Gå til innhold

Et forsøk på å lage en cafe-racer av en MTS 1000ds


Anbefalte innlegg

Øystein skrev (2 timer siden):

Det er mulig jeg tar feil med tanke på når katalysator kom. Min hadde ikke når jeg kjøpte. Foreløpig har ikke biltilsynet reagert når jeg har sagt det, så sitter stille i den båten enn så lenge. 

Drømmen nå er å klare seg med en eksos, med mulighet for å ta ut noe på en eller annen måte. ECU har mulighet for flere mappinger. Skal være mulig å bytte mapping enkelt ved hjelp av knapper på styret, har bare ikke satt meg helt inn i det enda. 

Firmaet som måler støy heter Oslofjorden HD senter AS, og holder til i Lommedalen. Jeg tok en telefon for å høre hvordan de foretar målingene. Ble møtt av en person som ikke akkurat gnistret av energi, som fortalte at: «vi kjører den i tredje gir, i 50-60 km/h, og måler.» 

«Jaha» - sa jeg og lurte på om ikke de hadde et bestemt turtall, og omtrent hvor de sto og målte i forhold til sykkelen.

»Nja - sånn ca ………………………. Hmm………………… tja ………………. 7-8 meter unna kanskje……..?!»

Ikke noe spesielt turtall. Jeg kommenterte at å ligge på tredjegir i 50 er jo ganske snilt i forhold til støy. Joda - han var enig i det…

Så nå har jeg tro på at det skal la seg gjøre. Men det er en lang vei før jeg kommer dit. Fikk hjelp av Kramek i Horten til å sveise litt på ramma. Hyggelig service og passe stort familiedrevet verksted. Har fortsatt noe som må lages til på ramma, så ikke helt ferdig enda. Må lage festeanordning til tanken, og festemulighet på innsiden av noen rammerør, til å feste ledninger til. Vil ikke ha ledningene festet med noe som går rundt rørene.

Og takker for bidrag til min interne debatt om farger 🙂 

Uttalelsen er ikke så gal. Den stemmer ok overens med det som står i vedlagte artikkel fra FEMAtoppene   https://www.femamotorcycling.eu/sound/  Jeg har lest om et krav om å teste i BÅDE andre og tredje gir. Full gass!!! Full gass skal gjøre eksosspjeld-triksene meningsløse. 

Artige kommentar om hvordan enkelte land/produsenter synes å finne smutthull like store som VAG-skandalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Hei Desmodromene.... Lenge siden jeg har eid en Ducati nå. Sist var en S2R 800 i 2016. Ønsker nå å bli Ducati eier igjen. Hvis du har en 748-996 og ønsker å selge, send meg gjerne en pm på [email protected] ikke ute etter samleobjekter, men en som ikke må demonteres i enkelt biter for å få den til å se bra ut..  Vennlig hilsen Jarle
    • Kongsberg lørdag kl 11 Sandefjord hvalfangstmonumentet kl 15 Drammen biltilsynet kl 17   Mail til [email protected] hvis du kommer.
    • Da var første prøvetur opp skogsveien her, unnagjort. Motoren gikk veldig bra. Når jeg kom tilbake lot jeg den gå på tomgang for å sjekke for lekkasjer, samt se om viftene starter når de skal. Etter noen minutter begynnte det å ryke fra eksosøret midt under motoren. Årsaken var oljelekkasje. Og det så ut som om den kom fra skjøten midt under Så jeg så for meg ut med motor og demontering, høres ut som et helt vinterprosjekt. Etter å ha sovet ut krisa gjorde jeg skikkelig reint, og stramma alle boltene jeg kom til (11Nm) Plan B var å forsegle skjøten med tokomponent. Så tok jeg samme turen, og lot den gå litt på tomgang da jeg kom tilbake. Fortsatt dråper ned på eksosrøret. men det lukta rart, og jeg kunne se hvor det kom fra. Bremsevæskebeholderen til bakbremsen. Den er montert få cm i fra utblåsninga til vertikal/bakre sylinder. Den var så varm at jeg brandt meg på den . Burde det ikke vært et varmeskjold her? Må vel være flere som har opplevd det samme? I dag demonterte jeg, og så at det var smelta hull på baksiden av beholderen. Det var alltså ikke bare varme/trykk som fikk beholderen til å lekke. Nå har jeg limt beholderen, og laget varmeskjold. Så istede for å deppe over "vinterprosjektet", har jeg heller bestillt enda en banedag med Desmodromene 16 Mai. Forsikring har jeg ordna i dag, i morgen henter jeg de nye skiltene i ettertid er jeg jo klar over at den nye motorolja er rød. De dråpene under var lyse brune, og det lukta rart... Jaja
    • Nå har vi blitt to på tur! Og det er fortsatt mulig å henge seg på her! Også mulig å komme til Rauland litt tidlig på lørdagen, med overnatting til søndag.
    • Det neste måletilbudet blir i Kongsberg. Søndag 5. mai kl 14 på Shell, Numedalsveien 7. (Vi flytter oss hvis nødvendig av hensyn til annet folk) Seriøs påmelding pr mail til [email protected] 🏍️ slik at også ikke-medlem-ducatisti kan få måling. Gjentar info om resultater så langt: de siste tre årene er ÉN sykkel sendt hjem fra våre dager på RudskogenÉN!!! De tolv syklene som ble målt sist onsdag kommer alle sammen til å få kjøre (unntatt en V4 med full åpen Akra). I praksis blir det veldig likt fjoråret og årene før. VELKOMMEN
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer