Gå til innhold

Holde en toventiler sprek etter 200.000 km


Anbefalte innlegg

10 timer siden, perern skrev:

Er det så lett å få en «ny» sykkel??😲

Rød nøkkel på og så raskt av

Sort nøkkel på og så raskt av

Sort nøkkel nr to på og så raskt av

Rød nøkkel på og så raskt av

Rød nøkkel på og la stå litt før av

 

Tut & kjør på ny sykkel lizzom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Slark i akselen en stund. Økende. "Splines"/tenner(?) slitt slik at sprocket carrier faktisk var løs. Tiden var inne.

Kjøpte en reserve svingarm for noen år siden. I dag brukte jeg akselen. Hjul av. Carrier & flange av. Konisk spacer. Klips. Skive. Kaliper. Gummihammer. Hvis jeg ikke har ødelagt lagrene var dette ganske greit. To timer brutto.

1613968398_Vinter2021063.thumb.jpg.5f97e86e309e794147e2650de3f56eb4.jpg

1646588088_Vinter2021064.thumb.jpg.e88d48c384299fc6f77bd642efaa7f07.jpg

741714658_Vinter2021065.thumb.jpg.3a42c2f4a3b487bc4b42e24f66a56680.jpg

195715130_Vinter2021066.thumb.jpg.29f4212d02588be88c174e1159f8b33f.jpg

 

 

Dernest kjede for andre gang. Burde ha gjort det selv fra dag én. Første gang gikk det bra. I dag brukte jeg de to innkjøpte reserve master links'ene. Jeg kunne klart meg uten fiklingsgraden. Mer plug & play, takk.

306081603_Vinter2021067.thumb.jpg.dcb26c17cfe5b45462d4460e5875534e.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo miljøvern i praksis. Bruke ting til de er brukt opp. Lite snakk om det når det gjelder kjøretøy i dagens samfunn... Og du stiller nok i første rekke når det gjelder å utnytte delenes potensiale virker det som :) 

Jeg har også byttet kjede et par ganger. Første verktøyet var rimelig, og varte vel egentlig bare en gang... Overrasket? nei ikke egentlig... Egentlig grei skuring, men andre gang strammet jeg nok låsen litt for mye, så man lærer noe bestandig...

 

 

  • Liker 1
  • Nå ble jeg forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalipervask - spesielt viktig med litt kosting av stemplene som med nye klosser skyves litt inn i tettingene. Avleiring kan ødelegge tettingene.

1538608566_NoiseBig016.thumb.jpg.6dd69fc7fb1f5181fbcd30d62dfa60c7.jpg

 

Nye klosser - ett hakk over de tidligere "to-fingers" sinter HH jeg har brukt lenge. Det blir spennende å sjekke om det blir mere stas. (Oppdatering juli '21 - nesten dobling av bremsekoeffisienten funker, ja)

205886329_NoiseBig017.thumb.jpg.a7c15911d450c8cbae1c113b1c490d07.jpg

 

Jeg tok også en runde med "SealMate" for å fjerne mulig rusk. Rusk kan finne veien opp i tettinger = gaffeloljelekkasje slik som jeg hadde. Fant rusk og håper det ble fikset så enkelt. Første kjøretur vil vise resultatet. (Jepp, det var så enkelt)(...denne gangen)

Til sist var det et forsøk på å lokalisere kilden til en syngende støy fra 4.000 omdreininger. Videoanalyse er jo populært og var faktisk mer presist enn å vandre rundt og lete. Jeg brukte også et stetoskop og fant et par aktuelle synge-lydkilder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ok - pandemiisolasjonspuslespill.....  Jeg blir spurt om hva som er byttet ut og svarer som regel heller med hva som er igjen. I dag gikk jeg gjennom delekatalogen og fant mere enn jeg selv har trodd.

Originale URØRTE deler:

  • demperopphengsvippearm og høydejusteringsstag
  • bakbremsmasterpumpe, -væskebeholder, -lysbryter, -slange, -kaliper og -brakett
  • el-bryter på styret, høyre og venstre
  • regulator (Jo!)   SORRY - byttet 2022
  • batteribrett
  • tenningslås og setelås   SORRY - byttet 2022
  • tankstøttepinne (ikke mistet!!!)
  • under-setet-plastbrett
  • hjelmlåsewire (ikke mistet!)
  • forhjulsaksel (nesten sikkert)
  • kjede"slider shoe" (som IKKE er nedslitt)
  • støttebrakett
  • startermotor
  • beltedrev og -gummi
  • tenningssensor
  • vippearmsakslinger (i toppene)
  • innsprøytningshus, -dyser og trykkregulator
  • anslagsvis kun 20 skruer igjen

Originale, men modifiserte deler:

  • luftfilterboks; åpent lokk og racefilter
  • forskjerm; hjemmelakkert
  • svingarm; lakkert    SORRY - byttet 2022
  • girkasse, men output shaft byttet pga nedslitte "splines"
  • girsjalter (der fjæren pleier å brekke)
  • veiv; lettet og balansert
  • sylindre; borret ut, nikasilbelegg, honet én gang   SORRY - skal byttes senere i 2022

 

Deler som er byttet ut med nye/brukte originale og deler som er byttet ut med ettermarkedsdeler kommer i løpet av neste langvarige pandemi-lockdown.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Han sa det skulle holde I HVERT FALL 25.000 km før ny ventilservice. Stemte det. Med unntak av én eksoslukker (0,02) så var alt helt likt som i fjor sommer (15.000 km siden).

Tror kilden til syngelyden muligens er funnet. Rapport i morgen. Ny clutch (prøver Surflex)(med hull i stålskivene for mindre "grabbiness").  

Ny demperfjær, smøring av opphenget, sveiset et eksosfjærfeste, sideflytting av bakbremskaliper (for å unngå subbing mot ekene)

20210714_21_01_403.png.b1596e2b0e6999e0aead1563f0c63404.png

S6001210.thumb.JPG.a46706f2d1613c9c3914dbb630948337.JPG

20210714_21_01_401.png.167037abc396aca7a75c9e2b541d5c60.png

20210714_21_01_402.png.7815a9cfb6a45eee5bf9ec8da9689554.png

20210714_21_01_401.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syngelydsynder var urettferdig forhåndsdømt. Det var ikke et sideveis litt feilplassert drev under svinghjulet, men fint å rette det likevel. Neste mistenkte på listen er stempler (vanligvis det horisontale....) - i moden alder blir det avstand ringer/sylindervegg og derfor "piston float" (?) - litt uønsket slingring i stempelstilling/vinkel vs sylindervegg = vibrasjon i sylinder/-kjølefinner. Sies det.

984165602_1626279313416jpg.0(1).jpg.c5c6e9f194a97b8fd57b1e87090abac7.jpg

Levert i egen koffert. Denne gangen ble en italiensk (?) ettermarkedsdel levert MED bruksanvisning. Ikke hullete som forventet, men med to-tre spesielle skiver i bunnen.

20210715_141040.thumb.jpg.a9f147b33b06704575d852e1800c4678.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Vinter snart over og noen puslejobber er snart unnagjort. 

Ny svingarm som jeg kjøpte billig for å ha i båkhånd. Den gamle slarket i høyre aksel-gjennomføring. Tråkket til med helrød denne gangen - ja, ja, rødt skal jo være ekstra bra, så da så ....

Nye eksos-mid-pipes stoppet opp fordi den XXXX skruen/pluggen ikke synes det var noe poeng å lystre diverse verktøy, muskelkraft eller slagdrill. 

Små lakkskader fra storkrasjen og grusfella på Rudskogen 2015 fikk i fjor hjelp av vann og frost slik at det flasset mye på bakhjulet. Jeg tenkte at det er verdt et forsøk å reparere/utsette behovet for proff lakkering. Usikker på om jeg er enig med meg selv på det punktet. Lærdommen er å bruke mer tid på å pusse seg til 'bunns', bruke litt mer lakk  (siste strøk glossy) og ikke minst; vent mer enn et døgn før pussing/gradering/polering. Greit nok som quick fix i påvente av proff jobb.

186744515_Vinter225.thumb.jpg.37f21a4c5513feeb866d01405dfb4fa2.jpg

1481739350_Vinter222.thumb.jpg.d6c42b574363ce0b732b815435490cf9.jpg

1476074984_Vinter224.thumb.jpg.16db11ee1818fcc4455b6eb673a808a7.jpg

1750139785_Vinter223.thumb.jpg.977441691e0bb2a9571d0391b3c4dda8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Stoppa!? Får ikke starta! Hjem med Viking. Det var i går.

Lade batteri. Lese seg opp på diagnose.

25V~ økende til 70-80 med turtall fra 2.000 til 6.000 omdr. Målt fra hver av de tre gule ledningene til hver av de andre gule (fra dynamoen). Sjekker om dynamoen ("stator") virker. Jepp - funker som bare det.

Regulator? Måle spenning over batteripolene mens motoren går. På 3.500 omdr. skal det gjerne være 14,5V.  Nei, det var ikke det gitt. 12,05 uansett turtall. (12,45 igjen på batteriet etterpå)

Tyder på defekt regulator. Skal dog sjekke ledninger og koblinger fra den og i retning batteri og andre strøm-mottak.

Godt å finne ut av ting, men synd å måtte stryke regulator av listen over gjenlevende originaldeler. Den har jo bare gått 220.000 km

20220420_143639.thumb.jpg.2a0a1eca9066db01a9e195bc4103d5de.jpg

20220420_143613.thumb.jpg.ff0816b060e65849e036f0ef064c0b61.jpg

 

  • Liker 1
  • Nå ble jeg forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Apropos Stelvio. Tiltagende treig tenningslås gjør at jeg ser for meg å stå et øde sted med en halv nøkkel i hånden. Byttet. Flyttet chip fra gammel til ny rød nøkkel og programmert de to nye svarte nøklene. Virker!

Et av bildene viser resultatet av klarlakking med dårlig forarbeid. Nye deksler på plass. De forrige varte 10 år.

20220507_114718.thumb.jpg.7520b7dc8d24cd4831408be75d24908d.jpg

20220507_114513.thumb.jpg.119ef5fd42938960dc6d9d52087ab315.jpg

20220507_115326.thumb.jpg.69663e0345e890b7c2450961c4cdb1b4.jpg

20220507_125944.thumb.jpg.22cba25f4c2bda434213acc1123dd7c6.jpg

20220507_140143.thumb.jpg.2f8c970130990c774ca6203a7f067800.jpg

20220507_133436.thumb.jpg.840f1eed3d3e389a2d0cc9d40e22c3fd.jpg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke heelt ferdig ennå.... og blir det aldri.

Fikk beskjed av gutta bak at drevet bak sjanglet og vred seg en cm sideveis. Hæ? Opp på støtten og tomgang slure clutch. Javisst. Hmm. AFAM Superlite quick change carrier har vært i bruk 150.000km og ble etter hvert mistenkt nummer én. Rykkutjevnerne nummer to. 

VIDEO AV SYNDEREN NEDERST

På to dager hadde Carpimoto levert carrier og drev fra JT som er omtrent en fjerdedel av prisen på CNC Racing.

Flange(/deksel?) fra CNC Racing. Bare brukt et par år. Ser litt rufsete ut, men er tight og grei

20220522_141634.thumb.jpg.44830873898aab83ffacea0f6169201a.jpg

Tabs på baksiden av carrier hindrer at rykkutjevnerne "vandrer" innover. Hvis de er der.

20220522_134944.thumb.jpg.1fc8daf2b4aa03268a20d3ebe0841bc2.jpg

Ting skal kunne bevege seg littegrann - for å følge vridninger her og der i sykkelen. Her ser man ca én mm i rykkutjevnerne. Null drama

20220522_135116.thumb.jpg.e6ceac6bcb47e38bb586ba0b84f22a38.jpg

Første fase av full krise - metall mot metall øverst

20220522_134935.thumb.jpg.f617a9e9360b23d9c6ebce016320b7bd.jpg

... og til slutt bonusen når alt er tight

20220522_153041.thumb.jpg.ef719e70ef48b7d4301eaf23af2b4981.jpg

NÅR JEG LØFTER FLANGE'N SKAL DEN SITTE TIGHT INNE I CARRIER. HER ER DET STOOORT AVVIK. SLARK. OPPBRUKT.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, blir mye skruing på deg om dagen Lars🥺 Skikkelig «gatemekaniker» ser det ut til. Er det mange som glaner på han rare mannen i gata som sitter å skrur på sin flotte Monster? 
Du er vel snart ferdig utlært nå, men burde ha et bedre sted å skru😁

Imponerernde arbeid👍

36C3B8A4-1FEC-4FAD-AD64-9988621A6360.thumb.jpeg.8834d1979d7dd37b7b8520ecebbd7a34.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Oljelekkasje i fjor høst og i år. Tiltagende. Ingenting under 5.000 omdr. Ventet til nå når sylindre likevel skulle av.

Se o-ringen som er støttet opp mot metallbiten. Det er ikke lenger en o-ring som kan holde olje på plass. Det er en deformert,flat og helt hard gummiring.

20220705_142922.thumb.jpg.4574b64d8d611218d31c8a8f79023501.jpg

Så kan dere muligens se to ringer høyt oppe på sylinderveggen. Nikasilbelegget slitt pent og komplett ned. Glatt og blankt (skal være et slags mønster). Stempelringer utslitt de også. Ikke ødelagt - bare brukt opp. Sylindrene er det originale metallet (220.000 km) og er etter borring og Nikasil brukt 170.000 km med kun en honing underveis. Grei holdbarhet. 

20220705_143050.thumb.jpg.751100519db6cc4687bafec31e697b4f.jpg

Siste bildet er av ny sylinder. Borret ut 2 mm og Nikasilbelagt. Man kan se mønsteret eller i hvert fall at veggene ser mattere ut.

20220705_143726.thumb.jpg.2032bec2150a0b9aa2c983236ffa155c.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Sommerens glede over nye deler fikk seg en nesestyver da røyken stod ut av eksosen. Luftfilterboks med så mye olje, fra veivhus med overtrykk, at det rant over innsugstrakt og inn i sylinder. Trykk viste seg å komme fra brent stempel som slapp gjennom litt moro. Stempelringer brent fast pga og/eller feil stempelringklaring/høy utetemperatur/høy fart. Jeg legger for egen regning til en mistanke om litt falsk luft fra tennplugger som ikke satt fast som vanlig. Da blir det mager blanding og for varmt.

Utvidet ferie og 1 000km omvei for at verkstedet kunne forsøke å rydde opp. Det kunne de, men måtte gjenbruke mine gamle stempler. Moderat tilfredsstillende løsning, men funker i hvert fall.

Jeg har hatt for høy tomgang i høst. Uten sensorer og stepper motor (closed loop) er det ikke så mange ting som kan være galt. Ny post når jeg har sjekket nyeste mistanke... Ødelagt tetning på tennplugg kan slippe inn luft og tulle med tomgang. Vi får se...

 Klikk flere ganger på bildet for forstørrelse - ganske jævlig.

20220722_140648.thumb.jpg.87835c2932b8dae382e3d7482cf4783b.jpg

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer