Jump to content

Schwarzwald, Alpene, Dolomitene og mere Italia 2023


Recommended Posts

Alvorlige uker på Ullevål sist høst gjorde helsesituasjonen usikker. Tåle kjøring? Tåle mye kjøring? Tåle varmen? Ting har tatt tid, men bedring hele veien så jeg ga meg selv klarsignal for et par uker siden. Litt hjelmjubel da jeg kjente at kjøring ikke var vondt.

Halvannen uke før tenkt avreise ble sykkelen ferdig hos Esp1Tech. Jeg kunne ikke bestille noenting, som ikke kunne avbestilles, før sykkelen var klar. Dagen etter røyk starteren. Fire dager senere hadde jeg klart å skaffe ny og bytte den. Da bestilte jeg fergebilletter. To dager testing av sykkel og rusten kropp var lovende, men endte i dag med at jeg diagnostiserte dynamoen som ubrukelig. Bestilt ny stator som skal komme fredag (?) torsdag (?) Omtrent to dager til å få den på plass.

Avreise søndag hvis planen kan følges. Kanskje må avreisen flyttes litt. I verste fall ryker hele greia. Litt stress, men også en dimensjon av spenning og mestring man ikke får når alt går av seg selv.

Jeg håper jeg kan fortelle gode historier og dele fine bilder om noen ganske få dager 😎

  • Liker 1
  • Nå ble jeg forvirret 1
Link to comment
Share on other sites

Sto stille under tak én time i regnskur - ellers grei kjøring.

Meneer van Eijck mye bedre enn det sure hotellet fra i fjor. Har Trapp her også. Fikk mor Biggelaars anbefaling som deres slektsrestaurant. Opptur. Likevel en middag på gang på Leijhof og tur innom Trapp-puben i morgen.

Salatlunsj på bensinstasjon

20230717_164300.jpg

Trapp

20230717_203537.jpg

20230717_202841.jpg

20230717_201550.jpg

20230717_203036.jpg

  • Liker 3
  • Takk 1
Link to comment
Share on other sites

Strålende!

Slitne injektorer underleverte med 20, 30 + prosent - forskjellig på de to sylindrene. Det hadde fjorårets mapping kompensert for. Med årets nye injektorer så ble det for mye på enkelte turtall med noen spjeldåpninger - mer normalt andre "steder". Rufsete kurve før Dynokjøring og ny map.

Et par andre småting ordnet. Riding buddy australske Steven får sin 1100S Dyno-døpt i morgen.

Et ganske flott herremåltid på The George i Hotel Leijhof i morgen kveld før turen til Baden-Baden torsdag morgen.

20230718_171942.jpg

 

  • Liker 2
Link to comment
Share on other sites

500km til hotellsjef Valentina på Societé i dag (publisert én dag forsinket). Nok trafikk til å gjøre det kjedelig, men ikke nok til å lage kø. Heldigvis. Mannskap og kjøretøy i orden 

Chef sluttet. Restaurant stengt. Valentina skal bli sykepleier og slutter her snart. Tipper vi må finne nytt sted i Baden-Baden...

Hyggelig velkomst med øl, vin & co og nå sjekke restaurant rundt hjørnet.

Lunsj underveis

20230720_133459.jpg

Jeg tipper det heter effektiv estetikk (?)

20230720_133510.jpg

På plassen sin

20230720_171243.jpg

20230720_171233.jpg

20230720_171242.jpg

 

  • Liker 4
Link to comment
Share on other sites

Fredag på BV500 i Schwarzwald. Lite trafikk. Måtte konkurrere med en lokal Monsterist og glemte GPS'en. Litt omvei, men fin omvei og fikk likevel hele gromveien. Lunsj på stedet til Per - dessverre sluttet med flammkuchen.

Regn etter passering inn i Sveits, men knapt noe å bli våt av😁 Verre for australieren som tror frysepunktet for vann er 20 grader. 

Sol og 10 grader på toppen av Gotthard pass. Ospizio San Gottardo. Bygningen er muligens fra 1200tallet. Nydelig innredning, et lite kapell i første etasje og knall mat (håper vi). I morgen tidlig Gotthard postveien ned, Nufenen, Grimsel feil vei, Süsten godveien, bensin i Andermatt, Oberalp og via Chur over Fluela, gjennom val Mustair, inn i Italia til hotellperlen vår der. 

Snakkas!

Noen Märklin fans her?

20230721_165954.jpg

20230721_170009.jpg

Fant igjen Steven etter GPS-tabbe

20230721_171018.jpg

sydover fra hotellet

20230721_184259.jpg

20230721_184335.jpg

20230721_184228.jpg

20230722_101013.jpg

  • Liker 4
Link to comment
Share on other sites

Fra Gotthard pass ned postveien på brostein. Litt vibrasjon, men full kontroll med ny fjæring 😉 og massevis av grep. Innom Airolo, der en av åpningene til tunellen er, og så over Nufenen, Grimsel, Süsten og Oberalp ut av Andermatt. Stoppet først utenfor Drei Könige & Post Hotel - mitt kjæreste hotellminne i mange år. Fantastiske eiere og topp fagfolk i alle posisjoner. Solgt til nye eiere som ødela hele greia på to år. Nå nedlagt, tømt og med flassende maling. Ørretene i fisketanken utenfor solterassen... borte. Erstattet av svær søppelcontainer. Kanskje noe flott skjer der nå....

20230722_134312.jpg

Postveien mellom nord og sør. Tråbil-race / utdrikningslag

20230722_104214.jpg

Nufenen pass med utsikt i retning Mont Blanc og denslags (i tåka i dag)

20230722_112924.jpg

Langt baki der kan man se Furka pass. De berømte James Bond-svingene, hotell Belvedere og restene av isbréen de hadde gravd tunell i.

20230722_120654.jpg

Med noen Andermatt-pass først ble dagen lang. Mye trafikk til sånn i tretiden - deretter helt stille - fri bane fra Chur, over Albula, gjennom Val Mustair, Stelvionabo Ofenpass og til klassikeren Albergo zur Post Glorenza. Halvmett og kvartfull etter en grundig dag. 

God natt!

  • Liker 5
Link to comment
Share on other sites

Uff-a-meg😡 Regn fra Glorenza til hotellet Antica Croce i Tenno over Riva del Garda. Mer eller mindre. Regntøy?

Gavia er utbedret! Ny asfalt og bare noen få svinger uten rekkverk. Artig👍

Australske Steven skjønner ingenting av dette. Selv om han nå bor i UK er han ikke vant til regn og kulde. Dette til tross - han holder ut.

Hyggelig velkomst av hotellfamilien og en fortjent middag. Rundet av med limoncello.

Vask og tørking av tøy på høyt nivå gjennom hele natten, tror jeg.

Fra Stelvio (se nøye så ser du en gravemaskin som holder på med rassikring i "skrenten")

received_1020460945795428.jpeg

Ned fra Stelvio - mot Bormio

received_1354596921759215.jpeg

received_3505034099814729.jpeg

Gavia i den våte 2023-versjonen

20230724_123823.jpg

20230724_135357.jpg

received_805086307804419.jpeg

Lago de Tenno i nesten-sol

received_958348038560205.jpeg

  • Liker 3
Link to comment
Share on other sites

Ja sånn er det når jeg ikke er med(og maser at du må ta på deg regntøy). Det betyr altså at du ikke lenger er vanntett🤔

Gavia litt mindre spennende da, kanskje greit når det er vått.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Tøy tørt. Søvn unnagjort. Sol👍

Senior i hotellfamilien har innredet et lite verksted med vaskeplass, luftkompressor osv. Da ble det vask og kjedepleie på "morgenkvisten"🙄

Langs vestsiden av sjøen 15km før overraskende 90-grader inn i et hull i fjellet (ligner litt på en tunell). Veien oppover er dritkul - delvis i fjellet, delvis utenpå og delvis over. Dype kløfter og bratte stup. Vi stoppet i Vesio og nøt en liten lunsj mens vi så på den totale mangel av kompatibilitet mellom tyske bobilister og italienske racere. Litt håpløst, men veldig underholdende. 

Så ned til og gjennom Limone og det var det for i dag.

Utsikten ned mot byen og sjøen

20230725_132659.jpg

På svingeveien opp mot Vesio

20230725_140233.jpg

Fra Vesio

20230725_142649.jpg

Kvalitetstid i garasjen

20230725_115159.jpg

20230725_115140.jpg

20230725_115128.jpg

 

  • Liker 3
Link to comment
Share on other sites

Interessant dag. Første gang i juni/juli det IKKE var +/- 40 over Po-sletten. 28 grader i skyggen. Sol. Mange biler, men grei flyt. På motorveien så vi kke en eneste sykkel i vår retning. Rart.

20230726_122748.jpg

Tråklet først gjennom Riva del Garda. Autostrada 20 mil - forbi Modena, innom fabrikken, den heftige ringveien rundt Bologna, SP7 til Raticosa og så til hotellet.

Veldig stille rundt omkring. Jeg lurer på om Européere kanskje sliter litt.

Likevel, bensinstasjoneieren, hunden hans og garasjen stiller opp. Hotellsjefen Fabrizio disker opp og hadde et stort rom til meg.

Turisttur over broen fra 1200-tallet. Ponte Aldosi. Gunnar har vært over - skikelig bratt og brostein.

Mer vann i elven her i byen enn i fjor. Po-elven er nesten som normal etter my regn på forsommeren. Gardasjøen også. Flommene og de følgende jordskredene fra juni har røsket med seg endel veier, men nesten alt er ganske reparert.

20230726_122715.jpg

20230726_170640.jpg

20230726_131404.jpg

20230726_144029.jpg

20230726_162513.jpg

20230726_165736.jpg

20230726_165847.jpg

20230726_170640.jpg

20230726_170919.jpg

20230726_171004.jpg

20230726_171738.jpg

20230726_171936.jpg

20230726_175858.jpg

20230726_144116.jpg

 

  • Liker 4
Link to comment
Share on other sites

Innom Mugello for en kikk i år også 😎 Først litt svingtrening over passet Giogo og gjennom Firenzuola. Mega. Jeg føler at rusten slipper.

En utrolig dag. 25 grader +. Nesten ikke trafikk. Enkel, men kjempegod lunsj i Giardinaen i Scarperia. Kompakt kjøretrening i bare 11 mil, men føles som full dag. 

 Hvis jeg glemmer morgenbønn så er det bare 600m til neste kirke

20230727_150332.jpg

Tett med jordras

20230727_145823.jpg

20230727_150033.jpg

Fiiint-skarre-værra

20230727_120302.jpg

20230727_120859.jpg

  • Liker 4
Link to comment
Share on other sites

perern skrev (7 timer siden):

Det høres ut som det knirker i skinndresser din på videoen fra Mugello. Jeg får håper det ikke er noe annet😄

Knirking kan være så mye, men dette er lyden av Stevens tørrclutch👍

  • Liker 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Det er ikke så mye snø heller....  
    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines