Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg, kjørte noen banedager i gul gruppe med min 999 med orginal dreving, i fjor.

Det jeg lurer på er: 

Hvilket gear har folk i gul, og særlig rød gruppe,  gjennom alle de ca. 85 km/t svingene, vi har på Rudskogen. Slike som Storsvingene i nord og syd (T2 og T14), i Karusellen osv. ?

Det er veldig behagelig å bare cruise igjennom på 4'de (som jeg har stort sett gjort, om jeg husker rett) Men akselrasjonen ut blir jo ikke allverden de første metrene.

En annen ting:

Om ingen kjørere motsetter seg det. Er det mulig å få satt opp et par film kameraer i Angsten. Eller om noen av oss kunne bytte på å filme? Tipper det er flere en meg som sliter der...

Har klubben forsøkt noe slikt tidligere?

Det var filmet derfra under NM i fjor.

Skrevet

Da jeg kjørte racing og satte personlig rekord på 1:40 med Monster'n var 15/41 optimalt for MIN sykkel med MINE dekk osv i de svingene man absolutt bør ha godt skyv ut av (depotsvingen og storsvingen, kanskje også T2). Når jeg noen år senere kjører 6-7 sekunder saktere er optimal dreving 14/41. Regner du litt på dette finner du at tempoet har gått ned ca 6-7% og forsøkes kompensert med endring av giring på ca 6-7%.  

Kjører jeg enda saktere kan jeg gå tilbake til 15/41, men kjøre ett gir lavere.

Altså - ekstremt individuelt. Hva andre gjør har beskjeden overføringsverdi for deg. Du tangerer punktet for overtenking 😁 Skyvet ut av sving er neppe ditt viktigste forbedringspunkt, tror jeg. Men for all del - veldig artig å sette seg inn i dette. Mitt innspill er bare å ta litt av gangen. Som eksempel; jeg brukte 1-1 instruktør i en halv dag for å lære angsten (som i mitt tempo er ganske annerledes enn en skikkelig god superbike-fører)

Filming: kanskje, kanskje lærerikt, men det tar også oppmerksomhet. I Corse-kapittelet "Banedager..." står linken til våre Youtubevideoer. Se om du tror den type filmer er av interesse. 

Du må eventuelt selv stå for det praktiske inklusive redigering av mange timer film og publisering (vanlige brukere får kanskje ikke publisere mange timer med film på Youtube?) Send en mail til [email protected] der Corsegruppen får vurdere forespørselen. Selv om Corse bestemmer selv blir nok jeg spurt til råds og jeg er skeptisk - mest pga hva det gjør med risiko, men også fordi nytteverdien er begrenset hvis filmen ikke følges opp av en som kan fortelle deg hva dere ser og hva som kan endres. Hvorvidt andre deltagere liker filming eller ei vet jeg sannelig ikke. 

Uansett; vi gleder oss til fine dager på banen snart og ser frem til igjen å møte likesinnede 😎

Skrevet
stoppitide skrev (18 timer siden):

Da jeg kjørte racing og satte personlig rekord på 1:40 med Monster'n var 15/41 optimalt for MIN sykkel med MINE dekk osv i de svingene man absolutt bør ha godt skyv ut av (depotsvingen og storsvingen, kanskje også T2). Når jeg noen år senere kjører 6-7 sekunder saktere er optimal dreving 14/41. Regner du litt på dette finner du at tempoet har gått ned ca 6-7% og forsøkes kompensert med endring av giring på ca 6-7%.  

Kjører jeg enda saktere kan jeg gå tilbake til 15/41, men kjøre ett gir lavere.

Altså - ekstremt individuelt. Hva andre gjør har beskjeden overføringsverdi for deg. Du tangerer punktet for overtenking 😁 Skyvet ut av sving er neppe ditt viktigste forbedringspunkt, tror jeg. Men for all del - veldig artig å sette seg inn i dette. Mitt innspill er bare å ta litt av gangen. Som eksempel; jeg brukte 1-1 instruktør i en halv dag for å lære angsten (som i mitt tempo er ganske annerledes enn en skikkelig god superbike-fører)

Filming: kanskje, kanskje lærerikt, men det tar også oppmerksomhet. I Corse-kapittelet "Banedager..." står linken til våre Youtubevideoer. Se om du tror den type filmer er av interesse. 

Du må eventuelt selv stå for det praktiske inklusive redigering av mange timer film og publisering (vanlige brukere får kanskje ikke publisere mange timer med film på Youtube?) Send en mail til [email protected] der Corsegruppen får vurdere forespørselen. Selv om Corse bestemmer selv blir nok jeg spurt til råds og jeg er skeptisk - mest pga hva det gjør med risiko, men også fordi nytteverdien er begrenset hvis filmen ikke følges opp av en som kan fortelle deg hva dere ser og hva som kan endres. Hvorvidt andre deltagere liker filming eller ei vet jeg sannelig ikke. 

Uansett; vi gleder oss til fine dager på banen snart og ser frem til igjen å møte likesinnede 😎

 

Med dDeposvingen, så mener du Gamle Deposvingen, altså T12?

Ja, det er selvførgelig store individuelle forskjeller.

Så ok, la meg stille spørsmålet litt anderledes:

Med min sykkel, som har max moment v. 8000 o/min. og max effekt v. 9500 o/min.

Hvilke turtall ville dere, med en motor som min,  prøvd å holde igjennom disse nevnte svingene, T2, Karusellen osv?

På 4 gear har jeg nå i ca 80 km/t kun ca. 3700 o/min.

Tenkte at jeg i år, skulle prøve å kjøre med en instruktør for å få bedre flyt i gjennom Angsten. Bra tips.

1:40 med en lett trimma Monster 1000, er veldig bra. Hva klarte du i oppfart på langsiden foran depoet? Og klarte dusamme toppfart på langsiden ned mot Angsten?

En annen ting, endre dreving:

Å ta snarveien å gå ned fra 15 til 14 tenner foran istede for å gå opp 3-4 tenner bak, er ikke alltid så lurt, i allefall på min sykkel. Men mindre fordrev kan man fort få unødig slitasje på svingarmebeskyttelsen, og etterhvert, slitemerker på svingarmen.

 

Skrevet

Jo takk - trimmet 840 er det.😎 Hvis man kan anta at jeg tapte et par sekunder mot superbikes pr langside e.l. så holdt jeg svingavvikling og de tekniske partiene som matchet deres 1.33/1.34. På gatedekk. Fin flyt den gangen. 

Nesten 200 på start/mål og litt over 200 mot angsten (også der veldig sen brems). 

Min sykkel har maksdreimoment lavere enn på din. For meg var det som utløste endring at jeg i tredje gikk "tom" for moment midt i viktige svingutganger ELLER slet med for lavt moment i fjerde samme sted. Nå kjører jeg akkurat så sakte at 14T er fint igjen.

14T som skaper slitasje er en myte. Jeg har kjørt drøyt 200.000 med 14T og byttet nylig slitasjebeskytterne som da var halvveis nedslitt. Kanskje det er annerledes på andre sykler, men....

Vi kan håpe at du får flere svar. I mellomtiden svarer jeg som best jeg kan. 

Det som først og fremst hindrer deg fra bedre tempo er svingavviklingen (gjelder oss alle). Bremser for tidlig. Turn in på feil sted (oftest for tidlig). Får feil spor. Får dermed for lav fart og henger etter i utgangene. Helt klassisk. Du, som oss alle, kan kjøre ganske mye fortere i femtegir enn du gjør i fjerde i dag HVIS svingavviklingen blir bedre. Likevel ønsker vi oss optimalt skyv og da skal nok du ha litt høyere turtall i sving.

Vi har vanligvis ikke kapasitet til å gjennomføre flere vellykkete endringer samtidig. Pass på at du ikke gaper over for mye. Du kan gjerne låne den coachingen jeg fikk for angsten når vi møtes på banen. Den gangen drillet jeg KUN angsten og "trillet" bare gjennom resten av rundene - en halv dag.

Jeg synes det er veldig bra at du er engasjert og nysgjerrig. Du kommer til å kjøre mye bedre som resultat av det. Det er nok flere som har samme behov, men som sliter med å åpne opp og lære.

 

 

  • Liker 1
Skrevet

Et apropos til interessen for det vi snakker om; et par tråder du skrev i Meccanica og denne i Corse ligger på ca 1.500 visninger hver. Det er jo bra tall.

  • Liker 1
Skrevet

Litt over 200 ned mot Angsten. Det er luftig. Men kan man kjøre den, skal det vær mulig å kjøre fortere her enn over start/stopp sletta, har jeg lært

. Det psykiske er at det både er slak sving og er nedoverbakke, man skal bremse i. Og etter Angsten, må man vel også bremse i sving.

Ja, fint å kunne få litt coaching her neste gang. Filmingen lar vi være.

Ja, viktig å ikke gape over for mye på en gang. Tror jeg har vært flink akkurat på det hittil.

Tidligere skihopper Maren Lundby, som var nrk kommentator under vm i Trondheim nylig. Ble kontakta av en ung utenlandsk utøver. Som spurte henne bl.a. om hvor mange momenter hun pleide å jobbe med av gangen. Aldri mere enn to, var svaret fra Lundby, Som var litt overraskende for den unge. Som tydeligvis hadde det med å gape over for mye av gangen.

  • Program

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Hvor begynner man? 😎 Så mange blide fjes og så bra fokus på trygg og lærerik kjøring. Det var ekstra mange som utviklet sine førerferdigheter i dag. Takkelisten er som alltid skikkelig lang:  Tekniske kontrollører Peder og Morten, Corsegeneral og instruktør Aleksander, assisterende Stevneleder HyperMotard Gunnar, Gule instruktører Per og Egil, stadig og stødig Rød instruktør Marie, mangeårig ryggrad og holdeordensjef Marix + instruktør og mann André + arvtager og dagens smildistribuerende debutant Hanna, Løvaas' folk og denne dagen spesielt Ole Bjørn som stjerneinstruktør, Ekergutta som alltid støtter, mekker og deltar, Rudskogens damer Laila og Anne, Rudskogenburgeren som nå endelig har blitt god å spise, Regnellfamilien og Regnellhunden som alltid stiller opp, overnattingsgjengen/Chevygutta Rebell-Ringheim og support Jon for at de viser hvordan ting kan gjøres (håper jeg ikke har glemt for mange)(nominér gjerne flere til listen) OG SIST, MEN IKKE MINST DELTAGERNE ♥️ Normalt ville vi vært 40 - 50 deltagere (samme antall skiltsykler som i glansdagene) på en så flott dag, men vi var bare noen-og-tretti denne gangen. Desmodromenes økonomi er fremdeles god, men så dyr som en full dag på Rudskogen er må vi i mangel av fullt hus, være forsiktige. Kanskje har vi vært plaget av rentenivå, kriger i verden, pessimisme og andre nedturer så lenge nå at det blir vanskelig å bestemme seg for å gjøre noe hyggelig plutselig? Noen mente alternativt at fotballkampen (VM Norge Frankrike) var i veien. Kanskje. Vet ikke. Uansett umulig å  gardere seg mot siden vi var langt inne i ønskelister og forhandlinger med Rudskogen da grupper og kampoppsett ble ordnet av FIFA. Medlemmer, frivillige, styre & stell gjør sitt beste og det er ganske forbanna bra👍Likevel måtte vi dessverre avbestille de berømte spesialtjenestene fra Grønn-gruppe-Frank og fjæringsoppsett fra Esp1-Tech. Husk at vårt segment er basert på Ducatis for tiden 2,5% markedsandel. Andre arrangører har de "resterende" 97,5% å selge seg til. At vi da likevel får til det vi får til er ganske spektakulært og må skyldes at våre Ducatistmedlemmer er ekstra engasjert i sin hobby. Takk og pris! Importørens folk var enda travlere enn før og kunne ikke komme. Labert sykkelsalg i Europa og trangere økonomi gjør sesongen deres krevende + at Ducatifabrikken forventer fokus også på MX og Enduro. Godt at vi da har Ekers og Løvaas' bidrag.   *her er Per i gang og instruerer med armer og bein i Gul gruppe, Tusen takk Per. Dette kan du! *Chevygutta med staselig oppsett. Se den hengeren!!🤪 *Ekers karer med pust i bakken. Flott at de alltid er med og hjelper til litt her og der hvis mulig. Respekt👍 *Foreningsveteran Regnell med venner og rikelig strømtilførsel kun centimetere fra baken. Takk for konsekvent tidlig påmelding og dermed moralsk støtte til Desmodromene. *Junior tar lappen neste år og bistår pappa med kjedesmøring. Praktisk læring og sikkert inspirerende for ham å være så tett på. Hyggelig og smart å gjøre det til familieaktivitet. *Regnellhunden er lojal humørspreder og med på alle banedagene *Hanna ser da rask og trygg ut?🏍️ *Instruktørpappa like bak *Legil og kompis (tross annet merke) nærmer seg ferdigkjørt *På vegne av flere deltagere i Rød gruppe takkes Løvaas' stjernemekaniker og Æresmedlem i Desmodromene (man blir det hvis man vinner NM) Ole Bjørn for inspirerende instruksjon. Han sa at han synes det var gøy å være på banen igjen også. Noen år siden sist. Det er ingen selvfølge at noen (f.eks. meg) i en alder av omtrent femtifemten år finner ny motorsykkelinspirasjon sånn plutselig. Tusen takk Ole Bjørn! PÅ GJENSYN ALLE SAMMEN
    • Nok en vellykket dag på Rudskogen i et fantastisk vær, men det er synd at ikke flere er med å kjører. For oss andre er det jo luksus å å ha banen nesten alene hvor vi kan trene på sporvalg, blikkpunkt, sitteposisjon og knekkpunkt under trygge forhold og god veiledning. Til og med en «vanlig» Multistrada V4S med 19» framhjul fungerer bra, spesielt med Pirelli Scorpion Trail III dekk. Veldig god følelse og sitter utmerket i mitt tempo. Her er noen bilder fra dagens event. Multin klar for en dag med mye moro.   Deilig med godt grep😎 IMG_6206.mov   Det går unna i rød gruppe, men trygt og fort. IMG_6207.mov     Sliten og fornøyd etter nesten 2 timer hjemreise😄    
    • Tusen takk til de frivillige for et fantastisk arrangement! Gjennomføringen var upåklagelig og stemningen var toppers. Gleder meg til neste gang. IMG_5701.mov
    • Det kommer flere hyggelige meldinger snart. Herlig dag. Pause nå - på fantastiske Rudskogen 😎 20260626_185407.mp4  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer