Jump to content

Holde en toventiler sprek etter 200.000 km


Recommended Posts

Veldig inspirerende og lærerikt. Siden det er så få av "oss" får man kunnskap og faktisk erfaring som går ganske langt og dypt. Det digger jeg.

Til de som tror det er dyrt å holde på slik: et gjennomsnittlig Ducati-eier-budsjett er omtrent 10 kroner pr km moro. Mitt budsjett er 3 kroner. Så er det mange varianter av "moro", men for meg er kunnskap om, spesialtilpasning og hyppig og variert bruk av sykkelen min den beste hobbyen jeg kan tenke meg.

Denne runden av gjenoppbygging er hos Biggelaar i Nederland. Ny blokk (uten sprekk) fra snodige, men tillitsvekkende verkstedinnehaver Nick i California. Komplett overhaling av topper, sjekk av sylindre og all banning og hoderisting som følger med. I verste fall veiv, råder, stempler, kammer, vippearmer, ventiler, guider og alt av lagre før/i/etter. Lommeboken er varmet opp, men det meste er ok eller bare smått reparasjonstrengende. Mulig ny girkasse-drivaksel, noen nye lagre fordi motoren en sjelden gang er i deler, pusse-ned-redde et par/fire åpner-vippearmer og en kamaksel eller to, muligens korrigere en ugunstig squish edge Kämna-snarveiløsning på en feil blokk han solgte meg tidligere. Ja, ja. 

Alt i alt mye enklere (rimeligere?) enn beregnet. Forbehold om overraskelser når blokken blir splittet i kveld.

Sylindre friskmeldt for bruk 20-50.000 før re-bore/plating/honing. Carrillo råder perfekte. Pistal stempler helt fine (som er en bombe for meg). 

 

20200708_131617.jpg

20200708_131636.jpg

20200708_131650.jpg

20200708_131720.jpg

20200708_131804.jpg

20200708_160108.jpg

20200708_160057.jpg

  • Liker 2
  • Nå ble jeg forvirret 1
Link to comment
Share on other sites

Men - vet ikke helt hvorfor men får en følelse av at du er der - fortsatt... Han tar vel ikke denne jobben mens du venter? Eller har du lagt en ukes ferie der nede? Det høres jo ut som en drøm å kjøre hjem noen dager senere med «ny» motor 🙂  

Jeg håper å kunne levere mitt prosjekt der til vinteren. Må i så fall levere selv, og se ham i øynene før han setter i gang... 🙂

Spent på hva som lever lengst i motoren din, og hva som må byttes/fikses/justeres oftest. Om man kan lære noe av det, kommer jo an på hvor god jobb som ble gjort tidligere. 

Link to comment
Share on other sites

Vippearmer og kammer har vært utsatt. Mye pga ganske "kantete" og høytløftende kammer fra 900ie. Skulle likevel ikke nødvendigvis vært noe problem. Sier han.

Kun litt slitasje på girkassens tannhjul (etter 200.000km).

Mye annet har normal slitasje og gjenbrukes/repareres/byttes etter hvert som han skrur.

Nesten alt som har skjedd med min motor er resultat av trimmingsnivå, ekstrem bruk (racing o.l.) og/eller påviste tabber - egne og andres.

Moderat mengde påført juling og riktig vedlikehold (slik du kjører?) gjør at du kan runde både 100 og 200.000 uten alvorlige hendelser. 

 

20200709_122547.jpg

20200709_122609.jpg

Link to comment
Share on other sites

Strålende måte å starte turen på 🙂 Så kjøres motoren inn på vei til alpene, og ferien kan begynne... 

Er det kurant å kjøre på kryss og tvers der nede nå? Jeg tenker da mest på grensepasseringer og sånt...

Link to comment
Share on other sites

Mer om dette i reisetråden men.....

Jeg har bare kjørt av svenskefergen fra Gøteborg til Kiel. Åpenbart at svenskene har fått beskjed om laber velkomst (80 av 1.200 plasser besatt). For meg totalt smertefritt som nevnt. Deretter grensen Tyskland/Nederland som man ikke legger merke til. Vi får se nedover, men jeg tror svaret på ditt spørsmål er "ja, kurrant".

Output shaft (girkasse drivaksel?) hadde noen slitasjegreier der fordrevet sitter. Biggelaar hadde på lager. Small block 6girs kasse er mye sjeldnere enn 5girs. På lager! Resten av kassa er synlig slitt, men når funksjonsnivået er ok så kan man vente ytterligere 100.000.... og innen det er jeg nok over på en mild-trimmet 1000DS

Ventiler, ventilseter, -guider, -tettinger, forbrenningskammer overhalt. To vippearmer byttet.  To kammer overhalt. Gøy!

 

20200709_151155.thumb.jpg.3a58039d01877f4b15eee963482ef99e.jpg

20200709_151233.thumb.jpg.c6f64beb6cc126481fa847947bcf4f84.jpg

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Helge skrev:

Hvor mange deler er det egentlig igjen av den originale Monsteren din Lars? 🙂

Kommer an på definisjon av "er igjen". Helt urørt? Regulator og tenningslås. Muligens forhjulsaksel. Kun litt modda, f.eks lakkert eller bare med ny hendel? Svingarm, linkage, clutchmaster, (inntil i går) girkassen, throttle husene og innsprøytningsdyser. Omtrent.

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

Helt uberørt. Tror de synes det er bra med sykler som blir brukt. Han har sett og reparert mye verre. De viser frem skrekkeksempler fra skuffer og skap.

Jeg er imponert av bl.a. hvor mange deler som repareres/refreshes heller enn å selge meg nytt. Tillitsvekkende.

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

Litt mer tweaking før vi var tilbake til ca 98-99 Ducati"hester" slik som målt/kalkulert av fabrikken og f.eks. Kämna (87 på hjulet). Denne lille 800 motor'n pusher seg selv OG meg gjennom luften til 235 speedometer-km/t.

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, Øystein skrev:

Vel blåst - kan man vel da si etter dynobenk. Som ny, og vel så det på mange måter? Kan man spørre hva fornøyelsen koster? 30-40 omtrent?

Mye bedre enn som ny. Greia er at såpass høy OG anvendt trimmingsgrad er å be om økte utgifter. Likevel mye billigere enn å kjøpe/selge/kjøpe nytt. Vi er jo alle forskjellige og noen digger "ny-sykkel-lukten" såpass at man bare MÅÅÅÅÅ 😎 

Den relativt nye alene-på-langtur-godfølelsen vil antagelig kunne være ganske lik på nytt og gammelt utstyr. Likevel greit å vite hvor sikringene sitter og å vite hvordan man plugger sin egen punktering f.eks. Kul følelse å vite at en av mine venner står klar for å håndvaske sykkelen for tiende året på rad. Fremdeles insisterende på å ikke bli betalt. Han håndgestikulerer at han gjør det med hjertet. Jeg 'svarer' at da betaler jeg med hjertet. Begge smiler og vet at det er etablert balanse og respekt.

Skal vi se.... ja, du spurte om pris. Lavere/et eller annet sted oppunder der hvis han tok betalt for alt. Endel snacksy spesialløsninger, som jeg tror han liker å pusle med/ikke tar så mye betalt for, med eldre blokk/nyere girkasse/10 vs 12 mm motorbolter/oljepassasjer/preload veiv/sylinder base shim og nevnte reparasjoner i stedet for nye deler... holdt prisnivået nedpå der jeg regnet med. Som er klart lavere enn ditt anslag. Detaljer til din 'utdanning' og prosjektforberedelse overbringes evt privat en kaffekveld.

😉😎👍

  • Liker 2
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sett et par av videoene med Toine på YouTube, og kan jo nesten ikke vente med å komme meg ned med DeSpiten. Det blir utrolig spennende! Kjenner utålmodigheten griper meg her jeg sitter i regnet på vestlandet. Men stopper på vei hjem og kjøper en stor flaske tålmodighet, og fortsetter med garasje/klubbhus og byggeprosjekt når jeg kommer hjem. Kanskje kan jeg levere sykkelen til ham til vinteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
35 minutter siden, perern skrev:

De gærne har det godt😂

Hva har du rundet når det gjelder kostnader? Har du turt å regne på det?

Jepp 👍 En femtedel pr km, sammenlignet med gjennomsnittlig-kjørende Ducati-eiere som bytter sykkel "i blant" 😉 

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • MERKEDAG 🙂  En kvart million kilometer Noen deler har vært med på hele reisen, andre bare på deler av reisen. Noe måtte byttes før det egentlig var naturlig, noe overraskende lenge etter det man forventet, noe for å oppgradere, noe for å pynte.  Først 199.999 som så ikke kunne telle lenger Så nytt instrument fra 0 til i dag, rundet 50.000  Takk til Ducati og alle som har bidratt med pleie, reparasjoner og vedlikehold
    • Bilde fra T3. Her subba hovedstøtta i et tidligere pass.På St'n kan man enkelt heve pottene, da følger støtta med opp. Fortsatt litt å gå på, på dette bildet her da...
    • Noen bilder fra turen. Selfien og det første er fra Andelva rasteplass, ikke så langt fra  Hurdalssjøen. Etter det glemte jeg at jeg hadde tatt med kameraet.... Det siste fra Vålerbanen, tatt av hobbyfotograf Kalle Husebæk. Går ut i fra at det er greit å stjele det. det ligger jo offentlig ute på Fb. 21 mil hver vei og 16 på banen, det holder for meg for ei stund. Men flere skulle på banen både Fredag og Lørdag...kanskje derfor mange kom i bil?
    • Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor. Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane.  Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 
    • Jeg får lyst på de Metzler M9 RR, som du har. Eller Pirelli Rosso lV. På ST'n har jeg Metzler Roadtec Z8. I kategorien sport touring.  Det er faktisk, "made in China". Noe som gjør meg litt betenkt, men skal vel ikke ha noe å si... Toppmodellene er vel fortsatt tyske kanskje?
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines