Gå til innhold

Gear change threshold light Ducati 999


Anbefalte innlegg

Hei, mange banesykler er utstyrt med gir skifte lys. Som begynner å blinke når det er på stide å gire videre, for optimal akselrasjon.

Min sykkel har maks dreimoment 102 Nm ved 8000 o/min, og max HK 124 ved 9500 o/min, max turtall er opgitt til 11500 o/min. Og den er utstyrt med et "Gear change threshold light", som det heter i manualen. Jeg tolker det mer som en øvre grense for girskifte.

Lyset begynner å blinke på ca 10800 o/min, og dobbler seg  om du øker med 100 o/min til. Turtallssperra inntreffer på ca 11000 o/min. ved å kutte innsprøtninga

(har ufrivillig testa det ved et uhell, og det funka)

For en optimal akselrasjon velger jeg å  girer ved 9000-10000... for å være helt nøyaktig ved 9800 o/min.

Så til mitt spørsmål:

Det er vel ikke meninga å dra motoren på turtall, helt til dette lyset begynner å blinke? Lyset er vel mer en indikator på at jeg er litt i "overkant"? Altså ikke som et typisk girskiftelys på en banesykkel?

Hva mener ekspertisen?

Det er vel flere av dere som har en SBK som er utstyrt med det samme varsellyset og turtallssperre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, men jeg gjør jo det, og lander på rundt 9500.

Spørsmålet var om dette lyset er ment som en guide (slik det er på mange banesykler, slik jeg har skjønnt det)

Eller er det et varsel om at din innnebygget butt dyno, er tuna for en R 600 R...med peak power på 14.000 o/min.

jeg tenker jo det siste da, men jeg har tatt feil før. Første sesongen med 999'n, kjørte jeg den som om jeg kjørte ST'n. Med tanke på når jeg giret. Var vel knapt over 8000 o/min. Brukte tilog med 6 gearet på lang strekkene...

Må huske på at min bakgrunn er lavturtallssykler, Som HD Softail, Guzzi California, et par gamle offroadere, samt trialkjøring.  Det sitter litt i fremdeles når jeg kjører en stor V twin.

Må si jeg fikk meg en positiv ovreraskelse da jeg i år begynte å mate  på med mer turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info for ev. andre intresserte:

Da har jeg undersøkt litt. Og dette lyset er et varsel for turtallsperre, Altså ikke et verktøy for banekjøring. Optimalt gearskifte på denne sykkelen ligger på ca. 9400-9800 o/min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Hei, siden det var litt usikkert med «Veien»-turen denne helgen og endret dato, planla Erik og jeg en 2-dagers tur til Telemark. Telemark er generelt litt vanskelig tilgjengelig for oss med noe transport ned til Kongsberg.   Dag 1: Dessverre måtte vi starte turen fredag morgen i regnvær, men etter Enebakk var det fint. Vi kjørte rundt 450km den første dagen på superfine veier til Straand hotell.   Dag 2: Dessverre fikk jeg et batteriproblem med Diavelen om morgenen da vi ville dra fra hotellet men de hadde noen verktøy og en booster på hotellet, og vi klarte å få sykkelen i gang. Men på grunn av batteriproblemet bestemte vi oss for en annen rute hjem enn opprinnelig planlagt....... ikke optimalt på  ferge hvis du ikke kan slå av sykkelen.   Til tross for noen problemer på dag 2 en veldig fin tur med stort sett perfekt vær og superfine veier.  
    • Imponerende hvor gode dekk har blitt. Metzeler M9RR skulle være bedre enn forgjengeren på ALT, men er det mulig... Jepp, det er det.  Jeg får omtrent 12.000 ut av fordekk og 10.000 bak. Pluss det man kan tyne dem etter at slitasjemarkøren er aktiv. Bare der er forbedringen verdt den bittelitt økte prisen fra M7RR Det bidrar positivt å kjøre så mykt man kan/gidder/klarer, aktivt på bane/sving og ikke minst med store variasjoner i lufttrykk. Jeg bruker fra 30psi (2 bar) på bane og gromtur til 40psi/2,7bar til pendling og motorvei. Resultatet er tilnærmet null flate felt og null trapping.
    • Tidlig en søndags morgen, mer konkret denne søndags morgenen kjører jeg så gode svinger på kryss og tvers som mulig fra litt syd for Drammen til Sandefjord - se på utsikten fra Flautangen, inspisere gamle hytta "vår", kaffe på torget, ytre-veien til Tønsberg, svippe ut på Verdens ende og så kystveien forbi Åsgårdstrand kanskje kanskje. Slå følge?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer