Jump to content

Banekjøring og dekkslitasje.


Recommended Posts

Hei Ducatifolket, takk for en fin dag på Rudskogen i går.

I dag ser jeg at dekkene har fått litt medfart. Jeg er klar over at det er vanlig med litt slitasje/"oppskraping", under slike "forhold"

Men dette her ser litt heftig ut. Det er smelta fast små gummibiter utover felgen (nei det er ikke kjedespray), samt noen større biter er smelta fast på selve gummien (nei det er ikke sandkorn)

Er dette vanlig (jeg kjørte jo "kun" i grønn gruppe) eller er det noe galt med dekkene mine?

Her er to bilder av bakdekket.

IMG_6831.JPG

IMG_6839.JPG

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

Helt normalt dette Jon. Mye gummi som dekkene fra oss og andre blir igjen på banen.Du får god varme i dekkene (til og med i grønn gruppe) og plukker opp gummirester fra banen som klistrer seg fast på dekk og felger. Vask felgene og det som er på dekkene blir borte ved vanlig kjøring. 

Ikke noe feil med dekkene dine, men regn med hyppigere dekkskift hvis du bli bitt av basillen som mange av oss. 

Mitt bakdekk er som regel helt utslitt på h side og godt mønster på v side etter 4-5000km. Må nok bite i det sure eplet og bytte dekk oftere enn normalt. Men det er verdt det fordi det er så gøy og lærerikt med å kjøre på banen😎 Alternativet er å tusle rundt på gata med flatt dekk på midten og ikke ha det så gøy😩

 

per

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

Pent slitt det der. Jevnt over hele profilen. Likevel; kanskje slitasjen er unødvendig... med litt mer varme i gummien blir den ikke like revet. (Forutsetter at dette er såkalt cold tear) Du får enda bedre grep og sparer penger. Teste med ca 2bar/30psi i kalde dekk neste gang.

Omtrent halvparten av de som kjører med de sportsligste dekkene har samme grovt opprevne 2-3 cm stripen, 2-3 cm fra kanten. Jeg har temperatursjekket mange slike og tendensen er lik; litt for kalde. De sportsligste dekkene må bli varmere enn de vanligvis blir på track days i kalde Norge, for å yte og vare. Lunkne dekk og sjåfør som venter med gassing til sykkelen er havveis oppreist gir MYE lokal slitasje - alltid på høyre side (T2 + Angsten + slakteren + storsvingen) 

 

Link to comment
Share on other sites

perern skrev (1 time siden):

Helt normalt dette Jon. Mye gummi som dekkene fra oss og andre blir igjen på banen.Du får god varme i dekkene (til og med i grønn gruppe) og plukker opp gummirester fra banen som klistrer seg fast på dekk og felger. Vask felgene og det som er på dekkene blir borte ved vanlig kjøring. 

Ikke noe feil med dekkene dine, men regn med hyppigere dekkskift hvis du bli bitt av basillen som mange av oss. 

Mitt bakdekk er som regel helt utslitt på h side og godt mønster på v side etter 4-5000km. Må nok bite i det sure eplet og bytte dekk oftere enn normalt. Men det er verdt det fordi det er så gøy og lærerikt med å kjøre på banen😎 Alternativet er å tusle rundt på gata med flatt dekk på midten og ikke ha det så gøy😩

 

per

Puuh! Tenkte dekka var bare noe dritt å måtte byttes.😀

stoppitide skrev (14 minutter siden):

Pent slitt det der. Jevnt over hele profilen. Likevel; kanskje slitasjen er unødvendig... med litt mer varme i gummien blir den ikke like revet. (Forutsetter at dette er såkalt cold tear) Du får enda bedre grep og sparer penger. Teste med ca 2bar/30psi i kalde dekk neste gang.

Omtrent halvparten av de som kjører med de sportsligste dekkene har samme grovt opprevne 2-3 cm stripen, 2-3 cm fra kanten. Jeg har temperatursjekket mange slike og tendensen er lik; litt for kalde. De sportsligste dekkene må bli varmere enn de vanligvis blir på track days i kalde Norge, for å yte og vare. Lunkne dekk og sjåfør som venter med gassing til sykkelen er havveis oppreist gir MYE lokal slitasje - alltid på høyre side (T2 + Angsten + slakteren + storsvingen) 

 

Tror jeg hadde 31 psi i bakdekket (kald) skal sjekke i morra.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her....

Bør vi kjøre roligere i flere runder for å få dekka skikkelig varme, før vi kliner til ut av f.eks. angsten slaktern osv. Da tåler de mere?

Dekka er forøvrig Continental Conti Sport Atack 2

De er vel sporttouring dekk, med hovedvekt på sport, tipper jeg.

 

Link to comment
Share on other sites

Mer varme, raskere. Hvis mulig. Det tar jo litt tid uansett og lengre hvis det er kjølig. Touringdekk blir mykere/bedre grep ved lavere temperatur og er derfor bedre egnet for sportslig touring og gjennomsnitlig banekjøring. 

For egen regning legger jeg til at det er litt typisk Ducati å utstyre sykler med det råeste av nesten rene banedekk - vel vitende om at de sjelden/aldri blir kjørt slik at de yter sitt beste og gir grei holdbarhet. Ducati fanges av eget image og kundenes (feil)oppfatning av eget behov. Råest er sjelden beste løsning for de fleste av oss.

Dine dekk ser nær eksemplariske ut. Hvis du blir ivrig på banen og kjører fortere etter hvert, så KAN det tenkes at du skal ETT hakk opp på sportslighetsskalaen. Dette vil du se det eventuelle behovet for ved å følge med på slitasjen. 

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

Så det du sier er at dekk som er litt mere ekstreme enn mine. F.eks. ContiRaceAttack 2 Street, (et gate/banedag dekk som man kan bruke dekkvarmer på) Bør vbli skikkelig varme for å sitte godt og unngå unødig slitasje.

Mens touringdekk er mykere/bedre grep ved lavere temperatur...

Vl du klassifisere mine dekk som touringdekk da?

Link to comment
Share on other sites

Avsnitt 1: jepp!

Avsnitt 2: jepp'ish - hvis vi presiserer at de oppnår sin beste ytelse tidligere i kjøringen/ved lavere temperatur. Akkurat der og da KAN de yte bedre enn et sportsdekk som ikke har nådd sin optimale temperatur. 

Avsnitt 3: kjenner ikke Conti. Du beskrev dem som sport touring?

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

Hvor stor er en fisk?

"Banedekk" er en vid kategori. De sportsligste som har litt mønster og fortsatt er gategodkjent - tipper 60-65 grader. Dit kommer man lett i Syden med 35-40 grader i skyggen, 50-55 i solen og 60+ i asfalten, men altfor sjelden i Norge. Da er det enkelt og greit ikke spesielt bra.

Racingdekk/slicks forvarmes til drøyt 80 grader og kjøres gjerne enda varmere. Mange moderate racere i kaldere klima som opplever at varmen forsvinner i løpet av passet/racet og det blir glattere. Disse må kjøre fortere eller bytte til gatedekk.

Link to comment
Share on other sites

Haha, "disse må da kjøre fortere, eller bytte til gatedekk"

80 grader, da brenner du handa om du skulle finne på å sjekke tempen på dekket...

Men takk for info. Da ble jeg litt klokere rundt temaet dekk.

Da styrer jeg unne da mest ekstreme "gate" dekkene, som kan forvarmes da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på Rudskogen for banedag igjen i går (litt høyere hastighet på slutten denne gangen).

Og denne gangen ser dekkslitasjen helt annerledes ut ytterst på høyre siden. Her er det helt blankt. Mens på venstre side har jeg den "vanlige" grove, rubba slitasjen (noe ble kjørt vekk på hjemturen)

Rare greier....

IMG_6856.JPG

IMG_6859.JPG

Link to comment
Share on other sites

I den grad internettdiagnose funker....  jeg tror vi ser resultatet av litt varmere dekk - slik de skal være for best grep og minst slitasje. Dette får du til på en god måte (synes jeg det ser ut som).

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg kan legge til at jeg har slitemerker langt oppetter høyre støvel også. Og skinjakka har et par hull på høyre armen....
Ellers var det varmt i været og i asfalten, samt i det mjuke gummilaget som ligger på asfalten ut av "slaktern"

Jeg hadde faktisk ei gummistripe på det mest utsatte stedet på tanken. Fjærna det med bremserens, ikke ei skramme under.

Noe gummirester i skrapemerkene på kåpesia også.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jo takk. men jeg er helt fin. Ikke ei skramme på den dyre glassfiberhjelmen heller.

Og etter litt småfiks på sykkern kunne jeg kjøre trygt hjem.

Er det vanlig at litt mye gummibelegg (hadde sikkert mesteparten av skylda selv) i solsteika, kan gjøre det litt glatt?

Du skrev: "Dine dekk ser nær eksemplariske ut. Hvis du blir ivrig på banen og kjører fortere etter hvert, så KAN det tenkes at du skal ETT hakk opp på sportslighetsskalaen. Dette vil du se det eventuelle behovet for ved å følge med på slitasjen."

Har du noen forslag? 

 

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si, men rett før du kjørte var det vel bilkjøring(?) og i så fall blir det ekstra gummi. Kanskje medvirkende, men hvis arrangøren varsler om det og/eller man tar ansvar selv, så bør det ikke være vanskelig å unngå utkjøring. 

Hvis raskere kjøring førte til at du kjørte ut, så burde jeg ikke anbefale "raskere" dekk 😄  De er pent slitt og det betyr grei temperatur, som igjen betyr at de passer deg og din kjøring. Ikke nødvendig å skifte dekk ennå. 

Bruk tiden på å lese om dekktilbudet. Utviklingen har gått fort i mange år, så kunnskap er ferskvare. Jeg tror jeg vil anbefale MotorRad sine tester (abonnement). Lite utdrag til glede for Conti fans  https://www.contimotousablog.com/contisportattack-4-one-of-the-best-tires-of-the-year/

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd.

Uellet skyltes nok flere faktorer.

Jeg hadde et par veldig morsomme runder bak ei av instruktørene. Men jeg missa en forbikjøring, så det kom en i mellom og sinka meg. Da jeg kom til slutt forbi, ville jeg gjøre et forsøk på å ta henne igjen. Dette var de siste rundene på det siste passet, så stå over et drøyt minutt i pitt'n var uaktuellt.

Sykkelen er sterk på andregearet ut fra denne svingen, litt brå og tidlig på gassen.

Jeg brukte ikke hele banebredden på vei ut. (tror jeg)

Ikke nok leanover.

Man blr for overmodig i den svingen, da farten er relativt lav. Det er eneste svingen jeg har hatt tå-skrap i, med 999'n.

Kanskje litt lavere dekktrykk enn 31 psi? Ev. påfylleren hos Raymond's diner i rakkestad er litt ute?

Apropo forbikjøring på deposletta:

Instruktørene våre insisterte på at forbikjøring skulle skje på innsia (H. side). Samtidig så insisterte de på at de som ikke skulle forbi, skulle bruke hele bredden ut av storsvingen, også drifte sakte over til h. side ca. halvvegs (under brua).

Da er du nødt til å komme forbi på inner'n, innen den du kjører forbi er halvvegs.

Jeg syntes dette var tullete. De potensielle forbikjørte trengte ikke, og brukte heller ikke hele bredden ut på sletta, og de kunne drifte inn mye før. Og vi som ville forbi kunne ha stor fart ut av storsvingen i et spor litt ut, samt bruk av hele banebredden i utgangen....

Jeg mener å huske at det var slik vi gjorde det på forrige torsdag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at poenget på "din" banedag var at ALLE som ikke skal forbi gjør det samme OG at alle som skal forbi også gjør sin repeterende greie.   Forutsigbarhet = trygghet.

Kanskje blir det i praksis litt cowboy når alle de med ambisjoner (, men uten tilsvarende evner) skal inn i sving innimellom de som kjører roligere? Som du beskriver må det bli trangt inn i T1.

Konseptet med at ALLE følger idealsporet er ganske bra, synes vi. Derfor krever vi at ALLE følger det. De som kommer bakfra må ta sitt fulle ansvar og unngå å skape farlige situasjoner. Skal man forbi MÅ det skje uten å forstyrre de som følger idealsporet. Det er enkelt nok til at (nesten) alle klarer å praktisere det selv om farten er høy.

For høflighetens skyld må jeg legge til at jeg ikke har sett hvordan det du opplevde fungerte i praksis, hvordan det ble instruert eller hvordan arrangøren har tenkt.

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

Trangt inn i T1 ja. dette var faktisk et problem på flere av rundene. Noen reduserer farten væl mye her..trekkspilleffekt. Og vi var mange på gruppa.

Nei, da er det bedre med en rask stopp i pitt'n, avkjøringa, eller hva det nå heter.

Det var visst et uhell i storsvingen under RR trening tidligere, ble jeg fortalt.

En fører holdt samme fart som på de fleste andre runder ca. 85 km/t tippa han (må vel ha kjørt fortere...)

Plutselig gikk han ned, skjønnte ingenting. Ribbensbrudd, ugrei skulder, ødelagt kjøredress til 15.000, samt "resette" airbaggen, som vistnok koster ca 3000. Selvstendig næringsdrivende...blir for dyrt.

 

Kan jo legge til:  Jeg tror at den høye og kraftige trialstøvelen min, som ble liggende mellom asfalten og sykkelen. Fungerte som en veltekloss og hindra de verste ripene på kåpesia. Og holdt beinet mitt inni skadefritt. Jeg har kun et lite blåmerke på kneet.

 

Dere er vel på Desmollab og koser dere nå. Jeg er småsjuk og kom meg ikke på Multistradaen i dag, desverre.

Link to comment
Share on other sites

RR? Det var vel med Bikeport dagen før du var der med AGM?

Kanskje støvelen din kom nedi, felte deg og så reddet benet?😁✌️  

Rapport DesmoLab kommer i den tråden. Supert arrangement!

 

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Jeg kom over en "relativt billig" mono alu bakramme på ebay, fra Japan. Og håper på noe vektreduksjon, siden bakenden kun er konstruert for å holde potta (går jeg ut i fra), og ikke en passasjer på 90+ kg, som min orginale er. i tillegg er den i aluminium. Det ser ut som at monoløsningen også tillater setejustering fram/tilbake, håper det funker...Og jeg satser på at det hele bare blir plug and play🤔 Jeg regner med at dette er greit i forhold til veimyndigheter? Det er vel verre å øke antall sitteplasser en å redusere, i forhold til vognkortet. Er det noen som har fått gjort endringer i vognkortet til doningen i forbindelse med en slik ombygging? Jeg har også bestillt et ABS-plast kåpesett fra Kina, i mono versjon. Disse settene er temmelig dekorative, og jeg har lest både positivt og negativt om de. mest positivt. Da sparer jeg den dyre orginalkåpa ved ev. enda et uhell på banen. Legger ved et par bilder jeg fikk akkurat,  før delene skulle klarlakkeres. Jeg gjorde noen små endringer i designet, bla å endre logoen på bakstussen fra XEROX til DUCATI.
    • Fordekket var billigst hos Motorsykkeldekk.com (gratis frakt) Og bakdekket var billigst hos AGM. Så jeg var litt kynisk denne gangen og bestillte fra begge steder. Trengte også en krok for eksosfjører fra AGM.
    • Rettelse: Motorsykkeldekk.com inkl frakt er nå en femhundrelapp billigere enn AGM. Neste uke kanskje annerledes....
    • K1 er mykest, ja. Tilbudet hos AGM er bra 👍 såpass bra at det burde du bare slå til på. Kanskje jeg forter meg og kommer foran deg i køen...  For bare noen uker siden hadde Motoparts.no bedre pris, men ikke nå lenger. AGM er rimeligere enn Motorsykkeldekk.com også. Kjøp og legg dem mørkt og kjølig. Butikkene/importørene prøver sikkert å kvitte seg med lagervarer. Det betyr INGENTING om dekkene er et år eller to så lenge de er oppbevart riktig og det er de hos proffe aktører. 
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines