Gå til innhold

Musikk (støy). Siste nytt om endringer på Rudskogen


Anbefalte innlegg

Musikk (støy)

klassisk tema i mange år. Endringer som blir gjeldende fra 1. januar neste år - med mindre Rudskogen påkjærer/klager og får medhold. Endringene er mindre inngripende enn det har vært grunn til å frykte, så jeg tipper de blir stående.

Strammer inn tillatelsen til Rudskogen motorsenter | Statsforvalteren i Oslo og Viken  ( 30. juni 2022 )

OPPDATERT etter kun kort tid:  https://www.mcavisa.no/motorsport/statsforvalteren-har-endret-tillatelsen-for-rudskogen/19.4122

102 dB i depot. Rudskogen skriver fremdeles 111, men Statsforvalteren har vedtatt 110. 111/110 dB arenastøy over hele banen (men mikrofonpassering er avgjørende)(det skal komme én mikrofon til). Mer støy tillatt noen utvalgte dager som ikke gjelder oss. 1098 eksos i dårlig stand sliter. Full V4 Akra sliter. Enkelte Termi full race sliter. Tullete "GP" eksos i form av liten stålboks slipper ikke gjennom. Osv osv   Vi trenger sjelden en hel hånd for å telle de som ikke slipper utpå, men har ikke tid til å leke gjemsel med de som prøver å lure seg til spesialbehandling. DB-killer er et kjempegodt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste endringen av støykrav fra statsforvalteren, så jeg ikke helt hva den store forandringen i forhold til som vi driver i dag er. 
114-110db forbipasseringsstøy er drastisk, men noe vi kan leve med. 
Jeg er enig i det presidenten skriver her, de som får trøbbel er de med fete raceanlegg ( som ikke hjelper på rundetider😂), vi andre kan kose oss på banen i framtiden også😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Saken ligger et eller annet sted og koser seg. Statsforvalteren har lite dokumenttrafikk om den, men den bor jo egentlig for tiden hos Miljødirektoratet. I mellomtiden er inntrykket vi får at Rudskogen prøver å møte nye krav uten å vente på vedtak.

De har sagt at det kommer en mikrofon til. Med fotografering. Vi vet ikke om den er montert ennå. 

Det er ambisjoner om å få ned arenastøy(passeringsstøy), men ny konkret grense er ikke satt. Planen er at ny grense for standstøy målt i depotet også vil bringe arenastøyen ned.

100dB i depot. 111dB på banen.

Det betyr at vi, som i fjor og tidligere, ikke behøver å sende hjem folk. Den ENE vi sendte hjem for ca tre år siden kjørte SFV4 med fullt Akrapovic. Altså ÉN av noen hundre og han var sannelig ikke mye over heller. Dette baserer seg på godt målearbeid av våre rutinerte dugnadsmålere i depotet. 

CORSE skal ta med målere på alle kommende turer, banedager og andre arrangementer for å gi medlemmene en foreløpig idé om hvordan de ligger an. Likevel er det viktig at alle forstår at dette ikke er en presis vitenskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Det er mulig jeg tar feil med tanke på når katalysator kom. Min hadde ikke når jeg kjøpte. Foreløpig har ikke biltilsynet reagert når jeg har sagt det, så sitter stille i den båten enn så lenge.  Drømmen nå er å klare seg med en eksos, med mulighet for å ta ut noe på en eller annen måte. ECU har mulighet for flere mappinger. Skal være mulig å bytte mapping enkelt ved hjelp av knapper på styret, har bare ikke satt meg helt inn i det enda.  Firmaet som måler støy heter Oslofjorden HD senter AS, og holder til i Lommedalen. Jeg tok en telefon for å høre hvordan de foretar målingene. Ble møtt av en person som ikke akkurat gnistret av energi, som fortalte at: «vi kjører den i tredje gir, i 50-60 km/h, og måler.»  «Jaha» - sa jeg og lurte på om ikke de hadde et bestemt turtall, og omtrent hvor de sto og målte i forhold til sykkelen. »Nja - sånn ca ………………………. Hmm………………… tja ………………. 7-8 meter unna kanskje……..?!» Ikke noe spesielt turtall. Jeg kommenterte at å ligge på tredjegir i 50 er jo ganske snilt i forhold til støy. Joda - han var enig i det… Så nå har jeg tro på at det skal la seg gjøre. Men det er en lang vei før jeg kommer dit. Fikk hjelp av Kramek i Horten til å sveise litt på ramma. Hyggelig service og passe stort familiedrevet verksted. Har fortsatt noe som må lages til på ramma, så ikke helt ferdig enda. Må lage festeanordning til tanken, og festemulighet på innsiden av noen rammerør, til å feste ledninger til. Vil ikke ha ledningene festet med noe som går rundt rørene. Og takker for bidrag til min interne debatt om farger 🙂 
    • Hei, bare til info, når jeg kjørte Tindevegen i fjor september med bil da var det en del grusvei og veiarbeid. Dette var fordi veien ble ødelagt under ekstremværet Hans men kanskje de ble ferdig med den i fjor?  
    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer