Jump to content

Valg av sykkel - gammel nybegynner


stegegjerdet

Recommended Posts

Hei, 

 

endelig har husfruen åpnet opp for sykkel innkjøp. 

 

Har nesten ikke kjørt sykkel siden jeg tok lappen i 2001, 

så erfaringen er ikke høy. Men har prøvd litt forskjellig opp igjennom. 

 

Har alltid vært Ducati fan, og nå er livet slik at det er mulig. 

 

Ønsker å beholde både førerkort og helsa, så skal ha en naken litt morsom sykkel. 

 

Har alltid syns Monster er fin, men aldri prøvd den. 

Men pt så er det Monster som jeg ser ut til å havne på. 

 

Jeg er 187cm høy, og 110kg. 

Turene blir mest i nærmiljøet, men kan bli noen lengre turer. Blir neppe noen turer til mellom Europa. 

 

Har sett på 821(1200s blir for dyr å kjøpe/forsikre, og 797 tror jeg blir for liten), 

men må få prøvd den før jeg bestemmer meg. 

 

Er jeg på riktig vei? 

 

Budsjettet er ok, får legge i det som jeg må. 

Link to comment
Share on other sites

Monster er uansett riktig valg :P

 

Både 821 og 797 funker bra til 'småkjøring' og ganske mye mer. Hvis/når du finner 'gode' grunner til oppgradering, så har vel Ducati et og annet alternativ...

 

Velkommen til oss - våre turer og instruerte banedager gir masse læring og trygg moro.

Link to comment
Share on other sites

Hei :) 

Som Lars skriver så er monster et kjempe valg. Jeg har selv hatt 821, de er komfortabel og lett å kjøre. Og kan faktisk kjøre langt med de uten å bli sliten.

Ellers kan hyper være en mulighet, om du liker de :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann, jeg tok opp igjen mc kjøring i 2012, etter mange år uten. Drømmen hadde i mange år vært en Monster 900. Allikevel ble det en ny Monster 797. I ettertid har jeg hatt både Superbike, Hypermotard og flere Monstre. Frua har også hatt Monster.

Monster er like kult på fjelltur i Alpene, som på cafeen for å handle VG en lørdag morgen. Monster kan du bruke til alt. Min favoritt er Monster 1100 Evo luftkjølt.Jeg hadde en 2014 Mod. Storebroren til 796.(som er den sweeteste (796)luftkjølte motoren av de nye) vi har også hatt Monster 821, som er sweeet. Og jeg har hatt 2 stk Monster 1200s. 2015 modell, og nå har jeg en 2017 modell.  

 

Monster er vel sykkelen som du også om du vil beholder over lang tid og modifiserer slik du vil. Noe Presidenten Lars (stoppitide) kan skrive under på. 

Nok hester er det i alle sammen, Gode bremser og fjøring er et kjennemerke for Ducati. Dog kan de mindre modellene bli litt myke i fronten om du kjører hardt eller har voksen vekt,(over 75kg). Derfor anbefaler jeg Monster 821 Stripe som kommer originalt med justerbare gafler.

lykke til :-) 

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Her har du en god guide til bremse/bremsekalipper rens, så lenge de ikke lekker og frenger full overhaling da. I tillegg kan du skru fast en bolt i naglene, som holder skiva til skive navet. Og gi dem noen turn med drillen, gjerne med litt crc (som du vasker grundig bort med bremserens etterpå). Dissse skivene er semi flytende. de skal ikke være løse/flytende/skranglende. men over tid kan disse naglene sette seg, og du får mer eller mindre ei fast skive... Er det en Desmoqattro motor du har? I såfall har du en fin ventil just. guide her.    
    • Jeg forsøkte noen apper, men fikk alt for mye forstyrrelser og usikre målinger. Kom over det verktøyet Løvaas bruker for en rimelig penge på eBay, så nå bruker jeg det. Bor du på østlandet kan du gjerne låne. Jeg holder til på Nærsnes, like sør for Oslo.
    • Jeg har ikke svaret, men vet at det er omdiskutert/forvirrelse om hva som er riktig på nye reimer kontra brukte. Ducati har forandret anbefaling underveis. Det skal være forskjell. Tror folk. Egentlig skal det være riktig hele tiden, men da må man altså "kjøre" dem inn og så justere igjen. Fort gjort for DIY'ere, men rett ut fra service må dette gjøres slik at eierne kan kjøre uten å behøve å tenke/gjøre noe med det.  Jeg har åpne deksler og dermed den luksusen å kunne sjekke f.eks. stramhet med kald kontra varm motor. KJEMPEFORSKJELL. Det behøver du ikke forholde deg til, men det er en understreking av at riktig stramming faktisk er viktig. Telefon til verksted hjelper deg. Eller sjekk internetten hos troverdige Ducati-eksperter. Tidligere nevnte Krista hos Ca Cycleworks har masse YouTube videoer om emnet. Usikker på om han har for 996/DesmoQuatro/S4R motoren. Australske guru Brad Black aka BikeBoy har lagt ut rapporter av nesten alt han har gjort i sin karriere. Grav i vei.
    • Ser flere DIY videoer på youtube hvor det brukes en "lydapp" på telefonen for å stramme reg.reimene riktig (110hz) Hvilken app bruker dere? (android)
    • Veldig mye god info her, tusen takk for det, kommer nok flere spørsmål 🙂   Vognkortet spesifiserer faktisk kun 1 person. Må vel ta kontakt med vegvesenet ang dette. Sykkelen ser ut som ny og fikk byttet framdekk, kjede, drev, clutchpakke og alle væsker ifjor sommer, alt annet ser veldig bra ut. Tenker å ta oljeskift, reimer og ventil sjekk nå før sesongstart og som skrevet her svingarm og motorbolter samt bytte bakdekk pga alder.
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines