Gå til innhold

Et forsøk på å lage en cafe-racer av en MTS 1000ds


Anbefalte innlegg

På oppfordring skal jeg her forsøke å dokumentere litt av mitt nye Prosjekt. Jeg har lenge drømt om å bygge en cafe-racer. Problemet er at jeg «må» ha en Ducati-kjerne, og det er ingen Ducati som har den formen på ramma som jeg ønsker. Derfor har jeg ikke funnet motivasjonen til å komme i gang. Men etter å ha sett Per Jenssen lage sin egen ramme, våknet drømmen igjen. 

Veien til å få geodkjent en hjemmelaget ramme er ikke helt klar enda, men jeg kaster meg nå ut i tåka - full av optimisme og pågangsmot. Har alt for mange tanker i hodet om hvordan det skal bli, så dette er et prosjekt som kommer til å utvikle seg litt etterhvert. Men jeg starter med en 2003 mod Multistrada. I dag var jeg på biltilsynet for å vise den, og levere søknad om ombygging. Fant da ut at jeg allerede har hatt litt flaks. Det viser seg at det er VELDIG viktig å begynne med en sykkel som er registrert før 17 juni 2003. Etter denne datoen må alle endringer dokumenteres etter eu direktiv (97/24EF). Biltilsynet sier da at f.eks. en bensintank i annet materiale enn stål må da  testes av et godkjent laboratorium.... Min sykkel er reg første gang litt tidligere det året, så da blir det enklere. E-merking av utstyr er alfa og omega. Men et eksosanlegg KAN visstnok også gå gjennom med en skikkelig lydmåling. 

Tanken er å lage en luftkjølt racer med bremser og fjæring omtrent som på en 1098. Finner mye inspirasjon i syklene til Walt Siegl, men kommer nok aldri helt dit. Vet virkelig ikke hvor dette prosjektet lander, men må bare prøve. Meldte meg på sveisekurs for noen dager siden. Fikk nå beskjed om at det var avlyst da kursleder hadde fått kreft. Litt vanskelig å bli sur for at de avlyser da... Men det ble en hyggelig samtale, og kanskje blir det et kurs på meg senere i vinter. Det er uansett mye å gjøre før jeg trenger å kunne sveise:) 

B9BC0D00-4507-48AD-9779-2D7AAB407E08.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er inspirasjonskilde nummer 1 ja 🙂 

Nå har jeg fått strippet av det værste av plast og skit. Begynner å se hva dette egentlig er. Den har mye ramme, og lange gafler.... Og så hadde den tidenes største bensintank (om ikke i liter, så i mengde plast.... Nesten en meter lang.... 

Etter litt sjauing fikk jeg den innendørs, og da blir det jo tydelig at jeg ikke gjør dette bare fordi jeg har så god plass:) 

Nå er det bare å fortsette å strippe og fjerne det meste... Men først skal jeg huske å ta en hel del mål på denne og på en 1098. Hjulavstand, hvor høyt sitter motoren, hva blir min referanse på hva som er «i vater» senere. Hvor høyt er det opp til motorfester, hvor langt er det fra lager på svingarm, til senter på hjulnav.... 

Jeg tenker å prøve å sette på en svingarm og Øhlins fra en 1098 bak, og gafler og bremser fra 1098 foran. Vil prøve å ende på samme hjulavstand, trail og gaffelvinkel som 1098 i første omgang. Og når alt er plukket fra hverandre og jeg står igjen med en motor trenger jeg alle disse målene for å kunne lage en ramme...

Gleder meg til å strippe mer i morgen. Få bort alt overflødig. 

7AB2C235-0FED-4928-A71F-531A13A79D85.jpeg

12BA2847-9022-4384-907E-E13874E9921E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å utfordre tankene dine og i beste fall nærme seg 'to hoder...'

Jeg er ikke umiddelbart sikker på at lengde på svingarm og/eller fjæringsgeometrien fra en 1098 gir noe bedre resultat til moderat motorisert banekjøring enn det som sitter på (forutsatt at demping oppgraderes). Kan godt hende, men jeg hadde ikke tatt det for gitt og spesielt ikke hvis det er vesentlig kompliserende...

Til café racer pleier doble svingarmer å se bra ut, synes jeg. Hvis du likevel blir flink til å sveise så kan du lage en Metmachex kopi? SBK svingarmer er veldig svære (for å stå imot vridningskreftene fra sterke motorer) og da kan en sandblåst og/eller polert MTS svingarm se vel så bra ut? For ikke å glemme de fra S2R.

Endret høyde foran ELLER bak i størrelsesorden en tomme gir omtrent(!) én grad endret gaffelvinkel. Det betyr at med opprettholdt justeringsmonn foran og bak kan du lett endre gaffelvinkel med en drøy grad i begge retninger fra et 'normalt' utgangspunkt. Nok i massevis til å finne sweet spot når sykkelen er ferdig. Trur eg...

Italienske IMA Special Parts kan lage custom styrebroer hvis det trenges utover det ganske gromme standardutvalget. Dette i tilfellet trail MÅ endres etter at gaffelvinkel er valgt. Antagelig ikke. De fleste Duccer svinger frivillig nok.

 

Uansett resultat blir nok prosessen VELDIG givende. Jeg synes det var ganske kult å klare å bytte ramme selv og da kan jeg tenke meg at å LAGE sin egen motorsykkel må føles rimelig spesielt. Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på at noen utfordrer tankene mine. Er det noe som er ganske sikkert, så er det vel at jeg neppe har den optimale løsningen enda. Kanskje kommer den aldri. Og som du er inne på - prosessen er noe av det viktigste her. Det ligger mye lærdom i dette eksperimentet, uansett resultat. 

Jeg er enig i at svingarmen til en 1098 er i største laget for en cafe-racer (designmessig). Men jeg kjøpte banesykkel i år, og har nå to stk 1098. Banesykkelen har en TTX og Kyle-link bak. Den var fullstendig annerledes å kjøre. Svingte på en helt annen måte (ikke p.g.a. TTX, men p.ga. Kyle-link). Kunne tenke meg å få dette inn på cafe-raceren også. Og da gjør jeg alt mye lettere for meg selv ved å bruke svingarmen fra en 1098, så jeg får feste til demper «gratis». Svingarmen må nok lakkes sort, og kanskje jeg kan finne på noe mer også for å dempe den litt. Begge disse to syklene har svingarmslager i svingarmen så den skal i teorien gå rett på. S2R har lager i blokka, og ikke noe egnet feste for demperoppsettet jeg har sett for meg. Men den er finere. Det er jeg helt enig. Svingarmen til MTS har jeg forkastet før jeg egentlig har sett ordentlig på den. Den skal tas inn i varmen igjen og vurderes på nytt! 

En av grunnene til at jeg ønsker enkeltsving bak er at jeg vil ha plass til å få eksos opp på siden og opp under hekken et sted. Må lage to varianter av eksos. En til biltilsynet, og en til meg. Og til meg drømmer jeg om de små «boksene» som sitter bak på Superleggera 🙂 

Fortsett å utfordre meg gjennom prosessen. Det setter jeg pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flatere Kyle vippe-armen, og andre varianter av det samme prinsippet, er en løsning på et problem som primært oppstår ved ekstremt pådrag OG drøyt nedlegg, ikke sant? God asfalt på en god bane og med ekstra ekstra sticky slicks. Jeg er usikker på om behovet er der på det du bygger. Selvfølgelig..... hvis du ender opp med SBK svingarm så er jo flat vippe-arm en rimelig mod.

Man kan bruke to eller flere farger for å få en stor svingarm til å gjøre mindre ut av seg visuelt. Frese inn en personlig sak, tekst, logo i metallet? Sykkel-tatovering.

Din blokk kan tilpasses S2R svingarmen. Husker ikke om motor må splittes, men det skal du kanskje likevel?

Festet oppe i rammen er samme prinsippet på SBK og Monster - en aksling for vippearmen, så det er ikke vanskeligere eller enklere på den ene eller andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul eksos ja 🙂 

Når det gjelder Kyle vippearm så kjente jeg den største forskjellen på vei opp «bakken» fra pitlane og inn i t2. Når jeg kjørte litt sikksakk der i moderat fart opplever jeg den som utrolig mye mer lettsvingt enn min andre 1098. Det kan selvsagt være flere forskjeller på disse syklene, men ikke så store tror jeg. Så dette tilskrives foreløpig Kyle. I stor fart og godt pådrag er jeg nok ikke den beste til å uttale meg om, men liker den godt på banen.

 

Når det gjelder cafe-racer prosjektet mitt så er jeg inne i den første bølgedalen. Sykkelen er nå strippet så jeg står igjen med motor, ramme og hjul/fjæring. Har tatt mange mål av både denne og en 1098, og det viser seg at jeg må revurdere planene mine. Jeg ville bruke en del av en 1098-ramme som den bakerste delen av min nye ramme. Dermed ville jeg slippe billigere unna med å lage festene til demper i.o.m. at jeg ville bruke en 1098 svingarm. Men så viser det seg at motorfestene er litt forskjellige på de to syklene. Det varierer med 7 mm. Har kontrollmålt et par ganger, men skal prøve en gang til. Da blir det enten en drøyere jobb med ramma, eller så må jeg løse det på en annen måte. Akkurat nå er MTS-svingarmen inne på tegnebrettet igjen, spekket opp med en god Øhlins. Skal fortsette og måle og tenke, så løser det seg nok 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde mer lineært oppheng, så skulle du muligens hatt stivere fjær (hadde det?) - ellers komprimerer du mer enn normalt og får lettere svingt (ut?). Pluss kortere justeringsstag - uten det er sykkelen høyere bak - lettere å svinge (inn i hvert fall). Heftig kraft ved utgang sving vil bli enda mer problematisk hvis ikke linkage mod er gjort komplett og riktig. Var det slik? Hvis ikke så er alt omvendt og det legges opp til tidenes forvirring.

Anyway......

56 minutter siden, Øystein skrev:

Dermed ville jeg slippe billigere unna

Hmmm...  manndomsprøver (la oss si at Prosjektet er det)(også) blir ikke fullt tilfredsstillende ved forenklinger/"billige" varianter. Gjør det ordentlig. Thank me later 😉 

Vedder en trehundrelapp på at du har målt motorfestene feil. De skal gå om hverandre. (Var det noen 999 som hadde høydeforskjell for å kunne justere?)(ikke 1098 vel?)(i hvert fall ikke lengdeforskjell) Dessuten: er ikke vippearm-festet i rammen ganske enkelt å lage?

Ja, det løser seg. Er vel ikke første gang et komplett bygg krever noen omkamper i hjernebarken 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kort oppdatering. 

Har nå skrudd meg ned til utgangspunktet for den nye sykkelen. Sitter igjen med motoren. Har nå testet å montere på en 1098-ramme, for å se om motorfestene er like. Og det er de. Jeg har nok målt feil... Har også kjøpt en brukt svingarm fra en 1098. Svart eloksert... 

Tanken var jo å kopiere over alle vitale mål (gaffelvinkel, akselavstand, dekkdimensjoner, fjæring etc) fra banesykkelen til den nye sykkelen. Men ser nå at det ikke går. Det er rett og slett ikke plass til fjæring bak i samme posisjon på den nye sykkelen. Eksosen kommer ut fra bakre sylinder der fjæringen skal være, og avstanden er for kort mellom sylinder og oppheng til fjæringen bak. Ettersom fjæringen har en «vippe» oppe og stag/demper ned så kan denne ikke uten videre flyttes bakover for å skape plass...  Det vil påvirke/ødelegge funksjonen. Mulig det kan løses med en kortere linkarm ned, men det er jeg usikker på. Så nå må jeg tenke litt nytt.... 

Sitter også og tegner på ramme og design. Klarer ikke helt å bestemme meg for hvordan jeg vil ha den... Og det er riktig som du sier Lars. Dette må gjøres skikkelig, ellers kan jeg like godt la være. Ingen kompromisser.... 

Har fått Ok fra biltilsynet (og SFOOR) så nå kan jeg offisielt begynne... Har fått tilbud om å låne ramme-jigg, men ser jeg vil ha min ramme litt annerledes, så da må jeg lage min egen ramme-jigg også. 

Så nå er planen å løse utfordringene rundt demper bak, bestemme meg for hvordan rammen skal være, begynne å lage en ramme-jigg, og finne en løsning på hvordan jeg skal overbevise biltilsynet om at den nye ramma tilfredsstiller deres krav 🙂 

06DA37FA-4A75-488E-B773-B72DBD0370B5.jpeg

D1EE11F9-AFB8-46EA-9A00-0A215FD55F15.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første «test» på å sette sammen noe... 🙂 Det føles bedre enn å bare plukke ned og finne problemer... 

Tanken med å «snu» toppen og få eksos forover er jo artig, men tror ikke jeg får så veldig god plass der heller... 🙂 

03F37C16-24F2-48AF-B01F-E43DB51B3907.jpeg

2A39ABEE-2364-4E19-A79D-615CBCBC6162.jpeg

C9253E60-4517-45E5-B2D7-3E9C8F3CA02C.jpeg

D1CA5DD3-A50D-42F9-9D0F-3FE4321E102B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tenkt og tegnet en del, og sliter med å bestemme endelig for form og linjer. Har også begynt å bygge ramme v. 2.11

Ser nå at denne ikke kommer på veien i år for å si det sånn... Det er mye som må bli helt riktig fra starten, og det gjelder å huske på alt med en gang. Ville være utrolig irriterende å sitte med en ferdig ramme, og finne ut at jeg må begynne på nytt... I dag ser det omtrent sånn ut.

 

C61D9829-DF29-42B8-9958-E922A18F516A.jpeg

36966BAF-ABFA-4855-8169-1668F69F0E94.jpeg

B10C8F73-E10D-4508-91A8-694028F81471.jpeg

FC9552D4-320E-43A7-97D0-A96E20C2FE44.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjappe tanker:

kan det se rent/old school ut og funke vel så bra med en demper fra litt over høyeste punkt på svingarmen (på en ny påsveiset brakett) og til et enkelt feste i rammen. Da behøver du ikke vippearm... og blir kvitt eksos-problemet...

Rammen ser veldig lovende ut!!! På de fleste fabrikksykler er kryss-stagene, ja, på kryss (og tvers?) Mye stivere av det prinsippet?

Har vi allerede et navn? The Duct Tape Bike?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Duct Tape går absolutt inn på lista 😂😂

Driver og lurer på flere alternativ for demper. Are mener jeg kan forskyve den løsningen jeg tenker på bakover i toppen, og bare lage en ny kortere vippearm. Selv sitter jeg nå og lurer på hvorfor man har valgt en løsning som det. Hvorfor ikke bare en demper rett opp i ramma? Er det for å kunne ha en kortere demper, da man får en annen utveksling? Eller er det eneste løsning når den sitter så langt inne på svingarmen?

Hva med å gå for en lenger demper fra originalfestet, og opp i ramma et sted bak/over bakre topp? Funker det ikke uten å flytte festet bakover på svingarmen?

Stag på kryss og tvers ja.... Fysj så stygt..! Fullstendig bortkastet 🙂 

Med ramme v 2.11 så skal det lite kraft til for å se hvor ramma svikter. Det er ganske lærerikt. Med en bue på de nedre stagene foran blir de svakere. Finere, men svakere. Walt Siegl har bøyd de fremste rørene på en del sykler. Ganske mye på noen. Det er nå oppe til vurdering... 

Tenker det blir en prosess. Bygger den som jeg ønsker å ha den, og prøver det først. Så får vi se om det må mer avstiving inn etter hvert... Små avstivere av et slag i enkelte kryss/hjørner er absolutt noe som kan komme etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vippearmen er lengre på den ene siden (på Monster 53 vs 73 mm) og det skaper lengre demperutslag pr hjul-/akselutslag enn man får uten vippearm. På den måten kan man montere demperen nærmere svingarmakselen og likevel beholde langt arbeidsområde (ca 5 cm) for demperen.

Samme linkage, med øvre feste flyttet bakover, gir en viss "omvendt progressiv" (hva heter det?) fjæring og demping. Hvordan og om det kan motvirkes vet ikke jeg.

Flytte demperen utover (både oppe og nede) er et enkelt og ærlig tiltak. Man slipper vippearmen. I så fall: Lag en modell digitalt/med pappbiter. Demperen plasseres til slutt der den gir det samme arbeidsområde/-lengde som den har i en SBK, men nå uten vippearmen.

Er du komfortabel med hellingen/vinkelen demperen monteres i for å gi jevnest mulig virkning? Langs en tegnet sirkel med utgangspunkt i svingarmsenter?

 

 

Som du ser av denne modellen ville demperens arbeidsområde, uten vippearm, bli omtrent 20% av bakhulsutslag (rear wheel travel). Omtrent 24 mm som er 'krise' sammenlignet med de vanligere ca 50 mm.

1315344004_MonsterSRsvingarm..thumb.JPG.e079bbc04284c41a5110325dc52be028.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spørsmål: I forbindelse med naked'isering av en MTS har noen sagt at de forrerste 5 cm av tanken, som det normalt er skrudd fast kåpe på, kan kappes av. Noen støper en pen (?) avslutning der. Andre påstår at man like gjerne kan kappe tvert av.

Med ditt røntgenblikk, ståltråd du stikker inn, gjennomlysning eller noe sånn - tør du å mene noe om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røntgensynet sviktet i kulda, men ultrahørselen min sier meg at det er hult inni de to «utstikkerne» jeg tror du sikter til. Så kapp i vei, men må i så fall være god til å støpe, for å få det tett... Eller bare kjøre på bakhjulet, med halv tank og aldri bremse hardt...

AB11831F-7514-48BE-8449-4AA873D45F7E.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skruefestene burde vel sitte i solid gods? Jeg skal google og sjekke 'mitt' forum for å se om jeg finner han som sa at det bare er å kutte i vei. I mellomtiden vedder jeg tre hundre kroner på at det er hel plast. Vil du vedde i mot, så må du sage tvers gjennom for å vinne og innkassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det går sakte fremover med prosjektet. Når man er avhengig av andre, (kjøpe stål, dreie, sveise etc), så tar det alltid lang tid. (Sveisekurset utgikk dessverre, så nå leter jeg etter et nytt...). Jeg er en utålmodig sjel, men forsøker å være tålmodig i dette prosjektet. Nå har jeg fått startet på jiggen. Og etter et par økter har jeg nå fått laget det som skal låse styrehodet og alle 6 motorfester på riktig sted, og i riktig vinkel. Bruker en del av den gamle ramma til å få satt opp jiggen riktig. Gaffelvinkel er valgt til 24 grader, og høyde på styrehodet blir det samme som på 1098ˋn. 

Nå har jeg akkurat fått jiggen hjem etter siste sveise-økt. Blir spennende å kontrollmåle når alt har blitt kaldt og har fått satt seg skikkelig. 

Det har vært vanskeligere enn jeg trodde å få satt det opp riktig. Ting forandrer seg litt når man begynner å sveise. Det varmes opp og vrir seg litt av og til. Så det har vært to fram og en tilbake av og til. Og hva er egentlig rett? Jeg bruker et digitalt vater, for å kunne lese av nøyaktige vinkler. Dette har en resett-funksjon. Men når er ting egentlig i vater? Er bordet vi jobber på rett? Hva blir rett i jiggen? Hvordan får jeg låst styrehodet i riktig vinkel, og i lodd andre veien?  Mange utfordringer, men det går framover. Snarveier funker ikke, da blir det i praksis bare en omvei...

Når jeg har fått bekreftet at alt står riktig i jiggen, skal rammen demonteres enda mer. Jeg skal kun stå igjen med styrehodet, og motorfestene. Så er planen å begynne med de viktigste rørene i ramma. Fra det bakre motorfestet skal jeg ha et rør (på hver side) som går i bue opp over motoren og så bøyes inn mot styrehodet. Dette skal gi litt av den samme «looken» som featherbed-rammene til Norton har. Planen er å bygge den fremre delen av ramma først. Jiggen utvikles parallelt med det som må til for å låse disse rørene skikkelig. Når denne delen av ramma er nestet sammen skal den prøvemonteres på motor. Når jeg har fått den delen av rammen til å stemme begynner jeg på den bakerste delen av ramma. Da må jiggen bygges på bakover og ramma bygges videre. 

Veldig spennende, og prøver iherdig å være tålmodig. Og hvis noen vet om et bra sveisekurs, så si gjerne i fra. Det blir ingen flere kurs hos Unneberg bil. 

 

A1515A2D-C231-438D-BE1B-CF2955EDDA5A.jpeg

A45D9D5B-653B-4811-AF54-10395E6BDA5E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toleransen på vinkelen på hva? Styrehodet? Ingen sjekker. Men hvordan oppfører den seg? Vi snakker langt under 1 grad, men det utgjør jo litt på en kort meters lengde... Vil jo ha begge hjulene på linje... 🙂 

Nei, har ikke sett så mye på Pierobon. Har sett på Walt Siegl, og blandet inn det jeg selv liker fra Norton. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå er det på tide med en liten oppdatering. Det har gått litt trått en stund. Merker at jeg har mindre tid til sånne prosjekter på våren og sommeren, og det har vært vanskelig å finne de rørene jeg vil ha til ramma. Men nå er endelig rørene på plass. Så nå må resten av ramma kappes opp, så jeg bare sitter igjen med styrehodet og motorfestene. Så må jeg begynne å ta noen avgjørelser på designen av ramma. Oppdager noen uforutsette ting innimellom. Men det meste løser seg når jeg bare får tenkt på det en stund. Første valg nå blir å bestemme form og vinkler på de to hovedrørene jeg skal ha fra bakre motorfeste og fram til styrehodet. De skal gå i en pen bue opp fra motorfestet, over motoren og fram til nedre del av styrehodet. Vil ha litt av de samme linjene som på «featherbed-rammene» på de gamle Norton-syklene. 

Så nå må «kunstneren» i meg tegne en mal på disse rørene, og så skal de bøyes og tilpasses. Utrolig spennende 🙂 

73C73B07-A02A-43B3-99DA-7C8B091ACF20.jpeg

B64B2B5F-76BD-4895-BF2A-21F4D0F650A3.jpeg

A92D6744-1ADA-4024-9F6D-76237A4D2330.jpeg

77410CE7-DC36-4C59-80E7-73D46FD696F2.jpeg

40BF3088-E3BF-47BD-9551-B4635139D99E.jpeg

DC586F97-7E91-4B69-8FBE-F0375D67B0BB.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer