Gå til innhold

Hvorfor jeg hadde så langt møte med politiet på Rudskogen i dag.


Anbefalte innlegg

For å redusere antallet ganger jeg forklarer det lange møtet med dagens politimann....

 

I fjor ble ny Motorsportforskrift gjeldende. Den åpner for at det kan etableres nye forbund for å kjøre konkurranse. I Roadracingens tilfelle som et/flere alternativ til NMF. Foreløpig veldig stille. Uansett ikke noe som påvirker oss.

Det som påvirker oss er nyskapningen at man kan søke Statens Vegvesen om dispensasjon fra fartsgrensene. Tidligere var det ikke lov til å kjøre skiltsykler fortere enn 80 km/t på bane. Endel uvitenhet, misforståelser og kanskje noen myndigheter som valgte å ikke bry seg (?) førte jo som kjent til at fartsgrensen ikke ble så tungt overvåket eller håndhevet. Litt ugreit for arrangører og sikkert andre aktører at det var så uklart. 

Meningen med dispensasjonen er at det skal være mulig å drive kursvirksomhet og forbedring av kjøreferdigheter i sikkerhetens navn også på høyhastighetsbaner som Rudskogen - realistisk øving. Visstnok omtaler forarbeidene til den nye Motorsportforskriften at det for å få dispensasjon skal være kursvirksomhet og IKKE løst organisert halv-/helveis villmannskjøring.

Foreløpig er det INGEN regler for kursets innhold, INGEN regler for hvor mange og hva slags instruktører og INGEN krav til arrangørers erfaring og kompetanse. Foreløpig! Det jobbes med å kartlegge hva som skjer når noen får dispensasjon. Bananas? Seriøst opplegg? Behov for regulering? Politiet skal gi SVV info om hva de observerer og hører i overvåking/dialog med arrangører.

Vi har søkt og fått dispensasjon. Derfor ble vi i dag overvåket. Pluss at vi fikk muligheten til å forklare hva, hvorfor og hvordan vi arrangerer. 

 

Så til samtalen i dette spontane møtet:

Hvor mange instruktører? Hva slags 'pensum'? Hvem er vi? Hvorfor skal vi kjøre så fort? Relativt skarp i tonen i begynnelsen av samtalen. Så dro jeg litt i gang og poengterte at det ikke finnes krav til hva en instruktør ER. Altså kan vi tre en gul vest på samtlige deltagere og hevde at alle er instruktører. Like lovlig og gyldig som enhver annen 'instruktør'. Det var han selvfølgelig enig i, men vi var begge også enige i at det ikke kunne forventes å bli en etablert ordning i årene som kommer. Jeg ville bare pushe litt slik at vi snakket sammen som likeverdige. Jeg vil IKKE at vi overvåkes og stilles overfor krav som ikke er basert på realiteter. Han var enig i at det foreløpig ikke finnes realiteter og at vi derfor er best tjent med å prate åpent om hva som kan og bør BLI realiteter. (Jeg har invitert meg selv til møte med Statens Vegvesen om saken)

Jeg gjorde ham oppmerksom på vår ekstremt gode (lave) skadestatistikk og at det MÅ bety at vi gjør mye riktig. Kanskje vi gjør det aller best av ALLE arrangører. Kanskje den beste måten er å være så få i hver gruppe som vi er.... å ha bakgrunn som arrangører av Roadracing...  å være en klubb med internt kameratskap..... å ha en gruppe frivillige som er voksne og har arrangert banekjøring 15 år....   Kanskje det er VI som vet best...  Slett ikke umulig sa han også. Slett ikke umulig svarte Statens Vegvesen da jeg lanserte den hypotesen.

Det er IKKE ønskelig at premissene i den nye praksisen legges av forsikringsselskapene og halv-/helkommersielle førerutviklingsaktører med stappfulle grupper og blanda drops hva kvalitet angår (eller er det bare topp kvalitet?). Jeg lanserte muligheten for å sette krav om maks 20-25 i hver gruppe. Vi VET at det hjelper på tryggheten. Da blir vi kvitt kommersielle aktører og 'markedet' består av dugnadsgjenger som oss, som holder på fordi vi VIL noe fornuftig uten å påvirkes av profitt. På omtrent dette punktet i samtalen var vi begge ganske løse i snippen og politimannen smilte litt av denne Ducati-gjengen. Jeg tror egentlig han ble bittelitt imponert og fikk et annet inntrykk enn det han hadde med seg da han kom. 

Vi skal skjerpe oss på antallet gule vester i bruk og skrive noe mer konkret om 'pensum'. Viktigere blir det å kjempe ORDENTLIG hardt for å bli hørt angående vår metode og hvorfor vi knapt besøker sykestuen.

Vi kjører Ducati og er kule Desmodromer som fortjener respekt for det vi kan, vet og vil. FORZA oss 😉 

  • Liker 13
  • Takk 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt bekymret da du satt alene med politimannen så lenge.

Ble håndjern brukt....🤔

Når han sto i pitlane og jeg hadde 200+ før sving 1, tenkte jeg at lappen røyk og neste var kasjotten🥶

Men jeg skjønner at du med dine diplomatiske evner klarte å overbevise onkel at vi driver seriøst, så veldig godt jobbet il Presidente🤴

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Uttalelsen er ikke så gal. Den stemmer ok overens med det som står i vedlagte artikkel fra FEMAtoppene   https://www.femamotorcycling.eu/sound/  Jeg har lest om et krav om å teste i BÅDE andre og tredje gir. Full gass!!! Full gass skal gjøre eksosspjeld-triksene meningsløse.  Artige kommentar om hvordan enkelte land/produsenter synes å finne smutthull like store som VAG-skandalen. 
    • Jeg driver å skrur samme kåpe tank, sete og slikt, samt bytter bremse og kløtsj væsker. Og motoren starter latt og går veldig fint. Bestillte skilt i dag. jeg har ikke kjørt dn en meter enda (det blir kanskje i morgen) Men nå vurdrer jeg å feire "gjennombruddet" ved å melde meg på til banedag 16 mai😀 Co'n bør være ca 3.5% fikk jeg opplydt av løvaas i dag, så da kan jeg øke yttligere litt. Bare ikke tombangen blir for høy. Får jo ikke noen mulighet til å justere den, nå som jeg ikke borra det hullet☹️ Men etter jeg monterte litt (for) tette db killere i går går den vel allerde feitere, en det jeg innstillte (2.5%) ?
    • Anng. mapping av ECU, om til åpnere eksos: Er ikke det bare snakk om litt feitere blanding da? Det gjøres jo i såfall lett med et diagnoseprogram, og noen overgangskabler....
    • Det er mulig jeg tar feil med tanke på når katalysator kom. Min hadde ikke når jeg kjøpte. Foreløpig har ikke biltilsynet reagert når jeg har sagt det, så sitter stille i den båten enn så lenge.  Drømmen nå er å klare seg med en eksos, med mulighet for å ta ut noe på en eller annen måte. ECU har mulighet for flere mappinger. Skal være mulig å bytte mapping enkelt ved hjelp av knapper på styret, har bare ikke satt meg helt inn i det enda.  Firmaet som måler støy heter Oslofjorden HD senter AS, og holder til i Lommedalen. Jeg tok en telefon for å høre hvordan de foretar målingene. Ble møtt av en person som ikke akkurat gnistret av energi, som fortalte at: «vi kjører den i tredje gir, i 50-60 km/h, og måler.»  «Jaha» - sa jeg og lurte på om ikke de hadde et bestemt turtall, og omtrent hvor de sto og målte i forhold til sykkelen. »Nja - sånn ca ………………………. Hmm………………… tja ………………. 7-8 meter unna kanskje……..?!» Ikke noe spesielt turtall. Jeg kommenterte at å ligge på tredjegir i 50 er jo ganske snilt i forhold til støy. Joda - han var enig i det… Så nå har jeg tro på at det skal la seg gjøre. Men det er en lang vei før jeg kommer dit. Fikk hjelp av Kramek i Horten til å sveise litt på ramma. Hyggelig service og passe stort familiedrevet verksted. Har fortsatt noe som må lages til på ramma, så ikke helt ferdig enda. Må lage festeanordning til tanken, og festemulighet på innsiden av noen rammerør, til å feste ledninger til. Vil ikke ha ledningene festet med noe som går rundt rørene. Og takker for bidrag til min interne debatt om farger 🙂 
    • Hei, bare til info, når jeg kjørte Tindevegen i fjor september med bil da var det en del grusvei og veiarbeid. Dette var fordi veien ble ødelagt under ekstremværet Hans men kanskje de ble ferdig med den i fjor?  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer