Jump to content

Recommended Posts

Hei. 

Jeg er ny her i klubben og i dette forum.

Jeg skal bytte til slipper cluch på min 1098s. Og det er jo en skog av alternativer på markedet. Er det noen som har noen råd og anbefalinger evt erfaringer av merke og type. Med eller uten assist. Fokus er banekjøring også får den være som den er på veikjøring. 

Mvh Roger 

Link to comment
Share on other sites

Hei Roger, og velkommen som medlem i Desmodromene                                                                                                                    Jeg har brukt forskjellige slipperclutcher opp gjennom. Den siste og beste er en Ducabike "special race edition" med fire fjærer, som jeg monterte i en 1098 Streetfighter S sist vår. Har kjørt drøyt 10 000 km med den i år, og den fungerer glimrende. Det geniale med denne konstruksjonen er at det ikke er noen spider spring (blekksprutfjær), som f.eks Ducati performances tradisjonelle slipperclutch. Dette forenkler monteringen, og disse "blekksprutene" har det med å brekke ved hard kjøring. Dessuten følger det med tre forskjellige sett med fjærer, som gjør at du, i kombinasjon med valg av slavecylinder, har utrolig mange muligheter når det gjelder tilpassing.                                                                                                                                                                       Beste stedet å handle er Ducabikes hjemmesider; har ikke sett dem billigere andre steder, og du får god og rask service. 

Peder

 

IMG_6112.jpg

Link to comment
Share on other sites

Basket og alt annet følger med, bortsett fra plater og lameller. 

Vet ikke om du kan bruke de som sitter standard i en 1098. Men skal du få max ut av investeringen er det en god plan å starte med nytt sett.
Jeg kjøpte settet Ducabike anbefaler til denne clutchen, og råder deg til samme. Da starter du med garantert riktig antall, høyde og fordeling på «stabelen». Ellers kan det fort bli mye prøving og feiling... 

Har du oem slavesylinder, bør du vurdere å bytte denne. Fortrinnsvis i en 28mm eller 30mm. Jeg har gode erfaringer med CNC Racing og Ducabike, men det er nye å velge mellom. 

Peder

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen.

Da ble det bestilt slipper clutch, spesilverktøy for fiksering av basket, slavesylinder, open clutchcover og nye justerbare fotpinnefester fra Ducabike. Alt vel helt til jeg skulle skru fast sentermutter på akselen. For liten!! Skulle følge med to varianter og selvfølgelig manglet den største som jeg hadde behov for. Noen som vet om man kan benytte originalmutter som egentlig er en 19 mm umbraco. Lengden er større enn den som skulle følge med settet da. Dvs den bygger mer og kommer nærmere trykkplaten nå clutchen slippes ut.

Roger

 

20200922_154845.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Tror det hadde gått med original mutter. Men. Sendte en epost på onsdag kveld og ny mutter var klar for henting ved pickup point kl 14 dagen etter. Det kaller jeg raskt levert. 

Nå er alt montert og testet. Utrolig behagelig nedgiring og dertil  motorbrems. Litt rare lyder ved lave turtall innimellom men regner med det er normalt. Nå gjenstår montering av slavesylinder. Kommer til å funke som en drøm på banen neste år. Har i tillegg kjøp en del elektroniske dippedutter fra heal tech. Det funker veldig bra det også. 1. Girindikator. 2. Speedohealer (hadde 11% avvik).  3. Quickshifter. Utrolig praktisk med app på mobilen for justering av innstillinger. Noen som har noe erfaring med innstillinger med healtech seog 1098?

Takk for hjelp og info.

Mvh Roger Kristensen 

 

20200927_185457.jpg

20200927_185451.jpg

20200927_185518.jpg

20200927_185824.jpg

20200927_192957.jpg

20200927_193122.jpg

Screenshot_20200927-202041_QuickShifer easy (iQSE).jpg

Screenshot_20200927-202101_QuickShifer easy (iQSE).jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei Roger. 
Er du fornøyd med slipper clutch og QS? Tenkte å gå til innkjøp av en slipper og har også sett på Healtech QS. Er QS lett å installere, mye justeringer før den virker slik du ønsker? Har du en link evt?

Hilsen Morten 

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Slipper clutchen fungerer utmerket. Har forhåpninger at den skal fungere godt i lang tid fremover. Den skal få kjørt seg litt på bane denne sesongen så da får jeg komme tilbake med erfaringer. Enkelt å skifte fjærer og har ikke denne spider spring som mange andre har og som har en tendens til å gå i stykker.

QS har jeg kun fått prøvd på slutten av sesongen i fjor så jeg har ikke den lange erfaringen enda. Meget enkel å montere og konge med app for justering av innstillingene. Fungerer som bare det, men mangler erfaring fra banekjøring foreløpig. Cut-off times kan settes til adaptive(auto) eller expert. Ved expert kan du sette cut of etter eget ønske i 1000 rpm intervaller. jeg er ikke der enda.

Eneste ulempen er at motoren må være i drift for å få kontakt med blåtannen. Det holder ikke med å skru på kun tenningen. Kanskje ikke en ulempe egentlig da sykkelen har en sabla fin lyd.

Monterte også ny større slavesylinder og clutchen ble fjærlett.

Mvh Roger

 

Link to comment
Share on other sites

Slitasje fordeles på 48 i stedet for 12 punkter. Tendensen til at platene henger fast i kurven reduseres. Altså mindre 'grabby' clutch. Vet ikke, men tror at ditt nye svake punkt er plate/lamell-slitasje pga slipper-gnissing. Med 12 tenner og stålplater blir det kanskje spor i kurven i alle fall....  Et av litt for få gjenværende Ducati-særpreg, så mest kos uansett.

Forøvrig: på klubbmerket har jeg tatt med denne biten av historien - litt clutch ved siden av dynamic D / slash cut D

😉 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, mortenm skrev:

Takk for info, Roger. 
Hvor kjøpte du Healtech QS fra? Tenkte å kjøpe før sesongen starter. Hvilken ny slave sylinder kjøpte du? Link?

Måtte våren komme fort nå👌

MC Land . Til 1098 passer denne "QuickShifter easy- iQSE-1- (for motorsykler med TCI) - QuickShifter alternativer : QSH-P2E. https://mc-land.no/shop/healtech-electronic-s/quickshifter-easy-iqse-1-for-motorsykler-med-tci#/780-quickshifter_alternativer-qsh_p2e   Husk å velge alternativ QSH-P2E dersom du har duc 1098

Slavesylinder kjøpte jeg av Ducabike. https://ducabike.com/ducatiparts/en/superbike-749-999/286-af02-clutch-slave-cylinder-carbon.html

Roger

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Fikk en prøvetur i finværet i går. Slipperclutchen ser ut til å fungere supert. Sykkelen føles veldig smooth og rolig ved nedgiringer. Gleder meg til å teste på Rudskogen.

Quickshifteren derimot fikk jeg ikke helt til, måtte bruke unaturlig mye krefter ved giring for at den skulle kutte tenninga. Har satt Sensor threshold til laveste niva (20%). Sensoren er montert på samme måte som Rogers bilde litt lenger opp i tråden. 

Kan jeg ha overstrammet bolten?

Kanskje prøve å montere på overføringsstaget istedet?

Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har Sensor threshold 30%. Ved 20% kutter den tenninga bare jeg kommer borti girpedalen. Cut off delay har jeg satt til 20ms. Jeg skal sjekke i morgen hvilke verdier jag har under normal giring. Sjekk sensoren for sikkerhets skyld. Du bør klare og klemme den med fingrene og få 30%. Gjør du det så er det kun motstand i girstengene eller i klemmen rund girstanga fra motor. Prøv å flytt denne litt inn eller ut. Altså i det mikroskopiske spillerommet den har pga bolten. Det er denne klemmen som "spriker" når du girer og presser på sensoren.  Pass også på at det er 90 graders vinkel mellom stanga og armen fra motorens girstang. Test litt med lite moment på bolten og stram til i små steg og se om sensoren gir høyere utslag. Det er noe skitt at motoren må gå for å teste men det er jo fin lyd da.

Kan jo ta en titt på tirsdag hvi du ikke du har fått stilt den inn.

Roger

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Denne kjøpte jeg.image.thumb.png.065c359b6be06c3593e0827fdeb087e7.png

Var på banedag med Desmodromene og hadde et lite uhell hvor framhjulet slapp i en sving (fra pitlane og inn på parkeringen 20 km/t lol). Girvelger knakk. Fikk hjelp av en snekker fra ski som boret opp et hull i restene og satt inn en treskrue surret med gaffa så jeg fikk fullført resten av passene. Det eneste jeg hadde liggende hjemme var en rett girvelger direkte tilkoblet til girstangen fra motor = GP shift. Synes QS fungerer enda bedre med en direktekoblet girvelger GP shift. Tror det har med at man må bruke litt mer kraft med foten for at giringen skal gå lett. Lettere å få gode utslag på sensoren og dermed kan sensitiviteten (Threshold) økes. Dvs mindre følsom for ufrivillig kutting av tenning. Uansett så fungerte den veldig bra med original girstengene. 

Roger

 

  • Takk 1
Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Noen bilder fra turen. Selfien og det første er fra Andelva rasteplass, ikke så langt fra  Hurdalssjøen. Etter det glemte jeg at jeg hadde tatt med kameraet.... Det siste fra Vålerbanen, tatt av hobbyfotograf Kalle Husebæk. Går ut i fra at det er greit å stjele det. det ligger jo offentlig ute på Fb. 21 mil hver vei og 16 på banen, det holder for meg for ei stund. Men flere skulle på banen både Fredag og Lørdag...kanskje derfor mange kom i bil?
    • Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor. Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane.  Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 
    • Jeg får lyst på de Metzler M9 RR, som du har. Eller Pirelli Rosso lV. På ST'n har jeg Metzler Roadtec Z8. I kategorien sport touring.  Det er faktisk, "made in China". Noe som gjør meg litt betenkt, men skal vel ikke ha noe å si... Toppmodellene er vel fortsatt tyske kanskje?
    • Det burde jeg svare at ikke er relevant, men jeg klarer ikke det 😁 Metzeler M9 RR og det er et godt eksempel på hvor flinke produsentene er til nyutvikling. Holder lenger enn sin forgjenger M7 RR OG er bedre på alt. Svært nær RaceTec på bane også. Metzeler er eid av Pirelli og de to merkene har noen likheter, men også merkbare forskjeller. Jeg har fått inntrykk av at Rosso IV og M9 RR er "søsterdekk". Muligens er M9 RR noe stødigere i oppbyggingen (ikke sitér meg på det). Jeg har holdt meg til Metzeler fordi jeg opplever de dekkene som veldig forutsigbare. Jeg kan kjenne at nå slipper det, men relativt gradvis og udramatisk. Jeg vet hvilket trykk som gir hvilket resultat og jeg stoler på dekkene. Jeg gidder ikke bygge opp all den kunnskapen på nytt med et annet merke. Da jeg kjørte racing med Monsteren oppgraderte jeg til RaceTec (SuperCorsa SPs søster?)(SC?) fordi jeg hadde brukt opp M7 RR sitt potensiale. Det slapp både foran og bak, så tiden var inne for neste nivå. Det nivået var RaceTec og da tok jeg ytterligere 3 sekunder på Rudskogen.  Antagelig er det like greit å kjøre Pirelli. Eller Dunlop. Eller Michelin. Eller xxxxx  Jeg har ikke erfaring med alternativene. Jeg kan bare sammenligne med ytelsene jeg ser på andre ekvipasjer når vi bremser, svinger og aksellerer.  Dette er et fagfelt med enorm detaljrikdom og uendelig antall variabler. Inspirerende eller frustrerende alt ettersom. Mitt inntrykk er at de fleste ikke bryr seg all verdens. For oss som bryr oss er det fort gjort å rote seg inn i for mange detaljer. Legg til det overlappende nabo-fagfeltet demping og fjæring så blir det lett uoversiktlig. Eller inspirerende?  Til ditt bruk er jeg helt sikker på at M9 RR og Rosso IV er midt i blink. Kanskje noe lignende fra andre merker også.  Felgen din er 5,5 tommer, vel? Da er 180 med dagens teknologi/oppbygging anbefalt. 190 funker kanskje, men er litt dyrere og litt feil(?) 50 profil er fin. Ikke helt feil med 55, men muligens unødvendig. 
    • Takk for gode råd Lars. Da dropper jeg i alle fall Super Corsa. Hva bruker du?
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines