Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mørk kveld i sofaen med regn utenfor vinduene, føles det helt feil. Neste morgen med sol og frisk luft er alt annerledes. Jeg har et skrikende behov for å «stikke av» litt. Jeg vil på tur, og denne gang vil jeg prøve noe nytt. Jeg har bestemt meg for at jeg trenger en tur til Skottland. Det blir ingen jakt på høye pass eller perfekte hårnålssvinger, jeg vil bare ha nye landskap og luft under vingene. Jeg tenker å styre unna store byer, og heller jakte på små steder med steingjerder, en brun pub og hyggelige overnatting.

Nå har jeg ordnet med pass av katten, avklart med jobben og ryddet kalenderen. Om 5 uker håper jeg å reise. Ingen ting er sikkert enda, men jeg skriver likevel her, i et forsøk på å forplikte meg til å gjennomføre. Jeg trenger dette.

De siste årene har mye av kjøreutstyret nådd sin grense, og vel så det. Jeg har derfor skrudd inn en liten tappekran i sparekontoen, og begynt å handle inn (turen blir vel heller ikke gratis). Skottland i oktober vil for min del bety en god kjøredress med GoreTex. En ny Klim Carlsbad til høstpris er allerede på vei i posten. Ny GPS kommer i dag, da den gamle druknet på en tur i sommer. Beeline Moto 2 blir en fin oppdatering fra første versjon (også denne til høstpris). Nye støvler står nå som øverste punkt på listen.

For at en tur som dette skal bli bra tenker jeg at det viktigste blir å holde seg tørr og varm. Det er et sjansespill med tanke på været. Det kan bli fantastisk høstvær, men det kan også bli ganske vått. Men med ny kjøredress, nye støvler som kanskje er tette, pinlock visir og varmeholker er det grenser for hvor galt det kan bli.

Den foreløpige tanken er avreise søndag 27. september med Kiel-fergen. Mandag morgen svinger jeg hardt høyre i Kiel og følger motorveien til Rotterdam. Derfra tar jeg ferge samme kveld til Hull, et stykke opp på østkysten av England. Tirsdag morgen starter jeg uthvilt og godt plassert i England. Turen begynner på ordentlig.

Jeg vil først besøke en kar i Rochdale som bygger eksosanlegg til motorsykkel (Raysons Exhaust). Han er tredje generasjons motorsykkeleksosbygger, og ut fra feeden hans er det nesten ingen grenser for hva han kan få til. Jeg vil ha ham til å bygge eksos til DeSpiten min, og tenker at dette er den perfekte måten å starte samarbeidet på. Derfra setter jeg kursen nordover mot Skottland, før jeg tar samme to ferger hjemover 8 dager senere.

Nå krysser jeg fingrene for at dette ikke blir den korteste «tur-reportasjen» her inne, men at jeg faktisk kommer meg av gårde. Jeg pusher meg selv en god del ved å legge det ut her, så jeg tror faktisk det blir tur på meg om 5 uker 🙂 

• Liker 1
Skrevet

Kult og imponerende!

For en godværsentusiast som knapt har vasket Ducatiene de siste par årene framstår ikke dette som optimalisering av værforhold 🤣

Men å reise rundt fra pub til pub i det Skotske høylandet høres magisk ut så lenge værgudene er på din side 🙂 

• Liker 1
Skrevet

Du så sikkert Evensens tips om den online tillatelsen man må ha for å ankomme UK med skip.

Kjempekult turvalg. Til og med jeg, med forkjærlighet for sving og tempo, har tenkt lignende om steingjerder og pubovernatting.

"Villmarken" nord i England byr også på lignende landskap - hvis du trenger påfyll ettersom Skottland ikke er så stort...

Du kjører rett ved Biggelaar på veien til og fra Rotterdam. Der kan man jo også tilbringe meningsfull tid.

Jeg likte meg kjempegodt på Hotel Birke i Kiel som overnattingssted på vei hjem.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer