-
Program
Ingen kommende hendelser funnet -
Aktive Tråder
-
Er oppe kl 7 og har sovet godt. Jeg føler at jeg klarer meg ganske bra til tross for helsa. Orker ikke like mye som i «gamle dager», men så er jeg jo ikke 18 heller. Har litt vondt i nakken og albuene, ellers ganske bra. Dagens ferd tar meg først forbi Glasgow. Jeg hopper bukk over alle store steder, men her bommer jeg på navigeringen og først på tredje forsøk kommer jeg meg riktig forbi. Fikk drillet rundkjøring «feil vei» i dag, og nå begynner jeg å få draget på det 🙂 Deretter kjører jeg gjennom et sted som «bare» heter Glencoe. Jeg ble anbefalt å kjøre der av et par på hotellet i dag tidlig, og det var i riktig retning, så hvorfor ikke. Det var HELT FANTASTISK. Det er på et vis inngangen til The Highlands, som har stått svært langt opp på ønskelisten i fryktelig mange år. Etter at jeg så filmen The Highlander (fra det episke året 1986) har jeg alltid hatt lyst til å besøke området. Bilder gjør det på ingen måte rett. Jeg storkoste meg, og værgudene var ganske blide de også. Ellers har jeg begynt å venne meg til at det regner stadig vekk, og at vegbanen veldig ofte er våt, av og til veldig våt. Det synes nok ikke så godt på bildene, for når det er sånn gidder jeg ikke ta bilder… Etter at området var passert stanset jeg ved en kro for å hvile litt. Der kom jeg i prat med Ares fra Hellas, som kjørte en Honda. Han er 72 år og har snudd livet litt på hodet. Var lei av å kjøre lastebil, pensjonerte seg og begynte å kjøre motorsykkel. I fjor kjørte han gjennom Iran, og ned til Hormuzstredet. Han har vært i 43 land sier han, og nå står Irland og Island for tur etter Skottland. Så - turen min er bare småtteri 🙂 Etter en stund sier jeg takk for meg, og begir meg tilbake til sykkelen min. Der blir det fort tydelig at de tre som står utenfor bilen ved siden av gjerne vil prate. De spør hvor jeg kommer fra, og når jeg forklarer det blir de helt over seg. «Tenk at jeg har kjørt helt derfra!!» Selv kommer de tre fra India, men har riktignok bare kjørt bilen fra London. Den ene av dem spør så forsiktig og høflig han klarer: «Sir, may I ask how old you are?» Joda - klart det, jeg har blitt 60 år sier jeg. «Oohhh. Wow» sier han da, «When I am old, I want to be like you sir.» sier han med store øyne. Så vil de fotograferes sammen med meg og sykkelen, en og en, og alle tre. Jeg forsøkte å tone det litt ned, sa de burde snakke med Ares der borte, men de var helt uinteressert. Var vel fordi han kjørte en Honda tenker jeg 🙂 Jeg tar dem alle i hånden, Ahmed, Mohamed og Said, og sier takk for meg. De setter seg i bilen men kjører ikke før de ser meg kjøre av gårde. Jeg fortsetter min ferd, som jeg også i dag strakk litt mer enn optimalt. Vil forsøke å komme helt nord før jeg må snu. Vil heller ha litt å gå på når jeg kjører sørover igjen, slippe et race i dårlig vær for å rekke fergen. Jeg kommer til Loch Ness, som er veldig mye større enn jeg har forestilt meg. Her gikk jeg nok i turistfella. Den perfekte beliggenheten midt på Loch Ness passer veldig bra i forhold til avstand for dagens etappe og retning videre. Det gjorde at et rom til halv pris av de andre ble dagens valg. Det var nok en liten bom ser jeg når jeg kommer fram, men sånn er det av og til. Hadde det litt på følelsen. Some you win, some you loose. Det betyr at jeg isteden flotter meg litt i morgen. Har booket meg inn på et lekkert sted HELT nord på fastlandet av Skottland. Været har vært ganske bra i dag, og er meldt brukbart i morgen. Så jeg forter meg videre nordover mens det ser bra ut. I morgen har jeg to valg, en kort og en lang vei. Den jeg ikke velger blir antagelig en del av veien sørover igjen. Nå sitter jeg og spiser Haggis, noe jeg også har vært nysgjerrig på siden filmen i 1986. Det var bedre enn fryktet 🙂
-
Av Christine R. · Skrevet
Det ser ut som en kul tur og flott landskap, gleder meg til å følge med videre. Og så er det hyggelig å se at Monsteren får kjørt seg litt 😉 -
Av stoppitide · Skrevet
Svært vakkert. Kan det være KI? ALDRI vise det bildet til Espen 🤪🤐 -
Jeg kommer tilbake til det med eksosen i «bygge-tråden» senere. Det finnes ikke noe kort svar på noe der enda… Litt tung morgen i dag. I går var jeg utslitt, men jeg våkner likevel tidlig. Ute siler regnet ned og det er en grå suppe over hele området. Det skal i teorien letne om noen timer, så jeg tar det rolig. Spiser frokost nede i «baren» mens jeg hører på lydbok og ser på livet. Etterpå får jeg hjelp til å få sykkelen ut av lagerrommet på baksiden, og starter dagens etappe. Som værmeldingen forutsa, så gir regnet seg til jeg drar. Det er riktignok vått over alt, en svært grov asfalt jeg ikke blir glad i, og en del løv og kastanjer i veien. Jeg kjører gjennom The Lake District, og får omsider det jeg har ønsket meg. Et fantastisk landskap. Frodige åser med beitemarker omkranset av steingjerder. Sauer i alle retninger, og gigantiske gamle trær som står spredt rundt i landskapet. Virkelig vakkert område. Senere tar GPS’en meg litt ut på villspor. Så - kjapt om GPS-en. Det er en Beeline Moto 2. Forrige versjon hadde en batteritid på en uke, denne påstår den har 15 timer tror jeg. Min døde etter 7. Men den viser veien på en mye bedre måte, og er en klar forbedring. De har en tilhørende app, som ikke koster en krone. Alle kan laste ned og bruke den med mobilen. Der kan man legge inn punkter på en rute, og så velge mellom FAST, FUN eller RELAXED. Jeg har satt den i FUN-modus, og da forsøker den å finne veier som kan være morsomme. I dag ender jeg en periode på det som vel må beskrives som mosegrodd traktorvei. Er lenge usikker på om jeg bør snu og finne en annen vei, men omsider kommer jeg ut på bedre veier. Veiene var så dårlige at jeg ikke orket å ta bilde engang. En stund senere kommer jeg omsider til Skottland. Jeg stanser ved skiltet langs veien og markerer det som seg hør og bør, med et Desmodromene klistremerke. «We claim this land» Jeg har også blitt litt bedre på dette med venstrekjøring nå, men må passe meg så jeg ikke slapper av. Må beholde fokus, så ikke automatikken setter inn straks jeg gjør noe annet enn å suse fram langs veien. Jeg kjørte feil en gang, og straks jeg «bare» skal snu og finne riktig vei, så holder jeg på å se feil retning etter trafikken når jeg skal krysse en vei… Utpå dagen begynner det å blåse skikkelig. Jeg nærmer meg kysten og vinden øker på. Jeg blir rett og slett nødt til å ta det litt rolig, og fokusere på å holde meg på veien. Litt regn dukker opp av og til, men mot slutten får jeg sol og tørre fine veier. Totalt sett en mye bedre dag enn den første. Nå er jeg på plass i Ayr, en liten by på vestkysten av Skottland. Fant meg en litt «posh» overnatting i et fint strøk. Her står sykkelen litt tryggere også. Orker ikke det styret med kjetting. Det virker som problemene med tyverier er vesentlig mindre her i SKottland. I morgen fortsetter jeg nordover, kanskje til Fort William og Loch Ness...
-
Av Jon Tangenes · Skrevet
Inspirerende! Gleder meg til fortsettelsen.
-

Anbefalte innlegg