Jump to content

Idealsporet (banekart) - hva det er og hvorfor vi skal følge det


Recommended Posts

Idealspor - det er flotte saker B)

 

På samme måte som alpinister blir gode av å kjøre porter, blir vi flinkere av å terpe på å kjøre idealsporet. Man får umiddelbar tilbakemelding hvis man bommer på bremsepunkter, svingpunkter, svinghastighet og utganger. Ved å innøve idealsporet FØR farten settes opp får man gjerne bedre flyt og dermed bedre læring og etterhvert raskere kjøring uten unødvendig risiko . Win/win.

 

Dette har også mye med sikkerhet å gjøre. Alle SKAL gjøre sitt beste for å følge idealsporet. De som kommer bakfra og skal kjøre forbi har ansvaret for at det foregår med lav risiko og oppleves som udramatisk for den som blir passert. Dette blir mye enklere hvis man kan stole på at den man passerer følger en forutsigbar linje - idealsporet. Altså bedre og sikrere for alle - enda en win/win.

 

Dette avbildete sporet er senere videreutviklet og finjustert av de rutinerte og ALLER raskeste førerne i skiltløse racing-grupper, som har funnet ut at det da kan gå enda litt raskere. Skiltgruppene er tjent med en enkel og forutsigbar praksis som altså er "idealsporet".

 

Sjekk bildet (Rudskogen) og visualiser sporet ditt.

post-75-0-84395800-1435521863_thumb.png

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Takk for godt oppmøte og flott dag på Løvaas! Meget god og forventningsfull stemning. Dette lover godt for klubbaktiviteten utover sesongen. Vi sees! 🏍️🏍️
    • Veldig hyggelig lørdag på Løvaas. Legger ved noen skrytebilder fra MotoGP ,Buriram 🇹🇭 for to uker siden. Vi vet jo alle hva som gjelder 🏁♥️ Ps. Lars var mere opptatt av paraplyen 😂🤌🏽🤪
    • Takk til Desmodromene, Løvaas, Dainese, og alle som møtte i dag 🏁 Det ble et meget hyggelig og informativt treff Sees hos Patric 😁
    • Vi fikk også fyrt opp en ny Panigale. Original eksos med overraskende fin brumlete lyd. Kanskje de mye lengre rørene endrer frekvensen... litt i retning gamle dager, men moderat dB.  Lyden betraktelig dypere i bassen enn spilt av på tlf. Jeg er 190 og sitter fint på den. Endelig et skikkelig godt sete fra Ducati. Litt høyere styre enn V4. Kan godt bli en slager denne. Instinktet mitt er å forkaste alt nytt, men denne fortjener en sjanse... 20250315_113726.mp4  
    • Kjempehyggelig måte å feire våren (?) 😎 41 deltagere (+syv åtte vanlige kunder) både gamle kjære ansikter og velkomne nye medlemmer. Takk til Egil for strøkent arrangement, til Løvaas'ene for nyheter og til Dainese'n for sikkerhetsinfo👍 Vår desmolyd 😖😄😄🎄 20250315_111112.mp4    
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines