Jump to content

Musikk (støy). Siste nytt om endringer på Rudskogen


Recommended Posts

Musikk (støy)

klassisk tema i mange år. Endringer som blir gjeldende fra 1. januar neste år - med mindre Rudskogen påkjærer/klager og får medhold. Endringene er mindre inngripende enn det har vært grunn til å frykte, så jeg tipper de blir stående.

Strammer inn tillatelsen til Rudskogen motorsenter | Statsforvalteren i Oslo og Viken  ( 30. juni 2022 )

OPPDATERT etter kun kort tid:  https://www.mcavisa.no/motorsport/statsforvalteren-har-endret-tillatelsen-for-rudskogen/19.4122

102 dB i depot. Rudskogen skriver fremdeles 111, men Statsforvalteren har vedtatt 110. 111/110 dB arenastøy over hele banen (men mikrofonpassering er avgjørende)(det skal komme én mikrofon til). Mer støy tillatt noen utvalgte dager som ikke gjelder oss. 1098 eksos i dårlig stand sliter. Full V4 Akra sliter. Enkelte Termi full race sliter. Tullete "GP" eksos i form av liten stålboks slipper ikke gjennom. Osv osv   Vi trenger sjelden en hel hånd for å telle de som ikke slipper utpå, men har ikke tid til å leke gjemsel med de som prøver å lure seg til spesialbehandling. DB-killer er et kjempegodt tips.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leste endringen av støykrav fra statsforvalteren, så jeg ikke helt hva den store forandringen i forhold til som vi driver i dag er. 
114-110db forbipasseringsstøy er drastisk, men noe vi kan leve med. 
Jeg er enig i det presidenten skriver her, de som får trøbbel er de med fete raceanlegg ( som ikke hjelper på rundetider😂), vi andre kan kose oss på banen i framtiden også😁

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Saken ligger et eller annet sted og koser seg. Statsforvalteren har lite dokumenttrafikk om den, men den bor jo egentlig for tiden hos Miljødirektoratet. I mellomtiden er inntrykket vi får at Rudskogen prøver å møte nye krav uten å vente på vedtak.

De har sagt at det kommer en mikrofon til. Med fotografering. Vi vet ikke om den er montert ennå. 

Det er ambisjoner om å få ned arenastøy(passeringsstøy), men ny konkret grense er ikke satt. Planen er at ny grense for standstøy målt i depotet også vil bringe arenastøyen ned.

100dB i depot. 111dB på banen.

Det betyr at vi, som i fjor og tidligere, ikke behøver å sende hjem folk. Den ENE vi sendte hjem for ca tre år siden kjørte SFV4 med fullt Akrapovic. Altså ÉN av noen hundre og han var sannelig ikke mye over heller. Dette baserer seg på godt målearbeid av våre rutinerte dugnadsmålere i depotet. 

CORSE skal ta med målere på alle kommende turer, banedager og andre arrangementer for å gi medlemmene en foreløpig idé om hvordan de ligger an. Likevel er det viktig at alle forstår at dette ikke er en presis vitenskap. 

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Det er ikke så mye snø heller....  
    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines