Jump to content

Valg av sykkel - gammel nybegynner


stegegjerdet

Recommended Posts

Hei, 

 

endelig har husfruen åpnet opp for sykkel innkjøp. 

 

Har nesten ikke kjørt sykkel siden jeg tok lappen i 2001, 

så erfaringen er ikke høy. Men har prøvd litt forskjellig opp igjennom. 

 

Har alltid vært Ducati fan, og nå er livet slik at det er mulig. 

 

Ønsker å beholde både førerkort og helsa, så skal ha en naken litt morsom sykkel. 

 

Har alltid syns Monster er fin, men aldri prøvd den. 

Men pt så er det Monster som jeg ser ut til å havne på. 

 

Jeg er 187cm høy, og 110kg. 

Turene blir mest i nærmiljøet, men kan bli noen lengre turer. Blir neppe noen turer til mellom Europa. 

 

Har sett på 821(1200s blir for dyr å kjøpe/forsikre, og 797 tror jeg blir for liten), 

men må få prøvd den før jeg bestemmer meg. 

 

Er jeg på riktig vei? 

 

Budsjettet er ok, får legge i det som jeg må. 

Link to comment
Share on other sites

Monster er uansett riktig valg :P

 

Både 821 og 797 funker bra til 'småkjøring' og ganske mye mer. Hvis/når du finner 'gode' grunner til oppgradering, så har vel Ducati et og annet alternativ...

 

Velkommen til oss - våre turer og instruerte banedager gir masse læring og trygg moro.

Link to comment
Share on other sites

Hei :) 

Som Lars skriver så er monster et kjempe valg. Jeg har selv hatt 821, de er komfortabel og lett å kjøre. Og kan faktisk kjøre langt med de uten å bli sliten.

Ellers kan hyper være en mulighet, om du liker de :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann, jeg tok opp igjen mc kjøring i 2012, etter mange år uten. Drømmen hadde i mange år vært en Monster 900. Allikevel ble det en ny Monster 797. I ettertid har jeg hatt både Superbike, Hypermotard og flere Monstre. Frua har også hatt Monster.

Monster er like kult på fjelltur i Alpene, som på cafeen for å handle VG en lørdag morgen. Monster kan du bruke til alt. Min favoritt er Monster 1100 Evo luftkjølt.Jeg hadde en 2014 Mod. Storebroren til 796.(som er den sweeteste (796)luftkjølte motoren av de nye) vi har også hatt Monster 821, som er sweeet. Og jeg har hatt 2 stk Monster 1200s. 2015 modell, og nå har jeg en 2017 modell.  

 

Monster er vel sykkelen som du også om du vil beholder over lang tid og modifiserer slik du vil. Noe Presidenten Lars (stoppitide) kan skrive under på. 

Nok hester er det i alle sammen, Gode bremser og fjøring er et kjennemerke for Ducati. Dog kan de mindre modellene bli litt myke i fronten om du kjører hardt eller har voksen vekt,(over 75kg). Derfor anbefaler jeg Monster 821 Stripe som kommer originalt med justerbare gafler.

lykke til :-) 

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Det er ikke så mye snø heller....  
    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines