Temadag hos Løvaas Motor
-
Program
Ingen kommende hendelser funnet -
Aktive Tråder
-
Av Jon Tangenes · Skrevet
Ja 18mm er visst den tykkeste adapteren. Da må du få dreid en adapter da, eller bruke en foring (f.eks. en langpipe). Om du har satt en løfter bak først, eller bruker midtstøtta (for de som har..) så er det vel ikke noen sjangse for at det går galt med løfteren foran? -
De er like mye presset som de andre (minst). Mitt verktøy har også en begrensning, både på montering av plate, og på pressing av ringene, men jeg har klart å presse for mye likevel jeg 🙂
-
Funker greit det. Gjorde slik på min SF V4 i begynnelsen.
-
Av stoppitide · Skrevet
De x-ringene ser ikke ut til å være noe særlig presset? Er de like presset som naboene? Mitt verktøy fra Proworks har en begrensende ytterring som hindrer for hard tildraging av pinnene. Genialt kanskje, men er fremdeles ikke trygg på at det blir perfekt - så det blir av/på/sjekk for meg også. At mitt gamle skyvelære fra Clas O har feilmargin på ca 1 mm gjør kontrollmåling vanskelig... Problemet mitt har "alltid" vært at ytterplaten beveger seg innover mens man drar til og noen ganger fører til at jeg må tilbake til "start". Likevel; alltid en god følelse når det til slutt blir bra. -
Jeg har byttet kjede noen ganger, og tenkte jeg kunne dele min erfaring. Å bytte kjede var veldig spennende i begynnelsen. Jeg opplevde et kjede som røyk tilbake på 80-tallet, som kilte seg og låste bakhjulet på tur i Tyskland, så ønsket om å gjøre en god jobb er så definitivt til stede. For meg består jobben av to deler. Demontere, og montere. Demontering: I begynnelsen brukte jeg spesialverktøy for å presse ut en pinne i et av leddene, noe som viste seg å være strevsomt og lett gikk litt feil, med den konsekvensen at verktøyet gikk i stykker. (kjøpte kanskje litt for billig verktøy første gang). Sist gang gikk jeg over til vinkelsliper. Jeg fjerner bakhjulet, dermed kan kjedet henge løst ned på f.eks. en planke på bakken. Deretter er det gjort på sekunder å kappe kjedet med en vinkelsliper. Montering: Det er dette som er spennende. Man skjøter kjedet med et ledd, der de to pinnene i leddet skal presses så de utvider seg i enden. Dette gjør at platen til leddet ikke løsner, men holder seg akkurat passe stramt inn mot gummiringene bak. Det finnes enkle og gode verktøy til dette, som kan kjøpes for noen "få" 100-lapper. Utfordringen ligger (for min del) i å presse akkurat passe hardt. For løst, så sitter ikke leddet bra nok, og for hardt så blir leddet stivt. Heldigvis kan man presse, demontere verktøyet og sjekke hvordan leddet beveger seg, for så om nødvendig presse mer. Med litt tålmodighet kan man da (selv uten erfaring) begynne å nærme seg et bra resultat. Men - når skal man gi seg? Når er det nok? Det lurte jeg veldig på sist gang, og satt meg ned for å diskutere det med "onkel" (ChatGPT). Hen fant raskt ut, etter å ha fått vite nøyaktig hvilket kjede jeg jobbet med, at det er en fasit på hvor mye "pinnene" skal presses ut i enden. Med et skyvelære kunne jeg dermed måle, presse litt mer, måle igjen, og til slutt føle meg trygg på at det ble bra. Jeg har full bevegelse i leddet, og et par hundre mil senere ser det fortsatt bra ut. På mitt kjede skulle ringene på enden av pinnene ende opp med en ytre diameter mellom 5,45 - 5,55 mm. Vil tro at det finnes en lignende "fasit" for de fleste kjedene. Verktøyet. Dette er alt som skal til, sammen med et par gode skiftenøkler/fastnøkler/skralle. Her ser man hvordan pinnene er presset ut så de låser platen til leddet. (Og bak ser man x-ringen, med rikelig med fett innenfor før montering). Her er en enkel forklaring som hører til verktøyet.
-

Anbefalte innlegg