Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Interessant video angående Ducatis framtid. Hva skal man tro på?  Er det noe sant i dette, så kan det bli eierskifte om en stund. Nå har jo det blitt prøvd før, men stoppet hos fagforeningene.

Skrevet

Er prisen riktig , Volkswagen må ha penger og samtidig får kuttet utgifter, så er det nok sansynlig. Er mye spill i kulissene under sånne situasjoner. Vi krysser fingrene for beste løsning.

PS salget av nye Ducatier er kanskje ikke støttende for at VW beholder de

Skrevet

Hmm... fagforeningene har styreflertall og eneste grunn de har for å godta utsalg av arbeidsplasser er at de EVENTUELT får noe annet (arbeidsplasser!!) et annet sted. Det har konsernet ikke å tilby og da lener tillitsvalgte seg tilbake i stolen og sier "nein". Antagelig? Ikke før krisen i konsernet er betydelig mer alvorlig? Med en annen eier kunne Ducati ligget tynnere an... heia fagforeningene😎🍿

Skrevet
stoppitide skrev (1 time siden):

... fagforeningene har styreflertall ...

Virkelig??? Så de kan overstyre eierne?

Det er jo isåfall helt vannvittig, da er det nok ikke mye håp for VW fremover.

Skrevet

Kan være omvendt... i et konsern der ledelsen må ta "bredspektrete" hensyn MÅ tiltakene være særskilt gode - også for de ansatte. Kanskje får eierne mer igjen i form av respekt, motivasjon og effektivitet. Jeg tror man kan føre tysk arbeidsmoral og effektivitet tilbake til denne måten å samarbeide på. Mange kapitalister synes det er kjipt å tvinges til å ta hensyn, men under forutsetning av at det ikke brukes som brems (i kriser spesielt) så viser resultatene at det stort sett funker. VAG må vel antas å være i stand til å løse sine nåværende utfordringer og som ofte før; komme styrket ut. Vi får vel håpe.

Skrevet

Joda, har selv sittet som ansattrepresentant i styret til en teknologibedrift, og brukt slike argumenter og samarbeidet godt med både ledelse og eiere. Men at eierne har siste ordet er allikevel slik det nå engang er.

Ser fra wikipedia at VAG styret består av 10 representanter fra eierne og 10 fra fagforeningene, men eierne har styreleder med dobbeltstemme ved stemmelikhet, så dermed er det eierne som kontrollerer flertallet. Tvisten her er at delstaten Niedersachsen har en eierandel som gir 2 av eierstyreplassene. Disse fylles av politikere som ofte stemmer sammen med fagforeningene og dermed gir kontroll i styret. Interessant ordning...

Når det gjelder salg av Ducati vil jeg anta at det er noe en lokal politiker kunne støtte dersom det er gunstig for arbeidsplasser i Tyskland. 

Blir spennende å se hvor det ender.

• Liker 1
  • Program

Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

• Vestladsturné vel gjennomført, med rute noe tilpasset været, ganske greit å ta en del på sparket når man er to på tur. Taktikken funket knall, det ble kun to timer med regnjakke på nesten 190 mil fordelt på fire dager. Fantastisk tur med noe av det beste mor Norge kan by på, med overnattinger i Rysstad, Eidfjord og Balestrand. Nordsjøvegen, Suleskardvegen, Lysebotn, Aurlandsfjellet og Tindevegen kan nevnes som noen av høydepunktene i tillegg til finfin kjøring langs fjordene. Stort sett prioritert svingete bakveier der det er mulig.🏍️   Utenom kjøringen er Kviknes hotell verdt å nevne - helt prima! Cidersmaking i Balestrand var også knall.🥂 Legg også merke til Ducatiparkeringen sammenliknet med GS-parkering i Eidfjord 🤣
    • Joda, har selv sittet som ansattrepresentant i styret til en teknologibedrift, og brukt slike argumenter og samarbeidet godt med både ledelse og eiere. Men at eierne har siste ordet er allikevel slik det nå engang er. Ser fra wikipedia at VAG styret består av 10 representanter fra eierne og 10 fra fagforeningene, men eierne har styreleder med dobbeltstemme ved stemmelikhet, så dermed er det eierne som kontrollerer flertallet. Tvisten her er at delstaten Niedersachsen har en eierandel som gir 2 av eierstyreplassene. Disse fylles av politikere som ofte stemmer sammen med fagforeningene og dermed gir kontroll i styret. Interessant ordning... Når det gjelder salg av Ducati vil jeg anta at det er noe en lokal politiker kunne støtte dersom det er gunstig for arbeidsplasser i Tyskland.  Blir spennende å se hvor det ender.
    • Sommer 2026 Italiatur (ja ja, slapp av - det skal vaskes) 4.500 km innebærer slitasje (really?) og da kan man få utfordringer på vei til jobb, fjellet, hytta eller alpene for den saks skyld. For meg er det langt fra bærekraftig, eller interessant, å holde meg med ny'ish sykkel for å unngå vedlikehold. På merkelig vis en slags tilfredsstillelse å skjønne hva som skjer og finne en løsning. Jakten på slike løsninger i 40 varmegrader er dog IKKE så oppmuntrende. Den mekanikerpilsen man får etterpå er heldigvis trippel velkommen belønning. Mestringsfølelse er alltid kult. Sommerens ganske grove mekaniske problem var egentlig forebygget så godt man kan. Ny drivaksling for ikke så lenge siden. Ny "retainer"plate som holder fordrevet fra å gli innover på drivakslingen. "Retainer"platen hamrer på akslingens "splines" (de lange sporene på innsiden av platen). Når hamringen har gjort sitt blir de rette og skarpe kantene på splinesene avrundet og platen bøyer/vrenger seg over kanten på splinesen OG tillater at drevet sideforflytter seg innover. Visstnok aldri utover. 15 - 20 mm i mitt tilfelle. Ikke noe man skal kjøre noe særlig med.  Lånt bilde: Jeg dro innom et verksted i Riva del Garda som jeg har brukt før. Den gangen var det behov for nytt batteri. Anbefalt av sjefen på hotellet. Han hadde brukt stedet for service på sin Monster Chromo. Heldigvis igjen villig til å hjelpe. Nødløsning inspirert av internett var å sveise fast drevet. Motoren skal likevel splittes snart og da skal det erstattes drivaksling likevel. Halvveis ned til Bologna viste det seg at den nødsveisingen slett ikke var god nok. Rett til verkstedet ved siden av fabrikken. Hyggelig velkomst. Først han med skjorte, så hun som kunne engelsk, så han med ren t-skjorte og deretter 5-6 mekanikere (med variererende grad av rene t-skjorter). Stort engasjement og et godt utvalg av meninger. Nesten flytende kommunikasjon også. Virket lovende. Etter en halvtimes tid kom damen som kunne engelsk og forklarte at dette kunne de ikke hjelpe med før til vinteren. Dehydrert, opphetet, sulten fikk jeg en reaksjon - klasket neven i bordet og samlet alle syv-åtte involverte. Via damen fikk de beskjed om å konsentrere seg om en løsning og ikke hindringer. Jeg og sykkelen skal hjem snart og vi fortjener hjelp. Dere er profesjonelle og må da for pokker klare en løsning her? Stille. Stille. Så, endelig, rekker han bakerste, med den skitneste t-skjorten opp hånden og erklærer at dette kan han gjøre i sitt eget verksted. I kveld! Jeg vet jo at det ikke egentlig betyr i kveld, men kanskje i morgen kveld. Greit nok. Tusen takk. Alle var blide og lettet. Jeg takket alle og det så ut som de var glade for å ikke få mere kjeft. Klokken 23 henter han sykkelen. Klokken ett neste kveld/natt er den ferdig.  Nytt drev er nå påmontert en spacer på innsiden. For å fordele belastningen på så mye aksling som mulig. Hindre like lang vandring innover dersom noe lignende skjer igjen. Dessuten en veldig mye bedre variant av den platen som skal holde drevet på sin plass. Det er en "kopp" som ligger utenpå enden av akslingen og fester i de to eksisterende hullene på drevet OG er skrudd fast i akslingen (som er hul og gjenget). Dette skal etter planen sitte ordentlig og nesten ikke være sårbart for de vanlige svakhetene. Ducati har hatt disse problemene i mange mange år uten å gjøre annet enn å be folk om å følge med og bytte deler ved behov. Andre fabrikanter har hatt tilsvarende utfordringer. Italienske KKbike har lenge solgt en løsning. Jeg er litt sur på meg selv for at jeg ikke har visst om den før nå. 2 - 3.000 km senere er alt i orden. Konkluderer selvfølgelig ikke før om et år eller ti, men jeg liker løsningen og har tro på den.  
    • Kan være omvendt... i et konsern der ledelsen må ta "bredspektrete" hensyn MÅ tiltakene være særskilt gode - også for de ansatte. Kanskje får eierne mer igjen i form av respekt, motivasjon og effektivitet. Jeg tror man kan føre tysk arbeidsmoral og effektivitet tilbake til denne måten å samarbeide på. Mange kapitalister synes det er kjipt å tvinges til å ta hensyn, men under forutsetning av at det ikke brukes som brems (i kriser spesielt) så viser resultatene at det stort sett funker. VAG må vel antas å være i stand til å løse sine nåværende utfordringer og som ofte før; komme styrket ut. Vi får vel håpe.
    • Virkelig??? Så de kan overstyre eierne? Det er jo isåfall helt vannvittig, da er det nok ikke mye håp for VW fremover.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer