Gå til innhold

Et forsøk på å lage en cafe-racer av en MTS 1000ds


Anbefalte innlegg

2 timer siden, KjetilF skrev:

Veldig kult å følge tråden din! Gøy å få «være med» å bygge for oss som ikke får til slikt på egenhånd. Masse lykke til videre, spent på å se smykket ferdig! 😀👍🏻

Takk for det. Hyggelig at det er fler enn meg og Lars som synes dette er litt spennende. Jeg tror jo at de fleste kan gjøre dette. Det handler mest om å ville, og en god mengde tålmodighet og stayer-evne. Alt dette kan læres av de fleste 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sakte for tiden. Ting er litt vanskelige, og jeg går litt i sirkler. De tankene jeg har hatt om seteramme var litt for enkle. Den platen jeg tenker å ha under setet (som en slags undertray) kan ikke være en så bærende del som jeg har sett for meg. Jeg ønsker å ha en veldig «clean» underside (undertray). Jeg kjøpte carbonstussen fra Norton. Jeg kikket på hvordan de løste undersiden, og tenkte at det skal jeg gjøre lekrere. Nå begynner jeg å skjønne hvorfor de valgte sin løsning 🙂 

Jeg må ha en ramme i stussen som bærer alt, og så må platen under bare være deksel og pynt. Driver nå og tegner for å se hvordan jeg kan løse det. Det er alltid bedre å se både problemer og løsninger når jeg får tegnet det skikkelig. Nå har jeg brukt Shapr3D litt mer, og liker det veldig godt. iPad og en pen, så kan man lage alt mellom himmel og jord 🙂 

Alt kan jo lages perfekt, men det gjelder å finne en middelvei med tanke på tid og penger - uten å kompromisse på viktige ting som jeg kommer til å angre på. 
 

Har også tegnet litt cnc-snadder som er sendt til Scheffer. Det vil gi meg standar-feste for fothvilere... Litt dyrt, men ganske kult 🙂 

 

E605F488-1654-4B19-AA24-129D4FCB282F.png

3BDAC807-6540-42F3-A50D-8B8602262036.png

69F070D2-D19B-462F-808D-18E7CA4306BF.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bakrammen holde det den skal hvis rørene festes langs (på innsiden) av hovedrammen et stykke? For å unngå det skråstykket du nå har tegnet inn.....

De tverrstripene du har tegnet inn ser fine ut. Det bør liksom være et eller annet som ikke er helt glatt. Har du sett bøyelige LCD-skjermer? Kan du inkludere en skjerm under der? Vise film når du har pause, skiltet når du kjører, avløst av en obskøn finger av og til 😎

Apropos interesse: når du har rundet 1.300 klikk så er det veldig mange som har vært innom. All time high for Meccanica. Jeg er positivt overrasket over at medlemmene er såpass interessert i tekniske tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med rør langt framover har jeg vært inne på. Men det er flere grunner til at det ikke går / er så lett. Jeg kan ha en maks bredde på rørene på 8 cm ut foran på setet (p.g.a utformingen på Carbon-stussen). Dessuten trenger jeg den plassen over sylindertoppen til andre ting. Tenker å montere bensinpumpe inni tanken, og da må jeg utnytte den plassen. Der får jeg det laveste punktet, og kan forhåpentlig få nok høyde til å ha pumpa inni tanken. 
De to rørene ned plager meg ikke så mye, så lenge de går «rent gjennom». (Norton lagde rør-ramma først, og la så en plate med rette vinkler rundt rørene. Ikke så pent). Rørene ned og de to forover skal lages så de skjøtes med et feste, og en gjennomgående skrue. Vanskelig å forklare kjenner jeg, men det gir en ren og lite synlig skjøt. Da kan stussen lett demonteres. 
Tverrstripene er litt tilfeldig foreløpig. Tenker egentlig en glatt og pent kurvet plate. Med en farge/mønster som passer inn i helheten til slutt. Må skille seg fra carbonen på en måte. 
En skjerm hadde vært moro 🙂 Kunne blitt brukt til mye mens man kjører ... 

Rekorder er jo alltid litt moro. Jeg tenker at dette er egentlig noe veldig mange kan gjøre. Man må bare ville det nok... For to år siden ante jeg ikke at jeg skulle gjøre dette. Så var jeg en tur hos Løvaas, og så prosjektet til Per. Da skjønte jeg at det faktisk var mulig. For ett år siden kjøpte jeg donorsykkelen, og nå begynner det å ligne på noe... Dette er det mange som kan gjøre! Kjør på! Hva er det værste som kan skje? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg lest gjennom hele historien i tråden her og sett noen av filmene (skal se alle etterpå). Utrolig kult prosjekt! 
Jeg drømmer om en Ducati cafe racer en gang i fremtiden selv, men har ikke tenkt å bygge hele sykkelen fra grunnen. Men det du får til her er rått! Bøyer meg i støvet. 
Lykke til videre 👍👏😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det 🙂 

Jeg var i omtrent samme situasjon for to år siden, før jeg tok en tur innom Løvaas på en Meccanica-dag med Desmodromene. Der så jeg Per Jensen vise fram sitt prosjekt. Det satte i gang tankene, og etterhvert skjønte jeg at det kanskje var mulig... 

Jeg har aldri gjort noe sånt før, eller jobbet med metall før. Jeg har alltid likt å bygge/lage/fikse ting, og har drømt om dette i årevis. Nå ser jeg at det er absolutt gjennomførbart for de fleste. Man må bare ha vilje, ambisjoner, tålmodighet og evnen til å kjenne sin begrensning. Altså vite når man må spørre og lære seg nye ting. Veldig spennende å lære seg nye håndverk og nye ting 🙂 

Nå er det bare uker til ny Meccanica-dag hos Løvaas. Ta en tur og bli inspirert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Pål Restad skrev:

Nå har jeg lest gjennom hele historien i tråden her og sett noen av filmene (skal se alle etterpå). Utrolig kult prosjekt! 
Jeg drømmer om en Ducati cafe racer en gang i fremtiden selv, men har ikke tenkt å bygge hele sykkelen fra grunnen. Men det du får til her er rått! Bøyer meg i støvet. 
Lykke til videre 👍👏😀

701110446_Pl2.thumb.jpg.1ad82685c32dedcb5ca2b857789f580b.jpg

2033058068_Pl3.thumb.jpg.f624e2de2d5226e1219848c6af552a1d.jpg

9959674_Pl.thumb.jpg.8611b096fddee5f89cc992f05b8c585c.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en kort video-snutt av de siste cnc-bitene til prosjektet. Tegnet i Shapr3D på iPad. Kan anbefales. Lett å lære, og du får det akkurat så nøyaktig som du ønsker... Kan lastes ned og brukes gratis så lenge du ikke har mer enn to prosjekter lagret... Men du trenger digital penn til iPaden...


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå stjeler hus og hage en del tid, men tenker, tegner og planlegger. Har bestilt mer rør til seteramme, og venter på disse, samt mulighet for å få hjelp til å bøye dem til.
Jeg hadde bestemt meg for hvilke potter jeg skulle ha. De som er de feteste jeg har sett noe sted, og som ville kle denne veldig bra (Akrapovic fra 1299 Superleggera). Fikk antydet en pris på de bakre pottene i fjor hos Løvaas, men nå kan det se ut til at jeg må kjøpe HELE anlegget... og det blir alt for dyrt, og mye bortkastede deler... Sukk. Anders hos Løvaas skal høre om jeg får tak i kun de bakre pottene, men jeg er litt skeptisk. Så hvis noen skulle komme over et sted disse er til salgs, så gi meg gjerne et tips via en melding her.

 

8F5BFC6B-CD4C-4807-B300-A846D94ECF9A.thumb.jpeg.6dc4079c70226c7bb197dc398404ace4.jpegDF8FA203-9760-406D-9632-BA120B376512.thumb.jpeg.84109a1338e50c46e14977144ce0b4f7.jpeg
C7E41961-4CFD-4353-8FF2-FCA11671512E.thumb.jpeg.1df3d82fa8791f0b8cb53743256407b4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det går litt sakte nå, men sånn må det vel være av og til. Har fått tak i rør til sete-ramme (20mm sømløse rør). Må få bøyd dem til litt, men har ikke fått innpass der jeg gjorde det sist. (Veldig travelt og underbemannet der nå...) Forsøkte meg på å kjøpe en rørbøyer på Biltema. Den var alt for dårlig, så leverte den bare tilbake... 
Imens har jeg jobbet med designen på støtten under setet. Blir vanskelig å bli helt klok på det kun i et tegneprogram, så nå fikk jeg printet dem på en 3D-printer. Da blir det mye enklere å se hva jeg liker og hvordan det fungerer. Føler at jeg er inne på noe, men det er ikke helt på plass enda... Blir det en løsning i denne stilen så skal de freses ut i aluminium. Alternativer er vel noen enkle rør fra setet og ned mot ramma... Hmmm... Fortsetter og pønske og fikle med prosjektet mitt 🙂 

CCCF874D-8E50-4851-BB8B-93D7387758CD.thumb.jpeg.d56d005a3ea1e490abcc3ef3ac6b26be.jpeg66644FB1-E51A-428A-89A0-A8846CD1F82F.thumb.jpeg.859c1476dddf8060a118137702ad5ecc.jpeg1CE763E6-8108-4EA2-896C-B4489B64D81C.thumb.png.dcfcebd916a2d66cdea7edfcfcfdaca0.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det bli for mye former? 🙂 

Jeg kan nok ikke klare meg uten en eller annen form for støtte. Her er tre varianter. Den siste er nok ikke mulig, og jeg tror kanskje det blir finere også med en form for støtte under setet. Eksosen kommer også til å måtte festes under setet et sted. De blå bitene skal evt erstattes av aluminium. (Kan evt lakke de svarte hvis de tar litt for mye fokus.) 

Treplaten under setet skal bli erstattet av lakkert metall etterhvert. Enten svart, eller blank metall-lakk, eller kanskje en frisk farge som går igjen flere steder... 

utsetter avgjørelsen på støtten under setet til jeg har kommet lenger med platen og rammen under/inni setet. Og til jeg vet hvilket eksosanlegg jeg får tak i... 

9C95E167-5E57-4769-BDB6-0C7AF9F9E2F8.thumb.jpeg.77514ed6b0604fac0509061517cc94c5.jpeg7CA6FB5B-E177-4EED-8754-F438780774BC.thumb.jpeg.e3b20c170bf0a51e7697004e2f5d0324.jpegCDACECCA-E000-4E54-8EB1-63ACDFCB97F0.thumb.jpeg.7df5cfeb7c47efe04889ec77f406e237.jpeg2D0695B8-CF73-47FE-9121-83A54B86F971.thumb.jpeg.822ff9651194fdfffc4b0f66531795aa.jpeg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Skjer ikke så veldig mye her med prosjektet for tiden. Trenger å bøye noen rør, og min rørbøyer er veldig opptatt for tiden. Gikk og kjøpte en rørbøyer på Biltema, i ren desperasjon. Den ble levert tilbake neste dag. Bøyer ikke pent nok i det hele tatt. Nå har jeg imidlertid fått et kort innpass, og har fått bøyd et par rør til seterammen. Har begynt å tilpasse dem, og mens jeg tenker på alle mulige løsninger, og hva jeg skal gjøre, har jeg fått innpass hos en kamerat med STOR fres og bormaskin på jobben. Så da ble det å lage de siste festene til braketten til fothvilere. Måtte borre hull i ramma, og sette inn gjenger, så jeg får festet braketten i overkant. Ser ut til å fungere bra tror jeg... 

Så får jeg fortsette å drodle og prøve meg fram med seteramme 🙂 
 

 

07D5A14F-0237-40ED-86ED-1FFAAB6F43F8.thumb.jpeg.fb29eb4b5d85a612ed71b9245935d8d9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsatt irriterende stille i bua mi. Venter på å slippe til blant de store verktøyene for å bøye en metallplate til å ha under setet. Seteramma utvikler seg litt, men nå må jeg ha den plata for å komme videre. 
Har i mellomtiden begynt å tenke litt på det elektriske. Har kjøpt inn noen lekre blink/bak- og bremse-lys. Bilde kommer senere. Fortsatt veldig usikker på frontlykt. Enten klassisk, eller litt futuristisk. Har ikke funnet den rette enda tror jeg. Har også kjøpt inn en Motogadget styringsenhet med blåtann. Gleder meg stort til å begynne å koble den. 
Men første skritt nå må være å forsøke å skjønne litt av det elektriske opplegget. Så i dag fant jeg fram det originale ledningsnettet, og koblet det opp igjen. Håpet var å få det til å fungere, samt å skjønne litt av opplegget... 

Motogadgeten skal styre div. lys, støttebryter, kill-switch, tute, starter og evt. noe mer på et par tilgjengelige porter. I tillegg må jeg jo ha ECU til å styre det viktigste - som jo er motoren. Originalt sitter det her startsperre, som gjør at ECU er avhengig av riktig nøkkel og instrumentpanel. Ellers sitter det div sensorer som måler oljetrykk, oljetemp, ute-temp, lufttrykk, rpm, og sikkert noe mer. 
Jeg tror det «enkleste» i starten kanskje må være å splitte alle ledningskladeiser og fjerne alt jeg kan. Strippe det ned til et minimum, og tenke ut hvor jeg vil plassere de sentrale enhetene som motogadgeten, ECU, laderegulatoren, coiler, batteri, og de sikringene jeg må ha i tillegg til det som sitter i motogadgeten... Hmm. Skulle hatt litt mer plass til å dra dette utover og utvikle det. 
Men fase en er gjennomført. Originalt opplegg tilbake, og tenning på... 🙂 909E0596-B033-4576-9DDA-C397D6BCD3F1.thumb.jpeg.7e4a10c9527bba3a86ded442ad4e56f5.jpeg

 

5286071C-0D87-449C-9424-F7DC54B77D1A.thumb.jpeg.1043d16db17b0bbbd63771f146a406ab.jpeg

 

D8F1EE5F-B57C-425A-890B-DE5FA546C42D.thumb.jpeg.13ab45e729fb927ca527183166d62904.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil normalt være en enkel sak å programmere ut startsperre. Da står du fritt til å velge instrument.

Støttebryter, clutchbryter, bakbremslysbryter og fri-lysbryter kan droppes. Litt gambling, men det ser MYE ryddigere ut uten oljetrykkmåler. Dessuten..... hvor ofte trenger du å vite noe om oljetemperatur?

Komplette ledningsnett var sjarmerende billig til min sykkel. Mange til salgs også. I hvert fall når jeg fant ut at 695 hadde samme nett som min S2R800 2007. Hvis de er billige - kjøp minst tre. Ett i reserve og ett til eksperimentering.

http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=56746.0

Frontlys? Rektangulær LED? Fire små runde? "Pent" eller "industrielt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja startsperre kan fjernes. Ønsker meg nok en ECU med mulighet for minst 2 mappinger. Vil kunne mappe for lovlig eksos, og for bortimot fri eksos. Ønsker også å bygge eksosanlegget med mulighet for å sette inn en lyddempende del i røret før pottene, for muligens å kunne komme under 102dB. (De pottene jeg vil ha klarer aldri den grensa...:) ) Så da ønsker jeg meg kanskje en tredje mapping også... (Ole Brum.. jeg vet det...)

Ja sikkert fint å slippe ledning fra støttebryter, ser den. Har ikke tenkt tanken før nå... Men er ikke sikker enda. Den har reddet meg før... Uten oljetrykkmåler... Da tenker du også for å slippe ledning oppover...? Hmmm. Må tenke litt på den Også. Oljetemp - det hadde jeg litt lyst på ved siden av turteller et sted... men vi får se. Kan jo egentlig droppe turteller også. Har kjøpt Motogadget sitt Motoscope mini - speedometer. Der kan man også lese av rpm står det... Det skal integreres i den øvre bærebrua etterhvert. 

Takk for link til elektro-koblinger. Den så absolutt nyttig ut. 
 

Ja - frontlykt ja... Det er vanskeligere enn å bygge ramme føles det som... Jeg vet virkelig ikke hva jeg vil ha. Enten en helt enkel klassisk lykt, eller noe som skiller seg litt ut fra de andre cafe-racerene. Vet ikke enda om det blir noen frontkåpe på denne heller. Kan vel hende jeg går for en enkel rund lykt, og utvikler det etterhvert. Ellers har jo MV noen spennende lykter på de nye ORO-modellene... Beslutningsvegringen her henger i, så jeg får bare fortsette å la meg inspirere. Den lykta kan bli noe av det siste jeg skaffer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Hei, bare til info, når jeg kjørte Tindevegen i fjor september med bil da var det en del grusvei og veiarbeid. Dette var fordi veien ble ødelagt under ekstremværet Hans men kanskje de ble ferdig med den i fjor?  
    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer