Jump to content

Musikk (støy). Siste nytt om endringer på Rudskogen


Recommended Posts

Musikk (støy)

klassisk tema i mange år. Endringer som blir gjeldende fra 1. januar neste år - med mindre Rudskogen påkjærer/klager og får medhold. Endringene er mindre inngripende enn det har vært grunn til å frykte, så jeg tipper de blir stående.

Strammer inn tillatelsen til Rudskogen motorsenter | Statsforvalteren i Oslo og Viken  ( 30. juni 2022 )

OPPDATERT etter kun kort tid:  https://www.mcavisa.no/motorsport/statsforvalteren-har-endret-tillatelsen-for-rudskogen/19.4122

102 dB i depot. Rudskogen skriver fremdeles 111, men Statsforvalteren har vedtatt 110. 111/110 dB arenastøy over hele banen (men mikrofonpassering er avgjørende)(det skal komme én mikrofon til). Mer støy tillatt noen utvalgte dager som ikke gjelder oss. 1098 eksos i dårlig stand sliter. Full V4 Akra sliter. Enkelte Termi full race sliter. Tullete "GP" eksos i form av liten stålboks slipper ikke gjennom. Osv osv   Vi trenger sjelden en hel hånd for å telle de som ikke slipper utpå, men har ikke tid til å leke gjemsel med de som prøver å lure seg til spesialbehandling. DB-killer er et kjempegodt tips.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leste endringen av støykrav fra statsforvalteren, så jeg ikke helt hva den store forandringen i forhold til som vi driver i dag er. 
114-110db forbipasseringsstøy er drastisk, men noe vi kan leve med. 
Jeg er enig i det presidenten skriver her, de som får trøbbel er de med fete raceanlegg ( som ikke hjelper på rundetider😂), vi andre kan kose oss på banen i framtiden også😁

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Saken ligger et eller annet sted og koser seg. Statsforvalteren har lite dokumenttrafikk om den, men den bor jo egentlig for tiden hos Miljødirektoratet. I mellomtiden er inntrykket vi får at Rudskogen prøver å møte nye krav uten å vente på vedtak.

De har sagt at det kommer en mikrofon til. Med fotografering. Vi vet ikke om den er montert ennå. 

Det er ambisjoner om å få ned arenastøy(passeringsstøy), men ny konkret grense er ikke satt. Planen er at ny grense for standstøy målt i depotet også vil bringe arenastøyen ned.

100dB i depot. 110dB på banen.

Det betyr at vi, som i fjor og tidligere, ikke behøver å sende hjem folk. Den ENE vi sendte hjem for ca tre år siden kjørte SFV4 med fullt Akrapovic. Altså ÉN av noen hundre og han var sannelig ikke mye over heller. Dette baserer seg på godt målearbeid av våre rutinerte dugnadsmålere i depotet. 

CORSE skal ta med målere på alle kommende turer, banedager og andre arrangementer for å gi medlemmene en foreløpig idé om hvordan de ligger an. Likevel er det viktig at alle forstår at dette ikke er en presis vitenskap. 

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ducati Rakkar skrev (2 timer siden):

Er det mulig å få teste musikk hos en av dere som sitter i styre/dugnad? Er måler tilgengelig om man er i området eller er det skogen sin måler dere bruker på banedager?

Enten på de annonserte arrangementene eller mail til [email protected] for egen avtale i Oslo'ish når-som-helst'ish. Hvis min kalender tåler det vil jeg også besøke et sted eller to eller tre for "intervju" av utenbys medlemmers sykler. Samling i Sogn? Kongsberg? Moelv?

Link to comment
Share on other sites

Alltid velkommen til Sogn. Flere medlemmer har alt vert med på Sogn Motor sine arr. Vi kommer med ein dato, men det blir etter fellesferie for dem som vil ta turen vestover. Ev kom med forslag for å møtes på halvveien og vi drar ei snue over eit par nasjonale turistveier eller langs ein jækla lang fjord. Overnatting henter vi inn priser på. Kommer i fane Strada dette om det er ønskelig.

433898697_18425147641048723_3181891702146989006_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

AVLYST pga DÅRLIG VÆR. NYE TILBUD LØRDAG 4.

 

Det neste måletilbudet blir i Kongsberg.

Søndag 5. mai kl 14 på Shell, Numedalsveien 7. (Vi flytter oss hvis nødvendig av hensyn til annet folk)

Seriøs påmelding pr mail til [email protected] 🏍️ slik at også ikke-medlem-ducatisti kan få måling.

Gjentar info om resultater så langt: de siste tre årene er ÉN sykkel sendt hjem fra våre dager på RudskogenÉN!!! De tolv syklene som ble målt sist onsdag kommer alle sammen til å få kjøre (unntatt en V4 med full åpen Akra). I praksis blir det veldig likt fjoråret og årene før.

VELKOMMEN

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Så langt i år har våre deltagere ikke begått overtredelser av reglene for lydnivå. Vi har hatt alle varianter av Panigaler og Streetfightere, gammel Multi, ny Multi, 1098/1198, 999, Monstere, SS og flere. Som tidligere sagt; de mest hensynsløse Akrapovic eller ebay"potter" går ikke, men er de ordentlig dempet kan det funke likevel.

Tut & kjør 😎 i hvert fall hvis hornet ikke bråker så fælt

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

Forhåndstesting i morgen lørdag formiddag og mandag formiddag. Oslo'ish. Vil du slå et slag for en annen lokasjon, så gjør det. Kanskje vi kan komme dit også.

Dette er for de som vil kjøre nå eller for den saks skyld neste år.

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • 2025 (enn så lenge)   100dB standstøy 110dB passeringsstøy Mest sannsynlig reiser vi rundt for å hjelpe til med forhåndsmålinger. Greit å sikre seg mot å stå med skjegget i postkassen på Rudskogen.
    • Her har du en god guide til bremse/bremsekalipper rens, så lenge de ikke lekker og frenger full overhaling da. I tillegg kan du skru fast en bolt i naglene, som holder skiva til skive navet. Og gi dem noen turn med drillen, gjerne med litt crc (som du vasker grundig bort med bremserens etterpå). Dissse skivene er semi flytende. de skal ikke være løse/flytende/skranglende. men over tid kan disse naglene sette seg, og du får mer eller mindre ei fast skive... Er det en Desmoqattro motor du har? I såfall har du en fin ventil just. guide her.    
    • Jeg forsøkte noen apper, men fikk alt for mye forstyrrelser og usikre målinger. Kom over det verktøyet Løvaas bruker for en rimelig penge på eBay, så nå bruker jeg det. Bor du på østlandet kan du gjerne låne. Jeg holder til på Nærsnes, like sør for Oslo.
    • Jeg har ikke svaret, men vet at det er omdiskutert/forvirrelse om hva som er riktig på nye reimer kontra brukte. Ducati har forandret anbefaling underveis. Det skal være forskjell. Tror folk. Egentlig skal det være riktig hele tiden, men da må man altså "kjøre" dem inn og så justere igjen. Fort gjort for DIY'ere, men rett ut fra service må dette gjøres slik at eierne kan kjøre uten å behøve å tenke/gjøre noe med det.  Jeg har åpne deksler og dermed den luksusen å kunne sjekke f.eks. stramhet med kald kontra varm motor. KJEMPEFORSKJELL. Det behøver du ikke forholde deg til, men det er en understreking av at riktig stramming faktisk er viktig. Telefon til verksted hjelper deg. Eller sjekk internetten hos troverdige Ducati-eksperter. Tidligere nevnte Krista hos Ca Cycleworks har masse YouTube videoer om emnet. Usikker på om han har for 996/DesmoQuatro/S4R motoren. Australske guru Brad Black aka BikeBoy har lagt ut rapporter av nesten alt han har gjort i sin karriere. Grav i vei.
    • Ser flere DIY videoer på youtube hvor det brukes en "lydapp" på telefonen for å stramme reg.reimene riktig (110hz) Hvilken app bruker dere? (android)
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines