Gå til innhold

Musikk (støy). Siste nytt om endringer på Rudskogen


Anbefalte innlegg

Musikk (støy)

klassisk tema i mange år. Endringer som blir gjeldende fra 1. januar neste år - med mindre Rudskogen påkjærer/klager og får medhold. Endringene er mindre inngripende enn det har vært grunn til å frykte, så jeg tipper de blir stående.

Strammer inn tillatelsen til Rudskogen motorsenter | Statsforvalteren i Oslo og Viken  ( 30. juni 2022 )

OPPDATERT etter kun kort tid:  https://www.mcavisa.no/motorsport/statsforvalteren-har-endret-tillatelsen-for-rudskogen/19.4122

102 dB i depot. Rudskogen skriver fremdeles 111, men Statsforvalteren har vedtatt 110. 111/110 dB arenastøy over hele banen (men mikrofonpassering er avgjørende)(det skal komme én mikrofon til). Mer støy tillatt noen utvalgte dager som ikke gjelder oss. 1098 eksos i dårlig stand sliter. Full V4 Akra sliter. Enkelte Termi full race sliter. Tullete "GP" eksos i form av liten stålboks slipper ikke gjennom. Osv osv   Vi trenger sjelden en hel hånd for å telle de som ikke slipper utpå, men har ikke tid til å leke gjemsel med de som prøver å lure seg til spesialbehandling. DB-killer er et kjempegodt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste endringen av støykrav fra statsforvalteren, så jeg ikke helt hva den store forandringen i forhold til som vi driver i dag er. 
114-110db forbipasseringsstøy er drastisk, men noe vi kan leve med. 
Jeg er enig i det presidenten skriver her, de som får trøbbel er de med fete raceanlegg ( som ikke hjelper på rundetider😂), vi andre kan kose oss på banen i framtiden også😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Saken ligger et eller annet sted og koser seg. Statsforvalteren har lite dokumenttrafikk om den, men den bor jo egentlig for tiden hos Miljødirektoratet. I mellomtiden er inntrykket vi får at Rudskogen prøver å møte nye krav uten å vente på vedtak.

De har sagt at det kommer en mikrofon til. Med fotografering. Vi vet ikke om den er montert ennå. 

Det er ambisjoner om å få ned arenastøy(passeringsstøy), men ny konkret grense er ikke satt. Planen er at ny grense for standstøy målt i depotet også vil bringe arenastøyen ned.

100dB i depot. 110dB på banen.

Det betyr at vi, som i fjor og tidligere, ikke behøver å sende hjem folk. Den ENE vi sendte hjem for ca tre år siden kjørte SFV4 med fullt Akrapovic. Altså ÉN av noen hundre og han var sannelig ikke mye over heller. Dette baserer seg på godt målearbeid av våre rutinerte dugnadsmålere i depotet. 

CORSE skal ta med målere på alle kommende turer, banedager og andre arrangementer for å gi medlemmene en foreløpig idé om hvordan de ligger an. Likevel er det viktig at alle forstår at dette ikke er en presis vitenskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Ducati Rakkar skrev (2 timer siden):

Er det mulig å få teste musikk hos en av dere som sitter i styre/dugnad? Er måler tilgengelig om man er i området eller er det skogen sin måler dere bruker på banedager?

Enten på de annonserte arrangementene eller mail til [email protected] for egen avtale i Oslo'ish når-som-helst'ish. Hvis min kalender tåler det vil jeg også besøke et sted eller to eller tre for "intervju" av utenbys medlemmers sykler. Samling i Sogn? Kongsberg? Moelv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid velkommen til Sogn. Flere medlemmer har alt vert med på Sogn Motor sine arr. Vi kommer med ein dato, men det blir etter fellesferie for dem som vil ta turen vestover. Ev kom med forslag for å møtes på halvveien og vi drar ei snue over eit par nasjonale turistveier eller langs ein jækla lang fjord. Overnatting henter vi inn priser på. Kommer i fane Strada dette om det er ønskelig.

433898697_18425147641048723_3181891702146989006_n.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AVLYST pga DÅRLIG VÆR. NYE TILBUD LØRDAG 4.

 

Det neste måletilbudet blir i Kongsberg.

Søndag 5. mai kl 14 på Shell, Numedalsveien 7. (Vi flytter oss hvis nødvendig av hensyn til annet folk)

Seriøs påmelding pr mail til [email protected] 🏍️ slik at også ikke-medlem-ducatisti kan få måling.

Gjentar info om resultater så langt: de siste tre årene er ÉN sykkel sendt hjem fra våre dager på RudskogenÉN!!! De tolv syklene som ble målt sist onsdag kommer alle sammen til å få kjøre (unntatt en V4 med full åpen Akra). I praksis blir det veldig likt fjoråret og årene før.

VELKOMMEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Så langt i år har våre deltagere ikke begått overtredelser av reglene for lydnivå. Vi har hatt alle varianter av Panigaler og Streetfightere, gammel Multi, ny Multi, 1098/1198, 999, Monstere, SS og flere. Som tidligere sagt; de mest hensynsløse Akrapovic eller ebay"potter" går ikke, men er de ordentlig dempet kan det funke likevel.

Tut & kjør 😎 i hvert fall hvis hornet ikke bråker så fælt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåndstesting i morgen lørdag formiddag og mandag formiddag. Oslo'ish. Vil du slå et slag for en annen lokasjon, så gjør det. Kanskje vi kan komme dit også.

Dette er for de som vil kjøre nå eller for den saks skyld neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

2025 (enn så lenge)

 

100dB standstøy

110dB passeringsstøy

Mest sannsynlig reiser vi rundt for å hjelpe til med forhåndsmålinger. Greit å sikre seg mot å stå med skjegget i postkassen på Rudskogen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

2025 forhåndstesting:

Hos Eker og ved oppmøtepunktet for turen til deres åpne forhandlerdag 1. mai https://www.desmodromene.com/forum/13-strada-turene-offisielle-arrangerte-fellesturer/  

Ved oppmøtepunktet og kanskje underveis på medlemsarrangementet DesmoLab lørdag 10. mai. https://www.desmodromene.com/topic/1542-105-tur-til-desmolabpatrik-holmberg/

 

Utover våren og sommeren arrangerer vi flere slike muligheter. Så få som mulig skal ha dårlige grunner til å sitte hjemme. Økte ferdigheter er viktig og da må vi øve.

Klikk på "Følg" knappen for varsel om om nye innlegg👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei til, og hos Eker i dag ble det måling av litt av hvert... én SF med fullt Akra var litt over, men kan modifiseres. En Sport Classic med Termignoni megafoner må finne frem dB-killerne. Ellers var vi trygt og vellykket innom standard Panigale, standard SF, M821 med Termi, MS RS med standard Akra, 1198 med Termi, HM1100 med Termi, S2R800 med Termi pluss noen jeg allerede har glemt. 

Altså; som tidligere nevnt; det er bare tulle-eksos og full race Akra som sliter med kravene. Disse må iverksette tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi fikk besøk av en Panigale V4S med full Akrapovic i går.

Han hadde kryssbrodert mange runder ståltråd i sine dB-killere og har nok dempet ca 4 dB.

Ingen garantier, men det KAN bety at Akra-rebellene også har muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Hei, siden det var litt usikkert med «Veien»-turen denne helgen og endret dato, planla Erik og jeg en 2-dagers tur til Telemark. Telemark er generelt litt vanskelig tilgjengelig for oss med noe transport ned til Kongsberg.   Dag 1: Dessverre måtte vi starte turen fredag morgen i regnvær, men etter Enebakk var det fint. Vi kjørte rundt 450km den første dagen på superfine veier til Straand hotell.   Dag 2: Dessverre fikk jeg et batteriproblem med Diavelen om morgenen da vi ville dra fra hotellet men de hadde noen verktøy og en booster på hotellet, og vi klarte å få sykkelen i gang. Men på grunn av batteriproblemet bestemte vi oss for en annen rute hjem enn opprinnelig planlagt....... ikke optimalt på  ferge hvis du ikke kan slå av sykkelen.   Til tross for noen problemer på dag 2 en veldig fin tur med stort sett perfekt vær og superfine veier.  
    • Imponerende hvor gode dekk har blitt. Metzeler M9RR skulle være bedre enn forgjengeren på ALT, men er det mulig... Jepp, det er det.  Jeg får omtrent 12.000 ut av fordekk og 10.000 bak. Pluss det man kan tyne dem etter at slitasjemarkøren er aktiv. Bare der er forbedringen verdt den bittelitt økte prisen fra M7RR Det bidrar positivt å kjøre så mykt man kan/gidder/klarer, aktivt på bane/sving og ikke minst med store variasjoner i lufttrykk. Jeg bruker fra 30psi (2 bar) på bane og gromtur til 40psi/2,7bar til pendling og motorvei. Resultatet er tilnærmet null flate felt og null trapping.
    • Tidlig en søndags morgen, mer konkret denne søndags morgenen kjører jeg så gode svinger på kryss og tvers som mulig fra litt syd for Drammen til Sandefjord - se på utsikten fra Flautangen, inspisere gamle hytta "vår", kaffe på torget, ytre-veien til Tønsberg, svippe ut på Verdens ende og så kystveien forbi Åsgårdstrand kanskje kanskje. Slå følge?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer