Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mørk kveld i sofaen med regn utenfor vinduene, føles det helt feil. Neste morgen med sol og frisk luft er alt annerledes. Jeg har et skrikende behov for å «stikke av» litt. Jeg vil på tur, og denne gang vil jeg prøve noe nytt. Jeg har bestemt meg for at jeg trenger en tur til Skottland. Det blir ingen jakt på høye pass eller perfekte hårnålssvinger, jeg vil bare ha nye landskap og luft under vingene. Jeg tenker å styre unna store byer, og heller jakte på små steder med steingjerder, en brun pub og hyggelige overnatting.

Nå har jeg ordnet med pass av katten, avklart med jobben og ryddet kalenderen. Om 5 uker håper jeg å reise. Ingen ting er sikkert enda, men jeg skriver likevel her, i et forsøk på å forplikte meg til å gjennomføre. Jeg trenger dette.

De siste årene har mye av kjøreutstyret nådd sin grense, og vel så det. Jeg har derfor skrudd inn en liten tappekran i sparekontoen, og begynt å handle inn (turen blir vel heller ikke gratis). Skottland i oktober vil for min del bety en god kjøredress med GoreTex. En ny Klim Carlsbad til høstpris er allerede på vei i posten. Ny GPS kommer i dag, da den gamle druknet på en tur i sommer. Beeline Moto 2 blir en fin oppdatering fra første versjon (også denne til høstpris). Nye støvler står nå som øverste punkt på listen.

For at en tur som dette skal bli bra tenker jeg at det viktigste blir å holde seg tørr og varm. Det er et sjansespill med tanke på været. Det kan bli fantastisk høstvær, men det kan også bli ganske vått. Men med ny kjøredress, nye støvler som kanskje er tette, pinlock visir og varmeholker er det grenser for hvor galt det kan bli.

Den foreløpige tanken er avreise søndag 27. september med Kiel-fergen. Mandag morgen svinger jeg hardt høyre i Kiel og følger motorveien til Rotterdam. Derfra tar jeg ferge samme kveld til Hull, et stykke opp på østkysten av England. Tirsdag morgen starter jeg uthvilt og godt plassert i England. Turen begynner på ordentlig.

Jeg vil først besøke en kar i Rochdale som bygger eksosanlegg til motorsykkel (Raysons Exhaust). Han er tredje generasjons motorsykkeleksosbygger, og ut fra feeden hans er det nesten ingen grenser for hva han kan få til. Jeg vil ha ham til å bygge eksos til DeSpiten min, og tenker at dette er den perfekte måten å starte samarbeidet på. Derfra setter jeg kursen nordover mot Skottland, før jeg tar samme to ferger hjemover 8 dager senere.

Nå krysser jeg fingrene for at dette ikke blir den korteste «tur-reportasjen» her inne, men at jeg faktisk kommer meg av gårde. Jeg pusher meg selv en god del ved å legge det ut her, så jeg tror faktisk det blir tur på meg om 5 uker 🙂 

• Liker 3
Skrevet

Kult og imponerende!

For en godværsentusiast som knapt har vasket Ducatiene de siste par årene framstår ikke dette som optimalisering av værforhold 🤣

Men å reise rundt fra pub til pub i det Skotske høylandet høres magisk ut så lenge værgudene er på din side 🙂 

• Liker 1
Skrevet

Lykke til Øystein, det høres morsomt og spennende ut. Jeg venter spent på fortsettelsen😁

• Liker 1
Skrevet

Du så sikkert Evensens tips om den online tillatelsen man må ha for å ankomme UK med skip.

Kjempekult turvalg. Til og med jeg, med forkjærlighet for sving og tempo, har tenkt lignende om steingjerder og pubovernatting.

"Villmarken" nord i England byr også på lignende landskap - hvis du trenger påfyll ettersom Skottland ikke er så stort...

Du kjører rett ved Biggelaar på veien til og fra Rotterdam. Der kan man jo også tilbringe meningsfull tid.

Jeg likte meg kjempegodt på Hotel Birke i Kiel som overnattingssted på vei hjem.

• Liker 1
  • Øystein endret tittelen til Skottland (og England) høsten 2026
  • 2 uker senere...
Skrevet

Nå er billetter til Kielfergen kjøpt og betalt. Det samme gjelder fergen fra Rotterdam til Hull i England. Begge deler uten angremulighet, så får vi se hvor lurt det var. Tillatelsen for å ankomme UK er også på plass. Jeg har imidlertid begynt å få litt "kalde føtter" med tanke på været i England og Skottland på høsten, så jeg holder på å tenke ut alternative løsninger. Dersom været i UK er helt på trynet når jeg kjører i land i Kiel, legger jeg kursen i en annen retning. Formen er ikke helt på topp for tiden så jeg vil ikke jage etter de lengste etappene i dagevis. Hvis været er bra i retning Tsjekkia og Østerrike så styrer jeg kanskje den veien. (Har en bekjent i Tsjekkia det hadde vært artig å svinge innom). Kanskje kommer jeg ned til Italia et sted. Jeg har 11 dager fra jeg ankommer Kiel, til jeg skal ta fergen tilbake, så Italia er absolutt innen rekkevidde, selv med min form. 

Litt av luksusen med å reise alene er at planleggingen ikke behøver å overdrives eller diskuteres så mye. Jeg kan ta hver dag som den kommer, styre etter vær, form og innfall. Nå er det meste på plass med tanke på utstyr. Kjøpte en vanntett bag til å stroppe fast bak på sykkelen, (i tillegg til to små sidevesker) så nå blir det plass til både varmt tøy, kamera, verktøy og litt annet. Sykkelen skal få et oljeskift, så er den også klar. 

I morgen er det tre uker til avreise 🙂 Jeg håper fortsatt på en fin tur til Skottland, men er forberedt på å utsette den til fordel for bedre vær et annet sted.

Skrevet

Strålende! 

"No Flex, I go" 👏😎

Det blir bra nok vær i Skottland, så bare å kjøre på i nye klær. Med unntak for sykdom kanskje, fikk du med deg trenden "friksjonsmaksing"? Tanken er vel at en strabasiøs reise er den du husker best og er stolt av å ha fullført.

Skrevet

Friksjonsmaksing har gått meg hus forbi 🙂 Jeg har hatt mine varianter av det opp gjennom livet. Denne gang blir det annerledes. Friksjonsminimering, tilstedeværelse, hygge, avkobling (både fra internett og Norge), suse rundt i min egen boble 🙂

• 3 uker senere...
Skrevet

He he 🙂 ja jeg gleder meg nå. Sykkelen er pakket og klar. Været ser bra ut for søndag og mandag, og tålelig bra videre utover. Har gjort avtale med Raysons, så første stopp i UK blir i verkstedet hans på tirsdag. Ser noen på nett snakker om vinteropplag allerede. Jeg gleder meg stort til å dra på tur nå, to uker på veien. 

• Liker 1
Skrevet

Tidlig (?) oppe og dro ned på Hjortneskaia for å vifte Øystein god reise🏍👏😁 Sendte med ham noen foreningsklistremerker til skotsk dekorasjon.

BON VOYAGE

20260927_123423.jpg

20260927_123445.jpg

• Liker 1
Skrevet

Veldig hyggelig med en avskjedskomite på kaia i Oslo. Det må vi gjøre oftere 🙂 

Overfarten ble ikke helt som forventet. Dette var en ferie-båt. Søkke full av skrikete barn og Indiske (?) familier fullstendig uten antenner for sosiale grenser. Selv med ørepropper med støydemping klarer mange å trenge godt gjennom der de roper inn i mobiltelefoner mens bråkete barn løper rundt og skriker. 

«Just do it» står det, på ryggen til noen som definitivt ikke «gjør det». Åletrange kjoler forsøker å ikke revne rundt kvinner som «heller ikke gjør det». Andre stiller seg tett ved mitt bord og roper til en familie langt inne i restauranten, gjentatte ganger, uten tanke for at det kanskje generer meg. Ja ja. Jeg er vel ikke den enkleste å tilfredsstille heller 🙂

I dag begynner turen, og første tanke mens jeg er i gang med kjøringen er at dette var utrolig deilig. Endelig er vi på veien igjen, jeg og sykkelen. Nye horisonter og ny asfalt, temperaturer fra 17-25 og nesten bare fint vær. En følelse av sommer igjen (jeg trodde den var borte for i år). Det var såpass hyggelig at selv motorveien føltes bra - en stund. Det ble imidlertid en drøy etappe 610 km fra Kiel til Rotterdam. Til tider var det fryktelig mye trafikk, spesielt rundt de store byene. En blanding av veiarbeid, noen ulykker og rushtrafikk gjorde det ekstra ille. Hadde jeg kjørt bil ville jeg aldri rukket den neste båten. Til tross for mye fletting klarte en snittfart på 100 km/h, og etter ankomst Rotterdam havn kunne jeg kjøre rett ombord, stroppe fast sykkelen og finne lugaren. Utrolig deilig, ettersom jeg nå er sliten og sulten. Sitter med en pizza og nyter at den drøyeste dagen er vel overstått. Dette var eneste gang meg var nødt til å rekke fram til en tid som kunne bli problematisk. På returen blir det en overnatting på denne strekningen.

Jeg er litt opptatt av variasjonen i dufter mens man kjører på tur, vi kommer jo tettere på mye rart. Dagens duft ble først og fremst - kumøkk, gjennom store deler av Tyskland. Det luktet også mer eksos enn hjemme. Jeg hadde glemt hvordan det var før elbilene kom. Mens jeg flettet forbi lange køer kunne jeg også kjenne en og annen parfyme, en var ganske god.

En ekstra utfordring idag var at gps’en gikk tom for strøm midt i et trafikk-kaos rundt en større by. Den sluttet å vise vei, og viste heller at den ville lade. (Jeg har oppgradert fra Beeline v1 til v2, og kommer tilbake til den senere, men batteritiden var ikke som lovet…) Jeg fant en veiskulder, og hadde heldigvis en ladekabel og en plan klar. Jeg var begynt å få dårlig tid til fergen, og var ikke klar for å kjøre store omveier eller rote bort mye tid…

En herlig bonus i dag var at Balder (min unge lovende) fikk lappen på lett sykkel. Han hadde oppkjøring mens jeg suste gjennom Tyskland. (Andre forsøk. Strøk første gang på at han lå for langt til høyre i venstresvinger. Ekstra fokus på det nå, som følge av ulykkene for tiden).

Nå er jeg trygt plassert ombord, spiser mat og er spent på morgendagen. Får prøve å huske at de kjører på feil side i England. Skulle det skje noe brått eller uventet vil instinktene nesten garantert gi meg feil svar… IMG_1866.thumb.jpeg.289a74239ca7f73010ee4862bd34df1d.jpeg   IMG_1867.thumb.jpeg.d3a9cfee8c45b78552327cbdd415fd76.jpeg

• Liker 1
  • Program

Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

• Veldig hyggelig med en avskjedskomite på kaia i Oslo. Det må vi gjøre oftere 🙂  Overfarten ble ikke helt som forventet. Dette var en ferie-båt. Søkke full av skrikete barn og Indiske (?) familier fullstendig uten antenner for sosiale grenser. Selv med ørepropper med støydemping klarer mange å trenge godt gjennom der de roper inn i mobiltelefoner mens bråkete barn løper rundt og skriker.  «Just do it» står det, på ryggen til noen som definitivt ikke «gjør det». Åletrange kjoler forsøker å ikke revne rundt kvinner som «heller ikke gjør det». Andre stiller seg tett ved mitt bord og roper til en familie langt inne i restauranten, gjentatte ganger, uten tanke for at det kanskje generer meg. Ja ja. Jeg er vel ikke den enkleste å tilfredsstille heller 🙂 I dag begynner turen, og første tanke mens jeg er i gang med kjøringen er at dette var utrolig deilig. Endelig er vi på veien igjen, jeg og sykkelen. Nye horisonter og ny asfalt, temperaturer fra 17-25 og nesten bare fint vær. En følelse av sommer igjen (jeg trodde den var borte for i år). Det var såpass hyggelig at selv motorveien føltes bra - en stund. Det ble imidlertid en drøy etappe 610 km fra Kiel til Rotterdam. Til tider var det fryktelig mye trafikk, spesielt rundt de store byene. En blanding av veiarbeid, noen ulykker og rushtrafikk gjorde det ekstra ille. Hadde jeg kjørt bil ville jeg aldri rukket den neste båten. Til tross for mye fletting klarte en snittfart på 100 km/h, og etter ankomst Rotterdam havn kunne jeg kjøre rett ombord, stroppe fast sykkelen og finne lugaren. Utrolig deilig, ettersom jeg nå er sliten og sulten. Sitter med en pizza og nyter at den drøyeste dagen er vel overstått. Dette var eneste gang meg var nødt til å rekke fram til en tid som kunne bli problematisk. På returen blir det en overnatting på denne strekningen. Jeg er litt opptatt av variasjonen i dufter mens man kjører på tur, vi kommer jo tettere på mye rart. Dagens duft ble først og fremst - kumøkk, gjennom store deler av Tyskland. Det luktet også mer eksos enn hjemme. Jeg hadde glemt hvordan det var før elbilene kom. Mens jeg flettet forbi lange køer kunne jeg også kjenne en og annen parfyme, en var ganske god. En ekstra utfordring idag var at gps’en gikk tom for strøm midt i et trafikk-kaos rundt en større by. Den sluttet å vise vei, og viste heller at den ville lade. (Jeg har oppgradert fra Beeline v1 til v2, og kommer tilbake til den senere, men batteritiden var ikke som lovet…) Jeg fant en veiskulder, og hadde heldigvis en ladekabel og en plan klar. Jeg var begynt å få dårlig tid til fergen, og var ikke klar for å kjøre store omveier eller rote bort mye tid… En herlig bonus i dag var at Balder (min unge lovende) fikk lappen på lett sykkel. Han hadde oppkjøring mens jeg suste gjennom Tyskland. (Andre forsøk. Strøk første gang på at han lå for langt til høyre i venstresvinger. Ekstra fokus på det nå, som følge av ulykkene for tiden). Nå er jeg trygt plassert ombord, spiser mat og er spent på morgendagen. Får prøve å huske at de kjører på feil side i England. Skulle det skje noe brått eller uventet vil instinktene nesten garantert gi meg feil svar…    
    • Fantastisk vær på siste søndag i september. SF V4, Monster 1200 og Monster 1100 EVO. Vi møttes i bånn av Hanekleiva og kjørte småveier så mye som mulig. Hanekleiva- Hof- Lønskoll-Brufoss- Hvarnes- Andebu- Sandefjord-Melsomvik og tilbake til Hole og Jevnaker på Bjørn og Kent.  13 mil på meg og 30-35 på de andre. Et av målene var å kjøre Hvarnes- Nes, nærmeste man kommer hårnålssvinger ala alper/dolomitter. Gang nr 2 for meg i år og like morsom som forrige gang😁 En tur innom min nye heim, med kaffe og Ducati prat. Vestfold har mye å by på av herlige mc veier og Telemark er heller ikke langt unna. Det skal bli morsomt å ha kort avstand til et eldorado av svingete, morsomme og spennende strekninger.  Innflytting og ordning i heimen gjør nok at det blir få eller ingen flere turer i år, men gleder meg desto bedre til 2027.    Jeg legger nok ut noen turer neste år fra «mitt» lokal område.  Østsida av lågen hele veien mellom Brufoss til Hvarnes   Smal, svingete og brat står det på skiltet, det passer utmerket for en Ducati😎 Et deilig bilde på parkeringsplassen.   IMG_6690.mov      
    • Tidlig (?) oppe og dro ned på Hjortneskaia for å vifte Øystein god reise🏍👏😁 Sendte med ham noen foreningsklistremerker til skotsk dekorasjon. BON VOYAGE
    • I’m off. Be back in a couple of weeks 😀
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer