Takk for hjelp og info.

Mvh Roger Kristensen 

 

20200927_185457.jpg

20200927_185451.jpg

20200927_185518.jpg

20200927_185824.jpg

20200927_192957.jpg

20200927_193122.jpg

Screenshot_20200927-202041_QuickShifer easy (iQSE).jpg

Screenshot_20200927-202101_QuickShifer easy (iQSE).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei Roger. 
Er du fornøyd med slipper clutch og QS? Tenkte å gå til innkjøp av en slipper og har også sett på Healtech QS. Er QS lett å installere, mye justeringer før den virker slik du ønsker? Har du en link evt?

Hilsen Morten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Slipper clutchen fungerer utmerket. Har forhåpninger at den skal fungere godt i lang tid fremover. Den skal få kjørt seg litt på bane denne sesongen så da får jeg komme tilbake med erfaringer. Enkelt å skifte fjærer og har ikke denne spider spring som mange andre har og som har en tendens til å gå i stykker.

QS har jeg kun fått prøvd på slutten av sesongen i fjor så jeg har ikke den lange erfaringen enda. Meget enkel å montere og konge med app for justering av innstillingene. Fungerer som bare det, men mangler erfaring fra banekjøring foreløpig. Cut-off times kan settes til adaptive(auto) eller expert. Ved expert kan du sette cut of etter eget ønske i 1000 rpm intervaller. jeg er ikke der enda.

Eneste ulempen er at motoren må være i drift for å få kontakt med blåtannen. Det holder ikke med å skru på kun tenningen. Kanskje ikke en ulempe egentlig da sykkelen har en sabla fin lyd.

Monterte også ny større slavesylinder og clutchen ble fjærlett.

Mvh Roger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitasje fordeles på 48 i stedet for 12 punkter. Tendensen til at platene henger fast i kurven reduseres. Altså mindre 'grabby' clutch. Vet ikke, men tror at ditt nye svake punkt er plate/lamell-slitasje pga slipper-gnissing. Med 12 tenner og stålplater blir det kanskje spor i kurven i alle fall....  Et av litt for få gjenværende Ducati-særpreg, så mest kos uansett.

Forøvrig: på klubbmerket har jeg tatt med denne biten av historien - litt clutch ved siden av dynamic D / slash cut D

😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mortenm skrev:

Takk for info, Roger. 
Hvor kjøpte du Healtech QS fra? Tenkte å kjøpe før sesongen starter. Hvilken ny slave sylinder kjøpte du? Link?

Måtte våren komme fort nå👌

MC Land . Til 1098 passer denne "QuickShifter easy- iQSE-1- (for motorsykler med TCI) - QuickShifter alternativer : QSH-P2E. https://mc-land.no/shop/healtech-electronic-s/quickshifter-easy-iqse-1-for-motorsykler-med-tci#/780-quickshifter_alternativer-qsh_p2e   Husk å velge alternativ QSH-P2E dersom du har duc 1098

Slavesylinder kjøpte jeg av Ducabike. https://ducabike.com/ducatiparts/en/superbike-749-999/286-af02-clutch-slave-cylinder-carbon.html

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Fikk en prøvetur i finværet i går. Slipperclutchen ser ut til å fungere supert. Sykkelen føles veldig smooth og rolig ved nedgiringer. Gleder meg til å teste på Rudskogen.

Quickshifteren derimot fikk jeg ikke helt til, måtte bruke unaturlig mye krefter ved giring for at den skulle kutte tenninga. Har satt Sensor threshold til laveste niva (20%). Sensoren er montert på samme måte som Rogers bilde litt lenger opp i tråden. 

Kan jeg ha overstrammet bolten?

Kanskje prøve å montere på overføringsstaget istedet?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har Sensor threshold 30%. Ved 20% kutter den tenninga bare jeg kommer borti girpedalen. Cut off delay har jeg satt til 20ms. Jeg skal sjekke i morgen hvilke verdier jag har under normal giring. Sjekk sensoren for sikkerhets skyld. Du bør klare og klemme den med fingrene og få 30%. Gjør du det så er det kun motstand i girstengene eller i klemmen rund girstanga fra motor. Prøv å flytt denne litt inn eller ut. Altså i det mikroskopiske spillerommet den har pga bolten. Det er denne klemmen som "spriker" når du girer og presser på sensoren.  Pass også på at det er 90 graders vinkel mellom stanga og armen fra motorens girstang. Test litt med lite moment på bolten og stram til i små steg og se om sensoren gir høyere utslag. Det er noe skitt at motoren må gå for å teste men det er jo fin lyd da.

Kan jo ta en titt på tirsdag hvi du ikke du har fått stilt den inn.

Roger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Denne kjøpte jeg.image.thumb.png.065c359b6be06c3593e0827fdeb087e7.png

Var på banedag med Desmodromene og hadde et lite uhell hvor framhjulet slapp i en sving (fra pitlane og inn på parkeringen 20 km/t lol). Girvelger knakk. Fikk hjelp av en snekker fra ski som boret opp et hull i restene og satt inn en treskrue surret med gaffa så jeg fikk fullført resten av passene. Det eneste jeg hadde liggende hjemme var en rett girvelger direkte tilkoblet til girstangen fra motor = GP shift. Synes QS fungerer enda bedre med en direktekoblet girvelger GP shift. Tror det har med at man må bruke litt mer kraft med foten for at giringen skal gå lett. Lettere å få gode utslag på sensoren og dermed kan sensitiviteten (Threshold) økes. Dvs mindre følsom for ufrivillig kutting av tenning. Uansett så fungerte den veldig bra med original girstengene. 

Roger

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Hei, bare til info, når jeg kjørte Tindevegen i fjor september med bil da var det en del grusvei og veiarbeid. Dette var fordi veien ble ødelagt under ekstremværet Hans men kanskje de ble ferdig med den i fjor?  
    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer