Gå til innhold

Et forsøk på å lage en cafe-racer av en MTS 1000ds


Anbefalte innlegg

Ja. Denne har jeg ikke sett. Jeg har ikke klart å finne noen font til disse bokstavene, så jeg lagde mine egne ut i fra de som er i logoen opprinnelig. Liker min E bedre, men tror kanskje denne S-en er litt finere. Skiller seg ikke så mye ut fra de andre... Skal tenke mer på dette når det nærmer seg... Takk 🙂

Ellers er jeg snekker på fulltid nå føles det som. Det kommer til å bli veldig bra, men har jo bare lyst til å komme meg inn og jobbe med sykkel... Alt tar lenger tid enn jeg forestilte meg (evig optimist... 🙂 ) ettersom jeg egentlig bygger et lite hus, ikke en «garasje»... Men før vinteren er her tror jeg at alt er på plass inne, og moroa kan begynne igjen... 

 

955A4DFD-5892-49BF-8064-41898995C082.thumb.jpeg.b98062df42a65c5abc7a7f31540e8f2a.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter en dag som «snekker», med verkende armer i sofa-kroken, sitter jeg og googler verktøy, og løftebenk til mc. Mye fint å velge mellom... Gjelder å finne det rette kompromisset på løftebenk, mellom kvalitet og pris... Gleder meg så jævl... til sykkelen står varmt her inne på en løftebenk... 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Og her er oppfølgingen til siste setning i forrige innlegg. Nå står sykkelen varmt inne på en løftebenk! Fy fa... så deilig! 🙂  Det står fortsatt en del igjen på «garasjen», men nå tåler den en vinter, og er tett. Hoved-rommet (1 etg) er isolert, og det meste av det elektriske er på plass. Portene skal jeg lage til våren, så de tettes midlertidig «permanent». Har fått inn to av syklene, og i løpet av noen dager er vel den siste inne. Utrolig deilig, og for en luksus med god plass... Fra 3,9m2 til drøyt 40 innvendig... Nå må jeg nok prioritere forberedelser til jul og andre ting noen uker, men snart er jeg i gang med å bygge sykkel igjen. Utrolig deilig 🙂 

30D7D118-12F6-4037-B3D5-2E719E6C0D88.thumb.jpeg.4cd8f2089909ef00740367a731c55517.jpeg3C4E0710-8025-46C1-97B0-4E0B31FA9C21.thumb.jpeg.ef0c945fbac6e68d7267d0996787f507.jpeg4387D34A-5441-419D-917D-14818448D1C4.thumb.jpeg.97928a7fb3005c30dc408367d4c3b7cb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å drikke en god dobbel espresso fra den dyre italienske espresso maskinen du må kjøpe😋

Blir veldig bra dette Øystein👍
Må være moro etter så kummerlige forhold du har hatt. Er vel ikke mye fruen får se til deg nå?

per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Morten. Du er hjertelig velkommen på «inspeksjon» 🙂 Stadig vekk hjemmekontor for tiden, så det skulle være gode muligheter for å få til det. 

Og er det andre som er veldig nysgjerrige på prosjektet, så si bare i fra. Vil vel ikke ha mange samtidig, men det blir vel ikke akkurat kø heller tenker jeg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en kort oppsummering på slutten av et rart år. Godt å være i gang igjen med sykkelen. Nå er alle sykler og alt verktøy inne i et tørt og oppvarmet rom. For en luksus 🙂

Klarte ikke ligge helt unna i julestria. Nå har jeg fått plass til å bevege meg rundt hele sykkelen, med den konsekvens at jeg lettere kan se ting på avstand. Da oppdager jeg at seteramma ikke er helt rett. Litt motløs legger jeg meg om kvelden, men hodeputa er et fantastisk verktøy. Så neste dag er det fram med vinkelsliper og sveiseapparat, og «vipps» så er problemet løst. Det føles utrolig godt å legge bort hammer og sag for en stund, og jobbe med noe mer lystbetont. Nå er jeg endelig i gang igjen, og etter jula kan jeg fortsette uavhengig av vær og vinter. 

Tanken var jo opprinnelig å komme så langt at jeg kunne kjøre sykkelen ned til Biggelar i vinter, men som verden er nå, er det kanskje ikke helt riktig. Og dessuten kom garasjeprosjektet (unnskyld - klubbhus....) i veien og forskjøv skjema med noen måneder. Nå legger jeg ikke opp noe skjema, men tenker å kose meg i klubbhuset, og se hvor lang tid ting tar. 

Nå er seteramma egentlig klar, og jeg er i gang med å feste plata under setet (en slags undertray). Så må jeg lage to støtter som skal gå fra ramma, og opp under setet. Seteramma med plate under, skal også få noen kanter som går opp inni setet, som hjelper til å holde regn og vann unna. Men de kantene kommer jeg til å vente med å lage. Mye annet som haster mer. 

Oppi setet skal jeg forsøke å pakke det meste av elektronikk og batteri, så om ikke lenge må jeg tenke litt mer på den pakka der.

Når støttene under setet er plass, kan jeg endelig sitte riktig  på sykkelen, og dermed kan jeg begynne å tenke litt på bensintanken. Da vet jeg hvor knærne mine havner, som bør være ett av premissene for tanken. Så det bør ikke være så lenge til jeg så smått begynner på den prosessen. Først må jeg lage en form i en spesiell isopor, som det går an å pusse og slipe litt på. Jeg vil forsøke å få til en tank som gir meg god støtte til beina, og som ser bra ut, i litt retro engelsk stil, med mye bart aluminium. 

Legger ved en liten stemningsrapport og et par bilder. God jul til «alle» som er innom her 🙂 

 

 

8CCF736B-8B41-442B-8AED-92C3D797209A.thumb.jpeg.6611cf2943c9dcb743395627ae6ac997.jpeg45567AFD-7A37-4BD0-9495-8AF5F803CD96.thumb.jpeg.e50fbef187565c3eb782c62c170f5abe.jpeg045817A8-9741-41E1-A5EA-EDFF9EF644C3.thumb.jpeg.3fa635fec30151148bd4dd4807023f31.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og en ting til 🙂 

Jeg er også i gang med å tegne top yoke med plass tiden Motogadget mini 🙂 

Så mange valg og muligheter.... Og ikke alltid like lett å tegne det helt sånn som jeg drømmer om, men det er utrolig hva man kan lage på en ipad i disse dager 🙂 

4697D91A-55E0-4294-8DA5-93113FD4FE13.thumb.png.1efb2fa3e1275c377e1f5210705344f3.png 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nytt år og nye små metallbiter faller på plass 🙂 Nå er støtten under setet nesten ferdig. Det ble nesten så fint som jeg ønsket meg. Ser at jeg bare må leve med «småfeil» hvis jeg noen gang skal bli ferdig. Trøster meg med at det stort sett bare er jeg som ser det, og det gir egentlig sykkelen litt mer preg av å være håndlaget... (Det er ikke verd flere ukers jobb å rette på detaljer under der som «bare jeg» ser....)

Støttebena under setet kan demonteres i begge ender, og setet kan løsnes fra ramma i forkant. Så hvis jeg lager det elektriske anlegget riktig så skal hele setet (med ramme) kunne fjernes for å kunne komme til demper og motor ved service/vedlikehold. 

Nå måtte jeg bare prøve på pottene, for å få en følelse av hvordan det blir. Tror det blir bra. Ser også at opphenget jeg hadde tenkt meg til pottene (under setet) må lages på en litt annen måte enn tenkt. Men det løser seg sikkert det også...

Nå må neste skritt være å sveise fast støttebena under setet litt bedre, og så prøvesitte og begynne å tenke på bensintank. Det blir en grisejobb med å skjære/pusse isopor. Hater når et rent verksted blir fullt av sånn skitt 😂

A946C833-2856-41EA-90C4-99F118648C78.thumb.jpeg.fe62b5109eff4c54ae3c291b1f9f1dae.jpeg

 

A0F8BAD5-5743-4A1B-9AC5-E646D3AC883A.thumb.jpeg.99d04444730e98e19ae8b0c42214fa55.jpeg

24EA9527-13F3-4C95-8184-2E9943459DA0.thumb.jpeg.55b8b1c658bfeeafc6e11c88e3d8210d.jpeg

9AE7A616-971E-42F1-B4FE-100C2B56542B.thumb.jpeg.f76d42362f5e3059376a1b2264f123ce.jpeg

 

9ADF313D-96CE-4BFA-87FB-997307A11745.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke to nei. Det var så langt unna gratis, at det ble bare ett... Men ettersom det er bortimot perfekt, så tenker jeg at en vakker dag - når jeg kjeder meg... ( 😂 ) så kanskje jeg skal lære meg å lage en form og støpe i Carbon. Det viktigste må jo være å lage en form... Så kan jeg sikkert lage resten dersom ullfille... 

Når det gjelder tanken, så blir ikke den så billig heller - ettersom jeg må ha hjelp til en god del av arbeidet med å bøye og sveise aluminiumen. Men jeg har tenkt samme tanke ja... Har også tenkt at dersom det blir en del deler i den produksjonen som ikke blir helt bra, så kanskje det kan bli en trackday-tank av de delene.

Og en dag nå snart skal jeg oppsøke en butikk som forhåpentlig har en MV-agusta RSV (eller noe sånt) inne. Jeg satt på en sånn på mc-messa sist, og den bensintanken gav en fantastisk støtte til bena. Så må studere den litt mer... 

Så får vi se hvor mye av isoporpussingen som blir gjort ute. Holder på ute med vinkelsliper nå, og det er ikke like gøy i disse temperaturene. (Holdt på inne et par dager, og du vil ikke tro hvor mye metallbøss det blir...). Det blir vel som med alt annet - å prøve seg fram og se hvordan det går... Med støvsuger og andre smarte løsninger... 🙂 

Og fralandsvind har vi aldri... Beste må være nordavind, så alt havner hos naboen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er jeg i gang med å designe bensintanken. Dette blir spennende. Mon tror om jeg klarer å få den så fin som jeg har drømt om...

Jeg fikk noen restebiter av en type spesial-isopor som bilbyggere bruker (konsistensen minner litt om sånn grønn «isopor» man setter blomster i). Fikk 6 biter som jeg må prøve å sette sammen til en «klump» av riktig størrelse så jeg kan forme tanken sånn som jeg vil ha den. Fordelen med denne type isopor er at den skal være lettere å pusse/slipe.

En utfordring nå er selvsagt at jeg ikke har et helt klart bilde av hvordan tanken skal bli. Den blir litt til underveis. Derfor begynner jeg med de faktorene som MÅ være på plass. Fullt utslag på styre/gaffel må gå an, og den må passe ned over ramma. Det neste kravet mitt er at den skal passe ekstra godt til bena mine, og gi god støtte til kne/lår. Vil ha støtte i overkant av kneet også. Kjente det på en sykkel en gang, og det var utrolig bra.

Jeg vil også ha plass innvendig til bensinpumpe/filter, og da helst det jeg plukket ut av multistradaen. Den pumpa er ikke for høy, og den har en montering som er mye lettere å bygge tank til, enn f.eks. den som sitter på 999 og 1098. Den skal bare ligge an mot en flate, ikke passe PERFEKT inn i en sirkel-formet åpning (som på 999/1098).

Må snart velge meg ut et tanklokk, og har litt lyst på et retro-lokk som står opp fra tanken. En liten del av meg har lyst til å plassere det off senter, mens det meste av meg skriker samtidig - NEI!.... Hmmm...

Lurer også på om jeg skal prøve å få plass til tankmåler innvendig, og har derfor spart på den fra multistradaen.

Så nå er første del, å forme tanken etter mine krav og drømmer. Begynnelsen - med den litt grovere utformingen er ikke så vanskelig. Resten må nok gå litt roligere, mens jeg betrakter, tenker og funderer... Vil forresten også prøve å hente igjen buen bak på setet, i fronten av tanken på en måte. Skape en helhet...

Neste fase blir å skjære den ferdige formen opp i skiver, og bruke disse skivene som mal til å lage former i kryssfiner. Disse kryssfiner-bitene settes så sammen til en ny form av tanken, som tåler mye mer. Denne brukes så når metallet skal formes.

Der har jeg ikke nok utstyr eller kunnskaper, så for å få det bra nok skal jeg få hjelp av en som kan dette. Men håper å få være med den del i den prosessen også.

Tanken skal lages i aluminium, og sluttresultatet skal være delvis bart aluminium, og delvis lakkerte områder - tror jeg... 🙂

 

 

 

C16DFB51-0240-4A99-A45D-B3DC06C4F058.thumb.jpeg.863c152f0fa9aa833db676b399d7b98f.jpeg

 

0C202799-E235-4563-A479-30CD818D762D.thumb.jpeg.4678c4e528d9445b41175a800e247c25.jpeg

 

31D18010-2720-4588-A47C-B38466E2E67F.thumb.jpeg.0e2d5793fc59e39679c0709a90bd564e.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Pusler på med mitt. Har jobbet litt videre med tanken, men nå må jeg bruke litt tid, og finne ut hvordan jeg egentlig vil ha den. Har også begynt så smått med det elektriske. Må plassere ting, og lage fester for dem (batteri, ecu, laderegulator, Motogadget enhet og en del mer), før jeg kan begynne å strekke ledninger. Har gravet meg ned i det gamle elektriske opplegget, og begynner å få en forståelse av det. På bildet står laderegulator under setet. Dette er nå forkastet, med tanke på varme fra eksosanlegget under setet. 

Til slutt ligger det en oppsummerings-video av prosessen med å lage rammen. Det står igjen en del plukk, men i grove trekk er den nå ferdig... God søndag 🙂

842700CB-A7CD-4AD3-9A8C-9FAB3049EA41.thumb.jpeg.81873b5fa8309ba693b7c616fbb6488c.jpeg

0CDCB870-966E-4A0C-900A-7F645E751895.thumb.jpeg.5bd1ea57ea0320d4f5177cda6379276a.jpeg

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har gitt helt opp! Neida.... Bare litt avsporing innimellom. Når ting blir for vanskelig så har jeg en tendens til å begynne med noe annet en stund. Helst noe annet som står på vent, som jeg i mellomtiden har løst i hodet, og vet hvordan jeg skal gjøre. Noe mer på garasjen, eller huset eller i hagen... Men noen ganger slipper jeg til en av de mange andre ideene jeg får på hodeputa, som aldri blir noe av... 

Nå har jeg begynt å forstå det meste av det elektriske opplegget. Motogadget M-unit (med blåtann) skal få ta seg av start/stop/lock, lys, neødbryter en del sikringer, og litt snadder til en app på mobilen. Nøkkelløs start, alarm, service-varsel m.m.m. 

Den andre delen av dette opplegget er ecu med alle sine sensorer. Det er også nesten greit. Det er fortsatt noen ting jeg ikke helt vet hva er til.... 😬 Men det som også er litt vanskelig er det som «kommer litt mellom/på begge». Motogadget skal gi signal til coilen (for å kunne starte...?!). Men ECU skal vel styre coilene på egenhånd....? Coilene har en høyspenning ut, men også en lavspenning inn. Dette er vel for å gi signal når de skal tenne pluggene.... Litt usikker på hvordan dette kobles sammen... Men men... Får Google og tenke litt til...

Nå er våren nesten her, og jeg må også bygge ferdig garasjen ute. Men håper på å kunne starte DeSpiten i år, så må holde på litt begge steder... 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang gnist: pick up sensor nede på venstre side gir et lite signal til ECU om roterende motordelers posisjon. Hvis ECU forøvrig er positivt innstilt sender den strøm til coil(ene) som så lager så høy spenning at det kan bli gnist av det. Vet ikke om MotoGadget skal blandes i den prosessen..... 

Forøvrig tommel opp og håp om at du ikke stresser deg ut av 'fun zone' 😎

 

ps  Hmmm... kan MotoGadget ønske seg motor-rotasjons-info til speedo og/eller turteller? Jeg mener å ha hørt noe om noe slikt. Kanskje også tenningskuttene for quick shift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motogadget ønsker seg speed-info fra speed-sensor, for hastighet og km (og div bruk i app). Har ikke funnet noe om det andre... Men når jeg tenker etter, så skal man kunne få deres speedo (den lille digitale jeg har) til å flashe for rpm/turtall-sperre. Så kanskje... Må lese litt mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg jobbet meg litt ut av «fun-zone», og er litt «lei». Ikke i ferd med å gi opp, men det blir litt mye «må gjøre» og litt lite moro. Har litt vegring for å virkelig gå løs på det elektriske. Da blir løsningen å gjøre noe annet som står litt på vent, så har jobbet videre på garasjen. Utvendig er nå mye ferdig. 2 etg er ferdig (utvendig) og 1 etg mangler overliggere på panelen. Og så mangler jeg garasjedører. Får ikke ut sykler for tiden, så disse må nok prioriteres litt nå. Litt vegring der også, men må bare kaste meg ut i det. Disse skal (selvsagt) også lages fra bunnen, så driver og tenker litt på konstruksjon på disse. Utfordringen ligger i å få dem stive nok (så de ikke siger litt på sikt), tette nok rundt (så det ikke trekker og blir kaldt) og tykke nok til å isolere skikkelig. Presisjonsarbeid med 55 år gammelt syn og briller som skulle vært skiftet ut er alltid spennende 🙂  

I skrivende stund sitter jeg i garasjen, i en av to nyanskaffede godstoler fra 40-tallet, eller der omkring. Riktig gode å sitte i, og det er viktig 🙂 Koffein i systemet og musikk på ørene. Kikker på syklene, og funderer over det faktum at jeg har tre sykler, og ingen er klar enda. Må nok prioritere gatesykkelen først, så jeg har noe å kjøre. Gleder meg til å dra på tur igjen...  

Imens tenker jeg på gafler foran på Despite´n. Må skaffe noen snart (har foreløpig lånt fra en annen). Har tenkt Øhlins, men kan egentlig også bruke Showa. Esp1tech skal nok bygge dem om, så begge deler funker. Hvordan funker det å lakkere gaffelben (de ytre) mon tro? Det er hårfine marginer i festene i styrekrona, så er litt skeptisk til om det går. Har vel ikke sett så mange som er lakkerte. De er vel alltid eloksert? Hvor får man gjort sånt, og kan man velge farger der like nøyaktig som hos en lakkerer? Tankene spinner litt rundt dette med farger, og det å få til en lekker helhet der. Øhlins-gult er aldri «feil», men kunne vært fint å ha dem i en annen farge som skal brukes ellers på sykkelen.... Hmmm. 

Hvis noen sitter på et par gafler fra 1098/1198 etc, og skal selge, så si gjerne i fra. Må være i teknisk god stand, og pene utvendig. Innvendig skal de som sagt bygges om... 

Ellers er jeg spent på helgen (ja litt fordi Marquez skal kjøre igjen også...) fordi Scheffers Enginering skal antagelig begynne å frese ut styrekrone/dash for meg. Han har egentlig sluttet med sånne småjobber, men skulle gjøre seg ferdig med påbegynte prosjekt... Så utrolig spent på å se tegning fra IPad bli til virkelighet...

 

FE62A58C-B021-49C3-B4D1-C337EFEC7CE9.thumb.jpeg.a23b7465f088f66fb4614fa56699acca.jpeg

 

115E73E8-EDCF-4B2C-8093-7079A0F4BB15.thumb.jpeg.e39448080108e824683ab7962758914a.jpeg

 

BFCF343C-E772-40BB-98C6-0A9B0DAFD49F.thumb.jpeg.a7680d309e10881647f58aac06aa834a.jpeg

 

CB4CE325-5EBA-441E-8853-9D83FCEEE8C6.thumb.jpeg.d0b5f6232f4a0416e691f16bbadef1a6.jpeg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Hei, bare til info, når jeg kjørte Tindevegen i fjor september med bil da var det en del grusvei og veiarbeid. Dette var fordi veien ble ødelagt under ekstremværet Hans men kanskje de ble ferdig med den i fjor?  
    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer