Gå til innhold

Hvis du vil unngå etanol i din plastikk bensintank


Anbefalte innlegg

Fra forumtråd i mars 2014:

Man har jo lest mengder av stoff om hva etanol og/eller vannet som bindes i etanol gjør med komponenter. Det dreier seg først og fremst om plasttankene som kan ekspandere og deformeres når de absorberer vann. I USA har det vært så mange tilfeller at det hele til slutt ble behandlet ved et massesøksmål mot Ducati - på vegne av inntil 50.000 potensielt berørte eiere. Er du like nerd som meg kan du lese her http://www.girardgibbs.com/ducati/   EDIT 2024: ser ut som den linken er kaputt.

Foreløpig har jeg ikke hørt om tilfeller i Norge og jeg har antatt at vi inntil videre ikke tilbys/tvinges til å bruke etanolholdig bensin i betydelig grad. Det er antagelig også stor forskjell på om man fyller E5 eller E10. Det dukket opp et spørsmål på Facebook om vinterlagring og tips - "full eller tom tank" var et av temaene - da fikk jeg en ny påminnelse om at jeg noen år har vært nysgjerrig på hva syklene egentlig får i seg. (forøvrig er det nærmeste jeg kommer et godt svar på spørsmålet: full metalltank / tom plasttank ELLER i hvert fall IKKE etanolholdig bensin i plasttanker)

Jeg sendte et spørsmål til de bensinstasjonkjedene jeg vet om og kan delvis berolige Desmodromer med at Statoil på østlandet har 5% etanol i sin bensintype "95" og St1 har 5% i sin 95 E5. BEST får visstnok sin bensin fra Statoil og antas å selge samme kvaliteter. Esso, Shell og UnoX svarte at de ikke blander etanol i sin bensin.

 

 

Oppdatert:

En besøkende forumleser har meldt om nye svar fra bensinleverandørene pr desember 2014.

 

  • Esso - ikke etanol i hverken 95 eller 98 oktan
  • Shell - nå E5 i 95 oktan, men fremdeles ikke i 98 oktan
  • Statoil/Miles - E5 i 95 oktan på østlandet(ellers ikke). E0 i 98 oktan, men denne fases ut
  • 1-2-3 og Best - som Statoil
  • YX/Unox - som Statoil
  • St1 - E5 i 95 oktan

Tilsynelatende stadig vanskeligere å finne ren bensin. Det skal visstnok være et forslag ute på høring for å øke fra reelle E3,5 til E5,5 fra 1. juni i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Enten Shell 98 eller ESSO. Økningen i ethanolandel har jeg ikke hørt noe mere om, men det behøver ikke bety at det ikke har skjedd noe.

 

Forøvrig: plastikktankene kan med fordel lagres med helt tom tank og tanklokket åpent - da påvirkes de ikke av eventuell fuktighet bundet til ethanolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎09‎.‎2015 den 11.09, Lars Westlund skrev:

Ok, takk for tips. Altså kjøre et par tanker med Shell 98 eller Esso før vinteren, eller  tømme og lagre med åpent lokk.

 

Mvh Lars W

Hvis tanken din allerede har absorbert fuktighet (mye sannsynlig) så kan det være greit å tørke den for sikkerhets skyld. Vaske med såpevann (eller marine clean e.l. egnete saker) og sett den med åpen fylling og bensinpumpe, foran en kaldluftvifte i ukesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 3 år senere...

"The plot thickens" når de to gjenværende (????) stasjonene Esso og Shell må merke sine null-etanol 98-pumper med E5. Selv om de er E0. Fordi EU ikke har godkjent et E0 merke. Realt byråkrati!!!!

Jeg vet ikke om de er NULL eller ikke. Jeg ble bare så skuffet da jeg så E5-merket på 98 også. Amcar følger iherdig med på saken og er gode lobbyister.  Der kommer det sikkert presiseringer snart.

Jeg antar at rustne Ducatitanker blir neste kapittel og at det deretter blir mest elektrisk....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Ser ut som det fremdeles skal være greit å fylle 98 oktan.

Sitat

Betegnelsen E5 betyr at produktet inneholder fra 0 til 5 prosent bioetanol. 98 oktan vil være merket med E5. Per i dag er det ikke bioetanol i 98 oktan bensin, og Drivkraft Norge har ikke kjennskap til at dette kommer til å endres i nærmeste framtid, sier hun.

https://dinside.dagbladet.no/motor/slar-alarm-om-ny-bensin/79003528

Så spørs det selvfølgelig hvor lenge 98 oktan vil forbli etanolfritt

https://www.amcar.no/aktuelt/drivkraft+norge+har+sviktet+bilistene+og+batfolket.html

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer konsekvent til å fylle 98 oktan på mine 2 Duccer fra nå av. E10 er uaktuelt unntatt i nødstilfelle.

996SPS antar jeg vil få problemer med ymse pakninger.

1098S antar jeg vil få problemer med ekspanderende tank pluss evt pakninger.

Og så kjører jeg generelt så lite med de 2 syklene at jeg vil få problem med at E10 vil skille seg.

Innspill til styret: planlegg Strada-turer slik at deltakere kan fylle 98 oktan (start og underveis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg gjerne til egne funn og bring vår samlete kompetanse videre👍

Tiltakene er de samme som tidligere publisert. Aller best er profesjonell behandling med Caswell (godt beskrevet på ducatimonsterforum.org) - supplert med hyppig bruk.

Plasttanker lagres helt tomme og gjerne luftes. Ståltanker lagres med tanken full av bensin UTEN etanol. Jeg har i hvert fall ikke hørt noe annet.

Motorer slipper sannsynligvis problemer hvis man bruker dem ofte nok. Kanskje redder man dagen hvis man på vårparten rister sykkelen for å blande bensin og utskilt vann? Kanskje "lurium" virker?

Etter at fuktigheten er skilt ut (et par uker/en måned?) og legger seg nederst, så legger jeg helt for egen regning til at det volumet som er igjen i tanken når vi går "tom" aldri blir trukket opp i pumpen. Pumpen ligger litt høyere enn vannet (stort sett/kanskje) og kan (!) være grunnen til at ikke samtlige sykler nekter å starte om våren. Hypotese lansert 😉 

Video fra Fortnine (nettbutikk) som tester varene og ofte knuser produsentenes salgsinformasjon.

https://www.youtube.com/watch?v=chsGBhB5g7o

Video fra stor dele-selger, men viderebringer bare produsentenes salgsinformasjon.

https://www.youtube.com/watch?v=nItSKV76D4A&t=241s

 

Jeg forutsetter at våre sykler går godt på E10, men liker ikke det vanninnholdet som bygger seg opp. Derfor er det muligens smart å fylle uten etanol. 98 oktan står det på pumpene. Det står også E5, men det betyr OPPTIL 5% og vi er fortalt at det i Norge faktisk er null. Enn så lenge... 

Politikerne på stortinget har forutsatt at det skal være normalt tilgjengelig etanolfri bensin som "sikringskvalitet". Jeg leste noe om at det er en viss uenighet mellom bransjen og politikerne hva dette betyr i praksis. Det er vel Amcar som har mest og tydeligst informasjon om dette  https://www.amcar.no/aktuelt/amcar+slar+alarm+om+e10-bensin+-+frykter+alvorlige+hendelser+og+tap+av+liv+.html 

I ytterste konsekvens er det allerede lansert metoder for å skille ut greiene selv. Kjøpe store kanner/fat og gå til verks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

https://nmcu.org/2023/08/16/nmcu-innledet-den-store-bildebatten-om-etanolholdig-driftstoff-pa-arendalsuka/

Oj, oj, oj - nå viser det seg at den siste runden med "inntil 10%" etanolinnblanding er bransjens egen beslutning og således helt unødvendig. Man kan vel da anta at det er gjort for å spare penger og så skylder de på politikerne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
Magne Eilertsen skrev (På 5.10.2023 den 19.32):

Takk for interessant tråd og tema. Bruker nå Refuel appen på tur for å finne nærmeste stasjon med 98 E5. Stort sett Shell eller Esso

Refuel-appen er helt konge og reddet meg mange ganger i sommer. Og bare så du er klar over det - 98 E5 er egentlig E0 (altså ingen etanol).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jeg håper dere kommer greit gjennom, hele gjengen. "Tålmodighet er den raskeste vei" Hver gang jeg begir meg inn i ECE regulativenes verden (syke jævler!!!) så blir det hodepine. Din sykkel er typegodkjent med 90dB standstøy på (tipper) ca 4.000-4.500 omdr. Er den fremdeles en Multistrada med opprinnelig typegodkjenning eller forsvant den sammen med rammemodifisering? Hvis opprinnelig, så kan du bruke original eksos. For moro skyld kan du i tillegg lage en egen eksos (det er jo ikke skråsikkert at den blir å jævlig høylytt). Jeg skrev et langt avsnitt om standstøy, passeringsstøy og typegodkjenning, men måtte bare slette det. Jeg vet rett og slett ikke hva som brukes for typegodkjenning. Noen sykler har 110dB i vognkortet (på uvisst turtall). Jeg leste et 20 år gammelt foruminnlegg der passeringsstøymåling ble beskrevet (20km/t gjennomsnitt av andre og tredje gir, full gass i 20 meter, der målingen gjøres midt på de 20 meterne av en måler som står 7,5 meter unna). Hvis det er slik Harleyvennene dine måler, så er det vel ganske mye som går lett gjennom? Ting har utviklet seg og nå er det vel eksosrørsventiler og sikkert mere fart og turtall (eller kanskje ikke?).  Altså; det hadde vært KJEMPEinteressant å høre hvordan de gjør det.   PS ikke noe problem med fargevalg på rammen. Det ordner jeg. 🙂   PS 2 vær forberedt på at rammenummer preges tvers gjennom lakk hvis det blir slik rekkefølge. Få preging først eller hold av en liten plakett som ikke lakkeres (klarlakk eller epoxy etterpå)
    • Livet fortsetter å kaste harde skruballer mot meg og familien, så det kommer til å gå litt sakte fremover.  Men på tirsdag har jeg avtale med et verksted som skal hjelpe meg å sveise ferdig ramma. Håper det går bra. En del vanskelige områder som gjenstår. Når det er gjort kan jeg evt begynne å sparkle/pusse noen steder der det er nødvendig, og så må jeg snart velge farge…. OOO… skummelt… Har også luftet tanken med biltilsynet om å bygge egen eksos. Ettersom dette er en sykkel som kom uten katalysator, behøver jeg bare forholde meg til støykrav - dagens støykrav. 82dB. Har ikke satt meg inn i hvor/hvordan det måles enda. (Kjøretøyforskriften § 24-8.3. ECE regulativ 41-01). Så da kan jeg begynne å leke med tanken om å bare ha ett eksosanlegg, men bygge det på en måte som gjør at det, i det minste av og til, kan tilfredsstille det kravet. Støymåling fra f.eks. Oslo H-D senter er noe de godtar.  Må også være konstruert/montert på en sånn måte at det ikke kan føre til brann eller skade på fører, og festet forsvarlig - evt med varmeskjold. Når/hvis det godkjennes vil det bli preget/merket og ført inn i vognkortet. 
    • Jeg henger meg også på, dersom været tillater det. 👍😊
    • Hei  Har ett sett liggende , kjøpt av Plassen Racing, som er helt strøkne. De passer Monster 1200 17> og Diavel 2018>, og mulig flere modeller. Se bilder. Har Evotech eksos brakett og blendedeksel for motsatt side ubrukt, passer Monster 1200 17> Se bilde  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer